نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه ارزیابی عملکرد تجارت الکترونیک در واحدهای تولیدی براساس سه شاخص آمادگی الکترونیک، کسب و کار و آثار

پایان نامه ارزیابی عملکرد تجارت الکترونیک در واحدهای تولیدی براساس سه شاخص آمادگی الکترونیک، کسب و کار و آثار

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۴۶ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                           صفحه

فصل اول: کلیات                                           ۱۰ 

۱-۱ مقدمه                                             ۱۱

۲-۱ تجارت الکترونیک و ابعاد آن                               ۱۳ 

۳-۱ بیان موضوع                                        ۱۵

۴-۱ بحث و بررسی موضوع                                      ۱۷

۵-۱ آمادگی الکترونیکی                                      ۱۷

۶-۱ اهمیت ارزیابی آمادگی الکترونیکی                          ۱۸

۷-۱ واقعیت های مهم در آمادگی الکترونیکی و تجارت الکترونیک             ۲۲

فصل دوم: بحث و بررسی                                     ۲۴

۲-۱  بحث و بررسی در شیوه ی تحقیق انجام شده                       ۲۵

۲-۲ چارچوب های ارزیابی آمادگی الکترونیکی                     ۲۵

۲-۳  بحث در ابزارهای متفاوت ارزیابی                          ۳۲

۲-۴  نقشه راه چیست؟ چگونه باید حرکت کرد؟                     ۴۱ 

۲-۴-۱  مرحله اول: کجا هستیم؟                            ۴۶  

۲-۴-۲ مرحله دوم: به کجا می خواهیم برویم؟                        ۴۶

۲-۴-۳ مرحله سوم: چگونه به آنجا برسیم؟                       ۴۶

۲-۵ بحث در متدلوژی انتخابی                                 ۴۹

۶-۲ مدل پیشنهادی                                           ۵۱

۲-۶-۱ بخش اول: برنامه ریزی استراتژی متناسب با تحولات نوین                ۵۱ 

۲-۶-۲ بخش دوم: آمادگی الکترونیکی                           ۵۴

۲-۶-۳ بخش سوم: نتایج                                    ۵۵  

۲-۶-۴ بخش چهارم: پشتیبانی                                  ۵۵

فصل سوم: بررسی واحدهای تولیدی منتخب بر اساس متدولوژی طراحی شده             ۵۶

۱-۳ مقدمه                                             ۵۷

۲-۳ ضرورت تغییرات استراتژیک در ارتباط با فناوری های نوین                  ۵۸

۱-۲-۳  محرک های اصلی در جهت تغییر استراتژی ها                 ۵۸

۱-۱-۲-۳ شرکت زرین غزال                              ۵۹

۲-۱-۲-۳ شرکت زمزم                               ۵۹

۳-۱-۲-۳ شرکت قند پارس                           ۶۰

۴-۱-۲-۳ شرکت دشت مرغاب                              ۶۱

۵-۱-۲-۳ شرکت رامک                               ۶۲

۶-۱-۲-۳ شرکت روغن نباتی                             ۶۳

۲-۲-۳ ضرورت استفاده از فناوری اطلاعات در واحدهای تولیدی انتخابی         ۶۴ 

۳-۲-۳  بررسی بخش هایی از شرکت ها که تحت تاثیر تغییرات استراتژیک هستند. ۶۵

۳-۳ آمادگی ا لکترونیکی                                     ۶۹

۱-۳-۳ زیر ساخت های عمومی                               ۶۹

۱-۱-۳-۳ توسعه منابع انسانی ماهر با رویکرد فناوری اطلاعات             ۶۹

۲-۱-۳-۳ مدیریت توسعه و تغییر                            ۷۳

۳-۱-۳-۳ توسعه منابع مالی و سرمایه گذاری ها                   ۷۵

۴-۱-۳-۳  توسعه استاندارد ها و ارزیابی ها                     ۷۸

۵-۱-۳-۳  فرهنگ کاربری                           ۷۹

۶-۱-۳-۳  توسعه نرم افزارهای کاربردی                          ۸۰

۷-۱-۳-۳  توسعه منظم محیط                            ۸۲

۲-۳-۳ بررسی زیر ساخت های سخت افزاری                       ۸۵

۴-۳ نتایج حاصل از پیاده سازی فناوری اطلاعات                       ۸۷

۱-۴-۳  بستر سازی جهت کسب وکار الکترونیک                       ۸۷

۲-۴-۳  راه حل های فناوری مورد استفاده توسط واحدهای منتخب             ۸۹

۳-۴-۳  نتیجه استفاده از فناوری اطلاعات در واحدهای نمونه                  ۹۱

فصل چهارم: بررسی کارآمدی وب سایت های واحدهای تولیدی منتخب        ۹۶

۱-۴ مقدمه                                             ۹۷

۲-۴ طراحی های کارآمد و مشتری مداری چیست ؟                    ۱۰۲

۳-۴ چرخه حیات و توسعه طراحی های مشتری محور                       ۱۰۳

۴-۴ معماری راهبری سایت                                     ۱۰۵

۵-۴ محتوای وب سایت                                    ۱۰۶

۶-۴ ارتباط بین طراحی، راهبری و تجربه                         ۱۰۷

۷-۴ بررسی قوانین وب سایت های تجارت الکترونیک                     ۱۰۹

۱-۷-۴ صفحه خانگی                                   ۱۰۹

۲-۷-۴ راهبری                                       ۱۰۹

۳-۷-۴ طبقه بندی                                    ۱۰۹

۴-۷-۴ اطلاعات محصول                                 ۱۰۹

۵-۷-۴ کارت خرید                                    ۱۱۰

۶-۷-۴ سرویس مشتری                                  ۱۱۰

۸-۴ آنالیز وب سایت های واحدهای تولیدی انتخابی                    ۱۱۲

۹-۴ بررسی سایت های واحدهای تولیدی انتخابی در حالت عمومی               ۱۱۵

فصل پنجم: نتیجه گیری                                     ۱۲۰

  • نتیجه گیری ۱۲۱

۲-۵ پیشنهادات                                         ۱۲۳

منابع و مآخذ مورد استفاده                                    ۱۲۶

پیوست ها                                            ۱۳۱

پرسشنامه                                             ۱۳۲

مقدمه

دنیای نوین تجارت مجموعه ای پر رقابت است که از عناصر بازار، اقتصاد، اجتماع و فناوری به منظور موفقیت هر چه بیشتر بهره می گیرد. در این محیط روز به روز بر دانش، توانایی مصرف کنندگان و مشتریان افزوده می شود و آنها قدرت انتخاب بیشتری پیدا می کنند. سرعت این تغییرها نیاز به واکنش های سریع دولت ها و شرکت ها را روزافزون کرده است. تغییرات پرشتاب دنیای تجارت باعث ایجاد فرصت ها و تهدیدهای مختلف شده است. بسیاری از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حیات بشر دست خوش تحولی عمیق گشته است.

یکی از ابعاد این تحول، تغییرات ژرفی است که در روابط اقتصادی بین شرکت ها و دولت ها به وجود آمده است. مبادلات تجاری افراد، شرکت ها با یکدیگر، افراد با شرکت ها و دولت ها به سرعت از حالت سنتی مبتنی بر مبادله اسناد و مدارک کاغذی خارج شده و به سوی انجام مبادلات با بهره گیری سیستم های مبتنی بر اطلاعات الکترونیکی در حال حرکت است.

پیشرفت و نوآوری در زمینه تجارت، اقتصاد و فرآیندهای کسب و کار منجر به پیدایش تجارت الکترونیکی شده است که نقش مهم و بسزایی را در اقتصاد جهان بر عهده دارد. تجارت الکترونیکی به دلیل سرعت، کارآیی، کاهش هزینه ها و بهره برداری به هنگام از فرصت های زودگذر، عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است تا آنجا که گفته می شود عقب ماندن از این سیر تحول نتیجه ای جز منزوی شدن در عرصه اقتصاد جهانی نخواهد داشت.

بیان موضوع

اندازه گیری کسب و کار و تجارت الکترونیکی یکی از موضوعات مهم است. سیاست گذاران جهت ارزیابی دقیق وضعیت کسب و کار تجارت الکترونیکی در سطح بنگاه ها و صنایع مختلف کشور نیازمند داده های دقیق و معتبر در این زمینه هستند.

دسترسی به چنین داده هایی نیازمند بهره برداری از معیارهای مناسب جهت اندازه گیری کسب و کار الکترونیکی در سطح صنایع می باشد. تلاش ها و تحقیقات فراوانی جهت یافتن معیارهای مناسب اندازه گیری کسب و کار الکترونیکی انجام یافته است. بعضی از این معیارها از اهمیت بیشتری نسبت به سایر معیارها برخوردار هستند.

جهت اندازه گیری کسب و کار الکترونیکی در سطح صنعت یکی از معتبرترین منابعی که وجود دارد، مطالعات انجام شده توسط اتحادیه اروپا می باشد.

اتحادیه اروپا با در نظر گرفتن سه سطح دسته بندی روش شناسی سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (OECE) معیارهای اندازه گیری کسب و کار الکترونیکی را به سه سطح آمادگی، کسب و کار الکترونیکی و آثار دسته بندی می کند.

آمادگی الکترونیکی

تعریف های مختلفی برای آمادگی الکترونیکی وجود دارد. در آمادگی الکترونیکی، توانایی سازمان، بخش یا گروه کاری برای بکارگیری و سود بردن از فناوری های  اطلاعاتی و ارتباطی مانند تجارت الکترونیکی تعریف شده است.

برخی از پژوهشگران آمادگی الکترونیکی را در مقیاس ملی مورد توجه قرار داده اند. از این رو آنان آمادگی الکترونیکی را به معنی سطح توان و میزان دستیابی کشورها به اینترنت و استفاده های مختلف آنها در بکارگیری از مزیت های دیجیتال تعریف کرده اند. از دیدگاه زیر ساخت فرهنگی، آمادگی الکترونیکی میزان مشارکت جامعه در دنیای شبکه ای، توانایی آن جامعه برای مشارکت در جهان شبکه ای آینده تعریف می گردد.

گروه همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) کشوری را آماده الکترونیکی می داند که دارای تجارت آزاد، صنعت قانونمند سهولت در صادرات، هماهنگ با استانداردهای دولتی و توافقنامه های تجاری است.

مطابق تعریف ارائه شده در پروژه سیاست گذاری سیستم های کامپیوتری (CSPP) یک جامعه آماده از لحاظ الکترونیکی، جامعه ای است که دارای سرعت بالای دسترسی به شبکه در یک بازار رقابتی، دسترسی و استفاده پایدار از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس، ادارات دولتی، بنگاه های اقتصادی، خانه ها و مراکز بهداشتی است. در چنین جامعه ای امنیت و حریم خصوصی افراد هنگام بهره گیری از روش های الکترونیکی تأمین شده و سیاست های دولتی از کاربری و اتصال به شبکه های کامپیوتری حمایت می کنند.

اهمیت ارزیابی آمادگی الکترونیکی

ارزیابی آمادگی الکترونیکی از اهمیت خاصی در سطح ملی و بنگاهی برخوردار است. میزان بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای مختلف جهان متفاوت بوده به گونه ای که برخی از آنها بعنوان پیشتاز و برخی دیگر در ابتدای راه می باشند.

فاصله موجود بین کشورهای جهان را در این حوزه اصطلاحاً شکاف دیجیتالی می گویند. با توجه به این موضوع که شکاف دیجیتالی بین کشورهای جهان در حال افزایش است، دولتمردان و بنگاه های اقتصادی همواره به کارگیری فناوری اطلاعات را در اولویت های خود قرار داده اند.

بنگاه های اقتصادی بایستی اندازه گیری آمادگی الکترونیکی را به منظور ارزیابی وضعیت فعلی خود در دستور کار قرار داده و حوزه هایی را که نیازمند حمایت بیشتر دارندرا شناسایی کنند. البته ارزیابی عملکرد به تنهایی کافی نیست و تصمیم گیرندگان با دو چالش عمده در کاربرد چنین ابزارهایی مواجه هستند.

نخست اینکه باید درک دقیق و عمیقی در واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی نسبت به فناوری اطلاعات و اینکه چگونه این تکنولوژی های نوین می تواند واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی را به مزیت برساند، تا اینکه بتوانند اهداف واقعی را مبتنی بر آن تنظیم کنند. دوم اینکه قدم های منسجم تری برای استفاده بهتر از فناوری اطلاعات بر دارند تا اینکه بتوانند به اهداف توسعه ای تعیین شده برسند.

منابع

  1. دفتر توسعه تجارت الکترونیکی، “خلاصه گزارش رتبه بندی کشورها در زمینه بسترسازی الکترونیکی”، واحد خبرگیری اکونومیست با همکاری مؤسسه ارزش تجاری IBM، بر گرفته از سایتهای:
  2. سلیمی فرد خداکرم، عباسی مریم، “بررسی آمادگی الکترونیکی شرکتهای کوچک و متوسط برای تجارت الکترونیک”،برگرفته از سایت
  3. برنامه جامعه توسعه تجارت الکترونیکی ،برگرفته از سایت :
  4. دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری های نوین، “مفاهیم ضرورتها و روش های ارزیابی آمادگی الکترونیکی” شهریور۱۳۸۶، برگرفته از سایت :
  5. جمشیدی بهنام، “تجارت الکترونیک در لزوم بومی سازی آن” ۱۳۸۶/ چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیک ، بر گرفته از سایت :
  6. کاپلان رابرت، نورتون دیوید، مترجم: اکبری حسین، سلطانی مسعود، ملکی امیر، “نقشه استراتژی دارایی های نامشهود به پیامدهای مشهود”، ۱۳۸۴، گروه پژوهشی صنعتی آریانا.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.