نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی اعتماد شهروندان نسبت به مدیریت شهری

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                               صفحه

چکیده

فصل اول :کلیات پروژه

 ۱-۱مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………..۲

۱-۲ مساله اصلی پروژه……………………………………………………………………………………………………………۳

۱-۳ تشریح بیان موضوع پژوهش……………………………………………………………………………………………..۵

۱-۴ ضرورت انجام پروژه………………………………………………………………………………………………………..۶

۱-۵ اهداف اساسی از انجام پروژه…………………………………………………………………………………………….۸

۱-۶ نتایج حاصل از انجام پروژه………………………………………………………………………………………………۸

۱-۷ قلمرو پروژه……………………………………………………………………………………………………………………..۹

۱-۷-۱ قلمرو موضوعی……………………………………………………………………………………………………………۹

۱-۷-۲ قلمرو مکانی…………………………………………………………………………………………………………………۹

۱-۷-۳ قلمرو زمانی…………………………………………………………………………………………………………………۹

۱-۸ تعریف واژه ها و اصطلاحات …………………………………………………………………………………………….۹

فصل دوم:مبانی نظری پروژه

۲-۱ بررسی تحقیقات پیشین…………………………………………………………………………………………………….۱۲

۲-۱-۱ تحقیقات انجام شده در ایران و جهان……………………………………………………………………………..۱۲

۲-۱-۲ خلاصه تحقیقات انجام شده در خصوص رفتار شهروندی و کیفیت خدمات ………………………۱۳

۲-۱-۳ تحقیقات انجام شده در خصوص رفتار شهروندی سازمانی……………………………………………….۱۵

۲-۲ نظریه های مربوط به تحقیق………………………………………………………………………………………………۱۷

۲-۲-۱ بنیان های نظری فرهنگ شهروندی………………………………………………………………………………..۱۷

۲-۲-۲ اندیشه ابن خلدون………………………………………………………………………………………………………۱۷

۲-۲-۳ اندیشه هابز………………………………………………………………………………………………………………..۲۰

۲-۲-۴ اندیشه تی .ام.مارشال ………………………………………………………………………………………………….۲۱

۲-۲-۵ اندیشه برایان ترنر ………………………………………………………………………………………………………۲۳

۲-۲-۶ اندیشه پارسنز ……………………………………………………………………………………………………………۲۷

۲-۲-۷ اندیشه پویر ………………………………………………………………………………………………………………۳۰

۲-۲-۸ ویژگی های مشارکت ………………………………………………………………………………………………..۳۴

۲-۲-۹ دیدگاه های نظری درباره مشارکت ………………………………………………………………………………۳۵

۲-۲-۱۰ مصادیق مختلف مشارکت …………………………………………………………………………………………۳۵

۲-۲-۱۱ عناصر (ارکان)اساسی مشارکت ………………………………………………………………………………….۳۶

۲-۲-۱۲ موانع مشارکت ………………………………………………………………………………………………………..۳۶

۲-۳ مبانی نظری پژوهش……………………………………………………………………………………………………….۳۹

۲-۳-۱ تعریف ارنشتاین از مشارکت ؛نردبان مشارکت ………………………………………………………………۴۸

۲-۳-۲ مدل مفهومی،فرضیه های تحقیق و تعریف متغیرها ………………………………………………………..۵۱

۲-۳-۳ شاخصصهای شهروندی ………………………………………………………………………………………………۵۱

۲-۳-۴ هویت پویایی فرهنگ شهروندی …………………………………………………………………………………..۵۳

۲-۳-۵ شکل گیری هویت فرهنگ شهروندی ……………………………………………………………………………۵۴

۲-۳-۶ فرهنگ شهروندی و فرهنگ ایرانی ……………………………………………………………………………….۵۷

فصل سوم :بررسی وضعیت موجود شرکت

۳-۱ :  تاریخچه شرکت ………………………………………………………………………………………………………….۶۲

۳-۲ معرفی چارت سازمانی شرکت ………………………………………………………………………………………….۶۳

۳-۳ معرفی محصولات شرکت ………………………………………………………………………………………………..۶۴

۳-۴: معرفی فرآیند تولید شرکت ……………………………………………………………………………………………..۶۵

۳-۵ تشریع وضعیت موجود موضوع مورد بررسی ……………………………………………………………………..۶۶

۳-۶ تشریح برنامه های آتی شرکت ………………………………………………………………………………………….۶۷

فصل پنجم:تجزیه و تحلیل و ارائه پیشنهادات

۴-۱ نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………۷۰

۴-۲ ارائه پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………….۷۱

۴-۳ -محدودیت ها ……………………………………………………………………………………………………………….۷۲

منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………..۷۳

چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………۷۵

عنوان انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………..۷۶

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی زمینه ها و امکانات موجود برای بهره گیری از الگوهای مشارکتی در اداره امور شهر ها انجام می گیرد. تلاش محقق این بوده است که در پرتو نظریه های معتبر به شناخت وضع موجود بپردازد و با استفاده از تجربیات محققان داخلی و خارجی و افکار شهروندان راهکارهای کارآمدی و مناسبی را در جهت بهبود وضعیت مشارکت شهروندان ارائه دهد.

مشارکت اجتماعی سطوح فعالیت از عضویت ساده در انجمن ها تا فعالیت هایی در حوزه های مختلف اجتماعی به منظور طرح مشکل ها و در خواست اصلاح و تغییر سیاست ها را در بر می گیرد .

مشارکت از نظر سطح (خرد، میانی، کلان ) از نظر انواع بر حسب انگیزه های ایجادی آن ( درون زا، برون زا ) بر حسب چگونگی دخالت مردم ( مستقیم، غیر مستقیم ) ، بر حسب سطوح فراگیری (محلی، منطقه ای، ملی) ، برحسب کیفیت همکاری مردم ( طبیعی ، خود انگیخته ، داوطلبانه ، برانگیخته ، تحمیلی یا اجباری) بر حسب سطوح اجرایی و محتوی عملکردی ( بهره مندی خدمات، ارزیابی خدمات، ارایه پیشنهاد، تصمیم گیری و برنامه ریزی، اجرا، نظارت ) بر حسب موضوع و قلمرو اجرایی ( سیاسی، اقتصادی، اجتماعی ) حایز اهمیت است .

همچنین روابط اجتماعی و تعامل ها یکی از عوامل مهم در ایجاد احساس تعلق است به طوری که تعامل اجتماعی خمیر مایه و هسته مرکزی گروه یا اجتماع را تشکیل می دهد و در شکل گیری جمعی متشکل از افراد نقش برجسته ای ایفا می کند. در میدان های تعاملی است که افراد به مبادلات عاطفی می پردازند و در نتیجه این فرایند پیوند میان اعضای گروه یا اجتماع عمیق می گردد و احساس تعلق جمعی شکل می گیرد.

مقدمه

فراخواندن مردم به مشارکت در امور شهر و محله سکونت، از جمله تئوریهای مدریت مشارکتی است. مسلم است که انسان محور اصلی توسعه است. وجه تمایز انسان، در واقع مشارکت اجتماعی و زندگی جمعی او به همراه اصل مشارکت نظام یافته متفکرانه، نهفته است.

پیشرفتهای بشری نیز همگی مرهون مشارکت گسترده اجتماعات است.مشارکت، درگیری ذهنی و عاطفی اشخاص در موقعیتهای گروهی است که آنان را برمی انگیزاند تا برای دستیابی به هدفهای گروهی، یکدیگر را یاری دهند و در مسئولیت کار شریک شوند.رفاه هر جامعه در گرو ایجاد اطمینان از این نکته است که همه اعضای آن احساس کند که در آن سهمی دارند و در واقع از جریان عادی جامعه کنار گذاشته نشده اند.

امروزه شهروندان به مدیریت شهری اعتماد کمتری دارند و این موضوع به عوامل بسیاری بستگی دارد در این پروژه سعی شده است به موضوع اعتماد که یکی از عوامل تعیین کننده مشارکت و جذب شهروندان در زمینه های مختلف و مرتبط با مدیریت شهریست پرداخته شود.

مشارکت مردمی امروزه در اجتماعات بشری از جایگاه ویژه ای برخوردار است. استراتژی مشارکت در همه ابعاد بیانگر روح دموکراسی و مردم سالاری حکومت ها و دولت هاست. هر چقدر نقش مردم در عرصه های مختلف یک نظام حکومتی زیاد باشد نشان از مشروعیت بالای آن حکومت و دولت میان آحاد جامعه و نظام بین المللی است.

مساله اصلی پروژه

افزایش جمعیت و شهرنشینی به عنوان پدیده ای فراگیر در یکصد سال اخیر هم کشورهای صنعتی و هم کشورهای در حال توسعه را دربر گرفته است. بطوری که بسیاری از جوامع معاصر، دارای شهرهای پرجمعیت چند میلیونی هستند. پیش از سال ۱۹۰۰ میلادی رشد شهرنشینی، مربوط به کشورهای غربی بود، اما از ابتدای قرن بیستم، دامنه شهرنشینی به کشورهای در حال توسعه نیز کشیده شد و در دهه های اخیر جمعیت شهرنشین اغلب کشورهای در حال توسعه بیش از جمعیت روستانشین آنها است.

مشارکت به عنوان یک فرآیند اجتماعی در قالب دو گرایش عام و خاص قابل بررسی است که گرایش عام را مشارکت سنتی و گرایش خاص را مشارکت مدرن می نامند. در زندگی اجتماعی انسان ها فرآیند مشارکت هم در شکل سنتی و هم مدرن آن از جایگاه ویژه و برجسته ای برخوردار بوده و هست.

شکل سنتی مشارکت را می توان با مفاهیمی چون تعاون، همکاری و همیاری متقابل معادل دانست که از دیرباز در جوامع بشری موجود بوده و هست اما مشارکت در مفهوم مدرن بیشتر محصول قرن بیستم است که با تحقق جامعه مدنی در غرب و ایجاد دولت های رفاه در اروپا و آمریکای شمالی آغاز شد.

تشریح بیان موضوع پژوهش

ساماندهی عوامل و منابع برای پاسخگوئی به نیازهای ساکنان شهر و مجموعه ای از اجزاء زنده ای که در شهر حضور یافته و با یکدیگر تعامل و ارتباط دارند را مدیریت شهری نامیده اند. شهرداری مسئول مدیریت شهر است و بعنوان هسته مرکزی مدیریت شهر ، هدایت ، نظارت راهبری و جلب مشارکت سایر مجموعه ها می باشد. بدین ترتیب شهرداری می تواند در نظام مدیریت شهری تحقق بخش عمده ای از اهداف مربوطه را به عهده گیرد.

دولت الکترونیک نیز شامل تمام سازمانهای دولتی می باشد که از طریق کاربرد فن آوری با یکدیگر ارتباط دارند، همچنین پل ارتباطی بین افراد،اطلاعات و دولت می باشند.بنابراین نیاز به یک سیستم یکپارچه الکترونیک جهت انسجام بین دولت ،اطلاعات و افراد می باشد. پس دولت الکترونیک استفاده سهل و آسان از توزیع خدمات دولتی بصورت مستقیم و شبانه روز و شکل پاسخگو از دولت می باشد.

تحقیقات انجام شده در ایران و جهان

قلی پور وحسنی کاخکی( ۱۳۸۶) در پژوهشی با عنوان «رفتار شهروندی سازمانی، گامی دیگر در جهت بهبود عملکرد سازمانها در قبال مشتری» با هدف تعیین روابط تجربی میان رفتار شهروندی سازمانی و ادراک مشتری از کیفیت خدمات،رضایت و وفاداری مشتری و افزودن به دانش کاربردی در این زمینه به این نتیجه رسیدند که رفتارهای شهروندی در ادراک مشتری از کیفیت خدمات، رضایت، نیات رفتاری و وفاداری اهمیت خاصی دارد.

«رامین مهر  و همکاران» در سال ۱۳۸۸ در تحقیقی با عنوان «بررسی رابطه بین ادراک از عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی مورد مطالعه: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ستاد تهران» همبستگی ابعاد ادراک از عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی را مورد بررسی قرار داده و نتیجه تحقیق نشان داد که رابطه بین ادراک از عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی معنی دار است. از بین ابعاد عدالت، عدالت مراوده ای از همبستگی قوی تری نسبت به دو بعد دیگر برخوردار است و سه بعد عدالت سازمانی نیز با یکدیگر همبستگی دارند.

منابع

۱- آزاد ارمکی، تقی، مشارکت و توسعه اقتصادی – اجتماعی، فرهنگ و توسعه، شماره دهم، ۱۳۷۴

۲- استیوارت هیوز، آگاهی و جامعه، ترجمه عزت الله فولادوند، شرکت سهایم انتشار، تهران، ۱۳۶۹

۳- اسکندری، علی اکبر، اداره امور شهرداری ها، استانداتری آذربایجان شرقی

۴- ادیبی، حسین، مقدمه ای بر جامعه شناسی شهری، انتشارات شبگیر، تهران، ۱۳۵۵

۵- ایمان، جاجرمی، سرمایه اجتماعی و مدیریت شهری، فصل نامه مدیریت شهری، شماره هفتم، سال دوم، پاییز ۱۳۸۰

۶- توسلی، غلام عباس، جامعه شناسی شهری و شهر نشینی، دانشگاه پیام نور، ۱۳۷۴

۷- پاتنام، رابرت، دموکراسی و سنت مدنی، ترجمه محمد تقی دل افروز، انتشارات دفتر مطالعات و تحقیقات وزارت کشور، چاپ اول، ۱۳۸۰

۸- رضایی، عبدالعلی، تشکل صنفی و مشارکت اجتماعی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته جامعه شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۷۳

۹- طوسی، محمد علی، پدیده مدیریت شهری، مجله تدبیر، سال پنجم، ۱۳۷۳

۱۰- طهماسبی، سوسن، الگوهای مشارکت اجتماعی در ایران، فصل نامه مدیریت شهری، شماره پنجم، ۱۳۸۰.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.