نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شرکت گچ ماشینی جنوب

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۲ | قابل ویرایش

چکیده

منابع انسانی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر موفقیت یا شکست یک سیستم اجتماعی است.این منابع انسانی هستند که ضامن  بقا. عامل تاثیر گذار و رمز موفقیت یک سیستم هستند.عامل انسانی می تواند منابع فیزیکی و مادی را به هدرداده و اتلاف کند.از بین ببرد و یا آن را بارور کند.و یکی از شرایط مهم و اساسی برای رسیدن به هدف در هر کاری بر انگیختن و ایجاد هدف در افرادی است که آن کار را انجام می دهند. عوامل متعددی در انگیزه کاری پایین درسازمان هاوجود دارد به همین دلیل  مدیریت به دنبال راهها وتکنیک هایی باشد که بتواند انگیزه های کارکنان خود را افزایش دهد.

عوامل بسیاری بر افزایش انگیزه شغلی کارکنان می تواند تاثیر گذار باشد ولی ما در این پژوهشبه سه عامل ماهیت شغلی .جو سازمانی ونیز ویژگی های فردی و میزان تاثیر گذار آن بر انگیزش شغلی می پردازیم. و در این پژوهش با استفاده از مطالعات مقطعی و روش های آماری توصیفی –تحلیلی در جامعه ی آماری ۷۸ نفری کارکنان گچ ماشینی جنوب انجام گرفته است.از روش نمونه گیری تعداد ۴۰ نفر انتخاب و برای جمع آوری اطلا عات از پرسشنامه انگیزه شغلی استفاده شد.و اطلا عات با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

مقدمه

مدیران با احاطه به نحوۀ انگیزش کارکنان وانگیزه آنها می توانند درتحقیق اهداف سازمان به کمک کارکنان به سهولت گام برداشته  در انجام سایر وظایف خود نیز موفق باشند از این جهت رضایت کارکنان وعلاقه مند کردن بیشتر آنها به شغل مورد نظر ودر نتیجه بر آورده شدن اهداف صنایع از اهمیت خاصی برخوردار است.

اگر علل یا عدم رضایت کارکنان نسبت به  کارشناسان مشخص گردد .می توان به منظور بهبود و ارتقاء شرایط کار ونیز جلب رضایت بیشتر آنها تلاشهای اساسی تری انجام داد.چرا که وقتی انسان از شغل خود احساس خوشنودی نماید ناخود آگاه مسئولیت خویش را با دقت بیشتری به انجام رسانده واز آن خوشحال  خواهد شد.

در عصر تحولات پرشتاب ناشی از برنامه های تعدیل ساختاری شرکت ها به عنوان ساز مان هایی که توان مقابله با عوارض اجتماعی اقتصادیو اجتماعی ناشی از برخی مراحل تعدیل را دارند مورد توجه واقع شده اند.برخی از صاحب نظران شرکت را یک ابزار مناسبب برای توسعه اقتصادی و اجتماعی و از عوامل اصل ایجاد اشتغال و کا ر آفرینی محسوب می شوند .

مطالعات انجام شده  موانع متعددی را فراروی  شرکت ها در رسیدن به اهداف مد نظر نشان می دهند .برخی از این موانع عبارت اند از  ضعف مدیریت  و پایین بودن انگیزه کارکنان .فقدان سرمایه ومنابع مالی و نبود روابط عاطفی مناسب بین اعضا و عدم وجود امکانات پیشرفته می باشد.در مدیریت نیروی انسانی، نظام نگهداری ارزش و اهمیت به سزایی داراست و در کارکنان ایجاد علاقه، انگیزش، شوق و دلگرمی می کند و باعث می شود کارکنان یک سازمان به محیط کاری خود دلبستگی پیدا کنند و در نتیجه وظایف محوله را بهتر انجام دهند.

تاریخچه

منشاء بررسی انگیزش ، به یونان باستان ( سقراط ،افلاطون و ارسطو ) بر می گردد . افلاطون معتقد بود که انگیزش از روح (ذهن یا روان ) سه جزئی که بصورت سلسله مراتبی ترتیب یافته است ، ناشی   می شود . ارسطو از روح سه جزئی افلاطون که بصورت سلسله مراتبی ( اشتها آور، رقابت جو ، حسابگر )  ترتیب یافته  بود حمایت کرد ، ولی اسامی متفاوت تغذیه ای ، احساسی و عقلانی را ترجیح داد .

جنبه تغذیه ای بسیار تکانشی ، غیر منطقی و شبه حیوانی است . صدها سال بعد ، روح سه جزئی یونانی به دوگانه نگری کاهش یافت ( هوس های بدن و قدرت استدلال ذهن ). این روح دو جزئی ، ماهیت سلسله مراتبی  یونانی را حفظ کرد ، به طوری که آنچه مادی ، غیر منطقی ،تکانشی و زیستی بود ( بدن ) را از آنچه غیر مادی ، منطقی ، هوشمندانه ومعنوی بود (ذهن ) متمایز کرد.

در دوران پس از رنسانس ، رنه دکارت، فیلسوف فرانسوی ، تمایز بین جنبه های  فعال ونا فعال انگیزش را به این دوگانه نگری ( ذهن –  بدن ) اضافه کرد . بدن عامل مکانیکی ، شبه ماشین واز لحاظ انگیزش نا فعال است. در حالی که اراده عامل غیر مادی ، معنوی و از لحاظ انگیزش فعال است.

بیان مسئله.اهمیت و ضرورت تحقیق

یکی از مشکلات اساسی اکثر صنایع نارضایتی کارکنان ونداشتن انگیزه در شغل مورد نظرمی باشدوباعث میشد که آن صنعت بازدهی مناسبی نداشته باشد ونتواند جواب گوی نیاز مشتریان باشد.محقق در این پروژه سعی خواهد کرد که اولاًعواملی را که باعث به وجود آمدن این امر می شود شناسایی وسپس روشهای پیشگیری کاهش وحذف بروز چنین امری را بررسی کند. مهمترین عاملی که میتواند کارکنان یک سازمان را نسبت به کارکردن علاقه مندیا بیزارکند، سبک مدیریت حاکم برسازمان است .

مدیر میتواند مناسبات سازمانی و رفتاری را به گونه ای بنانهد که افراد از کار بیزار و گریزان و یا علاقه مند و دوستدار کار شوند .معمولاً افرادی که برای نخستین بار استخدام میشوند به کار تمایل دارند و در پی توفیق هر چه بیشتر و تحقق اهداف از طریق کارمطلوب درسازمان خود میباشند و فرآیند مدیریتی در هدفمند کردن نگرش آنها بسیار موثراست .مهمترین عاملی که میتواند کارکنان یک سازمان را نسبت به کارکردن علاقه مند یا بیزارکند،سبک مدیریت حاکم برسازمان است .

مدیر میتواند مناسبات سازمانی و رفتاری را به گونه ای بنانهدکه افرادازکار بیزار و گریزان و یا علاقه مند و دوستدارکار شوند .معمولاً افرادی که برای نخستین بار استخدام میشوند به کار تمایل دارند و در پی توفیق هرچه بیشتر و تحقق اهداف از طریق کار مطلوب درسازمان خود می باشند و فرآیند مدیریتی در هدفمند کردن نگرش آنها بسیار موثر است .

انگیزه پیشرفت و کسب موفقیت در کارکنان و عوامل موثر بر آن

مطالعه انگیزش و رفتار جستجویی برای پاسخ به سوالات پیچیده درباره طبیعت انسان است.برخی صاحب نظران انگیزه را همان نیاز .خواسته .تمایل یا نیروی درونیمی دانند که افراد برای انجام کار تر غیب می سازد{۷}.انگیزش نیز عبارت است از حالت درونی که انسان را به انجام فعالیت خاصی ترغیب می کند .

به نظر پروین انگیزش به طور سنتی برای تبیین و جهت فعالیت افراد به کار می رود{۲۲} در بحث مربوط به مدیریت عوامل انگیزش به عنوان یکی از شاخص های اصلی و یکی از متغییرهای تاثیر گذار در استراژدی سازمانی است.بر این اساس اثر بخشی فراگرد مدیریت به چگونگی انگیزش افراد برای انجام وظایفشان بستگی دارد.

به نظر هرسی و بلانچارد {۱۸}دو عامل انگیزش کارکنان برای انجام وظایف سازمان و همسو سازی اهداف آن ها با اهداف سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.به دلیل اهمیت مو ضوع انگیزش و کسب موفقیت در ساز مان هاصاحب نظران از دیدگاههای مختلف به بررسی آن پرداخته اند مهمترین نظریه های تبیین کننده عوامل ایجاد انگیزه موفقیت و پیشرفت شامل نظریه سلسله مراتبی مازلو.

منابع و ماخذ

۱-محمدی، سعیدو اسماعیلی ،احمد،(۱۳۸۸)، ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء فرهنگ صنعتی و ایمنی درسازمان، سومین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE، تهران،.

۲-خاکی ، غ. ، ۱۳۸۶،  «روش تحقیق با رویکردی به پایان‌نامه نویسی»، انتشارات بازتاب، تهران.

۳.الوانی .سید مهدی(۱۳۶۷) مدیریت عمومی.تهران نشرنی

۴هرسی.پال وبلانچارد . کنت(۱۳۷۱)مدیریت رفتار سازمانی.کاربرد منابع انسانی.ترجمه علی علا قه بند. تهران انتشارات امیر کبیر.چ۵.

۵.رضاییان.علی (۱۳۷۳)رفتار سازمانی. تهران.دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی.دانشگاه تهران

۶.رستمی.حمد الله (۱۳۸۷)آموزش تعاون .مشکلات و راهکارها.سلیت اینترنتی وزارت تعاون

۷.رسول زاده.بهزاد(۱۳۸۴)بررسی ویژگی های  تعاونی های موفق.اداره کل تعاون استان اردبیل

۸.رسول زاده. بهزاد(۱۳۸۳)بررسی عوامل موثر در تخلفات اداری سازمان دولتی استان اردبیل .جهاد دانشگاهی

۹.معینی کیا.مهدی(۱۳۸۴)بررسی عوامل موثردر موفقیت تعاونی های استان اردبیل

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.