نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی تجارت الکترونیک در ایران

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۹ | قابل ویرایش

فهرست

فصل اول:کلیات

چکیده ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………۱

۱-۱-مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………۳

۱-۲- تاریخچه تعمیرات ونگهداری…………………………………………………………………………………………………………………..۴

۱-۳-تفاوت مبادله الکترونیکی داده ها با تجارت الکترونیک ………………………………………………………………………….۷

۱-۴- ضرورت واهمیت تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………….۸

۱-۵- اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………….۸

فصل دوم: پیشینه تحقیق

۲-۱- تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………………………………………………………۱۱

۲-۲- تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۴

فصل سوم: مبانی نظری والگوی تحقیق

۳-۱- ساختار کلی سازمان……………………………………………………………………………………………………………………………۱۶

۳-۱-۱- مقررات عمومی ………………………………………………………………………………………………………………………………۱۶

۳-۱-۲- دفاتر خدمات صدور گواهی الکترونیکی ………………………………………………………………………………………..۲۴

جرایم و مجازات ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………..۳۲

۳-۱-۴-جبران خسارت ………………………………………………………………………………………………………………………………۳۵

۳-۲- انواع تجارت الکترونیکی……………………………………………………………………………………………………………………..۱۶

۳-۳- مدل های تجارت الکترونیکی …………………………………………………………………………………………………………..۴۰

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها

۴-۱- تجارت نوپا در ایران …………………………………………………………………………………………………………………………….۴۵

۴-۲- پول الکترونیکی در ایران …………………………………………………………………………………………………………………….۴۶

۴-۳- ویژگی های پول الکترونیکی ………………………………………………………………………………………………………………۴۷

۴-۴- فروشگاه اینترنتی چیست ………………………………………………………………………………………………………………….۴۹

۴-۵- مزایای تجارت الکترونیک نسبت به تجارت سنتی ……………………………………………………………………………۵۰

۴-۷- وضعیت تجارت الکترونیکی در ایران ………………………………………………………………………………………………..۵۲

۴-۸- محدودیت ها و موانع تجارت الکترونیک در ایران ……………………………………………………………………………۵۴

فصل پنجم:خلاصه.نتیجه گیری. پیشنهادات

۵-۱- خلاصه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………۵۷

۵-۲- نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۸

۵-۳- پیشنهادات………………………………………………………………………………………………………………………………………….۵۸

۵-۴- محدودیت ها………………………………………………………………………………………………………………………………………۵۹

منابع وماخذ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۶۰

چکیده

تجارت الکترونیک یکی از بخش هایی است که امروزه در جهان وجود دارد و بی توجهی به آن باعث عقب ماندگی کشورها می شود.

در این تحقیق به بررسی تجارت الکترونیک در ایران پرداخته شده است . روش کار در این تحقیق به این صورت است که در ابتدا قانون های تجارت الکترونیک وانواع تجارت الکترونیک و مدل های آن را بررسی و سپس به تشریح تجارت الکترونیک در ایران و محدودیت ها و موانع آن پرداخته شده است.

نتیجه حاصله این تحقیق نشان دهنده ی رشد تجارت الکترونیک در ایران میباشد اما این رشد به اندازه ای نیست که کشورهای توسعه یافته به آن دست یافته اند و این امر به دلیل نبود زیر ساختارهایی است که در ایران به آن توجهی نمی شود.

مقدمه

تجارت الکترونیک عبارت است از انجام کلیه فعالیتهای تجاری با استفاده از شبکه‌های ارتباط رایانه ای ، به ویژه اینترنت . به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالاها، با زحمت کمتر و مبادلات بانکی با شتاب بیشتر انجام خواهد گردید .

تجارت الکترونیک عبارت است از تعامل سیستم­ ارتباطی، سیستم مدیریت اطلاعات و امنیت که به‌کمک آنها امکان مبادله اطلاعات تجاری در خصوص فروش محصولات و یا خدمات میسر می­شود. در  تعاملات تجاری و الکترونیک ، رعایت حقوق مصرف‌ کننده از جمله حقوق شخصی ,حافظت از اطلاعات و اطلاعات تجاری الکترونیک،رعایت  قوانین تجارى بصورت شفاف و روشن به‌منظور ایجاد یک بازار الکترونیک مطمئن و معتبر از اهمیت بالائی برخوارداراست.

تجارت الکترونیک در حقیقت مسائل تجاری  سنتی مبتنی بر کاغذو وابستگی زیاد به منابع انسانی را بطور چشم گیری کاهش داده است .

شرکتها برای ارتباط با یکدیگر،محدودیتهای فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر ساده تر و سریع تر صورت می‌پذیرد. ارتباط فروشندگان با مشتریان نیز می‌تواند به صورت فردی با هر مشتری باشد.

بسیاری از مردم، تجارت الکترونیک را منحصر به خرید و فروش از طریق شبکه اینترنت می‌دانند، در حالیکه این امر فقط بخش کوچکی از تجارت الکترونیک را تشکیل می‌دهد و این مفهوم اکنون گستره وسیعی از جنبه‌های مختلف تجاری و اقتصادی را دربرگرفته‌است. به سادگی می‌توان هرگونه فعالیت تجاری و مالی بین موسسات و افراد مختلف را در حیطه تجارت الکترونیک گنجاند.

تاریخچه تجارت الکترونیک

انسان از ابتدای خلقت تاکنون روشهای تجاری متفاوتی را تجربه کرده‌است. در ابتدا سیستم تبادل کالا رایج بود. شکارچی گوشت را با سلاح عوض می‌کرد. این سیستم اشکالات فراوانی داشت. مثلاً ممکن بود شکارچی نتواند سلاح سازی را پیدا کند که به گوشت احتیاج داشته باشد. در این صورت گوشتها فاسد می‌شدند .

در بعضی تمدنها سیستم کالای محبوب به وجود آمد. در سرزمینی که گندم غذای اصلی مردم آن بود، شکارچی گوشت را با گندم و گندم را با سلاح تعویض می‌کرد. این روش هم مشکلات زیادی داشت. کالای محبوب در سرزمینهای مختلف متفاوت بود. از طرف دیگر معیاری برای سنجش ارزش آن وجود نداشت و حمل و نقل آن هم مشکل بود بدون شک اختراع پول اولین انقلاب در زمینه تجارت بود. ارزش آن مشخص بود، حمل آن آسانتر بود، فاسد نمی‌شد و همه طالب آن بودند . فواید استفاده از پول به اندازه‌ای بود که حتی تا چند دهه قبل کمتر کسی انتظار یک انقلاب دیگر را داشت.

ارتباط بین تجارت و تکنولوژی دیر زمانی است که وجود داشته و ادامه دارد. در واقع، یک پیشرفت تکنیکی باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت کشتی بود. در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، فینیقیان تکنیک ساخت کشتی را بکار بردند تا از دریا بگذرند و به سرزمینهای دور دست یابند.

تفاوت مبادله الکترونیکی داده ها با تجارت الکترونیک

در موارد زیادی دیده شده که مبادله الکترونیکی داده ها را مترادف با تجارت الکترونیک دانسته و هر کدام را در جای دیگری بکار می برند. این دو تکنولوژی اصلاً مشابه هم نبوده و کاملاً مجزا می باشد. البته می توان اینطور گفت که تجارت الکترونیک مکمل مبادله الکترونیکی داده هاست.

مبادله الکترونیکی داده بصورت مکانیزمی تعریف می شود که به موجب آن انتقال و تبادل داده در راستای تحقق فعالیت های تجاری با ساختار و شکل تعریف شده و بکارگیری پیام های استاندارد شده بین المللی، توسط ابزار الکترونیکی از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر انجام می شود.

در حالیکه تجارت الکترونیک عبارت از مبادله تجاری بدون استفاده از کاغذ است که در آن از مبادله الکترونیکی داده ها به عنوان یک ابزار به همراه پست الکترونیک، تابلوی اعلانات الکترونیک، انتقال الکترونیک وب و سایر فناوریهای مبتنی بر شبکه استفاده می شود. بعبارت دیگر مبادله الکترونیکی داده ها بعنوان ستون فقرات تجارت الکترونیک عمل می نماید. چنانچه از تعریف فوق بر می آید. تجارت الکترونیک حطیه ای بسیار وسیع تر از مبادله الکترونیکی داده دارد.

منابع و ماخذ

۱- دکتر محمود زرگر، مدلهای راهبردی و راهکارهای تجارت در اینترنت، انتشارات بهینه، ۱۳۸۰.

۲- مهندس محمد حسن نیکبخش تهرانی و مهندس مهدی آذر صابری، آشنایی با تجارت الکترونیک و زیر ساختهای آن، انستیتو ایز ایران، ۱۳۸۰.

۳- دکتر علی صنایعی، تجارت الکترونیک در هزاره سوم، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفحان، ۱۳۸۱.

۴- حسین احمدی وم. ویرجینیاری، تجارت الکترونیک، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، ۱۳۸۱.

۵- مهدی علیپور حافظی، تجارت الکترونیکی در مراکز اطلاع رسانی، سخنرانی، همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی  جزیره کیش، ۱۱-۱۳ اریبهشت، ۱۳۸۰

۶- مژده قزل ایاغ، تجارت الکترونیکی مبتنی بر اینترنت، همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی، ۱۳۸۰.

۷- دکتر وحید رضا میرابی و دکتر سهیل سرو سعیدی، مدیریت بازاریابی بین المللی در هزاره سوم، انتشارات اندیشه های گوهر بار، ۱۳۸۲.

۸-صنایعی، علی، بازاریابی و تجارت الکترونیکی، انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان،۱۳۸۰.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.