تعداد صفحات: ۱۰۰ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
اهداف فصل ………………………………. ۲
۱-۱ مقدمه ……………………………… ۳
۱-۲ ضرورت تحقیق ………………………… ۳
۱-۳ اهداف تحقیق ………………………… ۵
۱-۴ فرضیات تحقیق ……………………….. ۶
۱-۵ سؤالات تحقیق ………………………… ۶
۱-۶ روش تحقیق ………………………….. ۷
۱-۷ قلمرو زمانی- مکانی موضوعی تحقیق ………. ۷
۱-۷-۱ قلمرو موضوعی ……………………. ۷
۱-۷-۲ قلمرو مکانی …………………….. ۷
۱-۷-۳ قلمرو زمانی …………………….. ۷
۱-۸ متغیرها ……………………………. ۷
۱-۹ تعریف اصطلاحات ………………………. ۸
۱-۹-۱ فناوری اطلاعات …………………… ۸
۱-۹-۱-۱ فناوری……………………… ۸
۱-۹-۱-۲ اطلاعات……………………… ۹
۱-۹-۱-۳ داده……………………….. ۹
۱-۹-۱-۴ ارتباطات …………………… ۹
فصل دوم
اهداف فصل……………………………….. ۱۱
۲-۱ پیشینه تحقیق………………………… ۱۲
۲-۱-۱ پیشینه داخلی ……………………. ۱۲
۲-۱-۲ پیشینه خارجی ……………………. ۱۳
۲-۲ فناوری اطلاعات و ارتباطات …………….. ۱۴
۲-۳ تاریخچه وسیر تحولات بانکداری…………… ۱۵
۲-۳-۱ آغاز بانکداری …………………… ۱۵
۲-۳-۲ تاریخچه بانکداری…………………. ۱۶
۲-۳-۲-۱ بانکداری در دوره قدیم ……….. ۱۶
۲-۳-۲-۲ بانکداری در قرون وسطی ( از قرن پنجم تا پانزدهم میلادی)…………………………….. ۱۷
۲-۳-۲-۳ بانکداری در دوره جدید( از قرن پانزدهم به بعد ) ۱۸
۲-۳-۲-۴ تشکیل بانک مرکزی ……………. ۱۹
۲-۳-۳ بانکداری در ایران ……………….. ۲۰
۲-۳-۳-۱ صرافی ……………………… ۲۰
۲-۳-۳-۲ بانکداری …………………… ۲۱
۲-۳-۳-۳ اقدامات نخستین برای تشکیل بانک ملی ایران ۲۳
۲-۳-۳-۴ تشکیل بانک مرکزی ایران ………. ۲۵
۲-۳-۳-۵ اهداف و وظایف بانک ………….. ۲۶
۲-۴ بانکداری الکترونیکی …………………. ۲۹
۲-۵ انواع بانکداری الکترونیک …………….. ۳
۲-۵-۱ بانکداری خانگی ………………….. ۳۰
۲-۵-۲ بانکداری از راه دور………………. ۳۰
۲-۵-۳ بانکداری اینترنتی………………… ۳۱
۲-۵-۴ تلفنبانک………………………… ۳۱
۲-۶ خدمات بانکداری الکترونیکی …………… ۳۱
۲-۶-۱ دستگاه خودپرداز………………….. ۳۲
۲-۶-۲ انتقال منابع الکترونیکی از نقطه فروش . ۳۲
۲-۶-۳ خدمات از راه دور ………………… ۳۳
۲-۶-۴ کارتهای هوشمند ………………….. ۳۳
۲-۶-۵ همراه بانک ……………………… ۳۴
۲-۶-۵-۱ بانکداری الکترونیکی از طریق GPRS 34
۲-۶-۵-۲ بانکداری الکترونیکی از طریق SMS (پیامک) ۳۵
۲-۷ مقایسه ویژگیهای بانکداری الکترونیکی و سنتی ۳۵
۲-۸ بانکداری الکترونیکی در جهان و فرصت ها و تهدیدهای آن ۳۶
۲-۹ روند بانکداری الکترونیکی در برخی کشورهای جهان ۳۷
۲-۹-۱ بانکداری الکترونیکی در هند ……….. ۳۷
۲-۹-۲ بانکداری الکترونیکی در استرالیا ….. ۳۸
۲-۹-۳ بانکداری الکترونیکی در کانادا …….. ۳۹
۲-۱۰ دلایل پذیرش بانکداری الکترونیکی در کشورهای منتخب ۴۰
۲-۱۱ بانکداری الکترونیکی در ایران ………… ۴۰
۲-۱۲ تاریخچه بانک ملت……………………. ۴۲
۲-۱۳ اجزای بانکداری الکترونیکی بانک ملت …… ۴۳
۲-۱۳-۱ جاری الکترونیک ملت (جام) ………… ۴۳
۲-۱۳-۲ خدمات اینترنتی ۲۴ ساعته جام ……… ۴۴
۲-۱۳-۳ ملت کارت متمرکز ………………… ۴۶
۲-۱۳-۴ ملت کارت هوشمند ………………… ۴۷
۲-۱۳-۵ تلفنبانک جام …………………… ۴۸
۲-۱۳-۶ پایانههای پرداخت الکترونیک فروشگاهی . ۴۸
۲-۱۳-۷ همراه بانک ملت …………………. ۴۹
۲-۱۳-۸ کارت هدیه ……………………… ۵۰
۲-۱۳-۹ بن کارت ……………………….. ۵۰
۲-۱۳-۱۰ فرهنگ کارت دانشجو ……………… ۵۱
۲-۱۳-۱۱ ملت کارت اصناف ………………… ۵۲
۲-۱۳-۱۲ پایانه های خودپرداز سیار (شعب ماهوارهای) ۵۳
۲-۱۳-۱۳ بانکداری اینترنتی ……………… ۵۳
۲-۱۴ پروژههای نرمافزاری اجرا شده در سالهای طرح ۵۶
۲-۱۵ طرحهای موفق ملی که با مشارکت بانک ملت با تکیه بر محور بانکداری الکترونیک به بهرهبرداری رسیده و یا در دست اجرا می شود. ………………………………….. ۵۸
۲-۱۵-۱ طرح خرید نقدی گندم ……………… ۵۸
۲-۱۵-۲ مشارکت در اجرای طرح صندوق مهر امام رضا (ع) ۵۸
۲-۱۵-۳ طرح ملی اعطای تسهیلات جهت جایگزینی خودروهای فرسوده ۵۹
۲-۱۵-۴ مشارکت در تحقق پروژه کارت سوخت …… ۵۹
۲-۱۵-۵ طرح فروش آرد به خبازان ………….. ۶۰
فصل سوم
اهداف فصل……………………………….. ۶۲
۳-۱ جامعه آماری ………………………… ۶۳
۳-۲ روش تحقیق ………………………….. ۶۳
۳-۳ روش آماری ………………………….. ۶۳
فصل چهارم
اهداف فصل……………………………….. ۶۵
۴-۱ نیروی انسانی ……………………….. ۶۶
۴-۲ میزان سپرده ………………………… ۶۸
۴-۳ تسهیلات اعطائی ………………………. ۷۱
۴-۴ دارائیها …………………………… ۷۳
۴-۵ سود………………………………… ۷۶
۴-۶ آمار مربوط به بانکداری الکترونیک در بانک ملت ۷۷
۴-۶-۱ دستگاه خودپرداز …………………. ۷۷
۴-۶-۲ POS فروشگاهی…………………….. ۷۸
۴-۶-۳ کارتهای اعتباری…………………. ۷۹
۴-۶-۴ PIN PAD………………………… 80
۴-۶-۵ شعب سوئیفتی…………………….. ۸۱
فصل پنجم
اهداف فصل……………………………….. ۸۳
۵-۱ تجزیه و تحلیل اطلاعات ………………… ۸۴
۵-۲ نتیجه گیری …………………………. ۸۶
۵-۳ توصیه ها و پیشنهادهایی برای پیاده سازی بانکداری الکترونیکی در کشور ……………………………….. ۸۷
۵-۴ ارائه پیشنهاداتی در مورد تحقیق ……….. ۸۹
۵-۵ محدودیت ها و مشکلات تحقیق …………….. ۹۰
منابع………………………………….. ۹۱
راه های ارتباطی با ما……………………. ۹۳
کلام آخر………………………………… ۹۴
چکیده
رشد و گسترش روزافزون اطلاعات و ارتباطات انقلابی در شیوه زندگی انسانها و عملکرد انسان ها بوجود آورده است ظهور پدیده هایی چون کسب و کار الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی از نتایج عمده و نفوذ و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بعد اقتصادی به شمار می رود.
تجارت الکترونیکی تاکنون ۳ دوره را پشت سر گذاشته است. بانکداری الکترونیکی نیز با اینکه از نظر تاریخی به زمان اختراع تلفن و تلگراف بر می گردد، اما در سال های اخیر و پس از فراگیر شدن اینترنت رشد زیادی کرده است در این مجموعه، سعی شده ضمن ارائه تعاریف و مفاهیم بانکداری الکترونیکی ویژگی ها و ابزارها و خدمات آن در یک روند تاریخی مورد بررسی قرار گیرد.
در تحقیق انجام گرفته پس از پرداختن به ادبیات موضوع مربوطه، یافتههای آماری خود را که با استفاده از روش کتابخانهای بدست آوردیم را ارائه کردهایم و درنهایت برای پی بردن به رابطه بین متغیرها از نرمافزار Excel استفاده کردهایم و در پایان نیز نتایج تحقیق بیان شده و پیشنهاداتی ارائه گردیده است.
مقدمه
قرنی که در آن به سر می بریم، نویدبخش جهانی نو با شیوههای نوین بکارگیری اطلاعات و دانش است. در این قرن نقشی سیاسی برعهده اطلاعات می باشد و به همین دلیل است که قرن بیست و یک را عصر اطلاعات و دانایی نامیدهاند.
فناوری اطلاعات در این دوران نقش پیشتاز و بیهمتایی یافته است و برجنبههای مختلف زندگی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی افراد و اجتماعات وسازمانها تأثیر بسیار گذاشته است و به سرعت در حال تأثیرگذاری بر آموزش، مدیریت، ارتباطات، امنیت و بهداشت است. چنین پدیدههایی موجب شده که دوره زمانی فعلی را دوران همه چیز در فضای الکترونیک نام نهند.
از سوی دیگر سازمانهای دولتی به عنوان یکی از بازوان دولت، عهدهدار بخش اعظمی از وظایف محوله بر دوش دولت در قبال مردم می باشند. همچنین باید به این نکته اشاره نمود که سازمانها برای اینکه در محیط پویا و متغیر امروز بقای خود را حفظ کنند و به فعالیت بپردازند ملزم به کاربرد آخرین فناوریها می باشند. پس به همین دلیل ضرورت استفاده از تکنولوژی و فناوری ایجاد می گردد.
پیشینه داخلی
در این زمینه تحقیقاتی قبلاً صورت گرفته است که به برخی از آنها در زیر اشاره میکنیم:
۱- آقای محمود الهیاری فرد در تحقیقی در سال ۸۲ به مقایسه بین خدمات بانکداری الکترونیکی و بانکداری سنتی در ایران پرداخته است که در پایان به این نتیحه رسیده است که در بانکداری الکترونیکی صرف نیروی انسانی ۷/۲ (نفر/دقیقه) می باشد در حالی که در بانکداری سنتی ۴/۵ (نفر/ دقیقه) می باشد. ایشان به این نتیجه رسیده است که در بانکداری اینترنتی نسبت به بانکداری سنتی هزینه کاهش یافته است.
۲- خانم لیلا داریوش در تحقیقی در سال ۸۴ به بررسی عوامل تأثیرگذار بر قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی بانکها پرداخته است که به این نتایج رسیده است که ۹۲% مشتریان نگرشی مثبت نسبت به خدمات بانکداری الکترونیکی دارند و همچنین ۹۲% موافق مفید بودن خدمات بانکداری الکترونیکی هستند.
۳- همچنین آقای ابوطالب طهماسبی گشتابی در تحقیقات خود که از زمستان ۸۷ انجام داده است به بررسی تأثیر هزینه آموزش و تبلیغات بانکداری الکترونیکی بر افزایش جذب سپردههای بانکی پرداخته است که در ارتباط با فرضیات خود به این نتایج رسیده است که:
الف) رابطه معناداری بین هزینه تبلیغات و بانکداری الکترونیکی و افزایش جذب کل منابع وجود دارد.
ب) رابطه معناداری بین هزینه آموزش بانکداری الکترونیکی و افزایش جذب کل منابع وجود دارد.
پیشینه خارجی
در سال ۲۰۰۷ آقای کریستان بیگر. در مقالهای تحت عنوان مشتریان بانکداری الکترونیکی انجام داده است و با استفاده از اطلاعات جمعآوری شده از تحقیقات صورت گرفته در کشور آلمان خصوصیات برجسته مشتریان بانکداری الکترونیکی و رفتار بانکی آنها مشخص شده است تا چگونگی جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی در رقابت با بانکهای رقیب مشخص شود.
در سال ۲۰۰۶ آقای شیرلی جی: تأثیر فناوری اطلاعات را بر صنعت بانکداری آمریکا بررسی نموده است از ویژگیهای این تحقیق تفکیک دو اثر به هم ظاهر مثبت هزینهای و شبکهای فناوری اطلاعات از هم بود این تحقیق بر روی ۸۶ بانک آمریکائی با استفاده از اطلاعات سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۵ انجام گرفت نتایج زیر حاصل شد:
۱- بین سرمایه گذاری انجام شده در فناوری اطلاعات و سطوح قیمت رابطه منفی وجود دارد.
۲- سهم بازار در سطوح بالاتر فناوری اطلاعات افزایش می یابد.
منابع
۱- الهیاری فرد، محمود. «بررسی مقایسه ای بانکداری سنتی و بانکداری الکترونیکی در ایران» پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، ۱۳۸۲
۲- الهیاری فرد، محمود، «بانکداری الکترونیکی در هندوستان». نشریه بانک ملی ایران، شماره ۹۳. ۱۳۸۲- ص(۱۷-۱۶)
۳- الهیاری فرد، محمود. «بانکداری الکترونیکی در استرالیا» نشریه بانک ملی ایران، شماره ۹۴. ۱۳۸۲- ص(۱۱-۱۴)
۴- بانک ملت؛ CD ؛ ۱۳۸۷؛ روابط عمومی بانک ملت مرکزی تهران
۵- بهمنی؛ یاشار، در چالش بانکداری الکترونیک. اخباری فناوری اطلاعات. ۱۳۸۵
۶- حافظ نیا؛ محمد؛ روش تحقیق در علوم انسانی؛ انتشارات سمت؛ ۱۳۸۹؛ چاپ هفدهم
۷- داریوش؛ لیلا؛ بررسی عوامل تأثیرگذار بر قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی بانک ملت؛ طالقانی؛ غلامرضا؛ پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه آزاد تهران مرکزی؛ ۱۳۸۴
۸- سید جوادین، رضا، سقطچی، مریم. «بانکداری الکترونیک و سیر تحول آن در ایران». ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره ۱۷۰ (۱۳۸۵)
۹- شورای ملی پژوهش ایالات متحده امریکا. «تبحر در فناوری اطلاعات. تدوین کمیته سواد فناوری اطلاعاتی شورای ملی پژوهش ایالات متحده، ترجمه، علی حسینی قاسمی، نشر چاپار (۱۳۸۱).