نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

گزارش کارآموزی پالایشگاه گاز پارسیان با موضوع برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                            صفحه

فصل اول : کلیات پروژه

۱-۱مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………۲

۱-۲ بیان موضوع ………………………………………………………………………………………………………………………………۳

۱-۳ اهمیت و ضرورت موضوع ……………………………………………………………………………………………………………۳

۱-۴ اهداف پروژه ………………………………………………………………………………………………………………………………۴

۱-۵ قلمرو پروژه ……………………………………………………………………………………………………………………………….۶

۱-۵-۱ قلمرو موضوعی ………………………………………………………………………………………………………………………۶

۱-۵-۲ قلمرو زمانی …………………………………………………………………………………………………………………………..۶

۱-۵-۳ قلمرو مکانی ………………………………………………………………………………………………………………………….۶

۱-۶ تعریف واژگان کلیدی ………………………………………………………………………………………………………………….۶

۱-۷ ابزار گرداوری داده ها …………………………………………………………………………………………………………………۷

۱-۸ روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………………………………۸

فصل دوم : مبانی نظری پروژه

۱-۲ سیر تحولات برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات …………………………………………………………………………….۱۰

۲-۲ شرحی بر انواع روشهای نگهداری و تعمیرات ……………………………………………………………………………..۱۳

۳-۲ نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ………………………………………………………………………………………………..۱۵

۴-۲ شرح وظایف کارمند ارشد برنامه ریزی تعمیرات …………………………………………………………………………۱۶

۵-۲ فعالیتهای نت پیشگیرانه ………………………………………………………………………………………………………….۱۹

۶-۲ طرح نگهداری پیشگیرانه …………………………………………………………………………………………………………۱۹

۷-۲ تاثیرات سیستم نگهداری و تعمیرات مناسب ……………………………………………………………………………..۲۱

۸-۲ تعریف نگهداری و تعمیرات (نت) ……………………………………………………………………………………………..۲۳

۹-۲ محدوده تغییرات نگهداری و تعمیرات (نت)……………………………………………………………………………….۲۷

۱۰-۲ معرفی نگهداری بهره ور جامع ………………………………………………………………………………………………..۳۴

۱۱-۲ اجرای نگهداری بهره ور جامع …………………………………………………………………………………………………۳۵

۱۲-۲ آشنایی با مفاهیم و تعاریف برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات …………………………………………………….۳۶

۱۳-۲ انواع روش های برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات …………………………………………………………………….۳۶

۱۴-۲ ارتباط واحد برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات با واحد بهره برداری ……………………………………………۳۸

۱۵-۲ نگهداری و تعمیرات دوره ای ………………………………………………………………………………………………….۳۸

۱۶-۲ مدیریت کیفی نگهداری و تعمیرات …………………………………………………………………………………………۳۹

۱۷-۲ اصول سیستم مدیریت کیفی نگهداری و تعمیرات ……………………………………………………………………۳۹

۱۸-۲ تکنیکهای مدیریت کیفی برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات ……………………………………………………….۴۰

۱۹-۲ دلایل مهم روند افزایش امور برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات ………………………………………………….۴۳

فصل سوم : بررسی وضعیت موجود شرکت

۱-۳ تاریخچه پالایشگاه پارسیان …………………………………………………………………………………………………….۴۵

۲-۳ چارت سازمانی پالایشگاه پارسیان …………………………………………………………………………………………..۴۷

۳-۳ محصولات پالایشگاه پس از اجرای طرحهای تکمیلی …………………………………………………………………۴۹

۴-۳ معرفی شرح فرآیند تولید ……………………………………………………………………………………………………….۵۲

۵-۳ تشریح وضعیت موجود موضوع مورد بررسی ……………………………………………………………………………..۶۱

۶-۳ تشریح برنامه های آتی پالایشگاه پارسیان ………………………………………………………………………………..۹۱

فصل چهارم : بررسی نقاط قوت و ضعف و ارائه نتایج و پیشنهادات

۱-۴ تجزیه و تحلیل نتایج ……………………………………………………………………………………………………………….۹۳

۲-۴ ارائه پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………………..۹۴

منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………………………………………………………….۹۶

مقدمه

در تمامی واحدهای تولیدی دستگاههایی وجود دارند که نیاز به نگهداری دارند و در صورت خراب شدن باید تعمیر شوند . این دستگاهها می توانند طیف وسیعی را در بر بگیرند از توربین و کمپرسور و پمپ در واحدهای صنعتی گرفته تا ماشین آلات سبک و سنگین و دستگاههای کشاورزی و خدماتی و بسته بندی و شرکت های تولیدی .

خط تولید باید شبانه روز کار کند و هر گونه وقفه ای در کار آن باعث می شود که خسارت های سنگینی  هم از جنبه مواد خام و دستگاهها و هم از نظر نیروی انسانی به آن واحد وارد شود اما کار مستمر واحد تولیدی منوط به آن است که دستگاهها خراب نشوند و یا اگر خراب شدند در کوتاهترین زمان ممکن درست شوند و در خط تولید  قرار بگیرند و اینجاست که موضوع تعمیر و نگهداری دستگاهها اهمیت پیدا می کند .

ما اینجا در بانک ماشین آلات دارای انواع دستگاههای سنگین از جمله کرین و لیفتراک هستیم که لازم است همواره سالم و آماده سرویس دادن باشند . هر گونه خرابی این دستگاهها می تواند به هنگام انجام تعمیرات اضظراری یا تعمیرات اساسی OVERHAUL سبب شود تا آن واحد دیرتر در سرویس قرار بگیرد و این به معنی توقف بیشتر خط تولید و هدر رفتن سرمایه های انسانی و مالی است.

بیان موضوع

مدیریت نگهداری و تعمیرات عبارتست از برنامه‌ریزی و اجرای اثربخش فعالیت‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات وسایل و تجهیزات. این موضوع طیف وسیعی از وظایف و مسئولیت‌ها را از طراحی فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات تا فراهم‌آوری و مدیریت منابع مورد نیاز در برمی‌گیرد.

دوره نخست و BM

سیر تحولات در دوره نخست تحقیقات نشان می‌دهد که گامهای اولیه در پیاده‌سازی نت در سالهای قبل از جنگ جهانی دوم رخ داده است . در آن ایام صنایع به شکل امروزی مکانیزه نبوده و لذا خرابیها و توقف ناگهانی ماشین‌آلات مشکلی جدی را برای دست اندرکاران امر تولید ایجاد نمی‌نمود ؛ به بیان دیگر ، جلوگیری از بروز عیب در ذهن اکثر مدیران و مهندسین مفهوم نداشته و یا حداقل ضرورتی از این نظر احساس نمی‌گردید . علاوه بر این اکثر ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی از طرح نسبتا ساده‌ای برخوردار بوده و این ویژگی ، کار با آنها را ساده و تعمیرشان را آسان می‌نمود .

نتیجه آنکه در آن زمان نیازی به استفاده از نت سیستماتیک احساس نمی‌گردیده و اکثر شرکتها و واحدهای تولیدی و صنعتی تنها در زمانی که دستگاه و یا تجهیزات از کار می‌افتادند ، بازبینی و یا تعمیر آنها را آغاز می‌نمودند ؛ در واقع سیستم نگهداری و تعمیرات به هنگام از کارافتادگی معمول بود.

دوره دوم و TPM

همه چیز در خلال جنگ جهانی دوم به صورتی انفجارآمیز دستخوش تحول گردید . فشارهای ناشی از زمان جنگ ، تقاضا برای انواع محصولات را افزایش داده و این در حالی بود که نیروی انسانی صنایع بشدت کاهش یافته بود این عامل سبب گردید تا مکانیزاسیون افزایش پیدا نماید . می‌توان سال١٩۵۰ را سال رونق طراحی و ساخت ماشین‌آلات مکانیزه نامید و این ایام ، سرآغاز وابستگی صنایع به تجهیزات مکانیزه و اتوماسیون بوده است .

با افزایش روزافزون اتوماسیون مساله شکست و از کارافتادگی ماشین‌آلات نیز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌گشت ؛ پس از گذشت چندی روند افزایش خرابیها به گونه‌ای گردید که کمیت و کیفیت تولیدات را تحت‌الشعاع خود قرار داده و اسباب نارضایتی صاحبان صنایع را فراهم نمود.

نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر

همانگونه که در گامهای پیشین اشاره نمودیم سیستم TPM در حقیقت همان سیستم نت بهره‌ور به شیوه آمریکایی (که در سال ١٩۵۴ معرفی شد) است که در جهت سازگاری با شرایط صنعتی ژاپن درآن بهبودهایی داده شده است ؛ ابتکار محوری و حساس در اصول TPM این است که اپراتورها خودشان به امور اصلی و اولیه نگهداری و تعمیرات ماشینهای خودشان می‌پردازند . در نت بهره‌ور فراگیر نتایج حاصل از فعالیتهای صنعتی و تجاری به صورت اعجاب‌انگیزی بهبود یافته و سبب ایجاد یک محیط کاری با بهره‌وری بالا ، شادی‌آفرین و ایمن با بهینه‌سازی روابط بین نیروی انسانی و تجهیزاتی که با آن سر و کار دارند ، می‌گردد .

از زمانیکه اولین اسناد در زمینه سیستم نت بهره‌ور جامع (TPM) ارائه گردید بیش از سی سال می‌گذرد . نسخه اول سیستم TPM به مدل Nakajima (از بنیانگذارانTPM ) مشهور بوده و تا سال ١٩۸٩ نیز در اصول پنجگانه آن تغییری داده نشد.

منابع و ماخذ

۱- حاج شیر  محمدی ، علی ، برنامه سریزی نگهداری و تعمیرات ، دانشگاه صنعتی اصفهان ، ۱۳۷۴.

۲- حاج شیر محمدی ، علی ، نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر ، سازمان مدیریت صنعتی ،۱۳۷۷.

۳- سید حسینی ، محمد ، برنامه ریزی سیستماتیک نظام نگهداری و تعمیرات در بخش صنایع و خدمات ، سازمان مدیریت صنعتی ، ۱۳۸۰

۴- سیدی ، دکتر سید مسعود ، ۱۳۸۵ ، مدیریت تولید ، چاپ سوم ، انتشارات کوشا مهر.

۵- کاظمی ، بابک ، ۱۳۸۵، مدیریت تولید ، چاپ پنجم ، انتشارات دانشگاه پیام نور.

۶-  وایت ، جیم ، ترجمه گروه مهندسی صنایع ، نگهداری وتعمیرات – سازماندهی ، برنامه ریزی و کنترل ، جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف ، ۱۳۷۳.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.