نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی میزان به کارگیری فنون علم مدیریت توسط مدیران صنایع تولیدی شهرستان لامرد

پایان نامه بررسی میزان به کارگیری فنون علم مدیریت توسط مدیران صنایع تولیدی شهرستان لامرد

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

فصل اول- کلیات

کلیات ۱

مقدمه ۲

مدیریت چیست ۴

انواع مدیریت از نظر فعالیت سازمانی ۶

انواع مدیریت از نظر سطح سازمانی ۶

مهارت های مورد نیاز مدیران ۸

انواع مدیریت ۹

اهداف مدیریت ۱۲

اصول روابط انسانی بین مدیر و کارکنان ۱۴

اصول ایجاد ارتباط صحیح بین کارکنان و مدیریت ۱۴

وظایف مدیران ۱۵

انواع سازمان و تعریف آن ۱۷

سازمان و محیط ۱۸

انواع ارتباطات سازمانی ۱۹

ویژگی های مدیران خلاق ۲۱

ضرورت انجام تحقیق ۲۲

فرضیات تحقیق ۲۳

فصل دوم-ادبیات تحقیق

ادبیات تحقیق ۲۴

مطالعات انجام شده داخلی ۲۶

مطالعات انجام شده خارجی ۳۲

فصل سوم- مبانی نظری تحقیق

 مبانی نظری تحقیق ۴۱

تعریف و ویژگی های سازمان های کوچک ۴۲

موقعیت جغرافیایی شهرستان لامرد ۴۴

صنعت ۴۶

ناحیه صنعتی ۴۷

شهرک صنعتی ۴۷

روش تحقیق ۴۷

جامعه آماری ۴۸

نمونه آماری ۵۰

روش ها و ابزار های گردآوری داده ۵۰

طراحی سوالات پرسشنامه و روش های آماری ۵۱

فصل چهارم- تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق ۵۳

تجزیه و تحلیل داده ها ۵۴

نحوه امتیازبندی و تفسیر نتایج ۶۴

محاسبات آماری پژوهش ۶۵

آزمون فرضیه ۶۷

فصل پنجم- خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادات

خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادات ۷۱

خلاصه تحقیق ۷۲

نتیجه گیری ۷۲

پیشنهادات ۷۳

محدودیت های تحقیق ۷۳

پیوست ۷۵

منابع و مآخذ ۸۰

مقدمه

از زمانی که بشر به زندگی اجتماعی روی آورد، برای رفع نیاز های خود همواره در کارهای دست جمعی و گروهی نیاز به هماهنگی، رهبری و در بسیاری موارد برنامه ریزی و سازماندهی پیدا کرد. در هر زمینه ای که برای تحقق اهداف دست جمعی نیاز به همکاری پیدا می شد، رهبری باید گروه را در جهت هدف هدایت می کرد.البته نحوه ی انتخاب رهبر در جوامع مختلف متفاوت بوده است، ولی واقعیت این است که بدون اندیشه ی مدیریت از بدو زندگی اجتماعی انسان ها، یا از بدو تاریخ، عمل مدیریت وجود داشته است.

لوح های گلی بازمانده از سومری ها، که قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد، نشان می دهد که آنان موجودی های انبار های خود را در آن ها یادداشت و آن ها را در معابد نگاهداری می کرده اند. شاید این لوح ها اولین آثار مدون علمی مدیریت در تاریخ باشد.

بررسی تاریخ ملل باستانی مانند مصر، چین، ایران، روم و یونان نشان می دهد که بدون وجود سیستم منظمی از اعمال سازمان یافته و نظام دار و بدون مدیریتی دقیق امکان اداره ی امپراطوری های عظیم در این سرزمین ها، تدارک و آماده سازی ارتش های عظیم و توفیق ان ها در جنگ های طولانی و بزرگ، ساختن آثار معماری بسیار عظیم و دقیق و زیبا، اجرای نظام های کنترل و نظارت در سرزمین های بسیار وسیع، اجرای سیستم های ارتباطی دقیق و سریع و پیاده کردن شیوه های دقیق برای تجارت بین الملل و بسیاری امور دیگر امکان پذیر نبوده است. دانش اولیه ی مدیریت در این دوران از نسلی به نسل دیگر منتقل و یا به طور تجربی آموخته می شد.

مدیریت چیست؟

سازمان برای نیل به مقاصد خود و جهت دادن به فعالیت های کارکنان در راستای هدف هایش به سرپرستی، نظارت، هماهنگی و هدایت نیاز دارد. مجموعه ی وظایفی که رفتار و فعالیت سازمان را در مسیر هدف تنظیم، تصحیح، تقویت و راهنمایی می کند مدیریت نامیده می شود. همه ی سازمان های رسمی برای استمرار و تداوم فعالیت خود به مدیریت نیاز دارند.

فقدان مدیریت موجب ناهماهنگی، انحراف از هدف، اتلاف وقت و انرژی می شود و سازمان ها را به نابسامانی و از هم پاشیدگی می کشاند­­(علاقه بند، ۱۳۷۰، ۱۴-۱۵) سازمان و مدیریت لازم و ملزوم یکدیگرند، وجود یکی بدون دیگری بی معناست. مدیر در سازمان فعالیت می کند و هیچ سازمانی از مدیریت بی نیاز نیست.

برای مدیریت تعریف های گوناگونی از ابعاد مختلف ارائه شده است. اگر مدیریت فرایندی باشد که مدیر برای تحقق هدف های سازمان آن را پی می گیرد، تعریف فرایندی ارائه می شود. مدیریت عبارت است از فرآیند برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر کار اعضای سازمان و کاربرد کلیه منابع قابل دسترسی برای رسیدن به هدف های تعیین شده ی سازمان(استونر۱۹۹۵، ۷).

انواع مدیران از نظر فعالیت های سازمانی

 الف: مدیران وظیفه ای :  مدیران وظیفه ای (تخصصی) کارکنانی را با مهارت های ویژه در یک زمینه ی خاص مانند حسابداری، امور پرسنلی، پرداخت، بازاریابی و تولید سرپرستی می کنند. اجرای همه ی این وظایف برای توفیق سازمان ضروری است (هل ریگل،۱۹۸۹، ۱۱).

ب: مدیران عمومی :  مدیران عمومی مسئول کلیه ی وظایف و فعالیت هایی هستند که در یک واحد یا یک سازمان انجام می شوند و معمولا دو یا چند بخش را با هم هماهنگ می کنند. این فعالیت ها عبارتند از تولید، بازاریابی، امور مالی و مانند آن ها (استونر،۱۹۹۵، ۱۷).

مدیران عمومی در شغل خود با عدم اطمینان زیاد، پراکندگی بسیار و حجم زیادی از اطلاعات مواجه اند. آنان باید در برابر عده ی زیادی از افراد داخل و خارج سازمان واکنش نشان دهند، زیرا افراد مختلف از قبیل صاحبان سهام، گروه های حافظ منافع مصرف کنندگان، موسسات دولتی، اتحادیه ها و مانند آن ها. غالبا اهداف و دیدگاه های متفاوتی دارند و مدیر عمومی باید بتواند این مشکلات را با ابتکار خود سرو سامان دهد.

انواع مدیران از نظر سطح سازمانی

الف: مدیران عملیاتی (خط اول) : مدیران در این سطح مستقیما مسئول تولید کالاها و خدمات هستند. این مدیران را معمولا رئیس قسمت، سرپرست یا متصدی می نامند. آنان فقط کارکنان عملیاتی را  هدایت می کنند و سرپرستی مدیران دیگر را بر عهده ندارند. کارکنانی که به آنان گزارش می دهند معمولا کارهای تولیدی یا عملیاتی سازمان را انجام می دهند. این سطح از مدیریت

حد فاصل بین مدیران سطوح میانی و کار های اجرایی است. بیشتر وقت این مدیران با کارگران صرف می شود و زمان کمی را با مدیران بالاتر یا افراد خارج از سازمان می گذرانند. این مدیران با محیط کاری خود کاملا در ارتباطند و مسائل آن را حل می کنند. در حقیقت آنان در «خط آتش» کار می کنند، جایی که عملیات در آن صورت می گیرد (هل ریگل،۱۹۸۹، ۷-۸).

ب: مدیران میانی : مدیران میانی یک رده بالاتر از مدیران عملیاتی هستند، به طور مستقیم به مدیریت رده ی بالا گزارش می دهند و یک پل ارتباطی بین مدیریت عالی و مدیریت عملیاتی سازمان تشکیل می دهند. آنان راهبرد ها و خط مشی های ارائه شده توسط مدیران عالی را به هدف های ویژه و برنامه ها تبدیل می کنند و برای اجرا در اختیار مدیران عملیاتی قرار می دهند.

منابع و مآخذ

۱- استیفن رابین ،”مبانی رفتار سازمانی”، ترجمه پارساییان و اعرابی، چاپ پنجم،تهران ، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی ،۱۳۸۱،.

۲- وندال ،فرنچ و سسیل،اچ.بل.”مدیریت تحول در سازمان”،ترجمه دکتر سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد،چاپ دوم ، تهران،انتشارات ‏صفار،۱۳۸۰.‏

۳- ریچارد ال دفت،”تئوری و طراحی سازمان،ترجمه پارسیان، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی،۱۳۸۱،

۴- جزنی،نسرین،”مدیریت منابع انسانی”، نشر نی، ۱۳۸۰‏.

۵-باروقی بناب،(۱۳۷۷)،ارزیابی اثرات شهرک های صنعتی بر شهرهای بزرگ

۶-تودارو، مایکل،(۱۳۶۶)، توسعه اقتصادی در جهان سوم، ترجمه غلامعلی فرجادی،انتشارات سازمان برنامه و بودجه، چاپ دوم.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.