نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه حفاظت صنعتی (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) فازهای ۲ و ۳ شرکت گاز پارس جنوبی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۲۴ | قابل ویرایش

چکیده

امروزه بیماریها و حوادث ناشی از کار به یکی از نگرانیها اجتماعی جامعه کارگری و دست اندرکاران مسائل بهداشت ایمنی محیط کار تبدیل شده است . علاوه بر عوامل مربوط به فرهنگ عمومی ایمنی و بهداشت  عدم اجرای قوانین و مقررات مربوطه و کمبود آموزش می تواند فقدان برنامه ریزی و توجه کافی به بهداشت حرفه ای و ایمنی کارگران را در اغلب واحد های صنعتی از جمله دلایل بالا بودن میزان حوادث و بیماریهای ناشی از کار بر شمرد.

امروزه با توجه به اهمیت موضوع سلامت نیروی کار در تمامی کشورها نیاز به مدیریت در دستیابی به روشهای منسجم بهبود شرایط کار بیش از پیش نمایان می شود.

مقدمه

امروزه فلسفه HSE با نگرشی نوین به عوامل بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی در صنعت نفت، از اهمیت ویژه ای در توسعه همه جانبه کشور و پیشرفت و رشد جامعه انسانی برخوردار است. سیاستهای اتخاذ شده در این نگرش براساس اهدافی از جمله کاهش آثار نامطلوب صنعت بر محیط، افزایش آثار مثبت صنعت بر جامعه، افزایش تامین ایمنی کارکنان، تجهیزات و تاسیسات در مراکز صنعتی، کاهش حوادث و آسیب های محیط های صنعتی، به پایین ترین میزان ممکن از طریق حذف شرایط ناامن و حفاظت هرچه بیشتر از محیط زیست تعیین و تبیین شده اند.

در طول سالیان متمادی، مباحث ایمنی، بهداشت و محیط زیست در صنعت نفت مطرح بوده است. امروزه با نگاهی ریزبین و پر دقت همراه با نظارت مدیریتی واحد به صورت سیستماتیک و همه جانبه به این مباحث پرداخته شده است.

نظام مدیریت فراگیر HSE با ایجاد بستر فرهنگی به تبیین تاثیر متقابل عوامل بهداشت، ایمنی و محیط زیست پرداخته و از این روش نواقص، مخاطرات بالقوه، حوادث و مشکلات را مورد ارزیابی قرار داده و روشهای مبتنی بر پیشگیری را ارایه می دهد.

تا قبل از انقلاب صنعتی بررسی پیرامون امور ایمنی و بهداشت در محیط کار انجام نمی شدیا آنقدر ناچیز بود که سابقه در خور توجهی از آن باقی نمانده است. اصولاً میزان سوانح ناشی از کار قبل از انقلاب صنعتی در حدی نبود که توجه مسئولین را به خود جلب کند و به این کار وادارد.

مطالعات انجام شده خارجی

هلاندر، مارتین. ۱۳۷۵. مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید (ارگونومی).

مدیریت ایمنی – بهداشت و محیط زیست ماموریتی است که شرکت ملی نفت و گاز از اواخر سال  ۱۳۷۹و با آغاز فعالیت یک واحد مدیریتی زیر مستقیم مدیر عامل شرکت دنبال نموده است ۰ اهداف مورد نظر در این نظام به حداقل رساندن حوادث انسانی ،آسیب های شغلی و ضایعات زیست محیطی در عملیات اکتشاف و تولید در گستره وسیع جغرافیایی کشور می باشد ۰ جهت نیل به این اهداف کلی و در قدم اول ،سیاست ها وخط مشی کلان شرکت طرح ریزی با تایید و تواشیح شخص مدیر عامل به طور گسترده در شرکتهای تابعه و فرعی توزیع گردیده است ۰

ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نظام مدیریت با تعریف و تفکیک وظائف سازمانهای مدیریتی و عملیاتی و همچنین طراحی سازمان های عملیاتی با توجه به سابقه اینگونه سازمانها که در بر گیرنده ایمنی وأتش نشانی بوده اند ، صورت پذیرفته است .

چگونگی تعامل این سازمان با ساز مانهای درونی شرکت از قبیل بهداشت و درمان ، مدیریت های تولید ، خدمات فنی و مهندسی و….. و همچنین با سازمانهای بیرونی شرکت از قبیل سازمان حفاظت محیط زیست ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و یا وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی از اهمیت ویژه ای بر خوردار است .

ایمنی در فضاهای محصور

خطرات موجود در فضاهای محصور باعث مرگ بسیاری از کارگران و همچنین کسانی که سعی در نجات جان کارگران را داشته اند، گردیده است. به طور متوسط در کشور انگلستان ۱۵ نفر در سال درمحیط های محصور جان خود را از دست می دهند. تراژدی های بسیار در اثر فقدان اکسیژن در محیط های محصور وجود دارد. چندین سال قبل در Cornwal یک کارگر جوان معدن در حالی که سعی داشت جان همکار بیهوش خود را نجات دهد، جان خود را از دست داد. علت مرگ وی، فقدان اکسیژن بود.

با وجود اینگونه خطرات کار در فضاهای محصور، تنها در شرایط فوق العاده ضروری می بایستی انجام گیرد، کارگرانی که در فضای محصور، می بایستی کار کنند باید از مهارت کافی برخوردار باشند.

منابع و ماخذ

  1. جعفرنژاد،احمد،فاریابی باسمنج،محمد(۱۳۷۸)«مفاهیم اساسی حفاظت و ایمنی» چاپ اول،انتشارات صفار.
  2. حاج شیرمحمدی،علی(۱۳۸۶)«برنامه ریزی حفاظت و ایمنی »چاپ یازدهم،انتشارات غزل.
  3. معزی، رضا- نقش استانداردهای تعمیرات در برنامه‌ریزی و پیش‌بینی نیازها- اولین کنگره ملی نگهداری و تعمیرات نت- دانشگاه صنعتی اصفهان- سال ۱۳۷۳
  4. قلم‌چی، مصطفی- عوامل مؤثر در تعمیرات مدفن نیروگاهها- ماهنامه علمی تخصصی صنعت برق- بهمن ماه سال ۰۱۳۸
  5. خبازان، عبدالحمید- آشنایی با مبانی و نحوه بکارگیری روش T.P.M. در نیروگاهها- سومین نشست تعمیر و نگهداری و بهینه‌سازی (سمینار علمی- فنی نیروگاهی )شرکت برق منطقه‌ای اصفهان- اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۲
  6. چوبینه، علیرضا و دیگران. ۱۳۷۸. ارگونومی ۳۷۷. ارگونومیک شغلی  دستیابی و ارتقاء در عمل.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.