نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی و خلاقیت از دیدگاه کارکنان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۳ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..صفحه

چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱

فصل اول : کلیات پروژه

۱-۱ مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۳

۲-۱ بیان مساله ………………………………………………………………………………………………………………………………………..۵

۳-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….۶

۴-۱ اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………..۷

۵-۱ فرضیات پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………….۸

۶-۱ متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………..۸

۱-۷ مدل تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰

فصل دوم : مبانی نظری تحقیق

۲-۱ مبانی نظری تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………..۱۲

۲-۱-۱ خلاقیت …………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۲

۲-۱-۲ ویژگی های خلاقیت ……………………………………………………………………………………………………………………۱۴

۲-۱-۳ مدیریت …………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۵

۲-۱-۴ خلاقیت و مدیریت ………………………………………………………………………………………………………………………۱۶

۲-۱-۵ مدیر خلاق ………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۷

۲-۱-۶ کارکنان خلاق ……………………………………………………………………………………………………………………………۱۷

۲-۱-۷ سازمان خلاق ……………………………………………………………………………………………………………………………..۱۸

۲-۱-۹ مدیریت خلاق و کارآفرینی ………………………………………………………………………………………………………….۱۹

۲-۱-۹ کارآفرینی …………………………………………………………………………………………………………………………………۱۹

۲-۱-۱۰ خلقیت و ابتکار …………………………………………………………………………………………………………………………۲۱

۲-۱-۱۱ تفکر و واقع گرایی ……………………………………………………………………………………………………………………۲۱

۲-۱-۱۲ شکار فرصت ها و پشتکار …………………………………………………………………………………………………………..۲۲

۲-۱-۱۳ استقلال و کنترل درونی ……………………………………………………………………………………………………………..۲۲

۲-۱-۱۴ رشد دهندگی و علاقه مندی و بهره وری ……………………………………………………………………………………….۲۲

۲-۱-۱۵ خلاقیت و اشتغال ………………………………………………………………………………………………………………………۲۳

۲-۱-۱۶ عرصه صنعت و تولید …………………………………………………………………………………………………………………۲۷

۲-۱-۱۷ سازمانهای دانش محور منطبق بر نوآوری و خلاقیت ………………………………………………………………………..۳۲

۲-۱-۱۸ ابعاد ساختاری سازمانهای دانش محوری ………………………………………………………………………………………..۳۲

۲-۱-۱۹ افکار نوآور و خلاق در سازمانهای دانش محور ………………………………………………………………………………۳۳

۲-۱-۲۰ موانع خلاقیت در زمینه بروز نوآوری …………………………………………………………………………………………….۳۵

۲-۱-۲۱ رشد و توسعه خلاقیت و نوآوری …………………………………………………………………………………………………۳۶

۲-۱-۲۲ خلاقیت و نوآوری و نقش آن در اصلاح ساختار سازمانی …………………………………………………………………۳۷

۲-۱-۲۳ رابطه خلاقیت ، نوآوری و تغییر …………………………………………………………………………………………………..۴۰

۲-۲ پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………….۴۱

فصل سوم : روش تحقیق

۳-۱ روش پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………..۴۶

۳-۲ قلمرو مکانی تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………۴۶

۳-۳ قلمرو زمانی …………………………………………………………………………………………………………………………………..۴۶

۳-۴ جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………………………………………….۴۶

۳-۵ روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه ………………………………………………………………………………………………..۴۶

۳-۶ ابزار گرد آوری داده ها ……………………………………………………………………………………………………………………۴۷

۳-۷ روش تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………………………………………….۴۸

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱ یافته های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………۵۰

فصل پنجم : بررسی نتایج

۵-۱ بحث و نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………۵۶

۵-۲ پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۷

منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………………………………………….۵۹

منابع لاتین ……………………………………………………………………………………………………………………………………………۶۲

ضمایم

پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۶۴

خروجی نرم افزار……………………………………………………………………………………………………………………………………۷۰

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی و خلاقیت از دیدگاه کارکنان سازمان شهرستان لامرد در سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱ که دارای مدرک تحصیلی ( دیپلم ، فوق دیپلم ، لیسانس و فوق لیسانس) است  ، می باشند . جامعه آماری در این پژوهش کلیه کارکنان رسمی سازمان فوق می باشد.

بدین منظور تعداد ۵۰ پرسشنامه برای کارکنان ارسال  گردید که تعداد ۵۰ پرسشنامه تکمیل گردیده و برگشت داده شد ، ابزار گرد آوری داده ها ، پرسشنامه محقق ساخته ۲۲ سوالی کارآفرینی سازمانی دکتر هومن و پرسشنامه استاندارد ۵۰ سوالی خلاقیت رندسپیت است . که با استفاده از آمار توصیفی ( میانگین ، انحراف معیار ، درصد فراوانی ) و آمار استنباطی ( ضریب همبستگی پیرسون ، و رگرسیون چند متغیره ، و ضریب همبستگی ماتریس  ) استفاده و داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت در استفاده از این فنون از نرم افزار SPSS بهره گیری شد ، نتایج تجزیه و تحلیل داده ها از این قرار است : در فرضیه اول بین کارآفرینی سازمانی و خلاقیت رابطه معناداری وجود دارد .

درفرضیه دوم بین ابعاد کارآفرینی سازمانی که شامل : ( سخت کوشی ، مسؤلیت پذیری ، موفقیت ، ریسک پذیری ، انعطاف پذیری ،  کنترل درونی ، روایی کلامی و خلاقیت و تحمل ابهام) با خلاقیت رابطه معناداری وجود دارد ، نتایج تجزیه و تحلیل داده ها از این قرار است که بین کارآفرینی سازمانی با خلاقیت و ابعاد کارآفرینی سازمانی با خلاقیت در سازمان رابطه معناداری وجود دارد . نتایج پژوهش حاضر با تحقیقات انجام شده  پیشین رابطه معنا داری وجود دارد.

مقدمه

در دنیای در حال تحول امروز،کامیابی ازآن جوامع و سازمانهایی است که بین منابع کمیاب و قابلیتهای مدیریتی و کارآفرینی منابع انسانی خود رابطه معنی داری برقرار سازد. به عبارتی دیگر جامعه و سازمانی می تواند در مسیر توسعه، حرکت روبه جلو و با شتابی داشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم منابع انسانی خود را به دانش و مهارت کارآفرینی مولد تجهیز کند تا آنها با استفاده از این توانمندی ارزشمند، سایر منابع جامعه و سازمان را به سوی ایجاد ارزش وحصول رشد و توسعه، مدیریت و هدایت کنند.

امروزه که کار و فعالیت شکل تازه ای به خود گرفته است و به سوی خودکارفرمایی و خوداشتغالی در حرکت است. کارآفرینی و کارآفرینان نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی جوامع مختلف ایفا می کنند. تجارب کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، مالزی و هند آکنده از فعالیتهای چشمگیر کارآفرینانی بوده است که امروز به توسعه یافتگی کشور خود می بالند. باید توجه داشت که کارآفرینان تنها به ایجاد فرصتهای شغلی جدید نمی پردازند بلکه با ساختار، تفکر، تحرک و فرهنگ لازم دست به تخریب خلاق می زنند تا از دل ویرانه های کهن بنای رفیع آبادانی و پیشرفت را برافرازند.

کشور ما که با مشکلات زیاد اقتصادی مانند نرخ بالای تورم و بیکاری مواجه است برای رهایی از این مسائل در بخش خصوصی و دولتی نیاز به کارآفرینان سازمانی با شهامت، خلاق، نوآور و ریسک پذیر دارد تا در راستای رشد و توسعه سازمان و جامعه خود دست به کار شده و طرحی نو دراندازند.

بیان مساله

جهان در اواخر قرن بیستم شاهد تغییرات بسیار گسترده در تمامی عرصه­های کسب­وکار بوده است. بطوری که اداره امور بخش دولتی را با چالش­های جدی روبرو نموده است. از جمله کارهای اثربخش دولت­ها برای رویارویی با این چالش­ها، توسل به کارآفرینی شناخته شده است. جان تامپسون معتقد است که رفتار کارآفرینانه نیازی فراگیر و ضروری برای تمامی سازمان­ها اعم از دولتی، خصوصی، داوطلبانه و غیره با هر اندازه است.

از نظر پاولین بخش خصوصی خط مقدم احیای کارآفرینی است. زیرا سود بالاتری را به دنبال دارد که این امر مورد علاقه مالکین خصوصی است. بعلاوه مالکین خصوصی اختیار کافی و قدرت عمل لازم را دارا می­باشند. بر عکس در بخش دولتی، فرهنگ سازمانی بوروکراتیک رایج است و اجرای کارآفرینی اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است. تری معتقد است که تفاوت­های میان بخش­های خصوصی و دولتی، اجازه پذیرش مدل­های کارآفرینی را در بخش دولتی نمی­دهد.

 

خلاقیت

«خلاقیت» یا «آفرینشگری برگردانی از واژه «Creativity» و به معنای «خلق کردن» است. از دیدگاه روان شناختی، «خلاقیت» به معنای پدید آوردن چیزی از چیز دیگر به گونه ای منحصر به فرد است. به عبارت دیگر، خلاقیت به معنی کم یا زیاد کردن یک پدیده و تغییر شکل دادن و یا ترکیب کردن آن با سایر پدیده ها، اشیاء یا چیزها است .(پیر خایفی،۱۳۷۷).بـرخی از نظریه پـردازان، همچون گیلفورد، معتقدند که خلاقیت را باید نوعی از تفکر به شمار آورد، زیرا ایده خلاق خود نوعی فکر و تصور است (فلدمن، ۱۹۹۰)گیلفورد در ابداعی دیگر می گوید خلاقیت نوعی تازه از تفکر است که فارغ از قالب و روش از پیش تعیین شده و بنابراین حالتی «واگرا (divergent)» دارد.

با وجود این، تعریف خلاقیت فراتر از این بحث می باشد. در برخی دیگر از تعاریف، خلاقیت معادل با «حل مسأیل (problem solving)» (مسأله گشائی) تلقی شده که در اشکال مختلف هنری، علمی و اجتماعی ظاهر می شود (آقایی فیشانی، ۱۳۷۷؛ریکاردز، ۱۹۹۰). بدین ترتیب، خلاقیت چیزی جز حل کردن مسایل، مشکلات، تعارضات یا بن بست ها نیست.اما آیا هر حل کردن یا خلق کردنی را می توان یک «پدیده خلاقه» نامید؟ در این باره، صاحب نظران معتقدند که هر پدیده خلاقه ای حتماً باید واجد عنصر «تازگی و نو بودن» باشد تا امتیاز خلاقیت را پیدا کند (والفی، ۱۳۷۷؛ احمد پور، ۱۳۷۹؛ پیر خایفی، ۱۳۷۹).

ویژگی های خلاقیت

برای ورود به بحث خلاقیت و مدیریت، لازم است که با ویژگی های خلاقیت آشنا شویم. بنابراین، به شرح کوتاهی از این ویژگی ها می پردازیم.خلاقیت، بنیانی انگیزشی دارد و به همین دلیل، حفظ خلاقیت در گرو حفظ انگیزه افراد است.

فرد خلاق در انجام یک وظیفه، زمانی مبادرت به خلق افکار ابتکاری خواهد کرد که برای این کار محرک کافی داشته باشد. این محرک، چیزی جز تحریک درونی فرد نیست؛ یعنی جوششی از سر میل، شوق و رغبت. این نکته ای است که در بحث خلاقیت و مدیریت باید مورد توجه قرار گیرد. به سخن دیگر، آدمی تا زمانی که احساس مؤثر و مفید بودن ننماید، رغبتی به انجـامکار نخواهد داشت (پیر خایفی، ۱۹۹۱،۲۲)

خلاقیت مبتنی بر اراده آدمی است. در حقیقت، خلاقیت حق انتخاب و قدرت تصمیم گیری برای انتخاب است. به اعتقاد صاحب نظران، آدمی این حق را دارد که در زندگی به انتخاب دست بزند و الگوی انتخاب خود را تعیین کند. آدمی این توان را دارد که رفتارهایی فارغ از تکرار انجام دهد و خود را از قید الگوهای تحمیلی از ناحیه طبیعت و محیط اجتماعی، آزاد نماید (پیر خایفی، ۱۹۹۹،۲۳).

منابع

۱- توسل خدمتی ، (۱۳۷۹ ) ، “بررسی زمینه های  بروز و پرورش کارآفرینی ”  در دبیرستانهای پسرانه دولتی کاردانش کرج ، کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی .

۲-پایدار،رشید  –آقا محمدی ، مصطفی  –رستم نژاد ، بهزاد، (۱۳۸۶) ، کار آفرینی ،چاپ مهر جلد اول ، انتشارات گسترش علوم پایه .

۳- حسینی ، افضل السادات ، (۱۳۸۱) ، تأثیر برنامه آموزش خلاقیت بر دانش ، نگرش و مهارت معلمان ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی .

۴- دکتر احمد پور داریانی ، محمود ،(۱۳۸۰) ، کارآفرینی ، چاپ پردیس ۵۷ ، تهران .

۵-سعیدی کیا ، مهدی،(۱۳۸۶ )، اصول و مبانی و کارافرینی ،انتشارات کیا،تهران .

۶- شاه حسینی ، علی ، (۱۳۸۶) ، کارآفرینی ، ناشر تهران ، آییژ.

۷- شکرکن حسین,نجاریان بهمن,شهنی ییلاق منیژه,برومندنسب مسعود ، (۱۳۸۱)، بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت،انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز ، مجله علوم تربیتی و روانشناسی ، پاییز و زمستان.

۸- صمد آقائی ،جلیل ،)۱۳۸۲) ، سازمان کار آفرین ، تهران ، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.