نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی سیستم های حمل و نقل دوچرخه در جهان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۲۰ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                                                      صفحه

مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۸

فصل اول: تاریخچه و انواع دوچرخه

۱-۱- تاریخچه دوچرخه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۲

۱-۲- انواع دوچرخه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۸

فصل دوم: برنامه ریزی و امکان سنجی

۲-۱- مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲۱

۲-۲- مزایا و محدودیت ها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲۱

۲-۲-۱- مزیت های اصلی دوچرخه در مقابل اتومبیل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲۱

۲-۲-۲- مزایای دوچرخه سواری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲۳

۲-۲-۳- موانع گسترش دوچرخه سواری در ایران . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲۴

۲-۳- گسترش دوچرخه سواری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲۴

۲-۳-۱- ترویج فرهنگ دوچرخه سواری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲۴

۲-۳-۲- بهبود بخشیدن به نظم ترافیک . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲۶

۲-۳-۳- روش های بهبود حمل و نقل با دوچرخه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲۶

۲-۳-۴- آلودگی هوا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲۷

۲-۳-۵- روسازی های نامناسب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲۷

۲-۳-۶- وضعیت اقلیمی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  ۲۷

۲-۳-۷- شیب های طولی تند . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲۷

۲-۳-۸- شبکه یکپارچه دوچرخه سواری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۲۷

فصل سوم: شبکه دوچرخه سواری

۳-۱- انواع مسیر دوچرخه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۳۰

۳ -۱-۱- مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۳۰

۳-۱-۲- شرح مسیر  I. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

۳-۱-۳- شرح مسیر II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

۳-۱-۴- شرح مسیر  III . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

۳-۲- انواع و ابعاد تابلوهای موجود در مسیر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۳۷

۳-۳- اقدامات ایمن سازی شبکه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۳۹

۳-۳-۱- کاربرد تسهیلات و تجیهزات ایمنی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۳۹

۳-۳-۲- بهبود شرایط نگهداری روسازی راه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۴۰

۳-۴- قوانین استفاده از شبکه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۴۰

۳-۵- مراحل طراحی شبکه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۴۳

۳-۶- ضوابط شبکه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۴۴

۳-۶-۱- پیوستگی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۴۴

۳-۶-۲- آسان بودن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۴۴

۳-۶-۳- ایمنی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۴۵

۳-۶-۴- زیبایی و امنیت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۴۵

۳-۶-۵- راحتی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۴۶

فصل چهارم: کاربرد دوچرخه

۴-۱- کاربرد دوچرخه در کشورهای مختلف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۴۸

۴-۱-۱- مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  ۴۸

۴-۱-۲- سیستم حمل و نقل با دوچرخه در فرانسه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۵۴

۴-۱-۲-۱- سیستم حمل و نقل با دوچرخه در پاریس . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۵۴

۴-۱-۲-۲- سیستم دوچرخه های اشتراکی Bikesharing در لیون فرانسه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۵۵

۴-۱-۳- سیستم حمل و نقل با دوچرخه در امریکا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۵۷

۴-۱-۳-۱- سیستم دوچرخه نیویورک . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۵۷

۴-۱-۳-۲- سیستم حمل و نقل با دوچرخه در پورتلند . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۶۳

۴-۱-۴- سیستم حمل و نقل با دوچرخه در کشور هلند (شهر آمستردام) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۶۶

۴-۱-۵- نمونه هایی از سیستم های اجرا شده دوچرخه شهری در خارج از کشور . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۶۷

۴-۲- کاربرد دوچرخه در ایران . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۷۳

۴-۲-۱- مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۷۳

۴-۲-۲- پروژه دوچرخه تهران . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۷۴

۴-۲-۲-۱- خلاصه ای از طرح جامع دوچرخه شهر تهران . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۷۴

۴-۲-۲-۲- ترتیب اولویت اجرای طرح جامع دوچرخه در مناطق مختلف شهرداری تهران . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۷۵

۴-۲-۲-۳- اهداف و مقاصد برنامه ساماندهی و توسعه طرح دوچرخه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۷۶

۴-۲-۲-۴- محاسبه طول کریدور بالقوه دوچرخه سواری در مناطق مختلف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۷۷

۴-۲-۲-۵- طرح برای احداث پارکینگ دوچرخه در تهران . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۸۵

۴-۲-۲-۶- پروزه دوچرخه سواری همگانی تهران . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۸۶

۴-۳- عوامل مؤثر درکاربرد دوچرخه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۹۱

۴-۳-۱- طرح دوچرخه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۹۱

۴-۳-۲- قابلیت های انسانی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۹۲

۴-۳-۳- توپوگرافی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۹۲

۴-۳-۴- آب و هوا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۹۲

۴-۳-۵- ملاحظات شهرسازی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۹۳

۴-۳-۶- ایمنی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۹۴

۴-۳-۷- امنیت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۹۴

۴-۳-۸- ملاحظات اجتماعی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۹۴

۴-۳-۹- عوامل اقتصادی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۹۵

فصل پنجم: پارکینگ دوچرخه

۵-۱- کلیات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۹۸

۵-۲- سیاست های ایجاد پارکینگ دوچرخه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۹۸

۵-۳- برآورد تقاضا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۰

۵-۴- مکان یابی پارکینگ های دوچرخه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۱

۵-۵- معیارهای طراحی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  ۱۰۱

۵-۵-۱- نیازهای دوچرخه سواران . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۲

۵-۵-۱-۱- امنیت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۲

۵-۵-۱-۲- محافظت در برابر عوامل جوی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۲

۵-۵-۱-۳- کارآیی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۴

۵-۵-۱-۴- راحتی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۴

۵-۵-۲- نیازهای مسئولین شهری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۴

۵-۵-۲-۱- ایجاد مانع . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۴

۵-۵-۲-۲- هزینه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۵

۵-۵-۲-۳- نگهداری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۵

۵-۵-۲-۴- سهولت ساخت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۵

۵-۵-۲-۵- فضای مورد نیاز . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۵

۵-۶- انواع تسهیلات پارکینگ دوچرخه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۶

۵-۶-۱- گروه بندی تسهیلات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۶

۵-۶-۲- هزینه استفاده . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۶

۵-۷- تسهیلات رفاهی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۰۸

فصل ششم : سیستم ترکیبی دوچرخه و حمل و نقل عمومی

۶-۱- مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۱۱

۶-۲- برنامه دوچرخه – اتوبوس . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۱۳

۶-۳- برنامه دوچرخه – قطار . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۱۴

نتیجه گیری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۱۸

پیشنهادات جهت توسعه دوچرخه سواری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۱۹

منابع . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ۱۲۰

مقدمه

دوچرخه یک وسیله نقلیه غیرموتوری است که اکثر افراد جامعه می توانند به راحتی آن را تهیه کرده و مورد استفاده قراردهند، به علاوه دوچرخه از نظر مصرف انرژی یکی از با صرفه ترین وسایل نقلیه است و در مناطق شهری می تواند سرعت قابل قبولی نیز داشته باشد.

با توجه به مزایای منحصر به فرد دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل شهری، امروزه در بسیاری از شهرهای دنیا این وسیله نقلیه سالم، مفید و باصرفه در سفرهای کوتاه و متوسط شهری به عنوان یک جایگزین برای اتومبیل سواری مطرح شده است. با این وجود در بسیاری از شهرهای کشور ما علی رغم وجود فرهنگ دوچرخه سواری در گذشته و شرایط محیطی مناسب، این شیوه جابجایی شهری مورد کم توجهی قرار گرفته است.

گسترش دوچرخه سواری مستلزم رفع موانع توسعه آن است. این موانع عمدتاً شامل مسائل فرهنگی، کمبود تسهیلات دوچرخه سواری و ملاحظات اقتصادی است. نیل به این هدف جز از طریق یک برنامه ریزی جامع و هماهنگ میسر نمی شود و یکی از مهمترین اقدامات زیربنایی در این راستا تدوین مبانی و معیارهای فنی برنامه ریزی، طراحی  و مدیریت تسهیلات مربوطه است.

در دهه های اخیر راهبرد جهانی پذیرفته شده برای حل مشکلات حمل و نقل شهری کشورهای درحال توسعه، تأکید بر”پیاده روی، دوچرخه سواری و حمل و نقل عمومی” در سامانه حمل و نقل شهری بوده است. براین اساس در کنفرانس های جهانی کشورهای در حال توسعه که در زمینه تخصصی حمل و نقل شهری برگزارشده است، صرفاً در خصوص برنامه اجرایی کردن این راهبردها بحث و تبادل نظر می شد.

تاریخچه دوچرخه

دوچرخه وسیله ای است مکانیکی که با استفاده از قدرت حرکتی پاها به هر شکلی قادر به حرکت است. این وسیله در ابتدایی ترین شکل در ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در کشورهایی همچون چین، مصر و هند دیده شده و بر روی دیواره غارها نیز اشکالی از آن موجود است.

لفظ دوچرخه از کلمه یونانی به نام KYKLOS گرفته شده و بعدها این ریشه یونانی در زبان لاتین به کلمه BICYCLE تبدیل گردید، کلمه پیشوند BI به مفهوم عدد دو و کلمه پسوند CYCLE به معنی دایره و به عباراتی طوقه است. به هر صورت اولین دوچرخه شناخته شده رسمی در تاریخ این وسیله ((سله ریفر)) نام دارد که از دو طوقه چوبی تشکیل شده و با استفاده از پاها در حالتی شبیه به راه رفتن این وسیله را به طرف جلو و عقب هدایت می کرده اند.

رسما در سال ۱۶۹۰ سیوارک فرانسوی، لقب اسب چوبی به این وسیله بدون چرخ را داد و تا سال ۱۷۹۰ وسیله مذکور چوبی را به اشکال مختلفی همچون مار، اسب و . . . می ساختند که وسیله ای بود مورد توجه کودکان و به عنوان ابزاری برای بازی مورد استفاده آنان قرار می گرفت.

اسب های چوبی در فرانسه تکامل بیشتری یافتند، به نحوی که با پا به زمین زدن و حالت مشابه راه رفتن سرعت حرکتی این وسیله در سطوح افقی و سراشیبی تا ۵ کیلومتر در ساعت ثبت (سله ریفر) شده است. این تکه چوب افقی در اشکال مختلف در آن زمان مورد توجه اهالی پاریس واقع نگردید و استقبال شایسته ای از این وسیله برای سنین بزرگسال در فرانسه ذکر نشده است.

مزیت های اصلی دوچرخه در مقابل اتومبیل

– در سفرهای کوتاه شهری، سرعت جابجایی با دوچرخه معمولاً از سرعت جابجایی با اتومبیل کمتر نیست، در اوقات شلوغ این سرعت برای دوچرخه عملاً بیشتر است.

– دوچرخه به جای کمتری برای عبور (۲۵/۰ تا ۳/۰) و به جای بسیار کمتری برای پارکینگ (حدود ۱/۰) نیاز دارد.

– هزینه تملک و نگهداری آن ناچیز است.

– هزینه احداث راه و پارکینگ برای دوچرخه ها بسیار کمتر است (۱/۰ تا ۲/۰).

– هوا را آلوده نمی کند.

– سر و صدا ایجاد نمی کند.

– تهدید کمتری برای ایمنی پیاده ها است.

– منابع تجدید ناپذیر (سوخت فسیلی) را مصرف نمی کند و با  توسعۀ پایدار سازگار است.

– به سلامت افراد جامعه کمک می کند.

غالب شهرهای کشور ما به دلیل داشتن خصوصیات زیر مخصوصاً برای دوچرخه سواری مناسب است:

– آب و هوای معتدل و بارش کم

– قرار گرفتن در جلگه ها

– تراکم زیاد جمعیت و طول کوتاه سفرهای شهری

مزایای دوچرخه سواری

  • مزایای جابجایی (یکی از قابل پرداخت ترین گزینه های حمل و نقل، مناسب افراد ناتوان در رانندگی).
  • مزایای مدیریت تقاضای سفر (کاهش فشردگی، صرفه جویی در جاده و تسهیلات پارکینگ، صرفه جویی برای مصرف کننده، حفاظت زیست محیطی و افزایش سرزندگی اجتماعی).
  • مزایای توسعه اقتصادی (دوچرخه سواری سبب کاهش هزینه های اتومبیل، خطوط عبوری دوچرخه سبب افزایش ارزش اقتصادی اراضی پیرامونی می شود).
  • تأثیرات ایمنی و سلامتی (هلند به عنوان کشوری با حمل و نقل غیرموتوری بسیار بالا دارای کمترین سرانه تلفات جانی ناشی از حمل و نقل سواره و با دوچرخه، دوچرخه سواران هر روزه دانمارکی دارای کاهش ۴۰٪ مرگ و میر در مقایسه با افرادی که به سمت محل کار دوچرخه سواری نمی کنند هستند).
  • مزایای تفریحی.

روش های بهبود حمل و نقل با دوچرخه

  • بهسازی مسیرها و خطوط عبوری دوچرخه
  • اصلاح مخاطرات ویژه مسیرهای سواره (دست اندازها، شکاف ها، خطوط عبوری باریک و . . .)
  • بهسازی جاده ها، شانه های جاده و نگهداری و مدیریت مسیر
  • بهبود پارکینگ دوچرخه ها
  • توسعه یک شبکه خیابانی متصل تر و توسعه خوشه ای (نوشهرسازی)
  • ایجاد سامانه های دوچرخه عمومی که دوچرخه های اجاره ای راحت را برای سفرهای مطلوب کوتاه فراهم می نماید.
  • آرام سازی ترافیک، کاهش سرعت، محدودیت وسایل نقلیه و اختصاص دوباره فضای جاده
  • آموزش ایمنی، تقویت قوانین و برنامه های تشویقی
  • پیوستگی با حمل و نقل عمومی (یکپارچگی دوچرخه و حمل و نقل عمومی و توسعه حمل و نقل همگانی مدار)
  • ایجاد یک راهنمای دسترسی چند حالته که نقشه ها و سایر اطلاعات را درباره این که چگونه به یک مقصد ویژه دوچرخه سواری رسید، شامل می گردند.
  • فراهم نمودن سامانه های دوچرخه عمومی و خدمات اجاره ای دوچرخه

منابع

  1. ” تسهیلات دوچرخه سواری”، سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران، ۱۳۸۴
  2. آیین نامه طراحی راه های شهری، بخش ۱۱: “مسیرهای دوچرخه”، وزارت مسکن و شهرسازی، معاونت شهرسازی و معماری، ۱۳۷۵
  3. شیخ الاسلامی – عبدالرضا، “مطالعات طرح ایجاد دوچرخه سواری به عنوان یک روش حمل ونقل شهری”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران، ۱۳۷۴
  4. “بررسی نقش دوچرخه در سیستم حمل و نقل”، سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران، ۱۳۷۹
  5. مرکز اطلاعات علمی و تخصصی حمل و نقل و ترافیک (ttic.ir)
  6. اصول برنامه ریزی (طراحی) تردد پیاده و دوچرخه نوشته هرمان کنف لاخر ترجمه دکتر فریدون قریب

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.