نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی و شناخت فرهنگ سازمانی و تعیین نقاط ضعف و قوت و ارتباط آن با توسعه ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر

پایان نامه بررسی و شناخت فرهنگ سازمانی و تعیین نقاط ضعف و قوت و ارتباط آن با توسعه ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۸ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

فصل اول: کلیات و طرح تحقیق

۱-۱ مقدمه

۲-۱ بیان موضوع و اهمیت آن

مقدمه

بخش اول: مدیریت کیفیت فراگیر

۱-۱-۲ مفهوم کیفیت

۲-۱-۲ ابعاد  کیفیت در بخش خصوصی

۳-۱-۲ ابعاد کیفیت در بخش دولتی

۴-۱-۲ هماهنگی ساختاری

۵-۱-۲ مفهوم فراگیر

۶-۱-۲ مدیریت کیفیت فراگیر

۷-۱-۲ ویژگی های مدیریت کیفیت فراگیر

۸-۱-۲ پیشینه TQM

۹-۱-۲ تعاریف TQM

۱۰-۱-۲ اصول اساسی درمدیریت  TQM

۱۱-۱-۲ ابزارهای مدیریت کیفیت فراگیر

۱۲-۱-۲ مفروضات TQM

۱۳-۱-۲  اصول تغییر سازمانی در TQM

۱۴-۱-۲ انواع مداخلات سازمانی موردنظر در TQM

۱۵-۱-۲ فرآیند های رفتاری در TQM

۲-۲-  بخش دوم: فرهنگ سازمانی

۱-۲-۲ فرهنگ

۲-۲-۲ ویژگی ها و کارکرد های اصلی فرهنگ

۳-۲-۲ فرهنگ سازمانی

تعریف فرهنگ

۴-۲-۲ اهمیت تأثیر فرهنگ سازمانی در عملکرد سازمانها

۵-۲-۲ فرهنگ قوی

۶-۲-۲ نقش مدیران درایجاد تغییر و تحکیم فرهنگ سازمانی

۷-۲-۲ لایه ها و سطوح فرهنگ سازمانی

۸-۲-۲ نظریه دوبعدی فرهنگ سازمانی( استانلی دیویس)

۹-۲-۲ انواع فرهنگ سازمانی

۱۰-۲-۲ مدیریت فرهنگ سازمانی

۱۱-۲-۲  تغییر فرهنگ سازمانی

۱۲-۲-۲ فرآیند تغییر

۱۳-۲-۲ شرایط مساعد برای تغییر فرهنگ

۱۴-۲-۲ نظریه پردازان مدیریت کیفیت فراگیر

بخش سوم: فرهنگ سازمانی، TQM

۳-۲- فرهنگ سازمانی و TQM

۱-۳-۲ ابعاد TQM

۲-۳-۲ ابعاد فرهنگ

۳-۳-۲ فرهنگ کیفیت

۴-۳-۲ جمع بندی بحث نظری

 منابع

 

۵

۷

۹

 

۱۰

۱۲

۱۳

۱۴

۱۵

۱۷

۱۸

۲۰

۲۵

۲۷

۳۵

۳۸

۴۰

۴۱

۴۷

 

۵۲

۵۳

۵۳

۵۴

۵۵

۵۷

۵۸

۶۰

۶۳

۶۴

۶۴

۶۵

۶۶

۶۸

۶۹

 

۷۰

۷۳

۷۴

۷۶

۷۸

۸۵

چکیده

مطالعات و پژوهشهای انجام شده در ارتباط با علل موفقیت بسیاری از شرکتها در صحنه رقابت نشان دهنده این نکته می باشد که فرهنگ سازمانی یکی از مهمترین عوامل موفقیت این سازمانها است. با توجه به نتایج این تحقیقات شناخت نقاط قوت و ضعف فرهنگ سازمانی شرکتها گاهی مهم ضروری در ارزیابی توان رقابتی آنان در صحنه رقابت اقتصادی می باشد.

تحقیق حاضر با هدف بررسی و شناخت فرهنگ سازمانی و تعیین نقاط ضعف و قوت و ارتباط آن با توسعه ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر می باشد.

با توجه به اهمیت و شناخت فرهنگ سازمانی حاکم بر شرکتها و توجه سازمانها به کیفیت، تحقیق حاضر به منظور پاسخ گویی به نوع فرهنگ سازمانی و همچنین ارتباط بین ابعاد فرهنگ سازمانی حاکم و توسعه ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر صورت گرفته است.

مقدمه

در شرایط کنونی ایران اگرچه هنوز به دلیل فزونی تقاضا بر عرضه و ضعف سیستم تولید، شرایط رقابتی سازنده ای بر بازار داخلی حاکم نشده و مشتری هنوز قادر به ایفا نقش تعیین کننده خود در بازار رقابت نمی باشد لیکن صنایع جوان و روبه رشد ما با نگرانی آمیخته به هوشیاری قابل ملاحظه ای به آینده خود می نگرد.

نگرانی از این جهت که در صورت برداشتن موانع گمرکی و ورود کالاهای خارجی، بعلت تکنولوژی ضعیف، بالابودن هزینه های تولید و پایین بودن کیفیت محصولات قادر به رقابت با محصولات خارجی نبوده و با خطر تعطیل شدن و اضمحلال مواجه می باشند و هوشیاری بدین لحاظ که در پرتو افزایش دانش مدیریتی و آینده نگری مبتنی بر تجزیه و تحلیل علمی، ورود به بازارهای برون مرزی را در برنامه های خود قرار داده و از هم اکنون خود را مجهز می سازند.

بنابر شرایط کنونی بازار داخلی که در آن مشتری به دلیل نداشتن قدرت انتخاب ناچار به عدول از استانداردهای مورد علاقه خود است، دل بسته و با خاطری آسوده در برجهای خود پادشاهی می کنند اما آنها می توانند پیش بینی کنند که دوران پادشاهی مشتری نزدیک است. لذا تغییر در سطوح مدیریتی به منظور افزایش کیفیت محصولات و کاهش ضایعات و هزینه های بی مورد بیش از پیش احساس می شود.

بیان موضوع و اهمیت آن

از سالهای ۱۹۷۰( بحران نفت) به بعد دو موضوع مهم در بحثهای مربوط به مدیریت سازمانهای اقتصاد مطرح شده است که قیمت دو روی سکه را تشکیل می دهد. از طرفی ظهور مقتدرانه ژاپن در عرصه رقابت جهانی کیفیت بعنوان مهمترین معیار برای سازمانها در بازار رقایت مطرح شد و تنش تعین کننده آن در حفط موقعیت رقابتی و توان ادامه حیات اقتصادی سازمانها کاملاً محرز شده است.

از طرف دیگر فرهنگ سازمانی که بعنوان پدیده ای واقعی و نیرومند به کلیه جنبه های سازمان نفوذ کرده مطالعات و پژوهشهایی که در رابطه با علل موفقیت شرکتهای موفق جهان به عمل آورده است حکایت از آن دارد که کیفیت و تأمین رضایت مشتری در این سازمانها به مثابه یک موضوع استراتژیک بوده و تمامی فعالیتهای سازمان در جهت تأمین آن هماهنگ می شودو نظم اعتقادات و باورها و ارزشها و الگوهای رفتاری حاکم در این سازمانها( فرهنگ سازمانی) پشتیبان مؤثری برای تحقق اهداف کیفی این سازمانها می باشد.

به بیانی روشنتر الگوی فرهنگ سازمانی در این سازمانها براساس باورها و اعتقادادت عمیق نسبت به ضرورت تلاش و مشارکت همگانی برای بهبود مستمر کیفیت و جلب رضایت مشتری تنظیم شده است لذا کیفیت در این سازمانها بعنوان یک هدف کوتاه مدت بلکه بعنوان یک فرهنگ به تمامی فعالیتهای سازمان مستولی شده و خدمت به مشتری همچون یک عبارت مورد توجه می باشد.

مفهوم کیفیت

تعاریف بسیار زیادی از واژه کیفیت شده است اما وجه مشترک این تعاریف سازگاری و تطابق کالا یا خدمت با نیازها و انتظارات مشتری است و مشتری هم کسی است که کالا یا خدمتی را به طور کامل و یا حتی به صورت نیمه تمام تحویل می گیرد. بنابراین مشتری ها هم در داخل و هم خارج از سازمان هستند، لذا می توان گفت که تنوع مشتری خارجی، متناسب با انواع کالاها و با خدمات قابل ارائه است ولی تعداد مشتریان داخل به مراتب زیادتر است زیرا در یک سازمان ساده هر بخش بعنوان داده بخش دیگر محسوب می شود و یک مشتری درنظر گرفته می شود.

ابعاد کیفیت در بخش خصوصی

قیمت: مهمترین انتظار مشتری این است که کالا یا خدمات را به قیمت مناسب بدست آورد.

دوام: کالای عرضه شده باید دوام و طول عمر نسبی که متناسب با نیاز مشتری است برخوردار باشد.

قابلیت اطمینان: منظور از قابلیت اطمینان زمانی است که باید طی شود تا کالا خراب و یا احتمالاً نیاز به تعمیر پیدا کند و بعبارت دیگر فراوانی خرابی بستگی به ضریب اطمینان فراورده دارد.

تحویل به موقع: کالا یا خدمات ارائه شده باید به موقع به مشتری تحویل شود.

کارکرد:کالا یا خدمات ارائه شده باید به لحاظ کارکرد رضایت مشتری را جلب کند و نیز کارکرد فرآورده یا خدمت باید متناسب با نیاز مشتری باشد.

خدمت پس از فروش:سرعت در تعمیر و در دسترس بودن تعمیرگاه یا تعمیرکننده و قواعد مناسب برای نگهداری و تعمیر صحیح به مدت طولانی از خواسته های مشتری است.

همسازی: کالا یا خدمات پس از تولید استاندارد ونیز مشخصه های طراحی همسازی داشته باشد.

شکل ظاهری: زیبایی و مقبولیت محصول یا خدمت از خواسته های مشتری است.

منابع

۱- حقیقی، حسین،(۱۳۷۳) ابزارهای کنترل کیفیت آماری،چاپ اول، سازمان مدیریت صنعتی، صفحه ۴۳

۲- سیروس تسلیمی، آشنایی با مفاهیم TQM,TQC (1373)، شماره ۲  مجله صنایع صفحه ۵

۳-مجتبی رجب بیگی، محمدحسین تسلیمی، مدیریت کیفیت فراگیر،(۱۳۷۴) مرکز نشر دانشگاه امیرکبیر صفحه ۱۰

۴-مجتبی رجب بیگی، محمدحسین تسلیمی، مدیریت کیفیت فراگیر(۱۳۷۴) مرکز نشر دانشگاه امیرکبیر صفحه ۱۰

۵- مجتبی رجب بیگی، محمدحسین تسلیمی، مدیریت کیفیت فراگیر( ۱۳۷۴) مرکز نشردانشگاه امیرکبیر صفحه ۱۰

۶- محسین ریاحی، کیفیت فراگیر، ۱۳۷۵ نشریه داخلی آذرآب، صفحه۶۳

۷- محسین ریاحی، کیفیت فراگیر، ۱۳۷۵ نشریه داخلی آذرآب، صفحه ۶۶.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.