نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی موانع صادرات مرکبات و ارائه راهکارهایی برای افزایش صادرات

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۷ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                         صفحه

فصل اول. ۱

۱-۱ مقدمه:. ۲

۲-۱ تعریف موضوع. ۲

۳-۱ اهمیت موضوع. ۳

۴-۱ هدف از انتخاب موضوع. ۴

فصل دوم – ادبیات موضوع. ۴

۲-۱ سایر مطالعات انجام شده. ۵

۲-۲ تاریخچه مرکبات. ۵

۲-۳ مشخصات کلی مرکبات. ۸

۲-۴ درجه بندی جهانی مرکبات. ۹

۲-۵ شرایط آب و هوایی مناسب کشت و پرورش مرکبات:. ۱۰

۲-۶ احتیاجات غذایی درختان مرکبات. ۱۱

۲-۷ بررسی وضعیت سطح زیر کشت و تولیدات مرکبات کشور:. ۱۱

۲-۸ تولید جهانی مرکبات. ۱۴

۲-۹ فرآیند صادرات مرکبات. ۱۶

۲-۱۵-۱ مراحل قبل از صدور. ۱۶

۲-۱۰ مراحل اداری صادرات میوه. ۱۹

۲-۱۲ بسته بندی. ۲۲

۲-۱۳ حمل و نقل. ۲۴

۲-۱۴ بازاریابی. ۲۵

فصل سوم – روش تحقیق. ۲۸

۱-۳ مقدمه :. ۲۹

۱-۳- جامعه آماری:. ۲۹

۲-۳ فرضیات تحقیق. ۳۰

۳-۳ روشهای جمع آوری اطلاعات. ۳۰

۴-۳ پرسشنامه:. ۳۰

فصل چهارم – تجزیه و تحلیل یافته ها. ۳۲

فصل پنجم – نتیجه گیری و پیشنهادات. ۳۵

منابع و مأخذ. ۵۰

پرسشنامه:. ۵۰

مقدمه

کاهش درآمد حاصل از صدور نفت و نوسانات شدید آن، افزایش جمعیت کشور، کاهش قدرت خرید، درآمدهای نفتی در نتیجه به هم خوردن رابطه مبادله به نفع کشوری صنعتی و پیشرفته در راه تجارت با کشورهای جهان سوم و از همه مهتر پایان پذیر بودن منابع طبیعی و از جمله نفت باید زنگ خطر را برای ما و خصوصاً برنامه ریزان و سیاست گذاران اقتصادی کشور به صدا در آورده و ما را به این باور رسانده باشد که توسعه صادرات غیرنفتی و رهایی یافتن از اقتصاد تک محصولی متکی به درآمد های نفتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

امروز توسعه صادرات غیرنفتی تنها افزایش درآمدهای ارزی از طریق صدور انواع کالاهای ساخته شده و خدمات محدود نمی شود. بلکه توسعه صادرات نقش مهمتری را به عنوان یک استراتژی رشد و توسعه اقتصادی به عهده دارد. در اجرای استراتژی توسعه صادرات بخشهای مختلف اقتصادی شامل صنعت، معدن، خدمات، بهداشت، کشاورزی، و غیره…. مورد توجه قرار می گیرد.

با توجه به نکته که کشورمان به دلیل شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی جزء محدود کشورهای دنیا است که قابلیت بالایی در تولید محصولات کشاورزی داراست و از نظر تنوع در بخش باغداری و محصولات باغی سومین کشور دنیا پس از کشورهای چین (اول) و ترکیه و آمریکا (مشترکاً دوم) می باشد.

می توان به عنوان بخشی از استراتژیهای توسعه صادرات کشور به بخش کشاورزی و باغداری معطوف شد و با تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی علاوه بر تامین نیازهای داخل به صدور این محصولات و درآمدی که ارزی حاصل از آن چشم داشت.

تعریف موضوع

موضوعی که در این تحقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت «بررسی موانع صادرات مرکبات و ارائه راهکارهایی برای افزایش صادرات آنها می باشد» کشور ما سرزمین پهناوریست که از شرایط آب و هوایی بسیاری متنوعی برخوردار است. همین شرایط آب و هوایی و اقلیمی متنوع زمینه بسیار مساعدی را برای تولید انواع و اقسام محصولات کشاورزی فراهم آورده است. بخشی از این تولیدات به مصرف داخلی می رسد و بخش قابل توجهی از آن نیز قابل صدور به سایر کشورهای دنیا است.

مرکبات نیز به دلیل همین شرایط مساعد آب و هوایی و خاک مناسب در اغلب نقاط کشور به ویژه شمال و جنوب کشور قابل کشت و پرورش است و ذکر این نکته ضروری است که تولید فعلی مرکبات کشور در تولید این محصولات می توان با افزایش سطح زیر کشت و در نتیجه تولید آن به افزایش صادرات آن امیدوار بوده پس با توجه به ظرفیت موجود صاردات این محصولات می توان مقدار قابل توجهی ارز وارد سیستم اقتصادی کشور کرد و با توجه به اینکه در برنامه های اقتصادی دولت برای صادرات محصولات غیرنفتی اهمیت خاصی قائلند.

لذا بررسی و تخصص پیرامون این موضوع می تواند راهگشا باشد. در این راستا تحقیق حاضر به بررسی و تبیین مواننع موثر بر افزایش صادرات مرکبات می پردازد و تلاش بر این است که مولفه ی مهمی نظیرتسهیلات و نگهداری انبار سیستم بسته بندی، سیستم حمل و نقل و انجام بازاریابی به طور صحیح و میزان اهمیت و تاثیر هر یک از این چها مولفه در افزایش صادرات مرکبات مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد.

شرایط اختصاصی در بسته بندی مرکبات

هر بسته باید از نظر شکل ظاهری یکنواخت یک اندازه، یک رنگ باشد. نوع جنس مواد بسته بندی نو و تمیز به گونه ای باشد که از بروز نوع صدمه داخلی و یا خارجی به محصول جلوگیری می کند. مواد خارجی در داخل بسته بندی نباشد. اما استفاده از تعدادی برگ سبز میوه مرکبات مجاز است و پیچیدن مرکبات در کاغذی لفاف عمومیت دارد. در روی جعبه بسته بندی باید اطلاعات مربوط به نام بسته بندی کنند.

مبداً کالا، نام محصول، نوع واریته درجه، اندازه تعداد، مواد نگهداری کننده درج گردد. در اکثر کشورهای دنیا استانداردهای مشابهی در مورد نرخ میوه، کیفیت آن کنترل آفات و رعایت مقررات ویژه در مورد بسته بندی و بازاررسانی آن وجود دارد کیفیت میوه را با ضرایب عددی که اسیدیته مقدار و ویتامینهای پوست و سایر خصوصیات می دهند ارزشیابی می کند.

قبل از بسته بندی مرکبات و یا در اثنای بسته بندی باید میوه تیغ خورده و زخمی شده ساییده شده، آفت زده مریض از میوه سالم جدا کرده که کانون آلودگی و این میوه های زودتر از میوه های سالم از بین خواهند رفت و چنانچه تماس دائم با میوه های سالم داشته باشند آنها نیز آلوده نموده و سبب پوسیدگی آنها خواهد شد.

بازاریابی صادرات

بازاریابی  صادرات شامل کلیه فعالیتهایی است که یک شرکت به هنگام صادر کردن محصولاتش به یک کشور خارجی و درگیر آن می شود. این فعالیتهای ارسال فیزیکی محصولات از کشوری به کشور دیگر را نیز در بر می گیرد. هر چند که در این نوع بازاریابی عملیات بازاریابی داخلی اهمیت اصلی را دارا می باشد اما چالش عمده بازاریابی صادرات شامل انتخاب بازارها و یا کشورهای مناسب از طریق تحقیقات بازاریابی تصمیم گیری در مورد تغییرات لازم در کالاها که جهت بازاری خارجی مناسب شوند و انتخاب کانالهای مناسب صادراتی می باشد.

تحقیقات بازاریابی

تحقیق بازاریابی را می توان به این صورت تعریف کرد: روش عینی، منظم و منسجم که از طریق آن اطلاعات لازم و مناسب برای تصمیم گیری مدیر بازاریابی فراهم می آید. نقشی که تحقیقات بازاریابی می تواند داشته باشد برقراری پیوند بین مشتری با مصرف کننده و سازمان از طریق اطلاعات است. از این اطلاعات برای شناسایی و بیان مسائل بازاریابی، ادامه، اصلاح و ارزیابی امور، پیگیری فعالیتها و درک بهتر از بازاریابی به منزله یک فرآیند می شود.

حال وظیفه مدیریت بازاریابی تهیه برنامه های بازاریابی کارآمدی است که شرکت را در بازارهای هدف خود که از طریق تحقیقات بازاریابی مشخص شده اند. دارای یک موقعیت برجسته  گرداند این امر مستلزم چهار رکن اساسی شامل تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، اجرا و کنترل است.

با این همه حتی اگر شرکت دارای تولیداتی باشد که در سایر کشورها مورد نیاز مصرف کنندگان است صادرات همواره ممک یا مطلوب نیست.

منابع و مأخذ

  1. فتحی – حبیبه: بازارهای جهانی مرکبات – انتشارات موسسه مطالعه بازرگانی
  2. خویی – سلطنت : اصول تغذیه مرکبات
  3. حمیدنژاد : مارکتینگ مرکبات از دید سیستماتیک
  4. اربابی محمد علی: بازاریابی
  5. بلوریان تهرانی محمد : راهنمای بسته بندی میوه های تازه
  6. آشنایی اجمالی با صادرات غیر نفتی موسسه مطاللعات و پژوهشهای بازرگانی
  7. محمودی دکتر علی: اقتصاد حمل و نقل
  8. روئل کهلر: بازاریابی بین الملل

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.