تعداد صفحات: ۱۴۲ | قابل ویرایش
فهرست
مقدمه ۱
فصل اول- طرح تحقیق ۲
عنوان کامل پژوهش ۳
هدف پژوهش ۳
بیان مسئله ۳
اهمیت مساله (نظری –عملی) ۳
سوال (ها) یا فرضیهها (های) پژوهش ۴
تعریف علمیو متغیرهای مورد بررس ۴
مشخص کردن مقیاس اندازه گیری متغیرها ۵
مشخص کردن نقش متغیرها (باز خور) ۵
طرح پژوهش ۵
جامعه و گروه نمونه مورد بررسی ۵
روش نمونه برداری ۵
ابزارگر آوری دادهها ۶
روش گرد آوری دادهها ۶
روش تجزیه و تحلیل دادهها ۶
فصل دوم- ادبیات تحقیق ۷
تعریف تجارت الکترونیکی (E Business) 8
سیستمهای اطلاعاتی ارتباطات الکترونیکی (ECS) 10
مفاهیم BPR برای تجارت الکترونیکی ۱۳
زمینههای BPR برای تجارت الکترونیکی ۱۵
CRM و بازاریابی الکترونیکی ۱۷
چرا به CRM نیاز است؟ ۱۸
سازگاری ERP با تجارت الکترونیکی ۱۹
کاربردهای ERP 22
یکپارچه سازی سیستمهای نرم افزاری معروف به EAI 23
ارتباط مدیریت حلقه تامین (SCM) با تجارت الکترونیکی ۲۵
یکپارچگی اطلاعات الکترونیکی ۲۶
هم زمانی الکترونیکی ۲۶
همکاری جریان کار الکترونیکی ۲۶
مدلهای جدید تجاری ۲۶
استفاده از فن آوری اطلاعات IT در حلقه تامین ۲۷
تبلیغات بازاریابی از طریق اینترنت ۲۷
تشخیص مشتریهای بالقوه ۲۸
تشخیص نیاز مشتریهای بالقوه ۲۹
جمع آوری اطلاعات نیاز مشتری با استفاده از اینترنت ۳۰
جمع آوری اطلاعات نیاز مشتری با استفاده از فروشگاه الکترونیکی ۳۰
اطلاعات رسانی به مشتریهای بالقوه ۳۰
فرایند فروش ۳۲
جمع آوری سفارش ۳۲
دریافت پول ۳۳
دریافت پول در فروشگاههای الکترونیکی ۳۳
دریافت پول از طریق کارتهای اعتباری ۳۴
توزیع محصول ۳۴
مدل فروش تاجربه تاجر (B2B) 34
۱- کاهش هزینههای منابع و ابزار عملیاتی ۳۵
۲- بهبود کنترل و مدیریت منابع ۳۵
۳- کاهش سیکل زمان عملیات ۳۵
فرآیند خرید و انبارداری ۳۶
خرید با استفاده از اینترنت ۳۶
تعریف مبادله الکترونیک دادهها ۴۱
مستندات مورد انتقال ۴۲
تفاوت باانتقال الکترونیک وجوه و پست الکترونیک ۴۳
فناوریهای مرتبط با مبادلـه الکترونیک دادهها ۴۴
استانداردهای مبادله الکترونیک دادهها ۴۴
مزایای مبادله الکترونیک دادهها ۴۸
محدودیتهای اجرای مبادله الکترونیک دادهها ۵۰
بازاریابی الکترونیک چیست ؟ ۵۳
عوامل موفقیت در بازاریابی الکترونیک(BONI): 57
بانکداری الکترونیک ۶۰
موانع موجود برای گسترش سیستمهای بانکداری الکترونیک در ایران ۶۱
خلاصه ای از تاریخچه بانکداری اینترنتی ۶۴
مروری بر ویژگیهای بانکداری اینترنتی ۶۶
مزایای بانکهای صددرصد اینترنتی ۶۷
دستیابی در هر مکان و هر زمان ۶۸
عدم هرگونه دردسر برای گشایش حساب ۶۸
سهولت در پرداخت قبوض ۶۹
معیب بانکهای صددرصد اینترنتی ۶۹
ملاقات حضوری در بانک را فراموش نکنید ۶۹
واریز نمودن پول نقد در حسابها را فراموش کنید. ۶۹
نبودن بعضی از خدمات ویژه ۶۹
مشاور مالی ۷۰
مواظب هیولای کارمزد باشید! ۷۰
ضرورت آشنایی با فناوری ۷۰
انتظار چه کارمزدهایی را باید داشته باشید؟ ۷۰
کاربری بانکداری اینترنتی ۷۱
معامله کنندگان اینترنتی ۷۱
پس انداز کنندگان ۷۱
خریداران فوری ۷۱
پرداخت قبوض ۷۲
وام گیرندگان ۷۲
کارمزد دستگاههای خودپرداز ۷۲
کشیدن چک و درخواست دسته چک ۷۲
کارتهای اعتباری ۷۲
سایر خدمات بانکی ۷۳
سایر کارمزدها ۷۳
راه حلی برای برتری در بانکداری: شعبه اینترنتی ۷۳
چهار اصل اساسی در ایجاد یک شعبه اینترنتی ۷۴
شناخت اقتصاد اینترنتی ۷۴
کاربری شعبه اینترنتی ۷۵
ارائه یک برنامه سازگارتر با تحولات فناوری اینترنت ۷۶
حسابگرهای بهنگام اینترنتی: روشی ساده و عالی برای جذب مشتری ۸۰
راهبرد الکترونیک، در بانکداری اسلامی ۸۱
۱- وجود حجم قابل قبول نهادها و مبادلات اسلامی ۸۳
۲- هماهنگی با جریان علمی مبادلات الکترونیک ۸۵
۳- کشش پذیری راهبردی، در مجامع اسلامی ۸۹
۴- وحدت رویه فقهی نسبت به تنوع عملیات ۹۱
دولت الکترونیکى، فرصتها، چالشها و روند آینده ۹۴
تعریف دولت الکترونیکى : ۹۴
مزایاى دولت الکترونیکى ۹۴
دولت الکترونیکى در سرتاسر جهان : ۹۵
چالشهاى آینده فراروى دولت الکترونیکى ۹۵
آشنایى شهروندان با ارزشهاى دولت الکترونیکى ۹۷
اطمینان از دسترسى به اطلاعات و خدمات مفید ۹۷
هماهنگ سازى طرحهاى دولت الکترونیکى بومى، منطقه اى و ملى ۹۸
فراهم کردن دسترسى به اینترنت و مخابرات مطمئن و با ثبات ۹۹
مدیریت مسائل مربوط به زبان و• ارتباطات ۹۹
تحت پوشش قرار دادن معلولان در دولت الکترونیکى ۱۰۰
دولت الکترونیکى در ایالات متحده آمریکا ۱۰۰
حفظ حریم شخصى ۱۰۱
امنیت اطلاعات کامپیوترى ۱۰۱
کلینگر، کوهن ۱۰۱
مدیریت تکنولوژى اطلاعات فدرال ۱۰۱
قانون توانبخشى ۱۰۲
قانون حفاظت حریم شخصى کودکان در فضاى آنلاین ۱۰۲
قانون تجارت الکترونیکى ۱۰۲
فصل سوم- روش تحقیق ۱۰۴
روش تحقیق ۱۰۵
مصاحبه با مدیران سایت ۱۰۶
جامعه آماری ۱۱۳
منابع اطلاعات ۱۱۴
فصل چهارم- جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل دادهها ۱۱۵
جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ها ۱۱۶
اطلاعات راجع به سایت بازاربیز ۱۱۶
بررسی فرضیه ها ۱۱۷
فرضیه ۱ ۱۱۷
فرضیه ۲ ۱۱۷
فرضیه ۳ ۱۱۸
فرضیه ۴ ۱۱۸
تحلیل یافته های مصاحبه ای ۱۱۹
مدیران ۱۱۹
طراحان ۱۲۰
برنامه نویسان ۱۲۰
تبلیغات ۱۲۱
فصل پنجم- نتیجهگیری و پیشنهادات ۱۲۲
نتیجه گیری ۱۲۳
نتایج بدست آمده در ارتباط با فرضیه ۱ ۱۲۳
نتایج به دست آمده در ارتباط با فرضیه ۲ ۱۲۴
نتایج بدست آمده در ارتباط با فرضیه ۳ ۱۲۵
نتایج به دست آمده در رابطه با فرضیه ۴: ۱۲۶
پیشنهادات ۱۲۷
پیشنهادات در ارتباط با فرضیه ۱: ۱۲۷
پیشنهادات در ارتباط با فرضیه ۲ ۱۲۷
پیشنهادات در ارتباط با فرضیه ۳ ۱۲۸
پیشنهاد در رابطه با فرضیه ۴: ۱۲۸
سایر پیشنهادات ۱۲۹
منابع وماخذ ۱۳۱
ضمائم و نمودارها……………………………… ۱۴۱
مقدمه
بشر از دیرباز برای رفع نیازهای خود اقدام به مبادله کالا و خدمات نمود، با مرور زمان و با پیشرفت علم،نحوه ی تبادل کالاها و خدمات از روش خود کفایی به مبادله پایاپای تبدیل شد، با اختراع پول روزنه ی جدیدی، در جهت پیشرفت انسان به سوی راحتی بیشتر گشوده شد. با وارد شدن علم به این چرخه، و ظهور علم اقتصاد و روشهای مختلف تبادل کالاها وخدمات، تجارت جهانی پای به عرصه ای گذاشت که هر روز پیشرفت آن قابل ملاحظه بوده و امروزه با جهانی شدن وتبدیل دنیا به دهکده ی جهانی، راهی جز یافتن راههای سریع، موثر و کم هزینه وجود ندارد.
با ظهور اینترنت، این گام اساسی برداشته شد، و عمل تبادل الکترونیکی دادهها یا EDI به عنوان سر منشا تجارت الکترونیکی، دوره ی جدیدی از اقتصاد و تجارت را رقم زده است. امروزه تمامیکشورها و سازمانها برای بقا باید در تجارت الکترونیکی وارد شده امور خود را به صورت اینترنتی و با استفاده از خدمات شبکه انجام دهند.
در این پژوهش سعی شده با بررسی عملکرد یکی از پیشتازان این امر در ایران چگونگی ورود به این بازار را بررسی نماییم. امید است این پژوهش راه گشایی باشد برای کسانی که تمایل به ورود به این عرصه را دارند.
بیان مسئله
با توجه به این که در کشور ما هنوز تجارت الکترونیک به طور کامل انجام نمیشود ونیز به دلیل عدم شناخت مردم از این روش تجاری ونیز با تاکید بر این موضوع که دنیای امروز بر پایه استفاده از EDI,IT پیش میرود، وارد نشدن به این عرصه، میتواند موجبات عقب ماندگی بیشتری اقتصاد کشوری را فراهم آورد لذا وارد شدن e-business , e- commerae یکی از واجبات هر سازمان با شرکتی میباشد.
تعریف تجارت الکترونیکی (E Business)
یکی از اهداف قابل توجه از فن آوری اطلاعات، بکارگیری آن در توسعه سازمانهای اقتصادی و خدماتی است این هدف اساسا در حوزه تجارت الکترونیکی تعریف و پیگیری میشود. تجارت الکترونیکی تعریف و پیگیری میشود. تجارت الکترونیکی نیز با تعابیر و دیدگاههای متفاوت تعریف شده است. هریک برمبنای یک دیدگاه خاص از تجارت الکترونیکی است. در اینجا به چند مورد از این تعاریف اشاره میشود:
تجارت الکترونیکی اجرا و هماهنگی فرایندهای حیاتی سازمانهای اقتصادی، از قبیل طراحی، تایمن مواد و خدمات، تولید، فروش، اجرای سفارشات، ارائه خدمات از طریق بکارگیری حرفه ای رایانهها و فن آوری ارتباطات و دادههای ذخیره شده در رایانهها را برعهده دارد.
تجارت الکترونیکی شامل انجام هرکاری با فن اورین ارتباطات و اطلاعات (ICT) برای اجرای اهداف تجاری بین سازمانها یا سازمان و مصرف کننده است.
تجارت الکترونیکی همان بازگانی الکترونیکی (EC) است. با این تفاوت که فرایندهای داخلی، از قبیل تولید، مدیریت انبار، توسعه محصول، مدیریت ریسک، مدیریت دانش و منابع انسانی هم در تجارت الکترونیکی پوشش داده میشوند.
تجارت الکترونیکی ترکیب پیچیده ای از فرایندها، سیستمهای سازمانی و زیرساختهای ضروری سازمانی برای ایجاد یک مدل تجاری سطح بالاست.
سیستمهای اطلاعاتی ارتباطات الکترونیکی (ECS)
از این سیستمها برای تبادل و اشتراک اطلاعات بین افراد، تحت فرمها و روشهای متنوع استفاده میشود. امروزه با این سیستمها کارهایی انجام میگیرد که به دلیل فاصله مکانی و احیانا فرهنگی، امکان آنها قبل از اینها به ذهنها هم خطور نمیکرد. این سیستمها نه تنها امکان ارسال پیامها و مطالب را بعهده دارند بلکه پردازشهای ویژه در این مبادلات نیز امکان پذیر شده است. از ابزارهای متنوعی در سیستمهای ارتباطات الکترونیکی استفاده میشود که به طور مختصر میتوان آنها رابه دستههای زیر تقسیم بندی نمود:
سیستمهای تله کنفرانس برای برگزاری جلسات راه دور و همزمان (زنده) بدون توجه به فاصله مکانی شرکت کنندگان در این جلسات. از انواع ابزارهای این نوع ارتباط میتوان به چند نمونه زیر اشاره نمود:
Audio conferencing
Speader Phone
Audio Graphic Conferencing
Video Conferencing
پست الکترونیکی، Voice Mail، فاکس و سیستمهای پیامگیر فوری از دیگر کانالهای ارتباطی امروزی است که به دلیل پراکندگی و جدابودن اکثر این سیستمها از یکدیگر ممکن است برخی مدیران یا متخصصین و کارشناسان با استفاده یکجا از آنها دچار یک نوع سردرگمییا تنوع وسایل و کانالهای ارتباطی شوند.
مفاهیم BPR برای تجارت الکترونیکی
اینترنت موجب توسعه ارتباطات پیشرفته در همه جا، دسترسی در هر لحظه و ابزاری ساده از طریق مرورگرهای Web گردید. سازمانهای سنتی با بکارگیری روشهای نو و ابتکاری پایه عرصه تجارت الکترونیکی گذاشتند تا از تمام مزایا و قابلیتهای اینترنت استفاده کنند. شرکتها از طریق اینترنت فورا با مشتریها فروشندهها و شرکای خود تماس برقرار میکنند. اینترنت موجب تغییر حرکت اطلاعات در سازمانها، تغییر نحوه تبادل اطلاعات تجاری و ارتباطات گردیده است. این شرایط جدید موجب ایجاد ارزشهای جدید در صحنههای اقتصادی و اجتماعی گردید.
BPR شامل طراحی مجدد فرایندها در سرتاسر حلقههای ارتباطات درون سازمانی و بین سازمانی است. این سازمان چه در ابتدای زنجیر ارتباطات باشد (مانند سفارشات، مدیریت انبارداری و تولید) و چه در انتهای این حلقه (مانند فروش، بازاریابی و خدمات مشتری) باید به یکدیگر متصل شوند. وقتی سازمانها بتوانند اطلاعات را بموقع و در هر لحظه به راحتی مبادله کنند، کارها در یک شبکه ارتباطی بین سازمانها از قبیل SCM بهتر انجام میگیرد.
منابع و ماخذ
- حشمتی، حسین، (( بانکداری اسلامی ، در آستانه فناوری الکترونیک )) فصلنامه بانک صادرات ایران ، شماره ۱۷ ، تهران ۳۸۰ .
- حشمتی مولایی ، دانشنامه جهان اسلام ، حرف ب، بانکداری اسلامی ، بنیاد دایره المعارف اسلامی، تهران ۱۳۷۳.
- بال ومک کلاچ، کسب و کار بین الملل درعصر رقابت جهانی، حکیمیان، محمد حسین، سازمان مدیریت صنعتی ۱۳۸۳.
- زرگر، محمود- اصول و مفاهیم فن آوری اطلاعات انتشارات بهینه ۱۳۸۲.
- کهزادی ، نوروز ، (( وضعیت بانکداری الکترونیکی در ایران و جهان )) ( ارائه شده در همایش تجارت الکترونیک ، وزارت بازرگانی ) ، همشهری ، مرداد ۱۳۸۲.