نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی عملکرد مدیران تحصیل کرده و غیر تحصیل کرده

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۱۰ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                           صفحه

چکیده ……………………………………………………………۱

فصل اول:کلیات پژوهش

مقدمه…………………………………… ۳

تعریف موضوع تحقیق………………………… ۷

اهمیت موضوع…………………………….. ۱۱

اهداف تحقیق…………………………….. ۱۳

فرضیات تحقیق……………………………. ۱۴

قلمرو تحقیق…………………………….. ۱۵

تعاریف اصطلات……………………………. ۱۶

فصل دوم:تئوری و مبانی تحقیق

سیر تحول مدیریت…………………………. ۱۹

نظریه کلاسیک مدیریت………………………. ۲۰

نظریه مدیریت علمی……………………….. ۲۰

نظریه مدیریت اداری………………………. ۲۱

نظریه بوروکراسی…………………………. ۲۲

مزایا و محدودیتهای عمده تئوری کلاسیک مدیریت … ۲۲

مکتب روابط انسانی……………………….. ۲۳

تئوری علم مدیریت ……………………….. ۲۳

نگرش سیستمی ……………………………. ۲۴

مدیریت اقتضائی………………………….. ۲۴

تاثیر تئوریهای مدیریت بر مدیریت آموزشی…….. ۲۵

تعاریف مدیریت…………………………… ۲۷

ویژگیهای منحصر به فرد مدیریت……………… ۲۸

مهارت مورد نیاز مدیران…………………… ۳۰

عوامل موثر در موفقیت مدیران………………. ۳۴

ارزشیابی اثر بخشی و کارآمدی مدیران………… ۳۵

عوامل موثر در اثر بخشی سازمان ……………. ۳۸

وظایف مدیران……………………………. ۴۰

برنامه ریزی ……………………………. ۴۱

انواع برنامه ریزی……………………….. ۴۲

مراحل عمده برنامه ریزی…………………… ۴۲

برنامه ریزی موثر………………………… ۴۳

سازماندهی-تامین بکارگیری نیروی انسانی……… ۴۶

نظارت و کنترل…………………………… ۴۷

هدایت و رهبری…………………………… ۴۸

سلسله مراتب نیازها………………………. ۵۰

انگیزش و رفتار………………………….. ۵۱

بهداشت روانی……………………………. ۵۱

تئوری x و y …………………………….. 51

نظریه گروهای انسانی……………………… ۵۲

مطالعات در مورد نظریه رهبری………………. ۵۳

فصل سوم :روش تحقیق

جامعه آماری و روش نمونه گیری …………….. ۵۷

ابزار جمع آوری اطلاعات……………………. ۵۸

نحوه جمع آوری اطلاعات…………………….. ۵۹

روشهای آماری تحقیق………………………. ۵۹

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات

جدول توزیع پاسخهای مربوط به فرضیه یک………. ۶۲

نمودار فرضیه ۱………………………….. ۶۳

جدول شماره ۲ فرضیه ۱…………………….. ۶۴

جدول توزیع پاسخهای مربوط به فرضیه دو………. ۶۶

نمودار فرضیه ۲………………………….. ۶۷

جدول شماره ۲ فرضیه ۲…………………….. ۶۸

جدول توزیع پاسخهای مربوط به فرضیه سه………. ۷۰

نمودار فرضیه ۳………………………….. ۷۱

جدول شماره ۲ فرضیه ۳…………………….. ۷۲

جدول توزیع پاسخهای مربوط به فرضیه چهار…….. ۷۴

نمودار فرضیه ۴………………………….. ۷۵

جدول شماره ۲ فرضیه ۴…………………….. ۷۶

جدول توزیع پاسخهای مربوط به فرضیه پنج……… ۷۸

نمودار فرضیه ۵………………………….. ۷۹

جدول شماره ۲ فرضیه ۵…………………….. ۸۰

فصل پنجم : نتیجه گیری

خلاصه تحقیق و نتیجه ……………………… ۸۴

پیشنهادات ……………………………… ۸۶

محدودیتها و تنگناهای تحقیق……………….. ۸۷

منابع و ماخذ

پیوستها

پرسشنامه

چکیده

مسئله پژوهش حاضر عبارت است از بررسى عملکرد مدیران تحصیل کرده و غیر تحصیل کرده در مدارس راهنمایی بخش بیرم شده ‏اند. جامعه آمارى از ۱۰۰ نفر مدیران غیر تحصیلکرده، ۱۰۰ نفر مدیران فارغ التحصیل رشته مدیریت آموزشى رشته‏هاى دیگر از مجموع ۲۰۰ نفر از مدیران  در سطح شهرستان است که به روش نمونه گیرى تصادفی (تحقیقات میدانی) انتخاب شده و به انجام رسیده است.

اطلاعات مورد نیاز پژوهش، از طریق پرسشنامه« عملکرد مدیران تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده »که در سازمان آموزش و پرورش به همین منظور مورد استفاده است جمع‏آورى شده است.یافته‏هاى پژوهش، هم به صورت توصیفى و هم به صورت تحلیلى بااستفاده از آزمون‏هاى‏ t، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد مدیران فارغ‏التحصیل رشته مدیریت آموزشى در مقایسه با عملکرد مدیران رشته‏هاى دیگر، در همه فعالیت‏هاى مربوط به وظایف مدیریتى، وظایف شغلى و رفتارهاى اخلاقى، بسیار بالاتر و یا«مطلوب‏تر»مى‏باشد.همچنین آزمون فرضیه‏هاى پژوهش نشان داد که عملکرد بهتر مدیران فارغ‏التحصیل مدیریت آموزشى، به جنس و یا تجربه آنان ارتباطى ندارد؛ بلکه به طور مستقیم ناشى از آموزش‏هاى مدیریتى آنان مى‏باشد که به همین منظور در دانشگاه‏ها و مراکز آموزش عالى کشور تربیت شده‏اند.

مقدمه

با اینکه امروزه مدیریت در دنیای پیچیده و متحول جایگاه اساسی خود را پس از فراز و نشیب های بسیار پیدا کرده است، به نظر میرسد در کشور ما بیان فوق مصداق کامل عینی پیدا نکرده است . مدیریت آموزشی نیز از این امر مستثنی نبوده و هنوز جایگاه واقعی خود را در مفهوم علمی خود باز نیافته است. هنوز هم در موارد بسیاری ،مدیران فعلی آموزشی در نهایت مدیران آموزشی به معنی مجری قوانین و مقررات جاری هستند نه «رهبر آموزشی» و لازمه این کار توجه به مدیریت آموزشی و بها دادن به آن در مفهوم علمی آن است.

از میان انواع مدیریت آموزشی، مدیریت آموزشی در سطح مدارس یکی از با اهمیت ترین و حساس ترین وظایف محسوب میگردد. آموزش در مدرسه انجام می گیرد و کیفیت آموزش و نتایج آن نیز به مدرسه بستگی دارد. لذا نظام آموزشی باید از مدیران توانا، کار آمد و کار آزموده در سطح مدارس برخوردار باشد تا بتواند وظایف خطیر خود را به نحو موثر به انجام برساند، و این امر مستلزم آن است که نظام آموزشی از یک در جهت پرورش و جذب مدیران ماهر و تحصیل کرده گام بردار و از طرف دیگر سیستم انتخاب و انتصاب مدیران آموزشی را طوری طراحی نماید که از طریق مدیران شایسته و کاردان و تحصیل کرده به سمت های مدیریت آموزشی انتخاب کردند.

تعریف موضوع تحقیق

سازمان ها عموماً اهداف خاصی را دنبال میکنند. نهاد آموزش و پرورش نیز در هر کشوری در پی اهداف خاصی است که از طریق سازمان های اجرایی آن، یعنی مدارس به واقعیت می پیوندند. از سوی دیگر مدیران مدارس نیز مانند هر مدیری دیگری انجام وظایف مدیریتی همچون برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری و کنترل را به نحوی به عهده دارند.

به نظر می رسد مدیران تحصیل کرده در رشته های مدیریت به نیکو ترین وجه از عهده این وظایف برآیند و نقش اساسی را در اثر بخش نمودن فعالیت های سایر کارکنان داشته باشند و از سایر مدیران کارآمد تر و اثر بخش تر باشند. ولی در صحنه عمل، مشخص نیست که این مدیران تا چه حد اینگونه عمل می نمایند و یا کارآمد تر از سایر مدیران هستند.

مقایسه کارآمدی مدیران تحصیل کرده در رشته های مدیریت با سایر مدیران آموزشی این امکان را فراهم می آورد که از یک طرف میزان اثر بخشی مدیران تحصیل کرده در رشته های مدیریت در صحنه عمل به وضوح روشن شود و از سوی دیگر میزان تفاوت های معنی دار موجود بین مدیران تحصیل کرده در رشته های مدیریت و سایر مدیران آموزشی مدارس راهنمایی هم از نظر میزان دستیابی به اهداف سازمانی و هم از نظر نحوه انجام وظایف مدیریتی آشکار گردد، و از این طریق نقش آموزش های مدیریتی در اثر بخش مدیران به طور عینی تر و واقعی تر مشخص شود.

سیر تحول مدیریت

سابقه مدیریت به هزاران سال پیش و قدمت تاریخی بشری مربوط می شود ایرانیان، مصریان، رومیان، چینیان و سایرین دارای پیشینه هایی در مورد چگونگی اداره واحد های اداری، تجاری، نظامی و آموزشی خود بودند. به عنوان مثال لشکر کشی پانصد هزار نفری خشایار به مقدونیه و لشکر کشی اسکندر به آسیا و ایران بدون نوعی تقسیم کار و مدیریت ممکن نبوده است. و یا ساختن اهرام ثلاثه مصر بدون نوع سازماندهی، هماهنگی، برنامه ریزی و کنترل غیر ممکن بوده است.

موارد زیادی از این قبیل کارها در تاریخ بشری وجود دارد که نشانه بکارگیری برخی از اصول مدیریت در زمان های قدیم میباشد و نمی توان جایگاه تاریخی مشخصی را برای تئوری ها و عملیات مدیریت نشان داد. در کشور ما به دلیل قدمت تاریخی آن، چنین مواردی ممکن است بیش از سایر کشور ها باشد که بحث در مورد آنها از مقوله این رساله خارج است.

برخی از مفاهیم و اصول مدیریت نیز به وسیله دانشمندان ایام قدیم مطرح شده است. به عنوان مثال سقراط وظایف مدیر خوب را بررسی میکند و بیان میدارد که مدیر باید حسن نیت کارکنان را جلب کند و چنانکه علاقه همگان جلب کرد و همکاری آسان شود.

فارابی نیز با عنوان نمودن صفات برجسته مدیران و رهبران، مطرح میکند که در انجام کارها باید سلسله مراتب رعایت گردد و رهبر باید دارای هوش زیاد، حافظه قوی و نیروی بیان باشد و عاشق عدالت و صداقت بوده و در انجام کارها استوار باشد.

نظریه مدیریت علمی

در اوایل قرن نوزدهم «فردریک وینسلو تیلور» با همکاری عده ای از دانشمندان سعی نمودند تلاش های مدیریتی را با استفاده از تکنیک های فنی و بکارگیری روش های مهندسی در «طراحی شغل» علمی تر سازند.

هدف اولیه این گروه را میتوان استفاده موثر از نیروی کار و افزایش کارآیی قلمداد نمود. خود تیلور در این زمینه بیان می دارد «هدف اصلی مدیریت باید به دست آوردن بیشترین نیک فرجامی برای کارفرما همراه با بیشترین نیک فرجامی برای هر یک از کارکنان باشد و این کار میتواند تنها از طریق بزرگترین بهره دهی ممکن کارکنان و ماشین آلات یک سازمان پدید آید.» اصولی را که تیلور بهعنوان اصول مدیریت علمی مطرح نموده و مدیران را به توجه به آنها فرا می خواند عبارتند از:

۱) مدیران باید نخست برای هر بخشی از کار یک انسان، دانشی پدید آورند که جای روش های کهنه «سرانگشتی» را خواهد گرفت.

۲) آنها باید کارگران را به روش علمی انتخاب کنند، به آنها کار بیاموزند و آنها را آموزش داده و بپرورانند.

منابع

۱) اختری، عباسعلی. مدیریت علمی. مکتبی از دیدگاه اسلام. تهران. مرکز نشر سازمان تبلیغات اسلامی. ۱۳۶۹.

۲) تافلر. الوین. جابجایی در قدرت. ترجمه شهین دخت خوارزمی. تهران. نشر نو. ۱۳۷۰.

۳) تیلور. فردریک. اصول مدیریت علمی. ترجمه محمد علی طوسی. مرکز آموزش مدیریت دولتی. ۱۳۷۱.

۴) جوام. محمد حسین. مدیریت آموزشی و شناخت تشکیلات وزارت آموزش و پرورش. تهران. دفتر تحقیقات و برنامه ریزی آموزش و پرورش. ۱۳۶۶.

۵) حاج کریمی، عباسعلی «نو آوری و تاثیر آن در بهره وری» دانش مدیریت. شماره ۲۵ . تابستان ۱۳۷۳.

۶) رابینز. استیفن. پی. تئوری های سازمان. ترجمه داود سلمانی. جزوه درسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. ۱۳۷۳.

۷)رضائیان. علی. اصول مدیریت بازرگانی. تهران. انتشارات سمت. ۱۳۶۹.

۸) رضائیان. علی مدیریت رفتار سازمانی. تهران. انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

۱۳۷۲.

۹) زارعی متین. حسن. «خلاقیت و نو آوری» دانش مدیریت. شماره ۲۴. بهار ۱۳۷۳.

۱۰) سعادت. اسفندیار. فرآیند تصمیم گیری در سازمان. انتشارات دانشگاه تهران. ۱۳۷۲.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.