نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی فرهنگ سازمانی و رابطه آن با سبک تصمیم گیری مدیران

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۴۵ | قابل ویرایش

فهرست

چکیده ……………………………………………………………………………………………۱

فصل اول : کلیات

۱-۱ مقدمه ………………………………………………………………………………………….۳

۱-۲ بیان موضوع تحقیق ………………………………………………………………………………۵

۱-۳ هدف تحقیق……………………………………………………………………………………..۷

۱-۴ اهمیت  وموضوع تحقیق …………………………………………………………………………..۷

۱-۵ فرضیات………………………………………………………………………………………..۱۰

۱-۵-۱ فرضیه کلی …………………………………………………………………………………۱۰

۱-۶ پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………….۱۰

۱-۶-۱ تحقیقات  داخلی ………………………………………………………………………………۱۰

۲-۶-۱ تحقیقات خارجی ………………………………………………………………………………۱۴

۱-۷ قلمرو مکانی ………………………………………………………………………………….۱۸

۱-۸ قلمرو زمانی…………………………………………………………………………………….۱۸

۱-۹ تعریف واژ ه ها و اصطلاحات تحقیق…………………………………………………………………۱۸

۱-۱۰ مدل تحلیلی تحقیق………………………………………………………………………………۲۰

فصل دوم : مبانی نظری تحقیق

۱-۲ مقدمه ………………………………………………………………………………………..۲۲

۲-۲ چارچوب نظری و مدل تحلیلی پژوهش ……………………………………………………………….۲۳

۳-۲ تصمیم گیری …………………………………………………………………………………۲۵

۴-۲ مشارکت ……………………………………………………………………………………..۲۶

۵-۲ مدیریت فرهنگ سازمانی ……………………………………………………………………….۲۹

۶-۲ توسعه و بهبود فرهنگ سازمان …………………………………………………………………..۳۲

۷-۲ ساختن  و تقویت فرهنگ …………………………………………………………………………۳۲

۸-۲ فرایند تغییر فرهنگ …………………………………………………………………………..۳۳

۹-۲ اصول راهنما برای تغییر فرهنگ سازمانی ………………………………………………………….۳۴

۱۰-۲ مدیریت مشارکتی …………………………………………………………………………….۴۰

۱۱-۲ فرهنگ سازمانی ،عوامل تعیین کننده …………………………………………………………….۴۲

۱۲-۲ تاریخچه ………………………………………………………………………………………۴۳

۱۳-۲ تاثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت مشارکتی ………………………………………………………۴۶

فصل سوم : روش تحقیق

۳-۱ : مقدمه ………………………………………………………………………………………۵۲

۲-۳ روش تحقیق ……………………………………………………………………………………۵۲

۱-۲-۳ نوع تحقیق از نظر هدف ……………………………………………………………………….۵۲

۲-۲-۳ نوع تحقیق از نظر روش………………………………………………………………………..۵۳

۳-۳ روش جمع آوری داده ها ………………………………………………………………………….۵۳

۴-۳ ابزار گرداوری داده ها …………………………………………………………………………۵۳

۵-۳ مدل مفهومی تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیرها ………………………………………………….۵۴

۶-۳ روایی ابزار اندازه گیری ………………………………………………………………………..۵۵

۷-۳ اعتبار ابزار اندازه گیری ………………………………………………………………………..۵۵

۸-۳ روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………۵۶

۱-۸-۳ شاخص های توصیف داده ها ……………………………………………………………………۵۶

۱-۱-۸-۳ شاخص های مرکزی ………………………………………………………………………..۵۷

۲-۱-۸-۳ شاخص های پراکندگی ……………………………………………………………………۵۸

۳-۱-۸-۳ شاخص های شکل توزیع …………………………………………………………………….۶۰

۹-۳ تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………..۶۲

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات

فصل پنجم : بررسی نتایج

۵-۱ : نتیجه گیری …………………………………………………………………………………۹۷

۵-۲ : پیشنهادات ………………………………………………………………………………….۱۰۰

۵-۳: محدودیت  های تحقیق …………………………………………………………………………۱۰۴

منابع و ماخذ……………………………………………………………………………………….۱۰۵

ضمائم

پرسشنامه …………………………………………………………………………………………۱۰۹

………………………………………………………………………………………….۱۱۲Abstract

چکیده

این پژوهش به بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و رابطه آن با الگوی تصمیم گیری مدیران سازمان ها می پردازد که وزارت نیرو به عنوان مورد تحقیقاتی انتخاب شده است. در این مقاله مباحث به دو بخش تقسیم شده اند. نخست مباحث مربوط به فرهنگ سازمانی و مدیریت فرهنگ سازمانی عنوان می شود و سپس تاثیر مولفه های فرهنگ سازمانی بر پیاده سازی مسئولیت اجتماعی سازمان ها بررسی می شود.

در این پژوهش، ابتدا مباحث مربوط به ادبیات تحقیق با استناد به مقالات و مدل های معتبر بررسی شده است، که فهرست اولیه مربوط به معیارهای فرهنگ سازمانی از مدل بارونو گرینبر گو معیارها مسئولیت اجتماعی سازمان ها از مدل دنیسون استفاده گردید است و اصلاحات لازم در این فهرست، از طریق انجام مصاحبه گروه کانون با کارشناسان و صاحبنظران شکل گرفت. همچنین برمبنای این معیارها، پرسشنامه ای طراحی شد که با استفاده از روش های آزمون تحلیل واریانس فریدمن و آزمون دوجمله ای، فرضیه های تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

از یافته های این مقاله می توان به این نتیجه رسید که بین مولفه های فرهنگ سازمان و مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان همبستگی مثبت و بالایی وجود دارد(p<5%)و اینکه مدل ذهنی کارکنان ، اصلی ترین مولفه موثر بر مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان می باشد.

مقدمه

در بیست سال گذشته به دلیل رشد شتابان صنعت و بازرگانی در بسیاری از کشورها ، فرهنگ سازمانی  به عنوان یکی از عوامل پیشرفت شناخته شده و گروهی از نویسندگان و پژوهشگران به بررسی آن پرداخته اند . انبوه مطالعات مربوط به فرهنگ سازمانی که در اوایل دهه ۱۹۸۰ انجام گرفت نحوه نگرش دانش پژوهان و مدیران را نسبت به سازمان تغییر داد و تجزیه و تحلیل فرهنگ سازمانی به یکی از مهمترین تخصص ها در زمینه رفتار سازمانی مبدل گرده است .

فرهنگ خود مقوله ای و بسیار وسیع و گسترده است بنحوی که صاحبنظران به شدت در تعریف آن  اختلاف نظر دارند و به همین سبب تعریف های متعددی از فرهنگ ارائه شده است که در این زمینه می توان گفت جوامع و انسانها در نظام های اجتماعی دارای اعتقادات ، باورها ، ارزشها و الگوهای رفتاری عموماً مشترکی هستند که در مجموع فرهنگ آن جامعه و یا نظام اجتماعی را تشکیل می دهد و عمق اثرات فرهنگ تا حدی است که می توان گفت استمرار و بقای هر جامعه و یا نظام اجتماعی مستلزم آن است زیرا به وسیله ای فرهنگ مجموعه ارزشها ، باورها ، اعتقادات ، گرایش ها ، و مهارت ها از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. (الوانی، ۱۳۷۸ ص۲۷)

تمام اعمال انسانها به عنوان مهمترین عنصر در جوامع ، تحت تاثیر فرهنگی است که به آن خو گرفته اند . همانطوری که افراد انسانی دارای شخصیت هستند سازمانها نیز مانند افراد انسانی می باشند و بمانند جوامع که دارای فرهنگ های مختلف هستند آنها نیز نیز با توجه به اهداف و استراتژی ها خط مشی ها ، پیشینه پیدایش ، ساختار سازمانی ، رویه های اجرائی دارای فرهنگ خاص   خودشان می باشند و آن رفتارهای موجود و عقاید مشترک در سازمان را نهادی کرده و زبان مشترک ایجاد می نماید.

بیان موضوع تحقیق

موضوع تحقیق بررسی فرهنگ سازمانی و تاثیر آن بر شیوه تصمیم گیری مدیران در سازمان می باشد که این موضوع تحقیق از دو قسمت تشکیل یافته است.

فرهنگ سازمانی

فرهنگ عبارت است از ارزشهای مشترک یا مفروضات اساسی و یا کلی ترین بینش و نگرشی که جامعه نسبت به جهان دارد این فرهنگ تاثیراتی را بر روی فرهنگ سازمانی که آن را به سیستمی از استنباط مشترکی که اعضاء نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یک یگر می شود تعریف کرده اند انسانها که مهمترین عنصر سازمانی و به عنوان محتوای سازمان مطرح می باشند تحت تاثیر فرهنگ  اجتماعی و سازمانی هستند . هر سازمان فرهنگ مختص به خود دارد و فرهنگ مزبور با توجه به میزان قدرتش.

تصمیم گیری

جوهر تمامی فعالیتهای مدیریت تصمیم گیری است ، تصمیم گیری از اجزای جدایی  ناپذ یز مدیریت بوده و در هر وظیفه مدیریت به نحوی جلوه گر است می توان تصمیم گیری را به عنوان مغز و سیستم اعصاب سازمان به حساب آورد. عمل تصمیم گیری در اداره امور سازمانها بقدری مهم است که برخی از نویسندگان سازمان را شبکه تصمیم و مدیریت را عمل تصمیم گیری تعریف نموده اند.از جمله هربوت سایمون متفکر برجسته مدیریت تصمیم گیری را مترادف با مدیریت دانست است.

همچنین «پیتر دراکر» معتقد است که مدیریت چیزی جز تصمیم گیری نمی باشد و کانون اصلی مدیریت را تصمیم گیری تشکیل می دهد و به نظر او و سایر محققین اصل مدیریت تصمیم گیری است زیرا بوسیله و توسط تصمیم گیری می باشد که مدیر تمامی وظایف  خود را به انجام می رساند.

تصمیم گیری  را می توان طریقه عمل و با حرکت  در مسیر خاصی تعریف کرد که با تامل و آگاهانه از میان راه و روشهای مختلف برای نیل به یک هدفه مطلوب انتخاب شده است و یا تصمیم گیری عبارت از انتخاب یک راه از میان راههای مختلف می باشد.

تصمیم گیری پایه و اساس تمام وظایفی است که مدیر در سازمان انجام می دهد و کیفیت مدیریت تابع کیفیت تصمیم گیری مدیر می باشد.( رهنورد،۱۳۷۸ص ۲۶)

منابع و مآخذ

۱- آذر،عادل و منصور مومنی،۱۳۸۵ ،آمار و کار برد آن در مدیریت، جلد دوم،تهران:سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت) چاپ دهم.

۲- الوانی،سیدمهدی،۱۳۷۸ ،تصمیم گیری و تعیین خط مش دولتی،تهران :سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت) چاپ هفتم.

۳- رهنورد،فرج ا…،۱۳۷۸،مدیریت مشارکتی تئوری و عمل،تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی چاپ اول.

۴- سعادت،اسفندیار،۱۳۷۲،فرایند تصمیم گیری در سازمان ،تهران:انتشارات دانشگاه تهران چاپ اول.

۵. اشنایدر، بارسو «مدیریت در پهنه فرهنگ‌ها» ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی» تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ۱۳۷۹.

۶. زبردست، کریم «بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و عملکرد مدیران متوسطه شهر تهران»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، ۱۳۸۲.

۷. شیخ‌پور، رحمت علی «بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی معلمان مدارس شهرستان لاهیجان» پایان‌نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، ۱۳۷۹.

۸. قنبری، علی‌ا… «بررسی‌ تأثیر فرهنگ سازمانی بر نوآوری مدیران شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ۱۳۷۷.

۹ . ممی‌زاده، جعفر «مدیریت فرهنگ سازمانی»، مجله تدبیر، ۱۳۷۹.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.