تعداد صفحات: ۲۰۴ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
فصل اول طرح تحقیق ۱
بیان موضوع یا تعریف مسأله: ۲
ضرورت انجام تحقیق: ۴
پیشینه تحقیق: ۵
فرضیات ۶
تعریف عملیات متغیرها: ۷
نوع تحقیق و دلایل آن: ۷
ابزار گردآوری داده ها: ۸
جامعه آماری: ۸
مراحل انجام تحقیق: ۸
تعریف مفاهیم: ۸
محدودیت ها ۱۲
فصل دوم ادبیات تحقیق ۱۳
تاریخچه استفاده از پوست، چرم و چرمسازی: ۱۴
تکنولوژی (فن آوری) در صنعت چرم ۲۱
مراحل ساخت چرم ۲۸
عوامل مؤثر بر کیفیت پوست و چرم .. ۳۰
الف- پوست: ۳۰
ب- چرم: ۳۳
انواع چرم و موارد استفاده از آن: ۳۵
انواع محصولات چرمی: ۳۷
بخش دوم مباحثی در باب صادرات و ابعاد مدیریتی آن ۳۹
تجارت بین الملل و کشورهای روبه توسعه .. ۴۰
جایگاه صادرات غیر نفتی در اقتصاد کشور.. ۴۲
آثار جانبی افزایش ظرفیت های تولیدی ۴۲
نقش صادرات غیر نفتی در ایجاد اشتغال ۴۳
تعریف استراتژی ۴۵
نقش و جایگاه صادرات غیر نفتی در استراتژی های توسعه اقتصادی ۴۵
الف- استراتژی جایگزینی واردات ۴۵
ب- استراتژی توسعه صادرات: ۴۷
انواع استراتژی های رقابتی عام ۴۸
رهبری در هزینه ۵۰
تمایز محصول ۵۱
تمرکز (محدودنگری) ۵۳
میانه روی ۵۵
تعریف بازاریابی: ۵۷
استراتژی های عمده تقسیم بندی بازار ۵۸
۱- استراتژی بازاریابی یکسان ۵۹
۲- استراتژی بازاریابی تفکیکی ۵۹
۳- استراتژی بازاریابی تمرکزی ۶۰
ارزشیابی و انتخاب استراتژی تقسیم بندی بازار ۶۱
تقسیم بندی بازار های بین المللی ۶۳
استراتژی توسعه آمیخته بازاریابی ۶۵
آمیخته محصول ۶۶
اهمیت قیمت در آمیخته بازاریابی ۶۸
آمیخته تشویق و ترفیع ۷۰
اجزای تشویق و ترفیع ۷۱
توزیع فیزیکی در آمیخته بازاریابی ۷۲
تصمیمات عمده در بازاریابی بین المللی ۷۳
۱- ارزیابی اوضاع و احوال و محیط بازاریابی بین الملل ۷۴
۲- تصمیم به فعالیت در سطح بینالملل (Deciding wether to go abroad) 83
۳- تصمیم در مورد انتخاب بازارها در سطح بینالملل (Deciding Which market to enter) 85
۴- تصمیم در مورد چگونگی وارد شدن به بازار بینالمللی (Diciding how to enter the market) 87
۵- تصمیم در مورد برنامه های بازاریابی بینالملل (Deciding on the markting program) 96
۶- تصمیم در مورد نوع سازمان بازاریابی بینالملل (Diciding on the marketing organizition) 103
فصل سوم – روش تحقیق ۱۰۷
مقدمه ۱۰۸
روش تحقیق ۱۰۸
روش جمع آوری اطلاعات ۱۰۸
منابع اطلاعات ثانویه ۱۰۹
منابع اطلاعات اولیه ۱۱۰
روش اجرای پرسشنامه ۱۱۰
جامعه آماری: ۱۱۱
نمونه آماری ۱۱۱
تهیه و تنظیم پرسشنامه ۱۱۳
نحوه توزیع سوالات پرسشنامه ۱۱۴
روشهای آماری مورد استفاده ۱۱۶
فصل چهارم – جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ها ۱۱۹
مقدمه ۱۲۰
اطلاعات مربوط به ویژگیهای مدیران مراکز نمونه گیری شده ۱۲۰
آماره آزمون ۱۲۵
سوالات مربوطه: ۱۲۷
بررسی فرضیه ۲: ۱۲۹
آماره آزمون: ۱۲۹
آزمون فرضیه ۲: ۱۲۹
جداول آزمون فرض گروه نمونه مراکز صنعتی ۱۲۹
بررسی فرضیه ۳: ۱۳۸
آماره آزمون ۱۳۸
جداول آزمون فرض گروه نمونه مراکز صنعتی ۱۳۹
سوالات مربوطه: ۱۴۱
بررسی فرضیه ۴: ۱۴۵
آزمون فرضیه ۴: ۱۴۶
آزمون فرضیه ۴: ۱۴۷
سوالات مربوطه: ۱۴۸
بررسی فرضیه ۵: ۱۵۱
آزمون فرضیه ۵: ۱۵۱
تذکر: ۱۵۳
سوالات مربوطه: ۱۵۴
بررسی فرضیه ۶: ۱۵۶
آماره آزمون: ۱۵۶
آزمون فرضیه ۶: ۱۵۶
سوالات مربوطه: ۱۵۸
فصل پنجم – نتیجه گیری و پیشنهادات ۱۶۱
نتیجه گیری ۱۶۲
نتایج بدست آمده در ارتباط با فرضیه ۱: ۱۶۲
نتایج بدست آمده در ارتباط با فرضیه ۲: ۱۶۳
نتایج بدست امه در ارتباط با فرضیه ۳: ۱۶۵
نتایج بدست آمده در ارتباط با فرضیه ۴: ۱۶۷
نتایج بدست آمده در ارتباط با فرضیه ۵: ۱۶۹
پیشنهادات ۱۷۱
پیشنهادات در ارتباط با فرضیه ۱: ۱۷۱
پیشنهادات در ارتباط با فرضیه ۲: ۱۷۳
پیشنهادات در ارتباط با فرضیه ۳: ۱۷۷
پیشنهادات در ارتباط با فرضیه ۴: ۱۷۸
پیشنهادات در ارتباط با فرضیه ۵: ۱۸۰
پیشنهادات در ارتباطات با فرضیه ۶: ۱۸۲
سایر پیشنهادات ۱۸۴
سایر پیشنهادات ۱۸۵
توصیه به سایر دانشجویان محققین ۱۸۸
منابع: ۱۹۰
بیان موضوع یا تعریف مسأله
کشور ایران به دلیل داشتن انواع پوست بز و گوسفند از تولید کنندگان عمده پوست و چرم سبک محسوب میشود و به علت آب و هوای نیمه خشک پوست گوسفند و بز ایران از مرغوبیت بالایی برخوردار است ولی متأسفانه دامداران کشور به دلیل کم ارزش قلمداد نمودن پوست و پشم و اینکه نوع تغذیه در ایران بیشتر به گوشت گوسفند اختصاص دارد و همچنین به علت نداشتن آگاهی و انگیزه لازم جهت حفظ و حراست از این ثروت ملی، توجه لازم را مبذول نمیدارند و از سالیان گذشته انواع پوست، سالامبور و محصولات نیمه ساخته چرمیاز کشور ما با دیدگاه سنتی صادر گردیده است که عمده صادرات ایران بر حسب آمار موجود مختص به صدور سالامبور و کراست بوده است و این در حالی است که میتوان ارزش افزوده زیادی را از طریق تولید محصولات ساخته شده چرمیبه وجود آورده و به تبع آن درآمد ارزی بالایی را تحصیل نمود.
بویژه اینکه محصولات چرمیاز تنوع بالایی برخوردار بوده به نحوی که تنوع این محصولات بالغ بر ۶۰ نوع میگردد و هر ساله در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی نمایشگاههای محصولات چرمیبه نمایش گذاشته میشود که متأسفانه نقش کشور ما علی رغم امکانات بالقوه و بالفعل در این نمایشگاهها بسیار کم رنگ میباشد، برای مثال در سال ۱۳۷۶ در نمایشگاههای جهانی چرم و البسه چرمیدر پاریس و بولونیا ایتالیا و بارسلون اسپانیا و دوسلدورف آلمان در کنار کشورهای پیشرفته جهان، کشورهای ترکیه، هندوستان، پاکستان، بنگلادش، اتیوپی و بورکینافاسو دارای چندین غرفه بودند ولی هیچ اثری از محصولات و صنعتگران ایران و پرچم مقدس جمهوری اسلامیایران نبود.
تاریخچه استفاده از پوست، چرم و چرمسازی
انسانهای نخستین به منظور بقاء نسل، اجباراً دست به شکار حیوانات میزدند. پوست نیز جایگاه ویژه ای داشته است. چراکه این فرآورده دامیبهترین وسیله پوشش انسانها برای جلوگیری از خطرات گوناگون بوده است. این نوع استفاده از پوست را میتوان منصوب به عصر یخبندان (پانصد هزار سال قبل) دانست.
در ابتدا بشراولیه از استخوان و سنگهای تیز به منظور از بین بردن گوشتهای اضافی و ضایعات پوست استفاده میکرد. ولی بزودی به فساد پذیری سریع این نوع پوستها در مقابل انواع میکروبها و باکتری ها پی برد. بعدها مبادرت به خشک کردن پوست در برابر آفتاب یا آتش کرد. که بازهم پوستی شکننده و غیر قابل استفاده بدست میآورد. تا اینکه سرانجام متوجه فوائد عصاره های گیاهی برای جلوگیری از فساد پوست گردید.
مصریان قدیم از حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد، از ترکیبات معدنی آرد شده مانند املاح آلومینیوم و دانه های مازو برای ساخت چرم استفاده میکردند. یونانیان و رومیها، از پوست و برگ درختان کاج و صنوبر استفاده میکردند. با توجه به این نکته بسیار مهم که صنعت چرمسازی در طی زمانی بسیار طولانی به تکامل خود رسیده و تجربیات فراوانی را پشت سر گذارده است. از زمانهای قدیم پوست به عنوان یکی از صنایع دستی حاصل از مهارت بشر هم مورد استفاده و هم مورد توجه و ستایش بوده است.
تکنولوژی (فن آوری) در صنعت چرم
توسعه جامعه تنها با ارتقای سطح تکنولوژی امکان پذیر است. تکنولوژی مجموعه ای از عوامل سخت افزاری یا تجهیزات، توانایی ها و مهارتهای انسانی، دانش فنی و توانایی های مدیریتی و سازماندهی است.
افزایش سطح تکنولوژی مستلزم رشد و ارتقای هماهنگ و سازگار تمام اجزای آن است که از طریق انتقال و توسعه داخلی تکنولوژی اتفاق میافتد.
در ادبیات مدیریت، تکنولوژی را مجموعه ای از ابزار روشها، مهارت و دانش فنی میدانند که برای تولید و عرضه محصول یا خدمت خاصی به بازار مورد استفاده قرار میگیرد. مثلاً در یکی از مراجع، تکنولوژی به این صورت تعریف شده است که تکنولوژی ابزار، مکانیزم، دانش یا فرایندی است که برای تبدیل ورودی ها به خروجی ها به منظور ارتقای توان افراد، گروههای کاری و سازمانها به کار میرود.
آقایان نوری و رادفر تکنولوژی را متشکل از حداقل سه جزء ذیل تعریف میکنند:
- سخت افزار (Hard ware) شامل ماشین آلات و توالی آنها برای تولید کالا و خدمات میباشد.
- نرم افزار (Soft ware) شامل مجموعه دستور العمل ها، قواعد و رویه ها برای بکارگیری ماشین الات، دانش فنی و چگونگی انجام وظایف برای تحقق یک هدف است.
مراحل ساخت چرم
تنها تفاوت عمده بین روشهای سنتی و روش جدید چرمسازی، کاربرد ماشینآلات پیشرفته در روش جدید میباشد ولی از لحاظ بکارگیری مواد مورد استفاده و مراحل عملیات تفاوت عمده با یکدیگر ندارند.
حال برای آشنا شدن با این حرفه مراحل ساخت چرم به روش سنتی توضیح داده میشود.
- خیساندن- پوستهای خشک را برای سه الی شش روز در آب میخیسانند.
- آهک زنی و لش گیری- پوستهای خیس خورده، نرم و به حالت طبیعی در آمده را به مدت چهار تا شش روز در آب آهک میگذارند. سپس موها، پشمها و مواد زاید را بوسیله کاردک از آن جدا میسازند.
- آرد جو کردن و تراش مجدد- در این مرحله بمدت پانزده تا بیست روز پوست ها را در ظرفهای مخصوص که حاوی آرد جو میباشند میگذارند سپس توسط کاردک اضافات و لشهای آن را میتراشند (این عمل به مدت سه الی چهار روز مجدداً تکرار میشود).
- نمک پاشیدن- پس از بعمل آوردن مجدد، پوست را نک زنی میکنند و به مدت سه الی چهار روز در این حالت میگذارند.
- دباغی (مازوکاری) برای این منظور پوستها را داخل چاله ای مخصوص گذارده و به آن مازو میپاشند. چهار تا پنج روز پوست ها به همین حالت باقی میمانند و هر روز آنها را لگد مال میکنند تا مواد دباغی و گیاهی به خوبی وارد پوست شوند.
- کاشی کاری- پس از اتمام عملیات دباغی پوست ها را در آفتاب خشک کرده و سپس بوسیله سنگ پا سطح پوست را به آرامیمیمالند تا کاملاً صاف و نرم گردد.
منابع
- ابراهیمی– عبدالحمید، جزوه بازاریابی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری واقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد –
- ابراهیمی– عبدالحمید، جزوه طراحی استراتژیها برای بازار جهانی، دانشکده علوم اداری واقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد –
- احمدی – بهزاد، سامی– سعید، شیمیپوست و چرم- بانک صنعت و معدن – جلد ۲ –
- احمدی – بهزاد سامی- سعید، شیمیپوست و چرم- بانک صنعت و معدن – جلد ۱ –
- اخوی – احمد، تجارت بین الملل، استراتژی بازرگانی وتوسعه اقتصادی، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی –
- ای وال پول- دونالد، مقدمه ای بر احتمالات و آمار کاربردی، آریانژاد – میر بهادر، ذهبیون – محمد، دانشگاه علم و صنعت ایران –
- باتاچاریا- گوری ک، جانسون – ریچاردا، مفاهیم و روشهای آماری، ابن شهر آشوب – مرتضی، میکائیلی- فتاح، مرکز نشر دانشگاهی، جلد اول – چاپ دوم-۱۳۶۹.
- بر این کویین – جیمز، مینتس برگ- هنری، جیمز- رابرت ام، مدیریت استراتژیک – فرآیند استراتژی، محمد صائبی، مرکز آموزش مدیریت دولتی ۱۳۷۳.