نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • مدل سرآمدی EFQM و بررسی میزان اثربخشی و شناسایی کانال های ارتباطی بین کارکنان و مدیریت در شرکت هپکو

مدل سرآمدی EFQM و بررسی میزان اثربخشی و شناسایی کانال های ارتباطی بین کارکنان و مدیریت در شرکت هپکو

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۰۲ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عناوین

صفحه

فصل اول (مقدمات و کلیات)

مقدمه

اهمیت موضوع

تعریف موضوع

بیان مسئله

فرضیات تحقیق

اهداف مطالعاتی

تاریخچه مطالعاتی

تاریخچه کارخانه

تعریف اصطلاحات

فصل دوم (مرور مطالعاتی)

بررسی اجمالی مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل EFQM‌

بررسی اجمالی معیارها در مدل EFQM

بررسی اجمالی منطق RADAR و فرآیند کلی ارزیابی در مدل EFQM

بررسی اجمالی رهیافتهای مختلف خودارزیابی در مدل EFQM

تشریح مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل EFQM

معرفی مفاهیم

سطوح مختلف سرآمدی در مفاهیم بنیادین مدل EFQM

آشنایی با حوزه‌ها و معیارهای مدل EFQM

تشریح معیارها و زیر معیارها در مدل EFQM به انضمام توضیحات تشریحی

ساختار مدل EFQM‌‌

منطق RADAR و جایگاه آن در مدل تعالی EFQM

اجزاء تشکیل دهنده منطق RADAR

تعریف عناصر RADAR

روشهای ارزیابی بر اساس مدل تعالی سازمان EFQM

مقدمه ارتباطات

نقش ارتباطات

فرآیند ارتباطات

۱

۲

۵

۷

۹

۱۰

۱۰

۱۱

۱۳

۱۸

۲۴

۲۵

۲۶

۲۹

۳۱

۳۱

۳۸

۴۰

۴۰

۴۰

۱۰۳

۱۰۳

۱۰۳

۱۰۶

۱۰۸

۱۰۹

۱۱۰

۱۱۰

عناوین

صفحه

جهت جریان ارتباطات

انواع شبکه‌های ارتباطی

انتخاب کانال ارتباطی

راههای شناخته شده در ایجاد ارتباط

خصیصه‌های ارتباط موثر

چک لیست روشهای برقراری ارتباط

موانعی که بر سر راه ارتباطات اثر بخش قرار دارد

فصل سوم (بررسی وضعیت EFQM در شرکت)

خود ارزیابی در مدل EFQM‌

تعریف خود ارزیابی

مزایای خود ارزیابی برای سازمان

مراحل عمومی خود ارزیابی

رهیافت‌های خود ارزیابی در مدل EFQM‌

رهیافت پرسشنامه

–     مزایای رهیافت

–     ریسک‌های رهیافت پرسشنامه

رهیافت نمودار ماتریسی

–     مزایای رهیافت نمودار ماتریسی

–     ریسک‌های رهیافت نمودار ماتریسی

رهیافت کارگاه

–     مزایای رهیافت کارگاه

–     ریسک‌های رهیافت کارگاه

رهیافت پروفرما

–     مزایای رهیافت پروفروما

–     ریسک‌های رهیافت پروفرما

رهیافت شبیه سازی فرآیند اخذ جایزه

–     مزایای رهیافت شبیه سازی فرآیند اخذ جایزه

–     ریسک‌های رهیافت شبیه سازی فرآیند اخذ جایزه

۱۱۱

۱۱۴

۱۱۵

۱۱۵

۱۱۶

۱۱۶

۱۱۸

۱۱۹

۱۱۹

۱۱۹

۱۲۱

۱۲۲

۱۲۳

۱۲۳

۱۲۴

۱۲۶

۱۲۶

۱۲۷

۱۲۸

۱۲۹

۱۲۹

۱۳۰

۱۳۰

۱۳۰

۱۳۱

۱۳۲

عناوین

صفحه

–     مقایسه بین رهیافت‌های مختلف و انتخاب مناسبترین روش رهیافت

تعیین نقاط قوت و حوزه‌های نیازمند بهبود و نقش امیتاز دهی

کارت مسیر یاب

–     نحوه امتیاز دهی حوزه های ۹ گانه مدل EFQM‌در کارت مسیر یاب

جمع بندی و خلاصه ای از روشهای خود ارزیابی

بلوغ سازمانی و میزان انرژی صرف شده برای خود ارزیابی

خلاصه روش خود ارزیابی

سطوح سرآمدی در مدل EFQM‌و فرآیند دریافت جایزه

سطوح تعالی

تدوین اظهار نامه EFQM سال ۸۳ در شرکت هپکو

گزارش کمیته داوری دومین دوره جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمان

لیست شرکتهای برتر در دومین دورره جایزه ۸۳

فصل چهارم (ارائه و تجزیه و تحلیل داده ها)

بررسی میزان اثربخشی وشناسایی کانالهای ارتباطی بین کارکنان و مدیریت

جهت های ارتباطی

تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

ارائه و تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه

فرضیه اول

فرضیه دوم

فرضیه سوم

فرضیه چهارم

فرضیه پنجم

فصل پنجم (نتیجه گیری و پیشنهادات)

ارائه پیشنهادات و راهکارها

ضمائم و پیوستها

۱۳۲

۱۳۴

۱۳۴

۱۳۶

۱۳۸

۱۳۹

۱۴۰

۱۴۲

۱۴۴

۱۴۷

۱۴۷

۱۴۸

۱۴۹

۱۵۱

۱۵۱

۱۵۲

۱۵۶

۱۸۱

۱۸۲

۱۸۳

۱۸۴

۱۸۵

۱۸۸

۱۸۹

۱۹۲

چکیده

این تحقیق قصد دارد تا مبحث EFQM را به طور کامل تشریح نموده و با توجه به اهمیت معیار کارکنان از توانمندسازها در بحث EFQM‌ به بررسی میزان اثر بخشی و شناسایی کانالهای دو سویه بین کارکنان و مدیریت در شرکت هپکو بپردازد و لذا محقق اقدام به تدوین پرسشنامه‌ای نموده است و لذا در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر فرضیاتی را تدوین نموده است، این فرضیات شامل:

  • فرضیه اول: کارکنان کانالهای ارتباطی دو سویه موجود را کافی می‌دانند
  • فرضیه دوم: کارکنان بر این اعتقادند که سازمان برای نظراتشان ارزش قائل می‌شود
  • فرضیه سوم: برگزاری جلسات تعاملی بین مدیریت و کارکنان در بهبود روابط کاری موثر است
  • فرضیه چهارم: مدیران در جریان تصمیم‌سازی از نظر کارکنان بهره می‌گیرند
  • فرضیه پنجم: شرکت برای برقراری ارتباط بین مدیریت و کارکنان را همکارهای مناسبی ارائه داده است در این راستا محقق در فصول پنج گانه به ترتیب ذیل عمل نموده است.

مقدمه

سالهای آغازین قرن بیست و یکم ـ سالهایی که بشر متمدن، سال‌ها چشم انتظار رسیدن آن بوده است نوید بخش آسایش نیست و چالش‌های پیش روی انسان‌ها و تمدن‌ها، در این سالها بیش از همیشه تاریخ به چشم می‌آید. کشورها و تمدن‌ها می‌کوشند در آشوب‌ها و دگرگونی‌های نامنتظره‌ای که پیش می‌آید، کمترین زیان را ببینند و بیشترین بهره را نصیب خود کنند، نبردلی آرام و بی وقفه بسوی برتری که در آن پیروزی با قدرتمند ترین‌هاست.

بی شک، ثروت ملی و توان اقتصادی یکی از بارزترین عوامل برتری و سرآمدی کشورها در این ساله است و ثروت آفرینی از مسیر عافیت طلبی نمی‌گذرد. پس باید قرن جدید را قرن رقابت ملتها و کشورها دانست و در این میدان پیروزی با هوشمندترین و پرتلاش ترین‌هاست.

از آنجائیکه کنجگاه‌های اقتصادی و سازمانهای بخش خصوصی و دولتی، موتور محرک اقتصاد ملی هستند، شاید اصلی ترین سئوال پیش روی ملتها این باشد که چگونه می‌توان راه را برای رشد و سرآمدی سازمان‌ها گشود.

به نحوی که بتوانند در عرصه رقابت جهانی پیروز شوند؟ کدام دانش و آگاهی می‌تواند زمینه ساز تحول سازمانی و به تبع آن تحولی ملی باشد؟ سئوالی که لسترتارو (Lester Thurow) اقتصاد دان بزرگ آن را اینگونه مطرح می‌کند ملتها، چگونه باید ساختار و سازمان خود را عوض کنند تا فضا و محیطی ایجاد شوند که بذر دانش در آن بروید و ببالد و راه را برای افزایش ثروت ملی بگشاید؟ به همین دلیل چنین به نظر می‌رسد که جستجوی سرآمدی سازمانی، یکی از اصلی ترین چالش‌ها در خود و کلان اقتصادی است.

بررسی اجمالی مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل EFQM

مفاهیم بنیادی سرآمدی، مفاهیمی‌هستند که این مدل بر آنها بنا شده است و در واقع پایه و اساس مدل اند. این مفاهیم، برگرفته از اعتقادات و باورهای محوری شرکت و سازمانهای سرآمد قرن بیستم هستند. سازمانهایی که در عمل و با باور به این مفاهیم، شرکتهایی ساخته اند که در تاریخ کسب و کار ماندگار شده اند.

از سویی، تحقیقات نشان می‌دهد که این مفاهیم، با نظریات متفکران و صاحب نظران علم مدیریت در مورد اهدافی که یک سازمان باید به آنها دست یابد همخوانی و سازگاری دارد. به عبارت دیگر، نظریات اندیشمندان و عملکرد سازمانهای سرآمد در قرن ۲۰ تصویری از یک سازمان سرآمد رقم زده است که در این مفاهیم گنجانده شده است. لذا شرایط اساسی سرآمدی، اعتقاد و عمل به این مفاهیم در تمامی‌به ویژه در بین مدیران ارشد آن است.

بررسی اجمالی معیارها در مدل EFQM و نحوه امتیاز دهی به آنها

مدل سرآمدی EFQM یک مدل غیر تجویزی است که از ۹ معیار تشکیل شده است. این معیارها هسته و قلب این مدل هستند و مبنای ارزیابی یک سازمان قرار می‌گیرند در قسمت قبل گفتیم که مفاهیم بنیادین، اهدافی را نشان می‌دهند که یک سازمان سرآمد باید به آنها دست پیدا کند. اهداف و آرمانها معمولا بلند پروازانه و دور دست هستند.

لذا برای این که سازمانها بدانند که برای رسیدن به این اهداف باید چگونه در عمل، کار و فعالیت کنند. نیاز به معیارهایی دارند که اجرای آنها در سازمان، موجب رسیدن به اهداف شود. همانطور که در مقدمه مدل EFQM بیان شده است مفاهیم بنیادین سرآمدی، در معیارهای این مدل گنجانده شده اند.

بررسی اجمالی رهیافتهای مختلف خود ارزیابی در مدل EFQM

خود ارزیابی، یعنی بازنگری منظم، سیستماتیک و جامع از فعالیتهای سازمان و نتایجی است که سازمان به آنها دست می‌یابد. فرآیند خودارزیابی به سازمان کمک می‌کند به طور شفاف نقاط قوت و زمینه‌های بهبود خود را شناسایی کند. برای خود ارزیابی روشها، یا رهیافت‌های مختلفی وجود دارد.

هر کدام از این رهیافتها، بر حسب اینکه سازمان می‌خواهد چه میزان وقت و هزینه برای خود ارزیابی صرف کند و چقدر دقت در نتایج خود ارزیابی مدنظر سازمان است رهیافتهای دیگر برتری دارد، ولی به صورت عمومی‌نمی‌توان گفت کدام روش بهتر است.

مدل EFQM پنج روش (رهیافت) مختلف برای خود ارزیابی بر اساس این مدل پیشنهاد کرده است.

فهرست منابع

  1. نجمی ، منوچهر و حسینی ، سیروس . مدل سرآمدی EFQM از ایده تا عمل بر اساس ویرایش سال ۲۰۰۳ میلادی ، انتشارات روناس ، سال ۱۳۸۲
  2. امیران . ( راهنمای گام به گام سر آمد سازمانی بر اساس مدلهای EFQM )
  3. میرسپاسی ، ناصر . ( مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار ) ، انتشارات میر ، سال ۱۳۸۲ .
  4. رابینز ، استیفی پی ، ترجمه ، پارسائیان ، علی و اعرابی ، محمد ( منابع رفتار سازمانی ) پژوهشهای فرهنگی ، سال ۱۳۸۱
  5. سعادت ، اسفندیار . ( مدیریت منابع انسانی ) ، چاپ مهر ، سال ۱۳۸۰
  6. آذر ، عادل و مومنی ، منصور . ( آمار و کاربرد آن در مدیریت ، جلد دوم ) ، انتشارات سمت ، سال ۱۳۷۸
  7. کاشانی تبار ، شهرزاد . ( بررسی علل توسعه نیافتگی صنعت توریسم در شهرستان کاشان ) ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ، سال۱۳۸۲

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.