نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی عوامل موثر بر مدیریت بر مبنای هدف در سازمان جهاد کشاورزی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۰ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                       صفحه

پیشگفتار                                                  ۱

فصل اول : کلیات                                           ۲

۱-۱- مقدمه                                                ۳

۱-۲- بیان مسئله                                           ۳

۱-۳- ضرورت و اهمیت تحقیق                                  ۴

۱-۴- اهداف تحقیق                                          ۴

۱-۴-۱- هدف اصلی تحقیق                                     ۴

۱-۴-۲- اهداف فرعی تحقیق                                   ۴

۱-۵- سوالات پژوهشی                                         ۵

۱-۵-۱- سوال پژوهشی اصلی                                   ۵

۱-۵-۲-  سوالهای فرعی تحقیق                                ۵

۱-۶- مفاهیم و واژه‌های عملیاتی                             ۶

فصل دوم : مباحث نظری                                      ۷

بخش اول : مفاهیم و تعاریف نظری                            ۸

۲-۱- مفاهیم و تعاریف مدیریتی                              ۸

بخش دوم: مدیریت عملکرد                                    ۹

۲-۲- مقدمه                                                ۹

۲-۳- تعریف مدیریت عملکرد                                  ۹

۲-۳-۱- مفهوم عملکرد                                      ۱۰

۲-۳-۲- هدف مدیریت عملکرد                                 ۱۰

۲-۳-۳- مدیریت عملکرد نه ارزیابی عملکرد                   ۱۰

بخش سوم : مراحل مدیریت بر مبنای هدف و نتیجه              ۱۱

۲-۴- مقدمه                                               ۱۱

۲-۵- مراحل «مدیریت بر مبنای هدف و نتیجه»                 ۱۱

۲-۵-۱- مراحل ششگانه‌ی مدیریت بر مبنای هدف و نتیجه         ۱۲

بخش چهارم: تعیین نقش‌ها و مأموریت ها                      ۱۳

۲-۶- مقدمه                                               ۱۳

۲-۷- ماموریت اصلی                                        ۱۳

بخش پنجم : تعیین اقدامات و نتایج مورد انتظار و شناخت شاخص‌ها   ۱۳

۲-۸- مقدمه                                               ۱۳

۲-۹- اقدامات و نتایج مورد انتظار چه هستند؟               ۱۴

۲-۹-۱- اصل اقدامات حساس                                  ۱۴

۲-۹-۲- تعیین اولویت ها در اقدامات و نتایج مورد انتظار    ۱۴

۲-۹-۳- شاخص ها چه هستند؟                                 ۱۵

۲-۹-۴- چرا از شاخص استفاده می‌کنیم؟                       ۱۵

۲-۹-۵- نمونه‌هایی از شاخص ها                              ۱۶

۲-۹-۶- چگونگی تعیین و مشخص نمودن شاخص ها                 ۱۶

بخش ششم : هدفگذاری                                       ۱۷

۲-۱۰- مقدمه                                              ۱۷

۲-۱۱- تعریف هدف                                          ۱۷

۲-۱۲- نظریه مسیر- هدف                                    ۱۸

۲-۱۳- انگیزش و تعیین هدف                                 ۱۸

۲-۱۴- اهداف و مقاصد هوشیارانه                            ۱۹

بخش هفتم: چرا باید برنامه‌ریزی انجام دهیم؟                ۱۹

۲-۱۵- مقدمه                                              ۱۹

۲-۱۶- تعریف برنامه‌ریزی                                   ۲۰

۲-۱۶-۱- اهمیت برنامه‌ریزی                                 ۲۰

۲-۱۷- برنامه چیست؟                                       ۲۰

بخش هشتم: ایجاد مکانیسم‌های کنترل                         ۲۱

۲-۱۸- مقدمه                                              ۲۱

۲-۱۹- تعاریف                                             ۲۱

۲-۱۹-۱- فرآیند کنترل                                     ۲۲

۲-۱۹-۱-۱- تعیین استاندارد یا ضابطه برای کنترل            ۲۲

۲-۱۹-۱-۲- سنجش عملکرد در برابر استانداردها               ۲۲

۲-۱۹-۱-۳- تشخیص انحرافات و تحلیل علل آنها                ۲۳

۲-۱۹-۱-۴- اقدامات اصلاحی                                  ۲۳

۲-۱۹-۲- عوامل موثر در کنترل                              ۲۳

بخش نهم: ارتباطات                                        ۲۴

۲-۲۰- مقدمه                                              ۲۴

۲-۲۱- اهمیت ارتباطات                                     ۲۴

۲-۲۱-۱- روش های ایجاد ارتباطات موثر مدیریت بر مبنای هدف و نتیجه    ۲۵

بخش دهم: مشارکت                                          ۲۵

۲-۲۲- مقدمه                                              ۲۵

۲-۲۳- مفهوم مشارکت                                       ۲۵

۲-۲۳-۱- مبانی فکری مشارکت                                ۲۷

۲-۲۳-۲- سبک‌های مختلف مدیریتی                             ۲۷

۲-۲۳-۳- نظام مدیریت مشارکتی                              ۲۸

۲-۲۳-۴- اهداف نظام مدیریت مشارکتی                        ۲۸

۲-۲۳-۴-۱- کاهش ضایعات و بهبود کیفیت از طریق              ۲۸

۲-۲۳-۴-۲- تعارض شغلی                                     ۲۹

۲-۲۳-۴-۳- مسئولیت                                        ۲۹

۲-۲۳-۴-۴- روابط با مافوق                                 ۲۹

۲-۲۳-۴-۵- روابط با زیردستان                              ۲۹

۲-۲۳-۴-۶- روابط با همکاران                               ۳۰

۲-۲۳-۴-۷- عدم امنیت شغلی                                 ۳۰

۲-۲۳-۵- انواع مشارکت                                     ۳۰

۲-۲۳-۶- پیش‌شرط‌های لازم برای مشارکت کارکنان                ۳۱

۲-۲۳-۷- فوائد مشارکت کارکنان                             ۳۱

۲-۲۳-۸- مزایای مشارکت                                    ۳۳

۲-۲۳-۹- برنامه‌های مشارکت در سازمان                       ۳۴

۲-۲۳-۱۰- رابطه‌ برنامه‌های مشارکت کارمندی و تئوری های انگیزشی   ۳۵

۲-۲۳-۱۱- موانع مشارکت                                    ۳۵

۲-۲۳-۱۲- نظام پیشنهادات                                  ۳۷

۲-۲۳-۱۳- اهداف اجرائی نظام پیشنهادها                     ۳۷

۲-۲۳-۱۴- ارکان تشکیلاتی و اجرایی نظام پیشنهادات           ۳۸

۲-۲۳-۱۵- شرایط ارائه پیشنهاد                             ۳۹

۲-۲۳-۱۶- گروه‌های مشارکت کارکنان و تیم‌های کاری            ۳۹

۲-۲۳-۱۷- تیم‌های کاری                                     ۴۰

بخش یازدهم: پیشینه تحقیق                                 ۴۱

۲-۲۴- تحقیقات انجام گرفته                                ۴۱

بخش دوازدهم: پیشینه سازمان                               ۴۲

۲-۲۵- پیشینه سازمان                                      ۴۲

فصل سوم : روش تحقیق                                      ۴۴

۳-۱- مقدمه                                               ۴۵

۳-۲- روش تحقیق                                           ۴۵

۳-۳- جامعه آماری                                         ۴۵

۳-۴- روش نمونه گیری                                      ۴۵

۳-۵- حجم نمونه                                           ۴۵

۳-۷- روش های آماری ۴                                     ۴۶

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل                                ۴۷

۴-۱- مقدمه                                               ۴۸

فصل پنجم : نتیجه‌گیری و پیشنهادات                         ۶۱

۵-۱- مقدمه                                               ۶۲

۵-۲- نتیجه‌گیری                                           ۶۲

۵-۳- پیشنهادات بر اساس نتایج تحقیق                       ۶۳

۵-۴- پیشنهادات                                           ۶۳

۵-۴-۱- پیشنهادات محقق                                    ۶۴

منابع و مآخذ                                             ۶۶

پیوست                                                    ۶۸

چکیده

درزمان حاضرکه دوران پرتحرک بازسازی راشاهدیم نیاز به سرعت وصحت در انجام امور و افزایش بازدهی بیش از پیش محسوس بوده و مدیران سازمان ها به ویژه در بخش عمومی باید بکوشند تا هر چه بیشتر خود را به فنونی مجهز سازند که در پیشبرد اهداف یاری‌شان داده و روند بازسازی و نوسازی در میهن اسلامی‌مان را افزایش دهد مدیریت امروز جامعه ما در همه بخش‌ها باید در جستجوی تدابیر و راه‌حلهائی باشد که تحقق هدف‌ها رابه بهترین وجه ممکن سازد و مدیریت بر مبنای هدف و نتیجه یکی از طرقی است که این ‌مهم را عملی می‌سازد به کمک این فن و شیوه‌ کار می‌توان با بهره‌جوئی از نظرات کارکنان بازدهی را فزونی بخشید و سازمانی اثربخش و کارآمد بوجود آورد.

هدف از مطالعه بررسی عوامل موثربر مدیریت بر مبنای هدف در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کازرون در بین ۴۰ نفر از کارکنان این سازمان در سال ۱۳۸۷ میباشد که سعی شده تاثیر برخی عوامل مهم از قبیل مشارکت کارکنان، اهداف سازمان، کنترل غیر مستقیم بر روی کارکنان،مشارکت کارکنان درطراحی اهداف سازمان وارتباط کارکنان بر ارزیابی عملکرد به سمت مدیریت بر مبنای هدف بررسی شود.

با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته‌ایم و این اطلاعات را با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی که شامل جدول تک متغبره، چند بعدی و همچنین کی اسکوئر و ضریب همبستگی فای میباشدمورد تجزیه و تحلیل آماری قرار دادیم با توجه به نتایج تحقیق معلوم شد که اثرگذاری اهداف سازمان در ارزیابی عملکرد به سمت مدیریت بر مبنای هدف در کارکنان با مدرک تحصیلی کاردانی به بالا نسبت به کارکنان دیپلم و زیر دیپلم بیشتر است.

مقدمه

مشورت و شور، نظرجوئی و رایزنی در فرهنگ غنی اسلامی و تاریخ کهن ایرانی جایگاهی بس والا و رفیع دارد وبه مدد بکارگیری این شیوه درمدیریت وتصمیم‌گیری است که می‌توان به طریق صواب در انجام امور دست یافت واز میان راه‌های مختلف راه اصلح را برگزید.با یاری جستن از شورومشورت است که مخاطرات تصمیم‌گیری کاهش یافته،ضمانت اجرایی تصمیمات متخذه بیشتر شده، دامنه بصیرت وآگاهی مشورت کننده گسترده‌تر گردیده و روحیه کاری تقویت می‌گردد. یکی از وظایف مدیریت پرورش نیروی کار موفق است.

نیروی کاری که زاینده، خلاق و متعهد به اهداف سازمان باشد. بیشتر مدیران بر این باورند که هدایت کردن نیروی کاری به سمت عملکرد عالی بسیار دشوار است و برای این مساله راه‌حل ساده و قابل تعمیمی وجود ندارد.

پرورش نیروی کاری موفق، به حل تضاد بنیادینی بستگی دارد که به طور مکرر میان آنچه برای کارآمد شدن کار و آنچه برای مولدتر کردن کارکنان مورد نیاز است، رخ می‌دهد. در واقع هر چه انعطاف در یک شغل از جنبه یادگیری، گرفتن بازخورد، ارتباط بین کارکنان، مشارکت کارکنان در برنامه‌ریز‌ی‌ها در راستای اهداف و همچنینی اصل خود کنترلی کارکنان بیشتر باشد، رضایت بیشتری حاصل می شود. بنابراین، متضیات کار زاینده با نیازهای افرادی که کار را انجام می‌دهند، در جهت به حداکثر رساندن زایندگی، باید متوازن شود تا موجب بارور کردن نیروی کاری در سازمان گردد.

بیان مسئله

وقوع پدیده خشکی و خشکسالی به تغییرات و نوسان های بارندگی و دما بستگی دارد. میزان کم نزولات آسمانی و پراکنش نامنظم این نزولات و افزایش دما در سالهای اخیر باعث ایجاد بحرانهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در نواحی مختلف گردیده است.

آثار خشکسالی در سالهای اخیر بر منابع آب، کشاورزی، تولیدات، دامی، مراتع‌، مهاجرت، طغیان آفات و بیماری‌های زیاد بوده است(روش‌های مختلفی برای کاهش خسارات ناشی ازخشکی و خشکسالی کشاورزی وجود دارد که این مهم توسط وزارت جهاد کشاورزی با کمک سازمان‌های جهاد کشاورزی مستقر درشهرستانهای مختلف مدیریت میشود. بهمین دلیل تحقیق حاضر سعی دارد عواملی را که موجب به وجود آمدن مدیریت جهادکشاورزی در راستای هدف میشود را شناسایی کند. (حیدری شریف‌آباد، ۱۳۸۳)

مفاهیم و تعاریف مدیریتی

مدیریت برمبنای هدف درنوشته‌های نویسندگان مختلف بطورگوناگون تعریف شده است که یکی از پذیرفته ‌ترین آنها تعریفی است که «اودیورنه» به دست می‌دهد وی مدیریت بر مبنای هدف را فرایندی قلمداد میکندکه از طریق آن مدیران سطوح بالا وپایین سازمان مشترکاً اهداف را مشخص میسازند و حدود مسئولیتها و وظایف هر فرد را با در نظرگرفتن نتایج مورد انتظار تعیین می‌کنند و تمامی این عوامل برای اداره‌ی واحد و ارزشیابی فعالیتهای افراد به کار می‌رود. (موریسی، ۱۳۶۸، ص۱۰)

در غرب برای نخستین بار به سال ۱۹۵۴ پیتردراکر اصطلاح «مدیریت بر مبنای هدف و نتیجه» را در یکی از کتابهای خود به کار برد و بر آن به عنوان اساس سیستم مدیریت تاکید نمود. او در این باره می‌نویسد:

«در این زمان آنچه سازمانها بدان نیاز دارند، سیستمی از مدیریت است که کوششهای گروهی را شکل بخشد وتلفیقی بین هدفهای فردی و سازمانی بوجود آورد و آنها را با یکدیگر هماهنگ سازد. مدیریت بر مبنای هدف تنها سیستمی است که برآورد این نیاز را امکان‌پذیر می‌سازد.»

تعریف مدیریت عملکرد

مدیریت عملکرد یک فرایند استراتژیک و یکپارچه است که از طریق بهبود عملکرد و توسعه قابلیت‌های افراد وتیم‌های کاری موجب موفقیت پایدارسازمانها میشود. مدیریت عملکرد، یک مفهوم استراتژیک است، از این حیث که با موضوعات وسیع‌تر کسب‌وکار و نیز با جهت‌گیری کلی آن برای نیل به اهداف بلند مدت مرتبط است. مدیریت عملکرد از دو جهت قابل بررسی است:

  • یکپارچگی عمودی، که عبارت از ایجاد پیوند بین اهداف سازمانی، تیمی و فردی با شایستگی‌های محوری است.
  • یکپارچگی افقی،که عبارت از پیوند با جنبه‌های مختلف مدیریت منابع انسانی به ویژه توسعه منابع انسانی،بهبود سازمانی و پاداش به منظور تحقق یک رویکرد منسجم به مدیریت و توسعه منابع انسانی است.

در یک تعریف ساده مدیریت عملکرد عبارت است از ممیزی بینش، دانش و توانایی‌های بالفعل و بالقوه منابع انسانی و پرورش افراد در راستای استرتژی‌های سازمانی و تعالی افراد و جامعه. در شرکت یونایتد دیستیلرز همانطور که کریس بنز مطرح میکند، فعالیت‌های مدیریت عملکرد از طریق چشم‌انداز و الزامات استراتژیک کسب و کار هدایت می‌شوند.

منابع و مآخذ

  1. –  آرمسترانگ، مایکل (۱۳۸۵) مدیریت عملکرد، مترجمان: بهروز قلیچ‌لی و داریوش غلام‌زاده، ناشر مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، تهران.
  2. – اکبری، مهری (۱۳۸۳) بررسی رابطه صفات شخصیتی کارکنان خدماتی با مشتری‌گرایی و ارزیابی عملکرد، ایران داک.
  3. – الوانی، سیدمهدی (۱۳۷۸) مدیریت عمومی، ناشر نشرنی، تهران.
  4. – بست، جان (۱۳۷۱) روش‌های تحقیق در علوم تربیتی در فناوری، مترجمان: حسن پاشا و نرگس طالقانی، انتشارات رشد، تهران.
  5. – برومند، نادر (۱۳۸۰) آسیب شناسی مدیریت مشارکت جو در سازمانها، تدبیر ۱۱۵.
  6. – جمعی از نویسندگان (۱۳۸۵) مدیریت مبتنی بر هدف، آفتاب.
  7. – حیدری شریف‌آبادی، حسین(۱۳۸۳) روش‌های کاهش خسارات خشکی و خشکسالی، ناشر معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، تهران.
  8. – دسلر،‌گری (۱۳۷۸) مبانی مدیریت منابع انسانی، مترجمان: علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران.
  9. – رابینز، استیفن پی(۱۳۸۴) مدیریت رفتار سازمانی، مترجم: فرزاد امیدواران، ناشر مؤسسه کتاب مهربان نشر، تهران.
  10. – رضائیان، علی (۱۳۸۱) مدیریت رفتار سازمانی، ناشر انتشارات علم و ادب، تهران.
  11. – رویلارد، لاری (۱۳۷۵) هدف و هدفگذاری، مترجم: غلامرضا خاکی، ناشر سازمان بهره‌وری بصیر، تهران.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.