نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه ارائه مدل مطلوب مدیریت دانش برای دانشگاهها

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۰ | قابل ویرایش

چکیده

فناوریهای جدید به سازمانها این امکان را می دهند تا سیستم های مدیریت دانش را به منظور ذخیره و اشاعه اطلاعات ساختار نیافته مورد استفاده قرار دهند. امروزه علاقه مندی فزاینده ای به حوزه مدیریت دانش در سازمانها و محافل علمی وجود دارد. به دلیل نوظهور بودن این مساله، کمبود دسته بندی استاندارد و مشخص در رابطه با مدل های پیاده سازی مدیریت دانش در منابع پژوهشی و سازمانی احساس می شود.

در همین راستا این مقاله به توصیف، تحلیل و ارزیابی مدل های پیشنهادی مدیریت دانش که در سه حوزه اصلی یعنی مدلهای طبقه بندی دانش، مدل های سرمایه فکری و مدلهای ساختار اجتماعی دسته بندی شده اند، می پردازد. سپس چند نمونه از مدلهای پیاده سازی نظام مدیریت دانش در سازمانها که حاصل گزارشهای پژوهشی در این زمینه است مورد بررسی قرار گرفته است.

مقدمه

دانش نخستین منبع راهبردی برای شرکت ها در قرن ۲۱ است. پژوهشگران و متخصصان تلاش می کنند دریابند، چگونه منابع دانش به صورت موثری گردآوری و مدیریت شود تا بتوان به عنوان مزیتی رقابتی از آن استفاده کرد. بنابر این قبل از اقدام به مبادرت بر اجرای طرح های مدیریت دانش ، سازمان ها نیازمند ارزیابی زیر سیستم های سازمانی و منابع موجود خود هستند تا مهمترین و بهترین راهبرد مدیریت دانش را برای خود شناسایی کنند.

مدیریت دانش امر جدیدی نیست، تمدن های بشری از نسلی به نسل دیگر اقدام به نگهداری و انتقال دانش، برای درک گذشته و پیش بینی آینده، می نمودند. در محیط های تجاری پیچیده و پویای امروزی تشنگی برای دانش، روز به روز دامنه و عمق گسترده تری مییابد. دانشی که به شدت در حال تغییر و در بیرون از سازمان ها در حال انتشار است. فناوری اطلاعات و اینترنت نیز چالش های جدیدی را در خلق، نگهداری و مدیریت دانش به وجود آورده است.

رهبران اصلی ترین و وفادارترین منابع هر نوع تشکیلات اقتصادی می باشند. پیترداکر در طول تاریخ بشری همواره تحولات و تغییرات ایجاد شده از سوی افراد و گروهها همراه با حضور فردی تحت عنوان رهبر بوده و این اقدامات در سایه هدایت او صورت پذیرفته است به طوری که برنیتون در اثر جاودانه تحقیقی خود، کتاب کالبد شکافی چهار انقلاب پس از تعریف مفاهیم موجود مشترک در چهار انقلاب بزرگ جهان وجود رهبری( کاریزماتیک) را شرط لازم شکل گیری انقلابات می داند.

بیان مس‍أله

مفاهیم سرمایه اجتماعی، سرمایه معنوی، سرمایه انسانی وشبکه اجتماعی به طور منسجم سازمان تعاونی را میسازند و گسترش می دهند و برای رشته علمی مدیریت قابل تأمل اند .

براین اساس در زمینه مدیریت سرمایه اجتماعی و منابع انسانی سازمانهای تعاونی ، روشها و رویکردهای مختلف ارائه شده است، اما استفاده از رویکردها و انطباق آنها با شرایط محیطی و فرهنگی سازمانهای تعاونی کشور ما گامی مهم و ضروری محسوب می شود . همسوسازی اهداف و فعالیتهای مدیریت منابع انسانی می تواند از طریق شناخت ویژگیهای سازمانهای تعاونی و تشویق حرفه گرایی بیشتر سازمانهای تعاونی در مدیریت منابع انسانی تقویت شود و

موجب کاهش هزینه ها با استفاده از روشهای مؤثرتر مدیریت منابع انسانی شود.

سازمانهای تعاونی دارای هویت، شخصیت، ویژگیها و سازوکارهای مدیریتی متفاوتی هستند. این تفاوتها حاصل از فرهنگ تعاون، نوع جذابیت کار در سازمان تعاونی، دارا بودن همزمان عضویت، مالکیت و شغل توأم با تعهد است. سازمانهای تعاونی در برگیرنده و نتیجه شبکه های انسانی شهروندانند که هویت مجدد به اجتماع، سازمان و شهروند می دهند.فرهنگ سازمانی تعاونی که منبعث از فرهنگ اجتماع به هم مرتبط است.

مکاتب فکری مطرح در مدیریت دانش

بیان مفهوم هر موضوعی در روشن شدن دامنه و عمق آن موضوع می تواند مفید و موثر باشد. در برخی از موارد بیان مفهوم بسیار دشوار است. به ویژه در مباحث مربوط به حوزه مدیریت، به دلیل ماهیت و طبیعت رشته بیان برخی مفاهیم از پیچیدگی خاصی برخوردار است.

بر این اساس تعاریف زیادی از مدیریت دانش مطرح شده از جمله: ” مدیریت دانش خلق ، تفسیر ، اشاعه و استفاده، حفاظت و نگهداری و پالایش دانش را در بر می گیرد”. پیچیدگی این بحث ارتباط دانش با اطلاعات و فناوری اطلاعات نیست بلکه قرابت این مفهوم با مباحثی نظیر روانشناسی و تجارت دانش است . مدیریت دانش فعالیتی است که تاکتیک ها و راهبردهای آن برای مدیریت سرمایه های انسان محور در نظر گرفته می شود. با نگاهی اجمالی به تعاریف مدیریت دانش می توان دریافت که مدیریت دانش با تئوری و عمل رابطه دارد.

سوال اساسی در حوزه مدیریت راهبردی این است که سازمان چگونه به مزایای رقابتی دست یابد و آن ها را تداوم بخشد. در رویکرد سنتی جذابیت صنعت انتخاب شده و استقرار آن در مقابل رقبا مهمترین مزیت رقابتی بود.

تصمیم گیری بعنوان یکی از مهارتهای مدیریتی

به طور کلی تصمیم گیری یک فرآیند ذهنی است که تمام افراد بشر در سراسر زندگی خود با آن سرو کار دارند. فرآیند تصمیم گیری در پرتو فرهنگ، ادراکات، اعتقاد و ارزش ها نگرش ها، شخصیت، دانش و بینش فرد صورت می گیرد و این عوامل بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند.

در مدیریت معاصر تصمیم گیری به عنوان فرآیند حل یک مسأله تعریف شده است و اغلب به تصمیم گیری، حل مسأله نیز گفته می شود. می توان گفت تمام فعالیت ها و اقداماتی که در همه زمینه ها توسط افراد بشر انجام می شود، حاصل فرآیند تصمیم گیری است. این مقاله فرایند تصمیم گیری را مورد بررسی قرار می دهد.

برای اتخاذ یک تصمیم مساعد باید بتوان، ارزش هر یک از نتایج احتمالی را که پس از انجام تصمیم او حاصل خواهد شد، پیش بینی کرده و به طور ضمنی این ارزش ها را با نوعی مقیاس کمی مقایسه، و احتمال موفقیت را بررسی نماید، که این کار همیشه ساده نخواهد بود.

تصمیم گیری از اجزای جدایی ناپذیر مدیریت به شمار میآید و در هر وظیفه مدیریت به نحوی جلوه گر است؛ در تعیین خط مش های سازمان، در تدوین هدفها، طراحی سازمان، انتخاب، ارزیابی و در تمامی اعمال مدیریت. تصمیم گیری جزء اصلی و رکن اساسی است.

منابع و ماخذ

۱-آذر، عادل، فرجی، حجت، علم مدیریت فازی، نشر کتاب مهربان نشر،۱۳۸۷

۲-اصغرپور، محمد جواد،تصمیم گیری‌های چند معیاره، انتشارات دانشگاه تهران؛ سال ۱۳۸۵.

۳-جوانمردی، محمد، زنجیرچی، محمود، اولیا، محمد صالح، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد، شناسایی تواناسازهای چابکی و بررسی ارتباط آنها با توانمندی و پیش بینی سطح چابکی با رویکرد شبکه عصبی، زمستان ۱۳۸۹.

۴-خبوشانی اعظم، کرباسیان، مهدی،پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت اجرایی،سازمان مدیریت صنعتی، ارائه مدلی جهت انتخاب تامین کننده برتر با استفاده از تولید چابک و مدل ساختار تفسیری؛۱۳۸۷.

۵-منابع افرازه ، عباس مدیریت دانش( مفاهیم،‌مدل ها، اندازه گیری و پیاده سازی) انتشارات دانشگاه امیرکبیر سال ۱۳۸۴.

۶-فتحیان ،‌محمد. بیک ،‌لیلا . قوامی فر ،‌عاطفه. نقش مدیریت دانش ضمنی بر خلاقیت و نوآوری.  مجله تدبیر .شماره .۱۶۴ سال ۸۴

۷-نوناکا، ایکوجیرو، هیروتاکا، تاکوچی ” شرکت های دانش آفرین” ترجمه علی عطافر و دیگران.قم : انتشارات سماء قلم، ۱۳۸۵.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.