نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت کیفیت در افزایش بهره وری کارکنان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۲۹ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ………………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………………۱

فصل اول : کلیات پژوهش

۱-۱: مقدمه …………………………………………………………………………………………۳

۲-۱ بیان موضوع تحقیق ………………………………………………………………………………۵

۳-۱ اهمیت و ضرورت موضوع ………………………………………………………………………….۷

۴-۱ اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………..۷

۱۴-۱ هدف اصلی پژوهش …………………………………………………………………………..۸

۲-۴-۱ اهداف فرعی پژوهش ………………………………………………………………………….۸

۵-۱ فرضیات ……………………………………………………………………………………….۸

۶-۱ پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………………..۹

۱-۶-۱ تحقیقات داخلی ……………………………………………………………………………….۹

۲-۶-۱ تحقیقات خارجی ……………………………………………………………………………….۹

۷-۱ قلمرو مکانی …………………………………………………………………………………..۱۱

۸-۱ قلمرو زمانی …………………………………………………………………………………….۱۱

۹-۱ تعریف واژه ها و اطلاعات تحقیق …………………………………………………………………..۱۱

فصل دوم :ادبیات تحقیق

۱-۲ مقدمه …………………………………………………………………………………………۱۵

۲-۲ مبانی نظری بهره وری …………………………………………………………………………..۱۶

۳-۲ دیدگاههای مختلف درباره بهره وری ………………………………………………………………۱۷

۴-۲ تجزیه و تحلیل مدل مناباماس ……………………………………………………………………..۲۰

۱-۴-۲ نظریه چند عاملی بهره وری …………………………………………………………………….۲۰

۲-۴-۲ عوامل درون سازمانی اصلی و موثر بر بهره وری سازمان ……………………………………………….۲۱

۳-۴-۲ عوامل درون سازمانی مکمل و موثر بر بهره وری سازمان ……………………………………………..۲۱

۴-۴-۲ عوامل برون سازمانی موثر بر بهره وری سازمان ……………………………………………………..۲۲

۵-۲ ارگونومی و نقش آن در بهبود بهره وری نیروی انسانی ……………………………………………….۲۳

۶-۲ رویکردهای کار پژوهی برای طرح کار …………………………………………………………..۲۵

۷-۲ تعریف مدیریت عملکرد ………………………………………………………………………..۲۸

۸-۲ تعریف بهره وری ………………………………………………………………………………۲۹

۹-۲ اصول مدیریت بهره وری ……………………………………………………………………….۳۰

۱۰-۲ چرخه مدیریت بهبود بهره وری ………………………………………………………………….۳۱

۱۱-۲ عوامل تاثیر گذار در اجرا و پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد ……………………………………..۳۳

۱۲-۲ اصول مدیریت عملکرد ………………………………………………………………………۳۴

۱۳-۲ فرایند مدیریت عملکرد ……………………………………………………………………..۳۴

۱۴-۲ مزایای مدیریت عملکرد …………………………………………………………………….۳۶

۱۵-۲ معایب مدیریت عملکرد ……………………………………………………………………..۳۸

۱۶-۲ عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی ………………………………………………………….۳۸

۱۷-۲ تعلیم و تربیت ……………………………………………………………………………..۴۰

۱۸-۲ آموزش …………………………………………………………………………………….۴۱

۱۹-۲ تکنولوژی …………………………………………………………………………………۴۳

۲۰-۲ نقش مشارکت و همکاری در بهره وری …………………………………………………………۴۴

۲۱-۲ انگیزش…………………………………………………………………………………..۴۵

فرهنگ سازمانی …………………………………………………………………………………۴۷

۲۳-۲ مدیریت کیفیت و جوایز کیفیت …………………………………………………………….۴۸

۲۴-۲ مروری بر فن کیفیت خدمات …………………………………………………………………۴۹

۲۵-۲ نقش الگوی سرآمدی در کسب مزیت رقابتی …………………………………………………..۴۹

۲۶-۲ چرخه مدیریت بهبود بهره وری در سازمانهای تولیدی ……………………………………………..۵۰

۲۷-۲ هفت سین پیشرفت ………………………………………………………………………….۵۰

۲۸-۲ اندازه گیری بهره وری واحدهای تولیدی ………………………………………………………۵۱

۲۹-۲ ارگونومی و کاربرد های آن …………………………………………………………………۵۱

۳۰-۲ اطمینان سازمانی در کسب و کار …………………………………………………………….۵۲

۳۱-۱ بازنگری در بهره وری ……………………………………………………………………….۵۳

۳۲-۱ تاثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت کیفیت جامع …………………………………………………….۵۳

۳۳-۲ رابطه راهبرد سازمان با مدیریت کیفیت جامع ……………………………………………………..۵۴

۳۴-۲ علل ناکامی مدیریت کیفیت جامع ………………………………………………………………۵۴

فصل سوم : روش تحقیق

۱-۳ مقدمه ………………………………………………………………………………………..۵۷

۲-۳ روش تحقیق ……………………………………………………………………………………۵۷

۱-۲-۳ نوع تحقیق از نظر هدف ……………………………………………………………………….۵۷

۲-۲-۳ نوع تحقیق از نظر روش ……………………………………………………………………….۵۸

۳-۳ جامعه آماری …………………………………………………………………………………..۵۸

۴-۳ روش جمع آوری داده ها ………………………………………………………………………….۵۸

۵-۳ ابزار گرداوری داده ها …………………………………………………………………………۵۸

۶-۳ شیوه اندازه گیری متغیرها ……………………………………………………………………..۵۹

۷-۳ روایی ابزار اندازه گیری ………………………………………………………………………..۶۰

۸-۳ اعتبار ابزار اندازه گیری …………………………………………………………………………۶۰

۹-۱ روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………۶۱

۱-۹-۳ شاخص های توصیف داده ها ……………………………………………………………………۶۱

۱-۱-۹-۳ شاخص های مرکزی ………………………………………………………………………..۶۱

۲-۱-۹-۳ شاخص های پراکندگی …………………………………………………………………..۶۳

۳-۱-۹-۳ شاخص های شکل توزیع …………………………………………………………………….۶۴

۱۰-۳ تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………….۶۶

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

فصل پنجم : بررسی نتایج

۱-۵ نتیجه گیری …………………………………………………………………………………..۷۵

۲-۵ پیشنهادات ……………………………………………………………………………………۷۶

۳-۵ محدودیتهای پژوهش …………………………………………………………………………..۷۶

منابع و ماخذ ……………………………………………………………………………………..۷۸

منابع انگلیسی …………………………………………………………………………………..۸۱

پیوست

پرسشنامه………………………………………………………………………………………….۸۳

چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………….۹۴

عنوان انگلیسی ……………………………………………………………………………………۹۵

چکیده

هدف از تاسیس هر موسسه، سازمان یا شرکت تجاری، کسب سود و تداوم حیات آن می باشد. برای نیل به این هدف سازمانها سعی می کنند تا با افزایش بهره وری عوامل تولید، هزینه های خود را کاهش داده و بر سود خود بیافزایند.

یکی از مهمترین عوامل تولید در هر سازمانی نیروی انسانی آن می باشد. بهره وری در ساده ترین شکل آن بعنوان نسبت ستانده ها به داده ها یا بازدهی در نظر گرفته می شود. بهره وری نیروی کار از تقسیم ارزش افزوده بر متوسط تعداد شاغلین حاصل می شود. این شاخص نشان می دهد که به طور متوسط هر نفر نیروی انسانی شاغل چه میزان ارزش افزوده ایجاد کرده است.

مدیریت عملکرد رویکردی است که با دادن آموزشهای لازم به نیروی کار و همچنین برقراری یک نظام منصفانه در ارزیابی عملکرد کارکنان و نیز برقراری نظامهای حقوق و مزایا و پاداشهای مبتنی بر عملکرد، سعی در ایجاد همدلی بین کارکنان و سرپرستان دارد تا از این طریق اهداف کارکنان را با اهداف سازمان همسو نموده و بر بهره وری نیروی انسانی بیافزاید.

این مقاله سعی در توضیح مفاهیم مدیریت عملکرد و بهره وری و نیز رابطه بین این دو مفهوم دارد و می کوشد تا با ذکر اصول و فرایند اجرای آنها، یک چارچوب عملی برای اجرای مدیریت عملکرد توام با افزایش بهره وری در سازمانها را ارائه نماید.

مقدمه

شناسایی و حذف همه فعالیت‌های فاقد ارزش افزوده و افزایش ارزش افزوده سایر فعالیت‌ها از مرحله تهیه مواد اولیه تا تولید و نهایتا فروش، هدف غایی تمامی سیستم‌های ارتقاء کیفیت و بهره‌وری شامل تولید بهنگام، تولید کاملا بی نقص، تولید ناب و… می‌باشد ولی برخی از سازمان‌ها ابزار اصلی برای دستیابی به این هدف را گم کرده و سر از ناکجاآباد در می‌آورند.

برای مثال در اجرای تولید بهنگام یکی از اهداف مهم، حذف همه موجودی‌های مواد اولیه، نیمه ساخته و محصول می‌باشد. موجودی‌هایی که قسمت اعظم آن به خاطر ناکارآمدی زنجیره تولید نگهداری می‌شوند. مثلا ذخیره اطمینان مواد اولیه به خاطر احتمال تاخیر در دریافت مواد اولیه در نظر گرفته شده است که مسلما اگر تامین کننده از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار باشد به طوری که احتمال تاخیرش به صفر میل کند نگهداری ذخیره اطمینان مواد اولیه، عقلایی و به صرفه نخواهد بود.

یا به خاطر احتمال خرابی ناگهانی هر یک از دستگاه‌های خط تولید که منجر به توقف تولید خواهد شد اقدام به نگهداری موجودی نیمه ساخته از محصول هر یک از دستگاه‌ها می‌گردد. همین طور به خاطر ناکارآمدی واحد فروش در پیش بینی تقاضای بازار، موجودی کالای ساخته شده در انبار نگهداری می‌شود.

بیان موضوع تحقیق

بطور کلی سیستمها و روشهای یکی از عوامل مهم در پیشرفت و توسعه هر سازمان محسوب می شود این عامل بویژه در سازمانهای دولتی و عمومی که وظیفه شان ارائه خدمات می باشد. بسیاری مهم است بهبود و بهینه سازی سیستمها و روشهای عملیاتی مرتبط با خدمات سبب سرعت بخشیدن به کارها و جلب رضایت مراجعان و بهبود ارتباطات برون سازمانی و درون سازمانی و ایجاد محیطی سالم برای کار و فعالیت کارکنان می شود که نتیجه آن علاوه بر فواید اقتصادی‌، در برگیرنده مزایای اجتماعی و ایجاد احترام عمومی برای سازمان است‌، در سازمان آموزش و پرورش نیز بازنگری و بهینه سازی سیستمها و روشهای اجرایی و عملیاتی دارای اهمیت بسزایی است.

با توجه به مطالب فوق‌، سازمان آموزش و پرورش برای بهینه سازی سیستمها و روشهای عملیات اجرایی و بمنظور ارتقای سطح بهره وری و دستیابی به نظامی کارآمدتر و سرعت بخشیدن به ارائه خدمات به دانش آموختگان اقدام به مکانیزه نمودن سیستمهای خود نمود حالا برای سازمان آموزش و پرورش شهرستان لامرد  این سؤال مطرح شده است که پیاده کردن یک سیستم مکانیزه اداری تا چه اندازه توانسته است بهره وری را در این سازمان ارتقا دهد. آگاهی مدیران از این مسئله‌، به حل مشکلات مربوط کمک می نماید.

تعریف بهره‌وری

بهبود بهره‌وری موضوعی بوده که از ابتدای تاریخ بشر و در کلیه نظامهای اقتصادی و سیاسی مطرح بوده است(کریمی و پیراسته ، ۱۳۸۳ :ص۳۵ ). اما تحقیق درباره چگونگی افزایش بهره‌‌وری بطور سیستماتیک و در چارچوب مباحث علمی تحلیلی از حدود ۲۳۰سال پیش به این طرف به طور جدی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. واژه بهره‌وری برای نخستین بار به وسیله فرانسوا کنه ریاضیدان و اقتصاددان مکتب فیزیوکراسی(حکومت طبیعت) به کار برده شده است. در سال ۱۸۸۳ فرانسوی دیگری به نام «لیتره» ، بهره‌وری را دانش و فن تولید تعریف کرد.

در سال ۱۹۵۰ سازمان همکاری اقتصادی اروپا  به طور رسمی بهره وری را چنین تعریف کرد : بهره‌وری حاصل کسری است که از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یکی از عوامل تولید بدست می آید(رفیعی و زیبایی ،۱۳۸۲ : ص۷۸ ). سازمان بین المللی کار  بهره‌وری را چنین تعریف کرده است : بهره‌وری عبارت است از نسبت ستاده به یکی از عوامل تولید(زمین،سرمایه، نیروی کار، مدیریت.

تعریف بهره وری از دیدگاه سیستمی

بهره وری از دیدگاه سیستمی طبیعت پیچیده تری داشته و در کل سیستم مطرح می گردد .بهره وری عبارت است از نسبت بین مجموعه خروجیهای یک سیستم به ورودیهای آن .

این تعریف در سیستمهای مختلف اجتماعی ، فرهنگی و صنعتی کاربرد دارد .صورت کسر که خروجیهای سیستم هستند می تواند به شکل فیزیکی ( حجم محصول ، تعداد افراد فارغ التحصیل و … ) و مخرج کسر ( مقدار مواد اولیه یا ساعت کار نیروی انسانی و ماشین آلات و … ) تعریف گردد و یا اینکه به شکل معیارهای ارزش مالی یا واحد پول رایج در هر کشور اندازه گیری می شوند . در نمودار شکل زیر می توان تصویر مفهوم بهره وری از دیدگاه سیستمی را مشاهده نمود.

منابع و مآخذ

۱- امیدواری،  منوچهر ؛ گل بابایی ، فریده.”  تاثیر صدا و گرما در بهره وری نیروی انسانی “. مجله بهبود ،۴ . تابستان ۱۳۷۹ : ۷۹-۸۴

۲- پرکوپنکو ، جوزف . مدیریت بهره‌وری. ترجمه ابراهیمی مهر .]تهران[ : مؤسسه کار و امور تأمین اجتماعی ، ۱۳۷۲

۳- حسینی، سیدمحمود. “رویکرد برنامه ریزی رسمی و بهره وری نیروی انسانی”. مجله دانشور دی، ۴۲ . ۱۳۸۱: ۵۳-۵۸.

۴-رحمانی، تیمور ؛ حیاتی، سارا.” بررسی اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد بهره وری کل عوامل تولید؛ مطالعه بین کشوری”. مجله پژوهشهای اقتصادی ایران ، ۳۳ . زمستان ۱۳۸۶ :۲۵-۵۱.

۵-رفیعی، هادی ؛ زیبایی، منصور.” اندازه دولت، رشد اقتصادی و بهره وری نیروی کار در بخش کشاورزی”.

۶-ساعتچی ، محمود. روانشناسی بهره‌وری. تهران : نشر ویرایش ، چاپ ششم ۱۳۸۶ .

۷-طاهری ، شهنام .بهره‌وری و تجزیه وتحلیل آن در سازمانها. تهران : نشر هستان ، چاپ هشتم ۱۳۸۳ .

۸-کریمی، فرزاد ؛ پیراسته، حسین .” ارزیابی و تحلیل تاثیرات متقابل بهره وری نیروی انسانی، هزینه های تولید و صادرات کالاهای صنعتی در ایران “.مجله تحقیقات اقتصادی ، ۶۵ .تابستان ۱۳۸۳ : ۳۳-۷۵.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.