نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی رابطه مدیریت کیفیت جامع با رضایت شغلی دبیران دوره متوسطه در اداره آموزش و پرورش

پایان نامه بررسی رابطه مدیریت کیفیت جامع با رضایت شغلی دبیران دوره متوسطه در اداره آموزش و پرورش

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۰۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                 صفحه

فصل اول :کلیات

           مقدمه …………………………………………………….. ………………………….۲

-۲- قلمرو تحقیق ……………………………………………………………………………۵

-۳- بیان مسئله …………………………………………………………………………….۶

-۴- اهمیت و ضرورت تحقیق …………………………………………………………………..۷

-۵- اهداف تحقیق ………………………………………………………………………….۹

-۶- سؤالات تحقیق …………………………………………………………………………۱۰

-۷- متغیر های تحقیق ………………………………………………………………………..۱۱

فصل دوم: ادبیات تحقیق

۱-۲- مقدمه …………………………………………………………………………….۱۵

۲-۲- مفهوم کیفیت ………………………………………………………………………..۱۷

۲-۳- تاریخچه کیفیت ………………………………………………………………………..۲۴

۲-۳-۱تاریخ باستانی ……………………………………………………………………….. ۲۵

۲-۳-۲- تاریخ معاصر مدیریت کیفیت   جامع ………………………………………………………..۲۶

۲-۴- هزینه های کیفیت ………………………………………………………………………۳۰

۲-۵- تضمین کیفیت و معیارهای ان …………………………………………………………….. ۳۰

۲-۶- اهمیت‌ و ضرورت‌ مدیریت کیفیت جامع  ……………………………………………………..۴۶

۲-۷-مدیریت کیفیت جامع چیست   ……………………………………………………………..۴۶

۲-۸- بررسی و تحلیل تعریف TQM . …………………………………………………………50

۲-۹- بررسی روند شکل گیری TQM …………………………………………………………..53

۲-۱۰- اصول ۸گانه مدیریت کیفیت جامع  ………………………………………………………….۵۴

۲-۱۱- مفهوم فلسفه مدیریت کیفیت جامع از نگاه صاحبنظران……………………………………………….۵۹

۲-۱۲- ۱۴ نکته‌ی‌ دمینگ فلسفه‌ای‌ برای‌ مدیریت‌ ……………………………………………………..۶۱

۲-۱۳- چهار الزام مدیریت کیفیت فراگیر  ………………………………………………………….۶۶

۲-۱۴- ده فرمان TQM………………………………………………………………….66

۲-۱۵- چهار ستون TQM…………………………………………………………………67

۲-۱۶- چهار C در TQM………………………………………………………………..68

۲-۱۷- مشکلات پنجگانه مدیریت کیفیت ……………………………………………………………۶۹

۲-۱۸- اصول حاکم بر مدیریت کیفیت فراگیر  ……………………………………………………….۷۰

۲-۱۹- مدل ژاپنی ۵ اس  ……………………………………………………………………۷۴
۲-۲۰-   مطالعه موردی کاربرد  TQM در کشورهای ژاپن، آمریکا، تایوان و ایران  ……………………………..۷۶

۲-۲۱- مدیریت کیفیت فراگیر مدل چنگال ………………………………………………………….۹۰

۲-۲۲- ابعاد  هشت گانه کیفیت ………………………………………………………………..۹۷

۲-۲۳- تئوری آشوب در کنترل کیفیت  …………………………………………………………..۹۸

۲-۲۴- مفهوم رضایت شغلی …………………………………………………………………۱۰۰

۲-۲۵-   مدل رضایت شغلی ………………………………………………………………….۱۰۰

-۲۶- تعاریف رضایت شغلی ……………………………………………………………….۱۰۲

-۲۷- عوامل مؤثر در رضایت شغلی ……………………………………………………………۱۰۴

-۲۸- نقش مدیریت در رضایت شغلی ………………………………………………………….۱۰۷

۲-۲۹- جنسیت و نقش آن در رضایت شغلی ………………………………………………………..۱۱۱

۲-۳۰-  پیامد های رضایت و عدم رضایت شغلی …………………………………………………….۱۱۳

 ۲-۳۱- نقش بهداشت روان در رضایت شغلی ……………………………………………………..۱۱۵

۲-۳۲- نظریه های مختلف در مورد رضایت شغلی  ……………………………………………………..۱۱۶

۲-۳۳-روش‏هاىارزیابى رضایت‏شغلى ………………………………………………………….۱۱۷

۲-۳۴-اهمیت رضایت شغلی معلمان …………………………………………………………….۱۲۰

۲-۳۵- رابطه مدیریت کیفیت جامع ورضایت شغلی………………………………………………………………………………..۱۲۲

فصل سوم:روش تحقیق

۳-۱- مقدمه…………………………………………………………………………….۱۲۶

۳-۲- روش تحقیق ………………………………………………………………………..۱۲۶

۳-۳- جامعه اماری ………………………………………………………………………..۱۲۶

۳-۴- نمونه  اماری و روش نمونه گیری …………………………………………………………….۱۲۶

۳-۵ – روش جمع اوری اطلاعات ……………………………………………………………..۱۲۷

۳-۶- روایی ……………………………………………………………………………۱۳۲

۳-۷-  پایایی ……………………………………………………………………………۱۳۳

۳-۸- روش تحلیل توصیفی داده ها ……………………………………………………………..۱۳۳

۳-۹- روش تحلیل داده ها (امار استنباطی) …………………………………………………………۱۳۳

فصل چهارم:نتیجه گیری و پیشنهادات

۴-۱- مقدمه ………………………………………………………………………۱۳۵
۴-۲-  امار توصیفی …………………………………………………………………..۱۳۶

۴-۳- امار استنباطی …………………………………………………………………..۱۴۲

فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات

۵-۱- مقدمه ………………………………………………………………………..۱۷۰

۵-۲  – خلاصه ……………………………………………………………………….۱۷۰

۵-۳- نتیجه گیری ……………………………………………………………………..۱۷۱

۵-۴- سایر پیشنهادات ………………………………………………………………….۱۷۸

۵-۵- پیشنهاد هایی برال محققین دیگر ……………………………………………………………۱۷۸

۵-۶- محدودیت ها ……………………………………………………………………۱۸۷

: پیوست ها
پرسشنامه مدیریت کیفیت جامع

پرسشنامه رضایت شغلی

منابع

مقدمه

در دوران حاضر استفاده هر چه بیشتر و بهتر از امکانات و ظرفیت ها و نیرو های بالقوه  در همه زمینه ها بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد.بدیهی است نیرو ها و نهادهای تولیدی با همه تلاشی که در جهت افزایش سطح کمی و کیفی تولید به کار می برند، همچنان باید در افزایش ظرفیت توان تولیدی خود بکو شند.

بدیهی است رفاه همگانی و توسعه ملی جز در سایه ارتقاء بهره‌وری که حاصل استفاده هر چه بیشتر از استعدادهای انسانی و مادی و هدایت انها به سمت اهداف متعالی است به دست نمی‌آید , از این رو بها دادن هرچه بیشتر به امر بهره وری و کاربردی کردن آن به عنوان یک وسیله موثر در جهت شکوفایی اقتصاد باید مورد توجه و عنایت خاص مدیران در دستگاههای اجرایی ، واحد های اقتصادی و آموزشی قرار گیرد.

با در نظر گرفتن شکل جدیدی از تقاضا که در سیستمهای جدید آموزشی به وسیله ذینفعان متفاوت   ظهور کرده است  تمرکز سازمانهای آموزشی از کمیت مداری به کیفیت گرایی متمایل شده و یا در حال شکل گیری است. این تغییر نه تنها مختص کشور های توسعه یافته, بلکه متوجه کشور های در حال توسعه نیزمی با شد.  چنین رویکردی اهمیت بکارگیری مدیریت کیفیت جامع (TQM)  را  در آموزش  مورد توجه قرارمی دهد.

مدیریت کیفیت جامع یک دید گاه کیفیت مدار است که هدف ان ایجاد بهره‌وری از طریق ایجاد بهبود مستمر و تضمین کیفیت در تمامی بخشهای سازمان  با  در گیر کردن تمامی اعضا سازمان در این فرایند است.

بیان اهمیت مسئله

 مفاهیم مدیریت کیفیت فراگیر و روش‌های اجرایی و پیاده‌سازی آن در نوشته‌های دانشگاهیان و محققین، بسیار مورد بحث قرار گرفته و کارشناسان و مشاوران در زمینه استقرار آن در سازمان‌ها روش‌های مختلفی را مورد استفاده قرار داده‌اند. در این روش‌ها و راه کارها، مراحل و قدم‌هایی مطرح شده که با تحقق آن، سازمان می‌تواند در ابعاد مختلف، کیفیت را مشاهده نماید.

تعداد نمونه‌های موفق در این زمینه بسیار کم می‌باشد. بسیاری از سازمان‌ها علیرغم شروع خوب و با اتکا بر یک روش یا مدل اجرایی پس از گذشت مدت زمان و صرف هزینه‌های زیاد متأسفانه بعلت عدم توجه مدیران و برنامه‌ریزان سازمان به مجموعه‌ای از عوامل تأثیرگذار بر روند اجرا، برنامه‌ها منتهی به شکست می‌شوند. هر چند آثار ناشی از این عدم موفقیت موجب تلف شدن هزینه‌ها و زمان‌های صرف شده می‌شود، اثر مخرب دیگری نیز در سازمان بر جا می‌گذارد و آن مقاومت سازمان به تغییرات بعدی می‌باشد.

بنابراین لازم است در اجرای مدیریت کیفیت فراگیر، عوامل تأثیرگذار بر تسهیل، تسریع، تداوم ،‌کارا بودن و اثربخش بودن فرآیند اجرا شناسایی و مورد توجه مدیران و برنامه‌ریزان قرار گیرد. بدیهی است که شناسایی عوامل به تنهایی کفایت نمی‌نماید و از آنجا که استقرار و تداوم مدیریت کیفیت فراگیر در سازمان کاری محدود به زمان مشخصی نمی‌باشد و به‌صورت پیوسته و در بطن فعالیت‌های سازمان به‌صورت مستمر وجود خواهد داشت، لذا لازم می‌باشد که این عوامل به‌صورت مستمر مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرند. ارزیابی یک سازمان بر مبنای این عوامل نقاط ضعف و قوت را آشکار می‌سازد و بازخورد مناسب جهت تصحیح انحرافات ایجاد شده فراهم می‌گردد.

طراحی مکـــانیسم تلفیق فرایندمداری و نتیجه مداری

یکی ازعوامل موثر در بروز بحرانهای سازمان غافل شدن از فرایندهای سازمانی است. زمانی که بر فرایندها به شکل مطلوبی مدیریت شود فرایندهای سازمانی به طور مداوم اصلاح و از بروز بحران جلوگیری می شود. توجه تنها به فرایند بدون نگرش به نتایج مطلوب نیست و صرفاً به نتیجه فکر کردن نیز سازمان را از بحران رهایی نمی دهد. مدیریت کیفیت فراگیر و تلفیق نگرش فرایندمدار و نتیجه مدار از بروز بحرانهای نامطلوب سازمانی جلوگیری می کند.

 مدیریت کیفیت فراگیر “TQM” در اصل به وسیله ادوارد دمینگ کارشناس آمریکایی آمار توسعه یافت و ژاپن مشتاقانه این روش را بعداز جنگ جهانی دوم پیاده کرد. وقتی که محصولات ژاپنی بازارهای آمریکا را تصاحب کرد، موسسات انتفاعی آمریکا به این فکرافتادند که برای بالابردن کیفیت کالاها از شیوه های ژاپنی مدیریت کیفیت فراگیر استفاده کنند.

در مدیریت کیفیت فراگیر به جای اینکه مسئولیت افزایش کیفیت فقط به دوش یک واحد خاصی در سازمان باشد برعهده مدیران ارشد سازمان قرار می گیرد و به این ترتیب در عوض برای کیفیت پایین کالاها یا خدمات ، مدیران ارشد سازمان موردسوال قرارمی گیرند و درواقع مسئولیت نهایی کیفیت تولیدات با آنهاست.

تاریخچه کیفیت

قدیمی ترین شکل استفاده از کیفیت به ۳۰۰۰سال پیش برمی گردد. زمانیکه بابلی ها از واحدهای استاندارد برای توزین ویا اندازه گیری کالاها به صورت توافقی بین هم استفاده می کردند.در قرن یازدهم در انگلستان قانون اصناف حق بازرسی کیفیت کالاهای ساخته شده را به بازرسان کار میدهد تا بدین وسیله در مورد آنهایی که محصولات آنها مطابق با کیفیت نیستند اعمال تنبیه کرده و در مورد کالاهای خوب مهر تائید بزنند.

تست مرغوبیت کالا عملا در سال ۱۴۵۶میلادی از زمان هنری ششم جهت اطمینان از کیفیت کالاها در انگلستان مرسوم گردید.گرچه به نظر می رسد بازرسی رسمی کالاها برای اطمینان از کیفیت با روشهای بهتر و جدید از حوالی سال ۱۸۵۰ آغاز شده است.به دنبال تاکید بر اهمیت کنترل کیفیت محصولات در سال ۱۹۲۰آقای دکتر والترشوارت محقق آزمایشگاه بل در آمریکا(کسی که چارتهای کنترل را اختراع کرد)اعلام کرد  فقط روی محصول ساخته شده نباید کنترل شود بلکه کنترل واقعی باید در فرآیند تولید اعمال شود.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.