تعداد صفحات: ۱۱۴ | قابل ویرایش
فهرست
عنوان ………………………………………………………………………………………….صفحه
چکیده ……………………………………………………………………………………………۱
فصل اول : کلیات
۱-۱: مقدمه …………………………………………………………………………………………۳
۱-۲ مدیریت عملکرد…………………………………………………………………………………۵
۲-۱:بیان مساله ……………………………………………………………………………………..۴
۳-۱:اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ………………………………………………………………………۵
۴-۱: اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………..۶
فصل دوم : ادبیات تحقیق
۱-۲: عملکرد و موفقیت سازمان ………………………………………………………………………..۸
۲-۲:اخلاق و اخلاق کار ……………………………………………………………………………….۸
۳-۲ :نظریه های اخلاق و مسئولیت اجتماعی ……………………………………………………………..۱۰
۴-۲ :مسولیت اجتماعی ……………………………………………………………………………….۱۱
۵-۲ :آثار مثبت رعایت مسولیت اجتماعی بر عملکرد و موفقیت سازمان ………………………………………..۱۲
۶-۲: افزایش مشروعیت سازمان و اقدامات آن …………………………………………………………….۱۲
۷-۲: التزام اخلاقی در توجه به اهمیت ذی نفعان ………………………………………………………….۱۳
۸-۲: افزایش درآمد، سودآوری و بهبود مزیت رقابتی ……………………………………………………..۱۳
۹-۲ : استفاده از مزایای چندگانگی ………………………………………………………………….۱۴
۱۰-۲: کاهش هزینه های ناشی از کنترل ……………………………………………………………….۱۴
۱۱-۲: بهبود روابط ،افزایش جو تفاهم و کاهش تعارضات ………………………………………………….۱۵
۱۲-۲: افزایش تعهد و مسئولیت پذیری بیشتر کارکنان ………………………………………………….۱۵
۱۳-۲ : اخلاق کار …………………………………………………………………………………..۱۶
۱۴-۲:عقاید غلط درباره اخلاق کار ……………………………………………………………………..۱۶
۱۵-۲: فواید مدیریت اخلاق در محیط کار ………………………………………………………………۱۸
۱۶-۲:برنامه های مدیریت اخلاق ……………………………………………………………………….۱۹
۱۷-۲: فواید برنامه های مدیریت اخلاق …………………………………………………………………۱۹
۱۸-۲: نقشها و مسئولیتهای کلیدی در مدیریت اخلاق …………………………………………………….۲۱
۱۹-۲: حل معضلات اخلاقی …………………………………………………………………………….۲۶
۲۰-۲: روشهای حل معضلات اخلاقی …………………………………………………………………….۲۷
۲۱-۲ : تعریف مسئولیتهای اجتماعی ……………………………………………………………………۲۷
۲۲-۲: اهمیت تعریف و شناخت ماموریت یک سازمان ………………………………………………………۲۸
۲۳-۲: پیشینه بحث و آرامطروحه ………………………………………………………………………۳۰
۲۴-۲: معرفی دیدگاههای مسولیت اجتماعی …………………………………………………………..۳۲
۲۵-۲:موافقان و مخالفان حد و مرز مسئولیت ها …………………………………………………………..۳۴
فصل سوم : مسئولیت اجتماعی ، التزام اخلاقی فراسازمانی
۱-۳: مسئولیت اجتماعی ، التزام اخلاقی فراسازمانی ……………………………………………………….۳۹
۲-۳: رویکردهای متفاوت در مفهوم مسئوولیت های اجتماعی ……………………………………………..۴۲
۳-۳: جذابیت های مسولیت اجتماعی سازمان ها برای ذینفعان ………………………………………………۴۴
۴-۳: مسئولیت اجتماعی و تاثیر آن بر سازمان …………………………………………………………….۴۵
۵-۳: مسئولیت اجتماعی شرکتها ،پیش نیاز اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ……………………..۴۸
فصل چهارم : تاثیرات توجه به مسئولیت اجتماعی در سازمان
۱-۴: تاثیرات توجه به مسئولیت اجتماعی در سازمان ………………………………………………………..۵۰
۲-۴: سازمان organization…………………………………………………………………………..۵۰
۳-۴: مدیریت management ………………………………………………………………………..۵۰
۴-۴: مسئولیت اجتماعی responsibility ………………………………………………………………..۵۱
۵-۴: تاثیرات توجه به مسئولیت اجتماعی در سازمان ………………………………………………………۵۲
۶-۴:نقد آراء مطرح در نظام آنگلوساکسون ……………………………………………………………۶۰
۷-۴: مسئولیت اجتماعی سازمان ، الزامی برای پایداری ……………………………………………………۶۳
فصل پنجم : خلاصه و نتیجه گیری
۱-۵ : نتیجه گیری …………………………………………………………………………………۷۲
۲-۵ : پیشنهادات ………………………………………………………………………………….۷۳
منابع……………………………………………………………………………………………..۷۵
منابع فارسی ……………………………………………………………………………………….۷۵
منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………………۷۷
پیوست ها
چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………….۷۹
عنوان انگلیسی ……………………………………………………………………………………۸۰
چکیده
بسیاری از رفتارها و اقدامات مدیران و کارکنان، متأثر از ارزشهای اخلاقی بوده، ریشه در اخلاق دارد. عدم توجه به اخلاق کار در مدیریت سازمانها، در جوامعی مانند ایران که از یک سو دارای ارزشهای اخلاقی غنی بوده، از سوی دیگر با کشورهای پیشرفته فاصله قابل توجهی دارند، میتواند معضلاتی بزرگ برای سازمانها به وجود آورد. به علاوه با افزایش انتظارات اجتماعی از سازمانها، جوامع نسبت به مسائلی مانند محیط زیست ، حقوق زنان، کودکان، اقلیتها، معلولان، برابری استخدام و کاهش نیروی انسانی، حساستر شدهاند.
بیتوجهی سازمانها به این حقوق و عدم رعایت اصول اخلاقی در برخورد با ذینفعان بیرونی، میتواند مشکلاتی را برای سازمان ایجاد کند و مشروعیت سازمان و اقدامات آن را موردپرسش قرار داده، درنتیجه سود و موفقیت سازمان را تحت تأثیر قرار دهد. اخلاق کار ضعیف، بر نگرش افراد نسبت به شغل، سازمان و مدیران موثر بوده، میتواند بر عملکرد فردی ، گروهی و سازمانی اثر بگذارد.
باپیشرفت صنعت وتکنولوژی بالطبع تغییرات محیط واجتماع , تأثیرات شرکتها برجامعه مورد توجه قرارگرفته است .ازآنجائیکه گردانندگان شرکتها مدیران هستند و نظرات آنان تأثیرگذاراست .لذاتوجه به اخلاق مدیران نیز مسئول بودن آنها درقبال جامعه تحت عنوان مسئولیت اجتماعی مدیران موردبحث سالهای اخیر بوده است درمقاله ای که پیش روی دارید باارائه تاریخچه اخلاق ومسئولیت اجتماعی مدیران ونیز اهمیت آن درجامعه فعلی وبیان تعاریف ودیدگاههای گوناگون ورابطه بین اخلاق ومسئولیت اجتماعی , ارتباط آن رابا توسعه پایدار واینکه چه نقشی می تواند درتأمین اهداف شرکت ایفا نمایند موردبررسی قرارمی گیرد .
همچنین مکاتب موجود در این زمینه واین که عواملی محیطی تأثیر گذار براخلاق ومسئولیت اجتماعی مدیران چه مواردی می باشد .درپایان روشهای اندازه گیری اخلاق ومسئولیت اجتماعی آورده شده است ونیز اهم دلایل موافقت ومخالفت نسبت به این موضوع نیز فهرست واربیان گردیده است .
مقدمه
مدیریت اخلاق در محیط کار منافع بسیار زیادی برای رهبران و مدیران دارد؛ اعم از منافع عملکردی و منافع اخلاقی. این مطلب بخصوص در عصر حاضر که مدیران با ارزشهای بسیار متنوعی در محیط کار سروکار دارند صادق است. اما تاکنون کسانی که به مباحث اخلاق کار پرداخته اند فلاسفه، دانشگاهیان و منتقدان اجتماعی بوده اند و نه مدیران. درنتیجه بسیاری از مطالبی که تا به امروز درباره اخلاق کار نوشته شده مطابق با نیازهای عملی مدیران و رهبران سازمانها نیست. هدف این مقاله کمک به مدیران برای وارد شدن به این بحث است.
برای ورود به بحث مدیریت اخلاق ابتدا باید اخلاق را تعریف کنیم. اخلاق، به طور ساده و خلاصه، شامل شناخت صحیح از ناصحیح و آنگاه انجام صحیح و ترک ناصحیح است. تشخیص درست از غلط همیشه ساده نیست. بسیاری از دانشمندان علم اخلاق ادعا می کنند که باتوجه به اصول اخلاقی در مقام عمل همیشه یک راهکار درست وجود دارد و برخی دیگر معتقدند که راهکار درست بستگی به موقعیت و شرایط دارد و تشخیص اینکه کدام راهکار درست است درنهایت به عهده خود فرد است.
اخلاق کار نیز از دیدگاه افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. اما عموماً آن را شناخت درست از نادرست در محیط کار و آنگاه انجام درست و ترک نادرست می دانند.
بیان مساله
پژوهش حاضر در جهت روشن ساخت اصطلاح اخلاق و مسئولیت اجتماعی در سازمان و نشان دادن مصادیق آن نوشته شده است مقاله ضمن بیان ضرورت و اهمیت اخلاق و مسئولیت اجتماعی ریشه های فردی و اجتماعی و آثار آن را بر رفتار فرد و جامعه مورد بحث قرار داده است علاوه بر بررسی عوامل مختلف اخلاق و مسئلیت اجتماعی مانند تاثیر ویژگی های شخصیتی فرد بر تصمیم گیری ها چگونگی هماهنگی تصمیمات مدیران با فرهنگ معین و این که چگونه یک تصمیم تحت تاثیر ادراکات و ارزش های افراد قرار دارد.
سه جنبه عدالتی مراقبه ای و انتقادی اخلاق و مسئولیت اجتماعی در سازمان های آموزشی نیز تشریح شده است جنبه عدالتی به چگونگی اداره و تصمیم گیری سازمان های آموزشی و تامین منابع و فرصت های مساوی توجه کرده است جنبه انتقادی به تمرکز قدرت و صلاحیت کسانی که آموزش و پرورش را اداره می کنند و این که چگونه طبقات اجتماعی پدید می آید پرداخته است جنبه مراقبه ای بر ابعاد انسانی رفتارهای مدیریتی تامین نیازها و حفظ ارزش انسان ها متمرکز شده است .
عملکرد و موفقیت سازمان
لازمه موفقیت سازمان، عملکرد مناسب آن است. شاخص هایی مانند: سودآوری، بقا، رشد میزان دستیابی به اهداف و قابلیت های رقابتی را می توان به عنوان نتیجه عملکرد مناسب تلقی کرد. برخی از صاحبنظران مانند هیگنز و وینکز موفقیت سازمانی را با عملکرد سازمانی معادل فرض کرده اند.
آنها براین باورند که به طور کلی عملکرد سازمانی نتیجهای است که به عنوان برایند رفتار سازمان، اتفاق میافتد. (Higgins & Vince, 1993).در این مقاله شاخصهایی مانند: سودآوری، بقا، رشد، میزان دستیابی به اهداف و قابلیتهای رقابتی به عنوان شاخصهای موفقیت تلقی شده، تمامی مواردی که به طور غیر مستقیم به عملکرد کمک می کنند (از قبیل: بهبود کیفیت رضایت مشتریان، افزایش همکاری،کاهش تعارض و کاهش هزینهها) موردتوجه قرار میگیرند.
اخلاق و اخلاق کار
اخلاقیات ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با ارزشها دارند و به عنوان ابزاری نگریسته میشوند که ارزشها را به عمل تبدیل میکنند. اخلاق، یعنی رعایت اصول معنوی و ارزشهایی که بر رفتار شخص یا گروه حاکم است، مبنی بر اینکه درست چیست و نادرست کدام است؟ (دفت، ۱۳۷۴: ۶۳۸).
اخلاق، مفاهیمی چون: اعتماد، صداقت، درستی، وفای به عهد نسبت به دیگران، عدالت و مساوات و فضائل شهروندی و خدمت به جامعه را در بر میگیرد. اخلاق در معنی، تشخیص درست از نادرست و خوب از بد، همیشه موضوع مورد بحث فلاسفه بوده، آنها به عنوان یکی از شاخههای فلسفه، در مورد آن سخن گفتهاند.
به علاوه بــرخی مانند هایک اخلاق را تمدنساز به شمار میآورند. (غنینژاد، ۱۳۸۱: ۱۲۹). بیشتر استانداردها و قواعد اخلاقی در یک فرهنگ نسبت به فرهنگهای دیگر و در زمانهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. (هس مر، ۱۹۹۵: ۱۱۳). به عبارت دیگر، نسبیت گرایی اخلاقی باعث می شود آنچه که در یک جامعه، عملی درست نامیده می شود در فرهنگ یا جامعه ای دیگر نادرست تلقی شود و میزان ابهام و بعضاً تعارض در ارزشها افزایش یابد.
منابع فارسی
۱. دفت، ریچارد ال، (۱۳۷۴): تئوری سازمان و طراحی ساختار، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، مطالعات و پژوهش های بازرگانی.
۲. هس مر، ال تی، (۱۳۸۲): اخلاق در مدیریت، ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
۳. اشنایدر ، سوزان سی و ژان سوئی بارسو(۱۳۷۹): مدیریت در پهنه فرهنگ ها، ترجمه: سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران،پژوهشهای فرهنگی،
۴. قلی پور، آرش، (۱۳۸۰): جامعه شناسی سازمانها، رویکرد جامعه شناختی به سازمان و مدیریت، تهران، سمت.
۵. رحمان سرشت، حسین، (۱۳۷۷): تئوری های سازمان و مدیریت، جلد اول، تهران، مؤسسه انتشارات فرهنگی فن و هنر.
۶. بارنارد، چستر، (۱۳۶۸): وظیفه های مدیران، ترجمه: محمدعلی طوسی، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران.
۷. هانگر جی دیوید و توماس ال ویلن (۱۳۸۴): مبانی مدیریت استراتژیک، ترجمه: سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران پژوهش های فرهنگی،
۸. دیوید فرد آر، (۱۳۸۲): مدیریت استراتژیک، ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.