نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله روش مسیر بحرانی (CPM)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۶ | قابل ویرایش

روش مسیر بحرانی (CPM)

در سالهای دهه ۱۹۵۰ , گروهی از دانشمندان علوم تحقیق در عملیات به فکر ایجاد روشهای کاملتر ی برای برنامه ریزی پروژه ها افتادند . اولین گروهی که نتایج قابل قبولی را از کارهای خود ارائه داد , وابسته به هیات مرکزی تولید انرژی الکتریکی در انگلیس بود . این گروه تکنیکی را با عنوان طولانی ترین مسیر غیر قابل کاهش رویدادها , برای اجرای پروژه تعمیرات اساسی یک نیروگاه برق ابداع نمود . این روش که بعدها بنام تکنیک ترتیب اصلی نامیده شد در حد قابل قبولی کارا و مفید بوده و دارای تشابه زیادی به روشهای CMP وPERT  بود , ولی این روش هرگز به صورت رسمی چاپ و منتشر نشد .

تقریبا همزمان با این رویداد شرکت تولیدی دوپان یک گروه تحقیقاتی را مامور بررسی کاربردهای روشهای جدید مدیریت در امور مهندسی شرکت نمود . در سال ۱۹۵۷ مرکز پژوهشهای علمی شرکت ((یونی واک )) به سرپرستی دکتر  ((جان ماچ لی )) برای ادامه این تحقیقات به شرکت ((دوپان )) پیوست و همراه با آنها مهندس ((کلی )) از شرکت رمینگتون نیز به تیم پژوهشی دوپان و یونی واک ملحق گردید . سرپرستی گروه دوپان با شخصی بنام ((واکر)) بود.

مرحله طرح و برنامه ریزی

در این مرحله , امور مربوط به پروژه از نظر سازمان و تشکیلات با مرحله یکم تشابه زیادی دارد , ولی همانگونه که گفته شد , امور طراحی و برنامه ریزی با دقت بیشتری اجرا شده و دارای جزئیات کاملتری می باشند . در شکل ۱-۳ فعالیتهای لازم در مرحله دوم پروژه نشان داده شده اند .

در این مرحله (( اطلاعات )) بین فعالیتهای مختلف , رفت و برگشت نموده و با بهره گیری از این مبادله اطلاعات , سعی می شود جزئیات لازم , مد نظر قرار گرفته و در نقشه ها و گزارشات منعکس شوند . در حین اجرای فعالیتهای این مرحله در مقاطعی دریافت موافقت صاحب کار ضروری می شود .قابل توجه است که در این مرحله , نقشه ها در سه سری تهیه میشوند .

به عنوان مثال در یک پروژه ساختمانی , نقشه های کامل شامل نقشه های معماری , ساختمانی , تاسیسات حرارتی و برودتی , آب , فاضلاب , برق رسانی , روشنایی , مخابرات , دفع آب باران در محوطه و … می باشند .

برای اینکه میزان جزئیات نقشه ها مشخص شود . باید گفت که مثلاً در نقشه های معماری سری دوم . ابعاد و موقعیت اطاقها کریدورها . راه پله ها . درب و پنجره ها . … و شکل کامل نماهای مختلف ساختمان مشخص شده اند . همچنین در نقشه های تاسیسات حرارتی و برودتی.

مرحله اجرا

در انتهای فاز دوم پروژه . تقریباً همه فعالیتهایی که لازم است در اجرا عملی بشوند . مشخص شده و شیوه ها و برنامه های زمان بندی برای اجرای فعالیتها تعریف شده اند . در فاز سوم . هدف این می باشد که پیشرفت کارهای پروژه . مطابق با برنامه ها و اصول و کیفیتهای تعیین شده در فاز دوم به مرحله عمل در آیند . مسلم است که در این فاز . سازمان اجرایی بمراتب بزرگتر از سازمانهایی که در فاز های قبلی پروژه فعالیت داشتند خواهد بود .

هزینه های صرف شده برای اجرای فعالیتها نیز بمراتب بیش از هزینه های مراحله قبلی پروژه می باشد . در این فاز همانگونه که اشاره شد . عامل کنترل دارای نقش اساسی بوده و لازم است با برداشت اطلاعات و آمار مناسب از نحوه پیشرفت کارها و مقایسه مشخصه های مختلف کارهای اجرا شدند با آنچه که برنامه ریزی شده, روند پیشرفت کارها و صرف هزینه و سایر منابع را کنترل نمود . تهیه و مواد مصالح, تامین تجهیزات , استخدام نیروی کار متخصص در امور فنی , مالی , پرسنلی و … از وظایف اولیه مورد لزوم در این مرحله می باشد .

در بسیاری از موارد ممکن است مجموعه کارهائیکه پیمانکار اجرای آنها را بر عهده گرفته است , در حجمی بیشتر از , یا دارای طبیعتی متفاوت با کارهایی باشد که پیمانکار بتواند با کادری که دائم در اختیار دارد از عهده اجرای آنها برآید.

مرحله پایانی

مرحله پایانی پروژه ها را می توان به خودی خود یک (( پروژه )) نامید. در این مرحله لازم است کارها بصورتی برنامه ریزی شوند که به راحتی قابل قبول بوسیله دستگاه نظارت و قابل تحویل به صاحب کار باشند . بدیهی است چنین شرایطی بستگی کامل به نحوه اجرای فعالیت ها  در طول فاز اجرائی دارد, ولی در اغلب موارد مشاهده شده است که در مرحله پایانی و تحویل پروژه , پیچیدگی مسائل بین پیمانکار , دستگاه نظارت و صاحب کار به حد اعلای خود رسیده و کار تحمیل موقت و آغاز بهره برداری از سیستم را به تعویق انداخته است .

چنین شرایطی باعث خواهد شد که سرمایه به کار گرفته شده برای مدتی بدون استفاده مانده و از سوی دیگر , پیمانکار نیز به علت درگیری و وابستگی به پروژه نتواند از منابع و امکانات خود در سایر پروژه ها استفاده نماید . در مراحل پایان فاز سوم ( فاز اجرائی ) معمولاً کاربرد نیروی انسانی و تجهیزات روند کاهشی داشته و بنابراین بر عهده پیمانکار است که در این مراحل , با برنامه ای دقیق و حساب شده , پرسنل و تجهیزات خود را که در پروژه کاربرد ندارند بکاری دیگر بگمارد , یا به کار افرادی که به صورت موقت برای این پروژه استخدام شده اند و کار جدیدی برای آنها در نظر ندارد خاتمه داده , با آنها تسویه حساب نماید.

منابع و ماخذ

۱_ اصول مدیریت ( دکتر علی رضائیان )

۲_ تحقیق در عملیات ( دکتر زهرا برومند )

۳_ تجزیه و تحلیل طراحی سیستم ( تالیف مهندس ایرج صادقی )

۴- مدیریت و کنترل پروژه (علی حاج شیر محمدی)

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.