نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله نظریه استراتژیک و تجزیه محیطی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۸ | قابل ویرایش

تجزیه و تحلیل محیط شغلی

مدیریت دریک دنیای بسیار آشفته : موضوع سهامداران به عنوان چندین نیرو ازنیروهای محیطی درنظر گرفته می شود که سازمانی راتحت تأثیرقرارمی دهد که آشکارا درشرکت دارای نفع وسودی باشند. بطور ساده سهامداران باید ازلحاظ قدرت  وسودشان طبقه بندی شوند همانطور که درشکل ۱-۷ نشان داده شد به راحتی می توان ازیک شبکه چهارضلعی  برای این موضوع استفاده کرد.

اینها باید با آنهایی که قدرت دارند باید رضایتشان جلب شود مخصوصاً اگر که مایل به انجام فعالیت های سازمان باشند. آنهایی که قدرت نسبتاً کمی دارند اماسودبیشتری دارند نیز باید موردتوجه قراربگیرند. رقباتأثیر  زیادی براستراتژی های عملکردی ورقابتی شرکت دارند وموضوع موردبحث فصل ۸ می باشند.

اگر یک شرکتی درصدکنترل رشد , تغییر وتوسعه می باشد باید درجستجوی نیروهایی باشد  که فرصت هایی را برای رشد وتغییر ایجاد می کنند ونیزتهدید ها رابرای پاسخگویی رابه تقاضا ها بوجود بیاورند . مدیران باید ازنیروها وتغییرات محیطی مطلع باشند ومنابع سازمان را برای سود بردن ازفرصتهامقابله وبرخورد باتهدیدات  اداره کنند.

درعوض  رهبراستراتژیک قطعیت انجام این مسأله رانشان دهد ونیزباید تناسب ارزشها وفرهنگ های سازمانی رابرای رسیدن به عوامل کلیدی موفقیت نشان دهد. بطور کاملاً ساده محیط شوک  به سازمان می دهد وروشی ازطریق آن منابع بکارگرفته می شوندکه توانایی کنترل این شوک هامشخصص می کنند.

درک محیط

گرچه نیروهای تشکیل دهنده محیط می توانند لیست شوند و در دسترس فرصتها و معاملات باشند ولی پیش بینی تغییرات ممکن می توانند مورد نظر ما باشد مهمترین هدف مدیران آگاهی و دیدگاه در حال پیشرفت است. مقالات مهم به عنوان بخش از تجزیه SWOT (قدرتها- ضعفها- فرصت ها و تهدید) به خوبی فهرست بندی شده اند .

آنها بخش اصلی مراحل طراحی را تشکیل می دهند و برای پیشرفت و ارزیابی تغییرات ساختاری ممکن مورد استفاده قرار می گیرند. گرچه مدیران همیشه باید مراقب باشند که تغییرات – تصمیمات و اعمالشان همانطور که اختصاصی است و واکنشی و فعالانه هم باشند. به عبارت دیگر آگاهی آنها بیشتر به دلیل هوشیاری و توجه پایدار آنهاست نه به دلیل تجزیه بالینی مجزا. این در حالتی وابسته به سیستم اطلاعاتی هر سازمان- منابع اطلاعاتی بیرونی و فواید ایجاد شده از آن و توانایی مدیران منحصر به فرد است تا حوادث برجسته اساسی و مهم را که باعث هوشیاری آنها می شود ارزیابی کنند.

در حالی که تأثیرات و نیروهای محیطی به وضوح وجود دارند و تغییر می کنند چه موضوعاتی احساسی مدیرانی است که در مشاهدات و تجربیات آنها جای می گیرند. برای مثال مقصودی که آنها به اطلاعات نسبت می دهند توانایی های مدیر به درک اصلی و تجربی تمام مراحل ساختاری وابسته است.

ابهام، پیچیدگی و پویایی

Duncan (1972) بحث کرد که محیط مبهم تر ، پیچیده تر یا پویاتر از آن است مثالی از یک سازمان که با یک محیط کاملاً پایدار، ساکن و نسبتاً مشخص مواجه می شود یک اداره پست روستایی کوچک است. در حالی که بیشتر سازمان ها با ابهام بیشتری روبرو می شوند علاوه بر این مدیرانشان از رقابت بیشتری لذت می برند.

در سالهای اخیر موقعیت اداره های پست روستایی کوچک مبهم تر شد و بسیاری از آنها بسته شدند. گرچه در همان زمان ادراه پست به امکان پیشنهاد یک طبقه جدید از خدمات بانکی توجه کرد . اداره پست تشخیص داد که روزنه ای از فرصت ها وجود دارد مثل بانهای خیابان بالا که به هم می پیوندند و شاخه های کوچک را می بندد.

با وجود اینکه آنها شاخه هایی در هر شهر دارندکه ظرفیت اضافی و محیط امن را برای وجوه نقدی رواج می دهند. این پیشرفت بدون حمایت و همکاری بانک اصلی عملی نیست که از یک طرف از تبلیغ فواید سود می برند و از طرفی دیگر مشکل جدیدی از رقابت را برای بعضی از خدماتشان تشکیل می دهند. تا کنون بانک ها فقط با بی میلی همکاری می کردند. دولت طرح هایش را برای کامپیوتر های جدید آغاز کرد تا اداره پست به مرکز اینترنتی تبدیل شود و به اطلاعات خدمات متنوع دولت دسترسی داشته باشد. اگر آزمایشات موفق باشد آنها می توانند ادارات پست بیشتری را باز نگه دارند.

محیط پویا

پویایی با چند عامل افزایش میابد . تغییر تکنیکی سریع شامل هر تولید- مرحله یا استفاده از وسائل آینده است که این تغییرات به سرعت اتفاق می افتد سازمانها باید از فعالیت تهیه کننده ها و تهیه کننده های اصلی- مصرف کننده ها و رقبایشان آگاه باشند. در جایی که رقابت یک مرحله جهانی است تغییر در بازار های مختلف ممکن است متفاوت باشد و بازرسی رقابت سخت تر می شود. در این مراحل آینده مبهم و نامشخص می شود. ریسک کردن و رهبری entrepreneurial خلاق به عنوان ساختارهای دنبال شده در گذشته یا اصلاحات آنها لازم و ضروری است و ممکن است زیاد اختصاصی نباشد .

محیط پیچیده در جایی که نیرو و تغییرات به سختی درک می شوند محیط پیچیده است. اغلب مقدار پیچیدگی و پویایی با هم اتفاق می افتد. تکنولوژی براساس صنعت واینترنت براساس تجارت مثال های خوبی ازاین نوع هستند.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.