نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی تأثیر مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار بر چابکی سازمان ها

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۶۸ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………..صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱

فصل اول : کلیات پروژه

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………۳

بیان موضوع تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………۵

اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….۱۰

اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۳

فرضیات تحقیق……………………………………………………………… ……………………………………………………………….۱۴

پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………۱۴

پژوهش های انجام شده در خارج از کشور …………………………………………………………………………………………۱۵

پژوهش های داخل کشور …………………………………………………………………………………………………………………۲۲

قلمرو مکانی …………………………………………………………………………………………………………………………………..۲۳

قلمرو زمانی…………………………………………………………………………………………………………………………………….۲۳

تعریف واژ ه ها و اصطلاحات تحقیق………………………………………………………………………………………………….۲۴

فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

مبانی نظری …………………………………………………………………………………………………………………………………….۲۸

تعاریف ………………………………………………………………………………………………………………………………………….۳۰

تاریخچه مهندسی مجدد …………………………………………………………………………………………………………………..۳۱

قواعد مهندسی مجدد………………………………………………………………………………………………………………………..۳۲

ویژگی ها و مزایای مهندسی مجدد ……………………………………………………………………………………………………۳۲

عوامل موفقیت و شکست پروژه های مهندسی مجدد …………………………………………………………………………..۳۴

آشنایی با متدولوژی مهندسی مجدد ……………………………………………………………………………………………………۳۵

تفاوت طراحی مجدد و مهندسی مجدد چیست ……………………………………………………………………………………۳۸

نقش فن آوری اطلاعات در مهندسی مجدد ………………………………………………………………………………………..۳۸

مهندسی مجدد فرایندها ……………………………………………………………………………………………………………………۳۹

نقش مهندسی مجدد در شبیه سازی …………………………………………………………………………………………………..۴۳

ارائه یک چارچوب مفهومی ………………………………………………………………………………………………………………۴۵

مهندسی مجدد از دیدگاه استراتژیک ………………………………………………………………………………………………….۴۹

نقش فناوری اطلاعات در فرایند مهندسی مجدد کسب و کار ………………………………………………………………..۵۰

مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار ،مدل تحلیلی –اجرایی ………………………………………………………………۶۶

قواعد مهندسی مجدد ……………………………………………………………………………………………………………………….۶۸

مزایای مهندسی مجدد ………………………………………………………………………………………………………………………۶۹

مهندسی مجدد در سازمان های دولتی ………………………………………………………………………………………………..۷۹

گرایش بخش دولتی به مهندسی مجدد ……………………………………………………………………………………………….۸۲

تفاوتهای بخش دولتی و خصوصی …………………………………………………………………………………………………….۸۳

قبل از مهندسی مجدد ………………………………………………………………………………………………………………………۸۹

بعد از مهندسی  مجدد ……………………………………………………………………………………………………………………..۹۱

ابعاد مهندسی مجدد در سازمان …………………………………………………………………………………………………………۹۳

رویکردها ……………………………………………………………………………………………………………………………………….۹۴

دلایل روی آوردن سازمانها به مهندسی مجدد ……………………………………………………………………………………۱۰۱

الگوبرداری …………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۴

مدیریت کیفیت جامل …………………………………………………………………………………………………………………….۱۰۵

ابزارهای سازمان برای تحقق چابکی ………………………………………………………………………………………………..۱۰۷

سه راه برای غلبه بر رقبا در سازمان چابک ……………………………………………………………………………………….۱۰۹

اصول طراحی سازمان چابک …………………………………………………………………………………………………………..۱۰۹

سازمان مجازی ، یک سازمان چابک ………………………………………………………………………………………………..۱۱۰

اهداف عمده سازمان های مجازی ……………………………………………………………………………………………………۱۱۲

پیشنهادهایی برای ارتقای سطح چابکی سازمان ………………………………………………………………………………….۱۱۲

فصل سوم : روش تحقیق

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۱۹

روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………۱۱۹

نوع تحقیق از نظر هدف …………………………………………………………………………………………………………………۱۱۹

نوع تحقیق از نظر روش………………………………………………………………………………………………………………….۱۲۰

جامعه آماری …………………………………………………………………………………………………………………………………۱۲۰

روش جمع آوری داده ها ……………………………………………………………………………………………………………….۱۲۰

ابزار گرداوری داده ها …………………………………………………………………………………………………………………….۱۲۰

شیوه اندازه گیری متغیرها ……………………………………………………………………………………………………………….۱۲۲

روایی ابزار اندازه گیری ………………………………………………………………………………………………………………….۱۲۳

اعتبار ابزار اندازه گیری …………………………………………………………………………………………………………………..۱۲۳

روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………………………………….۱۲۳

تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………………………………………………..۱۲۴

روشهای آماری در تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………………..۱۲۴

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

امار استنباطی………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۲۶

فصل پنجم : بررسی نتایج

نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۴۱

پیشنهادات …………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۴۲

 محدودیت  های پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………۱۴۳

منابع و ماخذ………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۴۴

پیوست

پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۵۰

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار بر چابکی سازمان ها است. برای انجام این پژوهش مبانی نظری وسیعی در زمینه مهندسی مجدد و چابکی سازمانی مورد بررسی قرار گرفت . مدل تحلیلی این پژوهش بر اساس این مطالعات و مراجعه به نظر صاحبنظران شکل گرفت و تمامی فرضیات این پژوهش بر اساس مدل تجلیلی بنا نهاده شدهاند و بر اساس این مدل چابکی سازمانی در چهار بعد پاسخگویی به مشتری ، آمادگی رویارویی با تغییرات ، ارزش قائل شدن برای مهارت ها و دانش انسانی ، تشکیل دادن مشارکت مجازی مورد تحلیل قرار گرفت .

جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان سازمان های شهرستان لامرد به تعداد ۱۱۰۰ نفر تشکیل دادند داده های پژوهش با استفاده از پرسش نامه جمع آوری شده است و با تکنیکهای آماری spss مورد تحلیل قرار گرفت و داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان میدهد که بین مهندسی مجدد و چابکی سازمانی ارتباط معنی داری وجود داشته به گونه ای که مهندسی مجدد بر مولفه های چابکی سازمانی موثر میباشد. این پژوهش در خاتمه به ارائه پیشنهادهای کاربردی پرداخته است.

مقدمه

امروزه باتوجه به قابلی تهای مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار در به ارمغان آوردن ارزش و ایجاد مزیت های رقابتی در سازمان، این مقوله طرفداران بسیاری پیدا کرده است . مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار ، با نام های متفاوتی می توان شناخت، نام هایی از قبیل طراحی مجدد فرآیندهای اصلی (کاپلان و مورداک۱۹۹۱ )نوآوری فرآیندی (داونپورت۱۹۹۳ ) طراحی مجدد فرآیندهای کسب و کار(داونپورت و شورت ۱۹۹۰، ابلنسکی ۱۹۹۴) مهندسی مجدد سازمان (لوونتال۱۹۹۴، هامر و چمپی۱۹۹۳) طراحی مجدد ریشه ای (جوهانسون۱۹۹۳) و معماری مجدد سازمان (تالوار۱۹۹۳)همگی از نا مهایی هستند که مقوله مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار را معرفی می کنند

هنگامی که از ما خواسته می شود تعریف کوتاهی از مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار به عمل آوریم پاسخ می دهیم که به معنای همه چیز را از نو آغازکردن است.

موضوعی که مهندسی مجدد را موضوع درخوربرای مطالعه می نمایاند، تغییرات شگرفی است که در شاریط کسب وکار طی سال های گذشته به وجود آمده است . شرایط صنعتی در ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته به طور اساسی تغییر کرده است.

بیان موضوع تحقیق

اکثر کتب و مقالات علمی، سابقه مهندسی مجدد را دهه ١٩٨٠ دانسته اند . در این دهه در بیشتر سازمانهای اقتصادی آمریکا یک نارضایتی فراگیر به علت عدم حصول ارزش افزوده بالا از فنآوری اطلاعات حاکم شد . این شرکتها با اینکه سرمایه عظیمی جهت توسعه فنآوروی اطلاعات صرف کرده

بودند، اما این سرمایه گذاری تاثیر چندانی در افزایش بهره وری و بهبود عملکرد آنان نداشت.

برای حل این مشکل نظریه های متفاوتی از سوی کارشناسان و متخصصان ارائه گردید که مهمترین آنها توسط مایکل همر بیان شد.

بر اساس این نظریه، سه نیرو بصورت جداگانه و نیز مشترک، شرکتهای امروزی را به گونه ای روزافزون به سرزمینی هدایت می کنند که به چشم مدیران و دست اندرکاران آن هراس انگیز و ناآشنا

می نماید. این سه نیرو عبارتند از : مشتریان، رقبا و تغییرات . که به C3 معروفند. در این دنیای دگرگون شده، اصول« تقسیم کار» وضع شده از سوی آدام اسمیت که محور سازماندهی شرکتها بود، دیگر کارساز نمی باشد و لذا برای شرکتها سودمند و ضروری نیست تا کار خود را بر پایه این اصول سازمان دهند. ساختار وظیفه گرا در دنیای کسب وکار امروز غیرمؤثر بوده و منسوخ است . شرکتها بایستی اینک برگرد محور فرآیندها سازماندهی شوند.

پیشینه تحقیق

مهندسی مجدد به معنی بازاندیشی بنیادین و طراحی مجدد ریشه‌ای فرایندها به منظور دستیابی به بهبود چشمگیر در معیارهای مهم عملکرد از قبیل هزینه، کیفیت، سرعت و خدمت است. این مفهوم توسط مایکل همر در سال ۱۹۹۰ معرفی گردید ومورد استقبال تمامی مدیران در سراسر دنیا قرار گرفت. این رهیافت نوین بهبودهای چشمگیری را در معیارهای عملکردی سازمانها نوید می‌داد اما در عمل، پیاده‌سازی آن با مشکلات متعدد روبه رو گردید و حدود ۷۰ درصد پروژه‌های مهندسی مجدد بدون دستیابی به نتایج مورد انتظار، با شکست مواجه شدند.

این مقاله با بررسی تطبیقی عوامل موفقیت و شکست پروژه‌های مهندسی مجدد به تدوین و ارایه یک مدل تحلیلی- اجرایی مهندسی مجدد می‌پردازد.عناصر تشکیل دهنده این مدل عبارتند از: حمایت و تعهد مدیریت ارشد، مدیریت تغییر، چشم‌انداز وجهت‌گیری استراتژیک، درک اصول و مفاهیم مهندسی مجدد، مدیریت پروژه، ترکیب تیم مهندسی مجدد، متدولوژی مدون، ، بهره‌گیری از فناوری اطلاعات، پیاده‌سازی و اجرا، و مشارکت کارکنان. توجه یا بی توجهی به هر یک از عوامل پیش گفته می‌تواند به موفقیت یا شکست پروژه مهندسی مجدد منجر شود.

مدل تحلیلی-‌اجرایی مهندسی مجدد

بر مبنای بررسی عوامل موفقیت و شکست پروژه‌های مهندسی مجدد اجرا شده، مدل تحلیلی – اجرایی مهندسی مجدد جهت اجرای موفقیت آمیز مهندسی مجدد ارائه می‌گردد (شکل شماره ۲):

مدل پیش گفته ماحصل مطالعه تطبیقی تحقیقات انجام شده درباره عوامل موفقیت و شکست پروژه‌های مهندسی مجدد است. از آنجایی که این مدل نتیجه بررسی تحلیلی پروژه‌های اجرا شده مهندسی مجدد است و رهنمودهایی را جهت اجرای موفق مهندسی مجدد ارائه می‌کند به عنوان مدل تحلیلی- اجرایی نامگذاری شده است.

از میان عوامل بیان شده در تحقیقات قبلی ۱۱ عامل اصلی به عنوان عوامل اصلی مهم و تأثیرگذار شناسایی و در مدل پیش گفته آمده است. هسته مرکزی موفقیت در پروژه‌های مهندسی مجدد، مدیریت مناسب فرایند تغییر است و حمایت و تعهد مدیریت ارشد همچون چتری فراگیر در تمامی مراحل به کارگیری موفقیت‌آمیز مهندسی مجدد نقشی اساسی دارد.

منابع

۱ – هامر، مایکل و جیمز چمبی، مهندسی دوباره شرکتها، ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، انتشارات موسسه فرهنگی رسا، تهران، ۱۳۷۹.

۲ – ابلنسکی، نیک، مهندسی مجدد و مدیریت دگرگون سازی سازمانها، ترجمه منصور شریفی کلویی، نشر آروین، تهران، ۱۳۷۶.

۳-همر- مایکل – ۱۳۷۵ ( طراحی نو در مدیریت) مهندسی دوباره شرکتها، منشور انقلاب سازمانی – عبدالرضا رضائی نژاد، چاپ اول- موسسه فرهنگی رسا- تهران

۴-. آبلنسکی – نیک ( ۱۳۷۶) «مهندسی مجدد و مدیریت دگرگون سازی سازمان» منصور شریفی کلوبی- چاپ اول – نشر آروین – تهران .

۵-مایکل همر و جیمز چمپی – مهندسی مجدد – ترجمه ایرج پاد (۱۳۷۴) ناشر سازمان مدیریت صنعتی (چاپ اول).

۶-پیتر، اف، دراکر – مدیریت آینده – ترجمه دکتر عبدالرضا رضایی نژاد – (۱۳۷۵) ناشر موسسه خدمات فرهنگی رسا (چاپ دوم)

۷- صدراله البرزی – چگونگی تکامل استراتژی رقابتی – مجله زمینه – شماره ۲۹ – آذر ۱۳۷۲

۸-مجید پسران قادر – بهسازی سازمانی درآمدی بر بهینه سازی تصمیمات شورای عالی اداری – مجله زمینه – شماره ۲۸ – آبان ۱۳۷۲.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.