تعداد صفحات: ۱۸۴ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان |
صفحه |
فصل اول: فصل اول : کلیات تحقیق…………………………………………………………………………………………… ۱ – ۱ – مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱ – ۲ – تعریف مسأله ………………………………………………………………………………………………………………. ۱ – ۳ – سابقه و ضرورت انجام تحقیق…………………………………………………………………………………….. ۱ – ۴ – سوالهای تحقیق …………………………………………………………………………………………………………. ۱ – ۵ – هدف ها………………………………………………………………………………………………………………………. ۱ – ۶ – چه کاربردهایی از انجام این تحقیق متصور است ؟…………………………………………………….. ۱ – ۷ – استفاده کنندگان از نتایج پایان نامه…………………………………………………………………………… ۱ – ۸ – روش انجام تحقیق………………………………………………………………………………………………………. ۱ – ۹ – ابزار گردآوری داده ها………………………………………………………………………………………………….. ۱ – ۱۰ – جامعه آماری و تعداد نمونه………………………………………………………………………………………. ۱ – ۱۱ – تعریف عملیاتی واژه ها و اصلاحات تحقیق………………………………………………………………. ۱ – ۱۲ – خلاصه فصل اول………………………………………………………………………………………………………… فصل دوم : ادبیات تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. ۲ – ۱ – مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲ – ۲ – ۱ – تعریف کارآفرینی ……………………………………………………………………………………………….. ۲ – ۲ – ۲ – سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی…………………………………………………………………………….. ۲ – ۲ – ۳ – کارآفرین کیست ؟………………………………………………………………………………………………… ۲ – ۲ – ۴ – به راسـتی کارآفرین کیسـت ؟ آیا کـارآفـرینـان ویژگیـهای متمایزی از دیـگر بازیگران صحنه اقتصاد دارند؟ …………………………………………………………………………………………………….. ۲ – ۲ – ۵ – تئوریهای جاری کارآفرینی……………………………………………………………………………………. ۲ – ۲ – ۶ – سه برداشت مختلف از کارآفرینی…………………………………………………………………………… ۲ – ۲ – ۶ – ۱ – رویکرد اول : کارآفرینی مترادف اشتغال (Employment) …………………….. ۲ – ۲ – ۶ – ۲ – رویکرد دوم : کارآفرینی و کسب و کار Business ………………………………….. ۲ – ۲ – ۶ – ۳ : رویکرد سوم کارآفرینی یعنی کسب و کارهای نوآورانه (Innovation) ……. ۲ – ۲ – ۷ – چارچوب مفهومی کارآفرینی………………………………………………………………………………… ۲ – ۲ – ۸ – فرصت…………………………………………………………………………………………………………………. ۲ – ۲ – ۹- تصمیم گیری کارآفرینانه……………………………………………………………………………………….. ۲ – ۲ – ۱۰ – انواع کارآفرینی…………………………………………………………………………………………………. ۲ – ۲ – ۱۱ – تعریف صنایع کوچک و متوسط(SMEها) …………………………………………………….. ۲ – ۲ – ۱۱ – ۱ – تعریف بنگاههای کوچک و متوسط……………………………………………………………. ۲ – ۲ – ۱۱ – ۲ – تعریف صنایع کوچک و متوسط در ایران………………………………………………….. ۲ – ۲ – ۱۱ – ۳ – تعریف صنایع کوچک و متوسط در اتحادیه اروپا……………………………………… ۲ – ۲ – ۱۱ – ۴ – نظریههای موجود درباره علل اقبال به بنگاههای کوچک و متوسط…………. ۲ – ۲ – ۱۱ – ۵ – نقـش شـرکتهای کوچـک و متوسـط در ایـجاد اشـتغال مولد و تقویت کارآفرینی………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲ – ۲ – ۱۱ – ۶ – جایگـاه صنایع کوچـک و متوسـط در کشـورهای توسعـه یافته و در حال توسعه……………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲ – ۲ – ۱۱ – ۷ – جایگاه بنگاه های کوچک و متوسط در اقتصاد…………………………………………. ۲ – ۲ – ۱۱ – ۸ – ویژگی های بنگاه های کوچک و متوسط…………………………………………………… ۲ – ۲ – ۱۱ – ۹ – موانع و مشکلات بنگاههای کوچک و متوسط……………………………………………. ۲ – ۳ – شاخص های سهولت کسب و کار……………………………………………………………………………… ۲ – ۳ – ۱ – وضعیت ایران از نظر شاخص کسب و کار…………………………………………………………… ۲ – ۳ – ۲ – وضعیت کارآفرینی در ایران…………………………………………………………………………………. ۲ – ۳ – ۲ – ۱ – پیشینه کارآفرینی در ایران…………………………………………………………………………. ۲ – ۳ – ۲ – ۲ – وضعیت شاخصهای کارآفرینی در ایران…………………………………………………….. ۲ – ۳ – ۳ – موانع قانونی رشد کارآفرینی در صنایع کوچک ایران……………………………………….. ۲ – ۳ – ۴ – ضرورت توجه به کارآفرینی در ایران…………………………………………………………………… ۲ – ۳ – ۵ – تصویری از وضع موجود بازار کار ، اشتغال و بیکاری در سال ۱۳۸۵………………… ۲ – ۳ – ۵ – ۱ – جمعیت………………………………………………………………………………………………………… ۲ – ۳ – ۵ – ۲ – جمعیت فعال……………………………………………………………………………………………….. ۲ – ۳ – ۵ – ۳ – جمعیت شاغل……………………………………………………………………………………………… ۲ – ۳ – ۵ – ۴ – جمعیت بیکار و نرخ بیکاری………………………………………………………………………… ۲ – ۳ – ۵ – ۵ – ترکیب اشتغال بر حسب بخش های اقتصادی……………………………………………. ۲ – ۳ – ۵ – ۶ – ترکیب منطقه ای ( شهری – روستایی ) جمعیت و بازار کار………………………. ۲ – ۳ – ۵ – ۷ – خلاصه نتایج وضع موجود بازارکار ، اشتغال و بیکاری در ایران…………………… ۲ – ۳ – ۵ – ۸ – خلاصه نتایج………………………………………………………………………………………………….. ۲ – ۴ – جمعیت فعال و نظریه اشتغال……………………………………………………………………………………… ۲ – ۴ – ۱ – مفاهیم…………………………………………………………………………………………………………………… ۲ – ۴ – ۲ – جمعیت فعال و نظریه اشتغال………………………………………………………………………………. ۲ – ۴ – ۳ – شکل اشتغال و صور طبقه بندی آن…………………………………………………………………….. ۲ – ۴ – ۴ – شغل کاذب……………………………………………………………………………………………………………. ۲ – ۵ – وضعیت اشتغال در استان سیستان و بلوچستان………………………………………………………….. ۲ – ۵ – ۱ – وضعیت اشتغال در استان سیستان و بلوچستان………………………………………………….. ۲ – ۵ – ۲ – قابلیت ها و محدودیت های توسعه بخشهای تولیدی و خدماتی استان…………….. ۲ – ۵ – ۳ – اصلی ترن قابلیتها ومزیتهای نسبی استان…………………………………………………………… ۲ – ۵ – ۳ – ۱ – موقعیت جغرافیایی وویژگی های فضایی – مکانی………………………………………. ۲ – ۵ – ۳– ۲ – فعالیتهای عمده اقتصادی- اجتماعی…………………………………………………………….. ۲ – ۵ – ۳ – ۳ – تاسیسات وتجهیزات زیربنایی……………………………………………………………………… ۲ – ۵ – ۴ – بررسی وضعیت اشتغال وبیکاری در استان سیستان وبلوچستان…………………………. ۲ – ۵ – ۵ – خدمات اشتغال………………………………………………………………………………………………………. ۲ – ۵- ۶ – پـیشنـهادات جـهـت رفع معـضـل بـیکاری و ایجاد اشتـغال در استان سـیستان وبلوچستان……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲ – ۵ – ۷ – اهداف و سیاست های کلی…………………………………………………………………………………… ۲ – ۶ – خلاصه فصل دوم…………………………………………………………………………………………………………… فصل سوم : روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. ۳- ۱- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۳- ۲ – نوع و روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………. ۳- ۳ – جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………… ۳ – ۴ – نمونه آماری………………………………………………………………………………………………………………….. ۳ – ۴ – ۱ – روش نمونه گیری تصادفی……………………………………………………………………………………. ۳ – ۴ – ۲ – نمونه گیری تصادفی ساده……………………………………………………………………………………. ۳ – ۵ – ابزار گردآوری داده ها………………………………………………………………………………………………….. ۳ – ۵ – ۱ – روش کتابخانه ای……………………………………………………………………………………………….. ۳ – ۵ – ۲ – پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………. ۳ – ۶ – فرضیه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………. ۳ – ۷ – سنجش اعتبار و روایی پرسشنامه……………………………………………………………………………….. ۳ – ۸ – فرایندانجام پژوهش……………………………………………………………………………………………………….. ۳ – ۹ – روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………….. ۳ – ۱۰ – خلاصه فصل سوم………………………………………………………………………………………………………. فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………. ۴ – ۱ – مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………… ۴ – ۲ – بحث در چارچوب یافته ها…………………………………………………………………………………………… ۴ – ۲ – ۱ – سؤال ۱ پژوهـش : چـه عـوامـلی دارنـدگان مشـاغل کـاذب را از کارآفرینی باز می دارد؟……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴ – ۲ – ۲ – سؤال ۲ پژوهش : دلایل گرایـش دارنـدگان مشاغل کاذب به این شغل ها کدام است؟…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴ – ۲ – ۳ – سـؤال ۳ پژوهـش : آیا دارنـدگان مشاغل کاذب ویژگی های رفتاری کارآفرینی دارند؟…………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۴ – ۳ – یافته های توصیفی………………………………………………………………………………………………………. ۴ – ۴ – تحلیل و تبیین داده ها………………………………………………………………………………………………. ۴- ۵ ) خلاصه فصل چهارم……………………………………………………………………………………………………….. فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………. ۵- ۱ – مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………. ۵ – ۲ – بحث در چارچوب یافته ها………………………………………………………………………………………….. ۵ – ۳- نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………… ۵ – ۴ – پیشنهاد های پژوهش…………………………………………………………………………………………………. ۵ – ۵ – محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………………………………… ۵ – ۶ – خلاصه فصل پنجم ……………………………………………………………………………………………………… مراجع …………………………………………………………………………………………………………………………………………. پیوست ها …………………………………………………………………………………………………………………………………… الف : ماده ۱۱ قانون برنامه چهارم توسعه…………………………………………………………………………………… ب : پرسش نامه …………………………………………………………………………………………………………………………. |
مقدمه
قراین موجود حاکی از آنند که ۱۶ سال دیگر (یعنی در افق ۱۴۰۴) ، نرخ بیکاری تک رقمی نخواهیم داشت . این موضوع را می توان از شاخصه های مهمی که بر اقتصاد کشور دلالت دارند استنباط کرد . البته این مسأله که ما برای دستیابی به یک سری از اهداف ، برنامه ریزی متمرکز انجام می دهیم ، خود مورد انتقاد است . اما این مسأله هم که ما برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده ، ابزارهای لازم را فراهم نمی آوریم ، نشان از عدم مسؤولیت پذیریمان دارد و بیش از هر چیز ، آینده نامعلوم و مبهمی برایمان به تصویر می کشد .
رکود اقتصادی ، اقتصاد نفتی و تک محصولی ، تورم ، نظام بانکی بیمار و عوامل بسیار دیگر که هر کدام نیازمند یک کار تحقیقاتی گسترده است ، بخشی هایی از مشکلات اقتصادی کشور به شمار می روند . در میان مشکلات مذکور ، بیکاری یکی دیگر از معضلاتی است که در خلال این سال ها گریبان اقتصاد کشور را گرفته است . در خصـوص دلایل پیدایش و رشد بیکاری ، کارشناسان اقتصادی و اجتماعی ، موارد گوناگونی بیان کرده اند که هر کدام به نحوی بر این مقوله تأثیر گذار هستند .
به جرأت می توان گفت افزایش ناگهانی جمعیت یکی از عمده ترین دلایل میزان بیکاری دهه اخیر در ایران به شمار می رود . در سال های نه چندان دور و در خلال جنگ تحمیلی ، نگاه امنیتی مسؤولان و دولتمردان کشور ، افزایش متولدین دهه ۶۰ را به همراه داشت که اکنون متولدین آن روزها ، بخش عمده ای از بیکاران امروز را تشکیل داده اند . البته اگر به موازات گذشت زمان ، زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی کشور ترمیم می شدند ، نه تنها امروز از عواقب خـطرناک بیـکاری گسترده جوانان به دور بودیم که حتی با بهره گیری از قدرت جوانی آنها ، بخش عظیمی از راه توسعه ملی را در صحنه جهانی طی کرده بودیم .
گناه رکود ، بیش از افزایش جمعیت
رشد کُند و زیر ظرفیت اقتصادی حاکم بر کشور که در چند سال اخیر شدت گرفته ، اگر در قیاس با افزایش جمعیت ، تأثیر بیشتری بر رشد بیکاری نداشته باشد ، یقیناً تأثیر کمتری نخواهد داشت. مشکلات بیشمار فضای کسب و کار – از ساز و کار نامتقارن تأمین سرمایه گرفته تا نظام پر از نقص مالیات – بخشی از مشکلات بنگاه های اقتصادی کشور را به وجود آورده اند که نتیجه آن چیزی جز سکون اقتصادی و مالی نبوده است . البته باید به موارد فوق ، تشدید شرایط تحریمی را هم بی افزاییم که تأثیر زیادی در تلاطم فضای اقتصادی کشور داشته است .
در حال حاضر ، بسیاری از بنگاه های زودبازده برای فعالیت های اقتصادی خود از تسهیلات بانکی استفاده کرده اند که به دلیل شرایط رکودی ، تورمی و تحریمی ، نتوانسته اند وام های خود را بازپرداخت کنند . این عدم بازپرداخت ، باعث شده دامنه رکود به بانک ها و از این طریق به سایر بخش های اقتصادی سرایت کند . قطعاً اگر مسؤولان ، فکری به حال رکود مالی و اقتصادی حال حاضر کشور نکنند ، اقتصاد ملی در زمانی نه چندان دور ، آسیب های بسیار شدیدتری خواهد دید که افزایش بیکاری و تداوم آن در بلند مدت یکی از پیامدهای آن است .
قدرت تولید مردان و زنان ایران
جدا از مباحث زیرساختی ، برخی ادعا می کنند که دلایل دیگری هم در رشد این بیکاری سهم داشته اند و تغییر ترکیب جنسیتی در فضای کار و افزایش شمار کارجویان و شاغلان زن در بازار کار یکی از آن موارد است . در پاسخ باید گفت ، بیکاری نتیجه مشارکت زنان در بازار کار نیست ، بلکه گناه اصلی باز هم متوجه نقایصی است که در زیرساخت های اقتصادی و کاری کشور وجود دارند . مضاف بر این ، باید توجه داشت به دلیل آن که زنان نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند ، بهره مندی بجا از آنها در فضای کسب و کار ، می تواند نقش تعیین کننده ای در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد .
در نهایت با توجه به آن که بیش از هر چیز ، نیازمند اصلاح و ترمیم زیرساخت های اقتصادی کشور هستیم ، باید به مشکلاتی که در حوزه کار و اقتصاد قرار دارند رسیدگی کرده ، آنها را رفع کنیم و با بهره گیری درست و حساب شده از نیروی کار آموزش دیده اعم از زن و مرد ، راه دستیابی به توسعه متوازن کشور را تسهیل نماییم .
تعریف مسأله
جهان بیش از هر عصر دیگری میدان مسابقه اقتصادی شده و اقتصاد بیش از هر زمان دیگری به علم ، دانش ، فکر و اندیشه متکی شده است . برندگان مسابقه مردمانی هستند که مقتضیات و منابع با ارزش زمـان را بشناسند و خود را به ابزارها و برگ های برنده مجهز کنند .
رشد شتابنده پیشرفت تکـنولوژی در دهـه های اخیر ، به میزانی فزاینـده و چشمگیر بوده که قابل مقایسـه با هیـچ دوره ای دیـگر نیست . تاثیرات ایـن رشـد را در هـمه ابـعاد زندگی انسان می تـوان مشـاهده کرد .
و اما هـرچه زندگی علمی تر و صنعتی تر می شود افراد به همان اندازه احتیاج به فراگیری تخصـص های لازم برای رفع نیـازهای خود پیدا می کنند . جوامعی که نتوانند افراد متخصص به اندازه کافی تربیت کنـند ناچار نـیروی کار آنها به سـوی مشـاغلی روی می آورند که احـتیاج به تخصص ندارد و از میان مشاغل بدون تخصص ، شغلی را انتخاب می کنند کـه ساده تر و سودآوری آن سـریـع تر بـاشد بدون تردید روش معیشت و نوع شغل شهروندان در سیـمای شهر تأثیر بـسزایی می گـذارد . افرادی که به مشـاغل کاذب می پـردازند چون مجوز قانونی برای کسب و کار ندارند ، هرجـا و هر گوشه از شـهر را که فضـای خالی داشـته باشـد به عـنوان محل کـسـب خود انـتخاب و وسایل خود را همان جا پهن وشروع بـه کار مـی کـنند .
منابع
- √خارقانی، ندا (۱۳۸۵) ، “نظریه کارآفرینی شومپیتر”، در دنیای اقتصاد ، ضمیمه تحلیلی ماهانه شماره ۲۰.
- √دبیرخانه طرح کاراد (۱۳۸۵) ، “کارآفرینی چیست”، سایت دبیرخانه طرح کاراد (طرح توسعه کارآفرینی در دانشگاههای کشور)
- √هیسریچ ، رابرت دی ، پیترز، مایکل پی. (۱۳۸۳)، “کارآفرینی”، جلد اول، مترجمین: علیرضا فیضبخش، √حمیدرضا تقییاری، تهران: موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف.
- √مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ، ۱۳۸۴
- √مرکز آمار ایران – نتایج اولیه سرشماری کل کشور – ۱۳۸۵
- √دلاور علی(۱۳۷۴ )مبانی نظری و عملی در علوم انسانی و اجتماعی ؛ انتشارات رشد ؛ چاپ سوم
- √روشهای تحقیق در علوم اجتماعی ؛ جلد سوم ؛ نشر دیدار
- √احمدپور داریانی ، محمود(۱۳۸۳) کار آفرینی ، چاپ اول، تهران : انتشارات پردیس
- √پورقاز ، عبدالوهاب بررسـی علـل گرایـش به مشـاغل کاذب در شهرستان زاهدان ، نشریه اسوه ، سال سوم ، شماره ۹.
- √توسلی ، غلامعباس ، جامعه شناسی کار و شغل ، تهران : انتشارات سمت ، چاپ دوم ، ۱۳۷۸.