تعداد صفحات: ۴۳ | قابل ویرایش
چکیده
مقدمه: روزبروز دولتهای جهان جهت فراهم کردن خدمات بهداشت-درمان بطور مؤثر، کارا و کافی با فشارهای زیادی روبرو می شوند. تحولات و کوششهای توانمندسازی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه روشهای مشابهی را برای رسیدن به نظامهای بهداشت-درمان با عملکرد بهتر میپذیرند. همه این روشها بر پاسخگو بودن بعنوان یک عنصر اساسی در اجرای تحولات بهداشت-درمان و بهبود عملکرد سیستم تاکید میکنند. لذا این پژوهش بمنظور بررسی نظام پاسخگوئی عملکرد در بیمارستان حضرت رسول صورت گرفته است.
روش پژوهش: این پژوهش به صورت مقطعی انجام گردید. پس از جستجوی موضوعی در کتب و مقالات کتابخانهای و اینترنتی بر اساس اصول استخراج شده از چارچوبهای کشورهای امریکا و کانادا، نظام پاسخگوئی عملکرد را به سه بخش، شامل؛ “ملزومات نظام پاسخگوئی عملکرد”، “اجزاء نظام پاسخگوئی عملکرد” و “فرهنگ پاسخگوئی عملکرد و میزان آمادگی کارکنان برای استقرار نظام پاسخگوئی عملکرد” تقسیم کرده و به منظور اندازهگیری آنها پرسشنامه و چکلیست تهیه گردید.
پس از تعیین اعتبار و ثبات بین ۳۰ نفر از کارکنان که در بخشهای مختلف بیمارستان مورد مطالعه بودند، توزیع گردید. در نهایت بر اساس اطلاعات جمعآوری شده چارچوبی برای نظام پاسخگوئی مبتنی بر عملکرد پیشنهاد گردید.
مقدمه
روزبروز دولتهای جهان جهت فراهم کردن خدمات بهداشت-درمان بطور مؤثر، کارا و کافی با فشارهای زیادی روبرو می شوند. تحولات و کوششهای توانمندسازی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه روشهای مشابهی را برای رسیدن به نظامهای بهداشت-درمان با عملکرد بهتر میپذیرند. از جمله؛ کوچکسازی، خصوصیسازی، رقابت در عرضه خدمات، سنجش عملکرد و مشارکت مردم. همه این روشها بر پاسخگو بودن بعنوان یک عنصر اساسی در اجرای تحولات بهداشت-درمان و بهبود عملکرد سیستم تاکید میکنند.
متاسفانه در بیمارستانهای کشور، مشخص نبودن مسؤولیتها و نقشهای افراد و نداشتن اختیارات متناسب با مسؤولیتهای واگذار شده، باعث دوباره کاری وکاهش کارائی و اثربخشی خدمات ارائه شده میشود. در نتیجه؛ فعالیتهای کارکنان بطور ضعیفی انجام میشود و هدف اصلی بیمارستان که ارائه خدمت به بیماران و رضایت آنان می باشد، تامین نمیشود، بنابراین به دلیل محدود بودن منابع، افزایش انتظارات مشتری و اهمیت کیفیت خدمات ارائه شده و تاکید براجرای طرح تکریم ارباب رجوع (بخشنامه شماره ۸۵۴۰/۱۳.ص مورخ ۱۰/۲/۸۱ شورایعالی اداری) بخصوص در بیمارستانها که بیماران مشتریان آنها می باشند و کیفیت خدمات با جان انسانها ارتباط دارد، مشارکت افراد جامعه و کلیه ذینفعان در برنامهریزی برای کاربرد این منابع محدود، یک امر اجتناب ناپذیر میباشد.
لذا سیستم پاسخگوئی در برابر عملکرد، با در نظر داشتن انتظارات عملکردی مشتریان داخلی (کارمندان بیمارستان) و مشتریان خارجی (بیماران) و منابع موجود و با برقراری ارتباطات لازم برای تضمین اجرای برنامهها، نیاز حیاتی مذکور را در بیمارستانها برآورده میسازد.
ایجاد ظرفیت برای پاسخگوئی
بر اساس یافتههای پژوهش باید ظرفیت برای پاسخگوئی ایجاد گردد. لذا بر اساس مطالعات انجام گرفته عناصر کلیدی برای ایجاد ظرفیت پاسخگوئی شامل موارد ذیل میباشد:
- متناسب سازی اختیارات و مسؤولیتها
- برقراری ارتباطات دو طرفه: بدین منظور لازم است که مشخص گردد که چه کسی به چه کسی پاسخگو میباشد و مسؤولیت هر یک از کارکنان در قبال دیگران چیست.
پایش و گزارشدهی
انجام اقدامات فوق بدون پایش و ارزیابی آنها نتیجهای در پی نخواهد داشت، پایش و گزارشدهی برای تصمیمگیری درست و منطقی حیاتی است. اطلاعات حاصل شده از طریق گزارشدهی، پایهای را برای تصمیمات مناسب جهت بهبود عملکرد و اقدامات اصلاحی فراهم میآورد. در مرحله بعدی، پس از پایش و ارزیابی عملکرد و ارزیابی سیستم پاسخگوئی، بر اساس اطلاعات حاصل از گزارشها نقایص موجود در هر مرحله مورد بازبینی و اصلاح قرار میگیرد. بنابراین جهت کاربردی کردن پایش و گزارشدهی رعایت اصول ذیل ضروری است:
- وجود دوره زمانی مشخصی برای پایش عملکرد کارکنان
- مشخص بودن مسؤولیت پایش عملکرد کارکنان
- مشارکت کارکنان در پایش عملکرد خود
- وجود دوره زمانی مشخصی برای پایش گزارشها
- مشخص بودن نوع اطلاعات مورد نیاز برای گزارش دهی
- مشخص بودن مسؤولیت فراهم کردن اطلاعات لازم
- مشخص بودن مسؤولیت جمع آوری اطلاعات
- مشخص بودن مسؤولیت تحلیل اطلاعات جمع آوری شده
- ارائه اطلاعاتی درباره کیفیت دادههای عملکرد از طریق گزارشها
منابع
- Adams, Jacob E. and Michae, Kirst, W. New Demands and Concepts for Educational Accountability: Striving for Results in An Era of Accountability. 2001.
- Alcazar, Lorena and Raْl Andrade. Induced Demand and Absenteeism In Peruvian Hospitals. In R. Di Tella and W. D. Savedoff, eds. Diagnosis Corruption: Fraud in Latin America’s Public Hospitals. Washington, DC: Inter-American Development Bank, pp. 123-163. 2001.
- Ammous, David.N. Accountability For Performance. Georgia University. 2001.
- Ananda.S & Rabinowitz. Building a Workable Acountability System. WESTED. 2002.
- Armstrong, Jane. Engaging Policymakers In Accountability Standards. CRESST Conference. 2000.