نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله بررسی نظام پاسخ گویی مبتنی بر عملکرد در بیمارستان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۳ | قابل ویرایش

چکیده

مقدمه: روزبروز دولتهای جهان جهت فراهم کردن خدمات بهداشت-درمان بطور مؤثر، کارا و کافی با فشارهای زیادی روبرو می شوند. تحولات و کوشش­های توانمندسازی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه روشهای مشابهی را برای رسیدن به نظامهای بهداشت-درمان با عملکرد بهتر می­پذیرند. همه این روشها بر پاسخگو بودن بعنوان یک عنصر اساسی در اجرای تحولات بهداشت-درمان و بهبود عملکرد سیستم تاکید می­کنند. لذا این پژوهش بمنظور بررسی نظام پاسخگوئی عملکرد در بیمارستان حضرت رسول صورت گرفته است.

روش پژوهش: این پژوهش به صورت مقطعی انجام گردید. پس از جستجوی موضوعی در کتب و مقالات کتابخانه­ای و اینترنتی بر اساس اصول استخراج شده از چارچوبهای کشورهای امریکا و کانادا، نظام پاسخگوئی عملکرد را به سه بخش، شامل؛ “ملزومات نظام پاسخگوئی عملکرد”، “اجزاء نظام پاسخگوئی عملکرد” و “فرهنگ پاسخگوئی عملکرد و میزان آمادگی کارکنان برای استقرار نظام پاسخگوئی عملکرد” تقسیم کرده و به منظور اندازه­گیری آنها پرسشنامه و چک­لیست تهیه گردید.

پس از تعیین اعتبار و ثبات بین ۳۰ نفر از کارکنان که در بخشهای مختلف بیمارستان مورد مطالعه بودند، توزیع گردید. در نهایت بر اساس اطلاعات جمع­آوری شده چارچوبی برای نظام پاسخگوئی مبتنی بر عملکرد پیشنهاد گردید.

مقدمه

روزبروز دولتهای جهان جهت فراهم کردن خدمات بهداشت-درمان بطور مؤثر، کارا و کافی با فشارهای زیادی روبرو می شوند. تحولات و کوششهای توانمندسازی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه روشهای مشابهی را برای رسیدن به نظامهای بهداشت-درمان با عملکرد بهتر می­پذیرند. از جمله؛ کوچک­سازی، خصوصی­سازی، رقابت در عرضه خدمات، سنجش عملکرد و مشارکت مردم. همه این روشها بر پاسخگو بودن بعنوان یک عنصر اساسی در اجرای تحولات بهداشت-درمان و بهبود عملکرد سیستم تاکید می­کنند.

متاسفانه در بیمارستانهای کشور، مشخص نبودن مسؤولیت­ها و نقش­های افراد و نداشتن اختیارات متناسب با مسؤولیت­های واگذار شده، باعث دوباره کاری وکاهش کارائی و اثربخشی خدمات ارائه شده می­شود. در نتیجه؛ فعالیتهای کارکنان بطور ضعیفی انجام می­شود و هدف اصلی بیمارستان که ارائه خدمت به بیماران و رضایت آنان می باشد، تامین نمی­شود، بنابراین به دلیل محدود بودن منابع، افزایش انتظارات مشتری و اهمیت کیفیت خدمات ارائه شده و تاکید براجرای طرح تکریم ارباب رجوع (بخشنامه شماره ۸۵۴۰/۱۳.ص مورخ ۱۰/۲/۸۱ شورایعالی اداری) بخصوص در بیمارستانها که بیماران مشتریان آنها می باشند و کیفیت خدمات با جان انسانها ارتباط دارد، مشارکت افراد جامعه  و کلیه ذینفعان در برنامه­ریزی برای کاربرد این منابع محدود، یک امر اجتناب ناپذیر می­باشد.

لذا سیستم پاسخگوئی در برابر عملکرد، با در نظر داشتن  انتظارات عملکردی مشتریان داخلی (کارمندان بیمارستان) و مشتریان خارجی (بیماران) و منابع موجود و با برقراری ارتباطات لازم برای تضمین اجرای برنامه­ها، نیاز حیاتی مذکور را در بیمارستانها برآورده می­سازد.

ایجاد ظرفیت برای پاسخگوئی

بر اساس یافته­های پژوهش باید ظرفیت برای پاسخگوئی ایجاد گردد. لذا بر اساس مطالعات انجام گرفته عناصر کلیدی برای ایجاد ظرفیت پاسخگوئی شامل موارد ذیل می­باشد:

  • متناسب سازی اختیارات و مسؤولیت­ها
  • برقراری ارتباطات دو طرفه: بدین منظور لازم است که مشخص گردد که چه کسی به چه کسی پاسخگو می­باشد و مسؤولیت هر یک از کارکنان در قبال دیگران چیست.

پایش و گزارش­دهی

انجام اقدامات فوق بدون پایش و ارزیابی آنها نتیجه­ای در پی نخواهد داشت، پایش و گزارش­دهی برای تصمیم­گیری درست و منطقی حیاتی است. اطلاعات حاصل شده از طریق گزارش­دهی، پایه­ای را برای تصمیمات مناسب جهت بهبود عملکرد و اقدامات اصلاحی فراهم می­آورد. در مرحله بعدی، پس از پایش و ارزیابی عملکرد و ارزیابی سیستم پاسخگوئی، بر اساس اطلاعات حاصل از گزارش­ها نقایص موجود در هر مرحله مورد بازبینی و اصلاح قرار می­گیرد. بنابراین جهت کاربردی کردن پایش و گزارش­دهی رعایت اصول ذیل ضروری است:

  • وجود دوره زمانی مشخصی برای پایش عملکرد کارکنان
  • مشخص بودن مسؤولیت پایش عملکرد کارکنان
  • مشارکت کارکنان در پایش عملکرد خود
  • وجود دوره زمانی مشخصی برای پایش گزارشها
  • مشخص بودن نوع اطلاعات مورد نیاز برای گزارش دهی
  • مشخص بودن مسؤولیت فراهم کردن اطلاعات لازم
  • مشخص بودن مسؤولیت جمع آوری اطلاعات
  • مشخص بودن مسؤولیت تحلیل اطلاعات جمع آوری شده
  • ارائه اطلاعاتی درباره کیفیت داده­های عملکرد از طریق گزارشها

منابع

  1. Adams, Jacob E. and Michae, Kirst, W. New Demands and Concepts for Educational Accountability: Striving for Results in An Era of Accountability. 2001.
  2. Alcazar, Lorena and Raْl Andrade. Induced Demand and Absenteeism In Peruvian Hospitals. In R. Di Tella and W. D. Savedoff, eds. Diagnosis Corruption: Fraud in Latin America’s Public Hospitals. Washington, DC: Inter-American Development Bank, pp. 123-163. 2001.
  3. Ammous, David.N. Accountability For Performance. Georgia University. 2001.
  4. Ananda.S & Rabinowitz. Building a Workable Acountability System. WESTED. 2002.
  5. Armstrong, Jane. Engaging Policymakers In Accountability Standards. CRESST Conference. 2000.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.