نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه عوامل موثر بر نقش تحریم ها بر تجارت الکترونیک در شرکت های صنعتی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۵۴ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱

فصل اول : کلیات پژوهش

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۳

بیان مساله …………………………………………………………………………………………………………………………………………۵

اهمیت و ضرورت پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………….۸

اهداف پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………۹

سئوالات پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………….۱۰

متغیرهای پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………….۱۱

فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

تاریخچه تجارت الکترونیک ……………………………………………………………………………………………………………..۱۵

تعریف تجارت الکترونیک ………………………………………………………………………………………………………………..۱۶

مزایا و معایب تجارت الکترونیک ……………………………………………………………………………………………………….۱۷

بسترهای لازم برای تجارت الکترونیک ………………………………………………………………………………………………..۱۹

محدودیتهای تجارت الکترونیک ………………………………………………………………………………………………………..۱۹

مدلهای تجارت الکترونیک ……………………………………………………………………………………………………………….۲۰

تجارت فروشنده با فروشنده ……………………………………………………………………………………………………………….۲۱

تجارت فروشنده با مصرف کننده ……………………………………………………………………………………………………….۲۲

تجارت مصرف کننده با مصرف کننده ………………………………………………………………………………………………..۲۲

تجارت مصرف کننده با فروشنده ……………………………………………………………………………………………………….۲۳

تجارت نقطه به نقطه ………………………………………………………………………………………………………………………..۲۳

تجارت فروشنده با اداره …………………………………………………………………………………………………………………..۲۴

تجارت مصرف کننده با اداره ……………………………………………………………………………………………………………۲۴

رااندازهی یک تجارت الکترونیکی ……………………………………………………………………………………………………۲۴

تجارت الکترونیک در ایران ……………………………………………………………………………………………………………..۲۹

کاربرد تجارت الکترونیک ……………………………………………………………………………………………………………….۳۰

مفهوم تجارت الکترونیکی ………………………………………………………………………………………………………………..۳۲

بررسی توامندهای تجارت الکترونیکی بر عملکرد شرکت ها ……………………………………………………………………۳۳

تاثیر اینترنت بر ساختار صنعت ……………………………………………………………………………………………………………۳۳

تاثیر تجارت الکترونیکی بر توسعه صادات ……………………………………………………………………………………………۳۵

راهکارهای تجارت الکترونیک برای تسهیل و تسریع فرایندهای صادارات ………………………………………………….۳۷

مزایای تجارت الکترونیک از دیدگاه فروشندگان ………………………………………………………………………………….۳۸

مدل فرایند تجارت الکترونیک …………………………………………………………………………………………………………..۳۹

گردش کار و تجارت الکترونیک ………………………………………………………………………………………………………۴۰

تاثیر تجارت الکترونیک بر فرایند تولید و مدیریت تولید ………………………………………………………………………..۴۱

تعاریف تجارت الکترونیک از دیدگاه دانشمندان ………………………………………………………………………………….۴۴

تعریف گروه کاری فناوری از تجارت الکترونیک ………………………………………………………………………………..۴۴

چارچوب های نظری تجارت الکترونیک …………………………………………………………………………………………….۴۵

پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………..۴۷

پیشینه داخلی تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………۴۷

تحقیقات خارج از کشور …………………………………………………………………………………………………………………..۵۰

فصل سوم : روش تحقیق

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………۵۳

نوع و روش پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………..۵۳

متغیرهای پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………۵۴

قلمرو پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………۵۵

جامعه آماری و روش نمونه گیری ………………………………………………………………………………………………………۵۵

نمونه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………………………۵۶

نحوه اختصاص حجم نمونه به هر کدام از شهرک های صنعتی …………………………………………………………………۵۷

روش گرداوری داده ها …………………………………………………………………………………………………………………….۵۷

ابزار گرداوری اطلاعات و داده ها ………………………………………………………………………………………………………۵۷

روش های تحلیل آماری …………………………………………………………………………………………………………………..۶۰

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………۶۲

آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………………………………………………….۶۳

آمار استنباطی و آزمون فرضیه ها ………………………………………………………………………………………………………..۷۰

فصل پنجم: بررسی نتایج

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۱۰

مقایسه یافته های پژوهش با سایر پژوهش های انجام شده داخلی و خارجی ………………………………………………۱۱۱

پیشنهاد جهت انجام پژوهش های آینده ……………………………………………………………………………………………..۱۱۹

محدودیت های پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………….۱۱۹

منابع و ماخذ …………………………………………………………………………………………………………………………………۱۲۱

پیوست

پرسشنامه

چکیده

این پژوهش عوامل موثر بر نقش تحریم ها بر تجارت الکترونیک در شرکتهای صنعتی استان فارس را تحت تأثیر قرار می دهند، بررسی می کند. هدف این مقاله از یک سو تعیین نمودن عواملی که شکل گیری نگرش نسبت به تجارت الکترونیک را تحت تأثیر قرار میدهند، و از سوی دیگر مطالعه و بررسی رابطه این عوامل را در تجارت الکترونیک می باشد.

توسعه شگفت انگیز فن آوری اطلاعات و ارتباطات، جهان و به تبع آن دنیای صنعت را به سرعت دگرگون ساخته است. براین اساس در این مقاله، نقش عوامل سازمانی ، عوامل مدیریتی ، عوامل تکنولوژیکی ، عوامل هزینه ای ، عوامل فرهنگی ،عوامل محیطی ، عوامل بازار ، میزان تاثیر نگرش مدیران به تجارت الکترونیک ، میزان تاثیر متغیر آمادگی سازمانی شرکت های صنعتی استان فارس مورد بررسی قرار گرفته است.

در این مطالعه با درنظر گرفتن جامعه مدیران و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی مضاعف بر حسب مناطق، نمونه های  آماری به ترتیب به حجم۲۹۳ انتخاب و از پرسشنامه برای جمع آوری نظرات نمونه آماری در تحقیق استفاده گردید.

روایی پرسشنامه ها به طریق محتوایی حاصل گردید و پایایی آن ها نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ که بترتیب ۸۴/. و ۹۲/. بدست آمد، تایید گردید. برای تحلیل داده های پرسشنامه و آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون نسبت و جداول توافقی و نیز آزمون ضریب پیرسون و از رگرسیون کمک گرفته شده است.

مقدمه

بحث الکترونیکی کردن امور به خصوص تجارت، یکی از مقولات بسیار مهم و اساسی است که باید از زوایای گوناگون مورد توجه و تامل قرار گیرد. وقتی که موقعیت خودمان را در اقتصاد بین‌الملل مرور می‌کنیم و عدم تحقق اهداف را تحلیل می‌کنیم، یکی از گلوگاه‌های اساسی، توانایی اندک در استفاده از فرصت‌هایی است که می‌تواند در کشور تحولات مثبت ایجاد کند.

هرگاه سخن از بانک‌داری الکترونیکی به میان می‌آید، ناخودآگاه به یاد دستگاه‌های خودپرداز می‌افتیم؛ به یاد دستگاه‌های یک در میان سالم، صف‌های شلوغ و من به یاد آن روز می‌افتم که مسافر بودم و درست دم غروب، میان حضور خلوت اشیا، یکی از همین دستگاه‌ها، کارت اعتباری‌ام را بلعید!اما از همان آغاز، یعنی سال ۱۹۱۸ میلادی که بانک‌های فدرال آمریکا با کمک تلگراف به انتقال وجوه می‌پرداختند، ماجرا به همین جا، یعنی دریافت و پرداخت پول ختم نمی‌شد و حتی در ایران که با فاصله تاریخی حدود پنجاه و سه چهار سال بعد، یعنی در سال ۱۳۵۰، کار خود را آغاز کرد، ماجرا به پرداخت اتوماتیک پول و دستگاه‌های خودپرداز ختم نمی‌شد.بانک‌داری الکترونیکی در ایران، کار خود را به طور رسمی در سال‌های ۱۳۷۲ و ۷۳ و با ایجاد ارتباطی میان بانک ملی و فروشگاه شهروند، آغاز کرد؛

سپس در سال ۱۳۸۱ و با تدوین مجموعه مقررات حاکم بر شبکه تبادلات بین بانکی یا همان طرح شبکه شتاب، زمینه‌های گسترده‌تری از بانک‌داری الکترونیکی در ایران مطرح شد. با ایجاد شبکه شتاب، ابتدا بانک‌های کشاورزی، توسعه صادرات و صادرات ایران، به این شبکه پیوستند.

بیان مساله

مساله در این تحقیق بررسی تجارت الکترونیک و الکترونیکی شدن خدمات بانکی می باشد که یکی از مقولات مهم در عرضه تجارت کنونی در جامعه و جهان می باشد. هم اکنون کشور بدون امکانات خدمات الکترونیکی بانکها با وجود ندارد و یا اگر هم وجود دارد چنین کشوری جایگاهی در معاملات و تجارت با سایر کشورها را ندارد. بنابراین می بینیم که تجارت الکترونیک و خدمات الکترونیکی در بانکها نه تنها در بین مردم و خدمات عادی بانکی و تجاری جای دارد بلکه در معاملات کلان و ارتباط بین تجارت بین کشورها نیز جایگاه مهمی دارا می باشد. در این تحقیق می خواهیم به بررسی مساله خدمات الکترونیکی بانکها و تجارت الکترونیکی و نقش آن چه از نظر بانکها و مردم و کشورها بپردازیم.

ظهور اینترنت  و کابردهای تجارت الکترونیک در کسب و کار ، اثرات شگرفی بر نحوه انجام کار  و ساختار صنایع مختلف داشته است. به دلیل  مزایای متعدد ی که این نو آوری برای سازمان ها به همراه دارد. بسیاری از شرکت ها به بکار گیری آن تمایل دارند .

از سوی  دیگر بنا به گفته مایکل پورتر(۲۰۰۱)به کارگیری تجارت الکترونیک اکنون یک گزینه اختیاری نیست بلکه نوعی اجبار است و شرکت ها ناگزیر از بکارگیری آن هستند . بنابر این بکارگیری تجارت الکترونیک نوعی تغییر و نوآوری است و تحت تاثیر عواملی قرار دارد که تاثیرات مثبت و منفی در بکارگیری تجارت الکترونیک  دارند . تعاریف متفاوتی از  تجارت الکترونیک ارائه شده است .(صنایعی،۱۳۷۹)

تاریخچه تجارت الکترونیک

انسان از ابتدای خلقت تا کنون روشهای تجاری متفاوتی را تجربه کرده است . در ابتدا سیستم تبادل کالا رایج بود . شکارچی گوشت را با سلاح عوض می کرد . این سیستم اشکالات فراوانی داشت . مثلا ممکن بود شکارچی نتواند سلاح سازی را پیدا کند که به گوشت احتیاج داشته باشد . در این صورت گوشتها فاسد می شدند . در بعضی تمدنها سیستم کالای محبوب به وجود آمد . در سرزمینی که گندم غذای اصلی مردم آن بود ، شکارچی گوشت را با گندم و گندم را با سلاح تعویض می کرد . این روش هم مشکلات زیادی داشت .

کالای محبوب در سرزمینهای مختلف متفاوت بود . از طرف دیگر معیاری برای سنجش ارزش آن وجود نداشت و حمل و نقل آن هم مشکل بود بدون شک اختراع پول اولین انقلاب در زمینه تجارت بود . ارزش آن مشخص بود ، حمل آن آسانتر بود ، فاسد نمی شد و همه طاب آن بودند . فواید استفاده از پول به اندازه ای بود که حتی تا چند دهده قبل کمتر کسی انتظار یک انقلاب دیگر را داشت . ارتباط بین تجارت و تکنولوژی دیر زمانی است که وجود داشته و ادامه دارد .

در واقع یک پیشرفت تکنیکی باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت کشتی بود . در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد ، فینیقیان تکنیک ساخت کشتی را به کار بردند تا از دریا بگذرند و به سرزمینهای دور دست یابند . با این پیشرفت ، برای اولین بار مرزهای جغرافیایی برای تجارت باز شد و تجارت با سرزمینهای دیگر آغاز شد.

تعریف تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک انجام کلیه فعالیتهای تجاری با استاده از شبکه های ارتباطی کامپیوتری ، به ویژه اینترنت است . تجارت الکترونیک ، نوعی تجارت بدون کاغذ است . به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم  برای حمل ونقل کالاها ، با زحمت کمتر و مبادلات بانکی شتاب بیشتر انجام خواهد شد .

شرکتها برای ارتباط با یکدیگر محدودیتهای فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر ساده تر و سریع تر صورت می پذیرد . ارتباط فروشندگان با مشتریان نیز میتواند به صورت یک به یک با هر مشتری باشد . به عبارت دیگر ، تجارت الکترونیک نامی عمومی برای گستره ای از نرم افزارها و سیستم ها است که خدماتی مانند جستجوی اطلاعات ، مدیریت تبادلات ، بررسی وضعیت اعتبار ، اعطای اعتبار ، پرداخت به صورت روی خط ، گزارش گیری و مدیریت حسابها را در اینترنت به عهده می گیرند . این سیستمها زیربنای اساسی فعالیتهای مبتنی بر اینترنت را فراهم می آورند . هدف از بکارگیری تجارت الکترونیک ، ارائه روشی جدید در انجام امور بازرگانی می باشد.

منابع و ماخذ

۱-آذر ،عادل ،تحلیل مسیر و علت یابی در علم مدیریت فمجله مجتمع آموزش عالی قم ،سال چهارم ،شماره ۱۵، ۹۶-۵۹

۲-آذر ،عادل ،مومنی ، منصور (۱۳۸۴)آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد دوم ،انتشارات سمت

۳-آهنچی،محمد (۱۳۸۶)مدیریت استراتژیک نگرش نو بر مدیریت استراتیک در تئوری و عمل ،سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی

۴-باباگلی ،ایمان ،خانلرزاده ،فاطمه (۱۳۸۹)موانع رشد و توسعه تجارت الکترونیک در ایران ،اولین همایش ملی و چهارمین همایش موسسه آموزش عالی خاوران :فناوری های نوین در علوم انسانی

۵-باباگلی و همکاران (۱۳۸۸)چالش ها و راهکارهای توسعه تجارت الکترونیک در ایران ،ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

۶-توفیقی عدالت خواه ، صارم(۱۳۸۶)مشکلات و موانع گسترش تجارت الکترونیکی در ایران ،چهارمین همایش تجارت الکترونیکی

۷-چیرانی ،ابراهیم ،طالقانی ،محمد ،سهلانی ،حامد (۱۳۸۸) نقش تجارت الکترونیک در ایجاد مزیت رقابتی ، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.