نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

نقش تعمیرات و نگهداری در افزایش بهره وری در صنعت خودرو

فهرست مطالب این مقاله

نقش تعمیرات و نگهداری در افزایش بهره وری در صنعت خودرو

تعداد صفحات : ۹۰ | قابل ویرایش

نگهداری و تعمیرات، در مجموع، بخش عمده‌ای از هزینه‌های تولید را در بر می‌گیرد. با توجه به نوع صنعت مورد بررسی، این هزینه چیزی حدود ۱۵ تا ۶۰ درصد هزینه محصول تولید شده را در بر می‌گیرد.

فهرست

عنوان                                                                                                           صفحه

چکیده…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱

فصل اول:کلیات تحقیق………………………………………………………………………………………………. ۳

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… ۴

بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………… ۶

اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. ۹

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق……………………………………………………………………………………. ۱۰

فصل دوم:ادبیات تحقیق……………………………………………………………………………………………… ۱۱

تعریف برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات……………………………………………………………………….. ۱۲

مراحل ایجاد برنامه……………………………………………………………………………………………………. ۱۴

مراحل پیاده کردن یک برنامه جدیدP.M……………………………………………………………………….. 15

برنامه (طرحها) جهت رسیدن به اهدافP.M………………………………………………………………….. 16

لزوم استفاده از سیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات تولید…………………………………………… ۱۷

نیاز مبرم صنایع به P.M در کارخانه ……………………………………………………………………………. ۱۸

نتایج حاصل ازP.M در کارخانه………………………………………………………………………………….. ۱۸

علائم فقدان سیستم نگهداری و تعمیرات ……………………………………………………………………… ۲۲

نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود……………………………………………………………………………… ۲۴

نگهداری و تعمیرات اصلاحی……………………………………………………………………………………… ۲۶

فعالیت های تعمیر و نگهداری و تدوین و گسترش آنها…………………………………………………….. ۲۸

وظایف مدیریتی……………………………………………………………………………………………………….. ۲۹

وظایف فنی……………………………………………………………………………………………………………… ۲۹

وظایف عملیاتی………………………………………………………………………………………………………… ۲۹

مزیتهای واحدهای غیرمتمرکز………………………………………………………………………………………. ۳۰

سیستم تشخیص نگهداری و تعمیرات……………………………………………………………………………. ۳۲

مهارت کارگران و فعال سازی مدیریت نگهداری و تعمیرات…………………………………………….. ۳۳

تعمیرات پیشگیری…………………………………………………………………………………………………….. ۳۵

تأمین قعات یدکی…………………………………………………………………………………………………….. ۳۹

ضرورت برنامه ریزی تعمیرات و نگهداری…………………………………………………………………….. ۳۹

وظایف بخش تعمیرات و نگهداری(P.M)……………………………………………………………………… 39

ساختار سازمانی نگهداری و تعمیرات برمبنای نوع کار و وظیفه………………………………………….. ۴۱

سیستم اطلاعاتی نگهداری و تعمیرات…………………………………………………………………………… ۴۲

برگ درخواست تعمیرات(اصلاحی – اضطراری)…………………………………………………………….. ۴۵

فرم سفارش و دستور کار تعمیرات………………………………………………………………………………. ۴۶

فرم گزارش هفتگی کارهای تعمیراتی در زمان سرویس P.M…………………………………………….. 48

فرم برنامه هفتگی سرویس و نگهداری…………………………………………………………………………… ۴۹

کارت تعمیرات…………………………………………………………………………………………………………. ۵۰

برگ درخواست لوازم یدکی از انبار…………………………………………………………………………….. ۵۱

فرم گزارشی توقف فنی ماشین آلات …………………………………………………………………………… ۵۲

هماهنگی بین بخش تولید و بخش نگهداری و تعمیرات ……………………………………………………. ۵۶

زمان بندی نگهداری و تعمیر پیشگیری …………………………………………………………………………. ۵۸

فصل سوم: روش تحقیق…………………………………………………………………………………………….. ۶۱

روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. ۶۲

روش جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………. ۶۳

چارت سازمانی………………………………………………………………………………………………………… ۶۴

انتخاب نیرو در شرکت ایران خودرو…………………………………………………………………………….. ۶۵

اسامی اعضای هیئت مدیره شرکت ایران خودرو…………………………………………………………….. ۶۹

شرح وظایف پرسنل ایران خودرو………………………………………………………………………………… ۷۰

برنامه ریزی سالانه در شرکت ایران خودرو……………………………………………………………………. ۸۲

فصل چهارم:نتیجه گیری،منابع و مآخذ…………………………………………………………………………… ۸۴

نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………. ۸۵

پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………….. ۸۷

منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………………. ۹۰

مقدمه

نگهداری و تعمیرات، در مجموع، بخش عمده‌ای از هزینه‌های تولید را در بر می‌گیرد. با توجه به نوع صنعت مورد بررسی، این هزینه چیزی حدود ۱۵ تا ۶۰ درصد هزینه محصول تولید شده را در بر می‌گیرد. تحقیقات نشان داده‌است که حدود ۳۳ سنت از هر دلار که برای فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات هزینه می‌شود، مربوط به فعالیت‌های غیر ضروری در حوزه نگهداری و تعمیرات می‌باشد این در حالی است که صنایع آمریکا سالانه حدود ۲۰۰ بیلیون دلار برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات خود هزینه می‌نمایند. این بدان معنی است که مدیریت صحیح فرآیند نگهداری و تعمیرات، سالانه، ۶۰ بیلیون دلار صرفه جویی در این حوزه را به همراه خواهد داشت. ژاپنی‌ها با درک اهمیت ویژه‌ای که در مدیریت فرآیند نگهداری و تعمیرات در سیستم‌های تولیدی احساس می‌کردند، اقدام به طراحی سیستم‌های مختلف نگهداری و تعمیرات، از جمله TPM نمودند و آن را به عنوان یکی از زیر سیستم‌های سه گانه تولید ناب به جهان معرفی نمودند.

به کارگیری سیستم نگهداری و تعمیراتِ خاصِ یک سازمان، می‌تواند نقش بسیار زیادی را در کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی ایفا نماید. اما این تأثیرات تنها محدود به هزینه نبوده و در سرعت ارائه محصول در کل زنجیره تامین، کیفیت محصول، قابلیت اطمینان، چابکی سازمان و عواملی از این دست نیز تأثیرات خاص خود را خواهد داشت که هر یک از آن‌ها محلی از تامل خواهد بود. از این رو می‌توان به نقش مهم و تأثیر گذار استراتژی‌های مختلف نگهداری و تعمیرات بر روی کسب و کار یک بنگاه اقتصادی پی برد. در ادامه چگونگی تعاملات بین استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات و استراتژی‌های کسب و کار مطرح خواهد شد.

منابع و مآخذ

  1. برنامه ریزی سیستماتیک نظام نگهداری و تعمیرات در بخش صنایع و خدمات «دکتر سید محمد سید حسینی»
  2. نگهداری و تعمیرات، سازماندهی برنامه و کنترل تالیف : وایت
  3. برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات « حاج علی شیر محمدی»
  4. ماهنامه ماشین،مجله اختصاصی صنعت خودرو
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.