نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه تعیین رابطه بین میزان نقش گمرک با میزان قاچاق گمرکی در گمرک

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۳۸ | قابل ویرایش

چکیده

حساسیت و اهمیت صادرات کالا و خدمات برای کشورها موجب شده است تا ابزارها و عوامل موثر در آن را شناسایی و در جهت توسعه صادرات تلاش نمایند. خدمات گمرکی از عوامل موثر در توسعه صادرات کالا و خدمات می باشند. در این مقاله به بررسی نقش گمرک الکترونیکی در تسهیل صادرات کالا و خدمات پرداخته شده است. ن

تایج این پژوهش حاکی است که با استقرار گمرک الکترونیکی، به دلیل الکترونیکی شدن فرآیندهای روزمره گمرک در امور گمرکی به صادرات، مستندسازی الکترونیکی در امور گمرکی مربوط به صادرات با استفاده از ساختار مشترک و ایجاد ارتباط اینترنتی بین ادارات نظارتی، امور گمرکی مربوط به صادرات از شفافیت بیشتری برخوردار می شود و صادرات کالا و خدمات تسهیل می گردد.

امروزه فناوری اطلا عات تاثیر خود را بر جنبه های مختلف زندگی انسان گذارده است .این تاثیرات به گونه ای است که شاهد تغییرات اساسی درسبک زندگی در جوامع بشری هستیم.فناوری اطلاعات در ساختار های مختلفی که انسان ها از آن بهرمند هستند نیز تاثیر گذار بوده است.مفاهیمی مانند ،دولت الکترونیک،بانکداری الکترونیک ازاین گونه اند.

گمرک نیز به عنوان یکی از سازگارهای اصلی مبادلات بین المللی  ازتاثیر فناوری اطلاعات بی بهره نبوده است.اصطلاح گمرک الکترونیک نیز حاصل تاثیر فناوری اطلاعات در این حوزه است.این تحقیق به بررسی تاثیر فناوری اطلاعات در این حوزه برمیزان رضایتمندی مشتریان می پردازد.دراین راستا ابتدا به ارائه مطالبی در خصوص تعریف گمرک الکترونیک،مزایا ومعایب و وظایف آن پرداخته می شود.

سپس کارهایی که درزمینه ایجاد گمرک الکترونیک انجام شده ، پرداخته می شود.به دنبال آن به بررسی تاثیر مولفه های گمرک الکترونیک بر روی رضایتمندی مشتریان پرداخته می شود.واز طریق این مولفه ها به این نتیجه خواهیم رسیدکه گمرک الکترونیک تاثیر مثبت بر روی رضایتمندی مشتریان خود دارد.

مقدمه

مبادلات بین المللی در جهان بدون استفاده از خدمات گمرکی معنا ومفهومی ندارد.گمرک بعنوان یکی از اجزای مهم ولاینفک  تجارت خارجی هر کشور ،محل تماس ،ارتباط وارائه اطلا عات از جانب سایر عاملین تجارت ومجری قوانین ومقرارت ودستور العمل های صادره در زمینه امور صادرات و واردات می باشد.

اهمیت نقش گمرک به حدی است که میزان سرعت وکارایی آن بعضی اوقات بعنوان معیاری برای ارزیابی فعالیت های تجارت خارجی هرکشور ویا حتی اقتصاد کلان آن کشور در نظر گرفته می شود .در واقع مهم ترین  نقش گمرک ارتقاء کارایی فرایند صادرات و واردات وتامین وتحلیل آمار واطلاعات مربوط به تجارت خارجی  کشور ها می باشد.به همین دلیل است که امروزه معتقداند که اتوماسیون گمرک جزءحیاتی هرگونه برنامه تسهیل تجارت می باشد.(حسن زاده،۱۳۸۶،ص ۹۴)

باتوجه به حجم بالای تجارت وسرعت  فزاینده معاملات تجاری ، گمرک نیز ناگزیر است متحول گردد.امروزه انتظار جامعه تجاری  این است که رویه های گمرکی ،شفاف ،قابل پیش بینی شود وترخیص کالا سریع صورت گیرد.از طرفی  دولت ها انتظار جمع آوری کارای درآمد ها واعمال موثر ومقررات صادرات  وواردات رادارند.به منظور تامین این انتظارات  بسیاری از ادارات گمرکی مبادرت به باز نگری ومدون سازی رویه ها وفرایند هایشان کرده واز فناوری اطلا عات و ارتباطات وتجارت الکترونیک برای پشتیبانی از عملیاتشان استفاده می کنند.در این راستا گمرک الکترونیک دراین حوزه وارد شده است.

بیان مساله

هر سازمان پدیده‎ای اجتماعی است که به طور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدود و شعور نسبتاً مشخصی بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی، براساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت می‎کند. که چگونه دستیابی و پاسخگویی به نیازهای جامعه از طریق عملکردش در جامعه نمود پیدا می‎کند.

آیا مراجعه کنندگان از رویه ها ، مراوده ها و نتیجه های بدست آمده در دایره های صادرات و واردات راضی هستند ؟

  • سازمان‎ها باید خود را به درستی به مشتریان معرفی کنند و پیش از ارائه خدمات رضایتبخش به مشتریان باید ساختار ضروری و مناسبی برای خود ایجاد کنند.
  • نکته اساسی و بسیار مهم این است که وقتی در فرهنگ جامعه‎ای جایگاه، نقش و کارکرد مشتری به درستی تعریف و تبیین شده باشد و خدمت به مشتری به عنوان یک ارزش مطرح و به آن عمل شود، سازمان‎ها در مدار و دور صحیح خود قرار می‎گیرند.

تاریخچه حقوق گمرکی

بررسی تاریخی ماخذ حقوق و عوارض گمرکی نشان می دهد که اساساٌ حقوق گمرکی و عوارض راهداری و یا مالیات ها به منظور تامین هزینه های پادشاهان و یا حکمای وقت از توجه خاصی برخوردار بوده اند؛این مالیات ها هم در رابطه به ورود کالای کشورها به قلمرو وارد کننده وصول می شد و نیز هنگام حمل ونقل در قلمرو و یا محدوده داخلی که عنوان عوارض راهداری داشت.از طرف دیگر در ابتدا به جهت محدودیت تعداد انواع کالاها،فهرست طبقه بندی آنها به صورت الفبایی و محدود(از بیست قلم شروع)بوده،نرخ مالیات یا عوارض راهداری هم به صورت تثبیت شده برای انواع آنها اعمال می گردید؛

افزایش مبادلات بازرگانی بین کشورها و نیز تعداد تنوع کالاهای مورد مبادله؛نیاز دولت ها به اخذ مالیات برای پر کردن خذانه مصرف در امور داخلی و جنگ های طولانی و بسیاری مشکلات دیگر،مقامات کشورها را بر آن داشت که طبقه بندی کلیه کالاهای مورد مبادله و موجودی مبتنی بر ضوابطی علمی نظیر؛نوع ماده به کار گرفته شده در محصول،منشا تولید آن(طبیعت یا دست بشر)شیء(آماده مصرف) و یا به صورت ماده اولیه تحقق یابد؛که با رعایت این اصول و اهداف مورد نظر؛نیاز مبرمی برای یک نمانکلاتور (فهرست طبقه بندی علمی و بین المللی کالاهای موجود در طبیعت و ساخت دست بشر)گمرکی استاندارد،احساس گردید.

واردات و اهداف آن

واردات به معنی ورود هر نوع کالایی به قلمرو گمرکی کشور از طریق مرزهای زمینی،هوایی یا دریایی است(قابل ذکر است که ورود کالا به مناطق حراست شده گمرکی و آزاد واردات محسوب نمی شود)که اهداف زیر را دنبال می کنند.

۱-تامین به موقع نیازهای وارداتی کشور

۲-اصلاح ترکیب و ساختار واردات

۳- بهبود رابطه مبادله تجارت خارجی کشور

۴-اصلاح مقررات عمومی صادرات و واردات و بهبود روشهای کنترل واجرا

۵-تلاش در جهت ایجاد توازن مطلوبتر در تراز بازرگانی خارج کشور

با توجه به ظرفیتهای تولیدی بخشهای مختلف کشور و نیازهای ساختار موجود اقتصاد جامعه،استراتژی تجاری جایگزینی واردات و تشویق صادرات باید با عنایت به برتریهای نسبی کشور در هر زمینه به صورت همزمان تعقیب شود.

برای تحقق کامل استراتژی کلی مزبور در خلال دوران برنامه پنجساله اول کشور،جهت گیریهای استراتژیکی تفصیلتر زیر،برای استفاده از ظرفیتهای تولیدی کشور بسیار مناسب است:

الف)رشد سریع واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای بخش کشاورزی

ب)تلاش برای تامین نیاز کالاهای سرمایه ای و واسطه ای بخش صنایع ومعدن

ج)هماهنگ کردن سیاستهای وارداتی با سیاستها و الزامات بخش کشاورزی و جلوگیری از تاثیر منفی واردات در تولید داخلی

منابع

۱-آذر، عادل و مؤمنی، منصور، ( ۱۳۸۰ )؛ آمار و کاربرد آن برای مدیریت، تهرا ن : انتشارات سمت.

۲-دژپسند، فرهاد، ( ۱۳۸۴ )؛ مجموعه مقالات سومین همایش ملی تجارت الکترونیکی، تهران: انتشارات معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی.

۳-حسنقلی پور، طهمورث و کیومرث شریفی، ( ۱۳۸۴ )؛ “طراحی مدل بلوغ الکترونیکی فرایند صادرات کالا در ایران”، تهران، مجله دانش مدیریت، سال ۱۸ ، شماره ۱۷ ، انتشارات دانشگاه تهران.

۴-حسینی، سید حمید خداد، شهریار عزیزی، و حسین میرحسینی، ( ۱۳۸۵ )؛ کسب و تجارت الکترونیکی، تهران: انتشارات سمت.

۵-علی احمدی،علیرضا و وحید سعید نهایی، ( ۱۳۸۵ )؛ توصیفی جامع از رو ش های تحقیق، تهران: انتشارات تولید دانش.

۶-فتحی، سعید، و همکاران،( ۱۳۸۴ )؛ بررسی تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر جهش صادراتی شناسایی اولویت ها بخش صنعت در کشور، تهران: انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.

۷-مرکز توسعه صادرات ایران، ( ۱۳۸۲ )؛ نشریه پیام صادرات، ص ۱۱۲ ، تهران: انتشارات مرکز توسعه صادرات.

۸-نصیری یار، مریم، ( ۱۳۸۴ )؛ “سنجش ارزش تجارت الکترونیکی در عملکرد شرکت های تولیدی”، تهران: ماهنامه تدبیر، سال ۱۶ ، شماره ۱۶۲

۹-موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، ( ۱۳۸۶ )؛ طراحی مراحل لازم برای پیاده سازی تجارت الکترونیکی به منظور توسعه صادرات کالا و خدمات، تهران: انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.