نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق تعمیرات و نگهداری شیرآلات فاز یک عسلویه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۱۵ | قابل ویرایش

مقدمه

در تمامی واحدهای تولیدی دستگاههایی وجود دارند که نیاز به نگهداری دارند و در صورت خراب شدن باید تعمیر شوند . این دستگاهها می توانند طیف وسیعی را در بر بگیرند از توربین و کمپرسور و پمپ در واحدهای صنعتی گرفته تا ماشین آلات سبک و سنگین و دستگاههای کشاورزی  و خدماتی و بسته بندی و شرکت های تولیدی .

خط تولید باید شبانه روز کار کند و هر گونه وقفه ای در کار آن باعث می شود که خسارت های سنگینی  هم از جنبه مواد خام و دستگاهها و هم از نظر نیروی انسانی به آن واحد وارد شود اما کار مستمر واحد تولیدی منوط به آن است که دستگاهها خراب نشوند و یا اگر خراب شدند در کوتاهترین زمان ممکن درست شوند و در خط تولید  قرار بگیرند و اینجاست که موضوع تعمیر و نگهداری دستگاهها اهمیت پیدا می کند .

ما اینجا در بانک ماشین آلات دارای انواع دستگاههای سنگین از جمله کرین و لیفتراک هستیم که لازم است همواره سالم و آماده سرویس دادن باشند . هر گونه خرابی این دستگاهها می تواند به هنگام انجام تعمیرات اضظراری یا تعمیرات اساسی سبب شود تا آن واحد دیرتر در سرویس قرار بگیرد و این به معنی توقف بیشتر خط تولید و هدر رفتن سرمایه های انسانی و مالی است .

تاریخچه

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی (SPGC) (سهامی خاص) بمنظور بهره برداری از فازهای توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی بعنوان یکی از شرکتهای فرعی شرکت ملی گاز ایران در تاریخ ۲۸/۷/۱۳۷۷ تاسیس گردید.

این شرکت مسئولیت بهره برداری از فاز ۱ الی ۱۰ پارس جنوبی شامل تاسیسات بالادستی فازها یعنی سکوهای بهره برداری و خطوط لوله زیر دریایی و تاسیسات پالایشگاههای گاز در خشکی را عهده دار می باشد.

طرح توسعه فازهای ۱۰ گانه میدان گازی پارس جنوبی توسط شرکت نفت و گاز پارس (POGC) که یکی از شرکتهای فرعی شرکت ملی نفت ایران است با واگذاری قراردادهای توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی بصورت EPSCE به پیمانکاران داخلی و خارجی که عمدتاً با جلب سرمایه گذاری خارجی بوده است انجام گرفته و می گیرد.

موقعیت پالایشگاههای پارس جنوبی

تولید و فراورش گاز فازهای ۱۰ گانه پارس جنوبی در۵  پالایشگاه مستقل در مجاورت یکدیگر در دو کیلومتری ساحل خلیج فارس در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در بندر عسلویه واقع در استان بوشهر و در فاصله ۲۷۰ کیلومتری شرق شهر بوشهر قرار گرفته است.

موقعیت منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نسبت به بندر امام ۵۰۰ کیلومتر به دریای آزاد نزدیکتر بوده و این نزدیکی به دریای آزاد و تأسیس منطقه ویژه این امکان را می دهد که با کاهش هزینه های حمل و نقل دریایی، بیمه و ریسک، مزیت نسبی قابل ملاحظه ای برای محصولات پالایشگاهها ایجاد گردد.

مشخصات کلی فازهای ۱۰ گانه میدان گازی پارس جنوبی

  • هر فاز میدان گازی پارس جنوبی برای تولید ۱۰۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش در هر سکوی بهره برداری و ۲۵ میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده ، ۴۰۰۰۰ بشکه میعانات گازی و ۲۰۰ تن گوگرد در روز طراحی شده اند که در مجموع ظرفیت کلی ۱۰ فاز معادل تولید ۱۰۰۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش در روز و پس از انجام عملیات فرایندی و تصفیه در پنج پالایشگاه مستقل روزانه ۱۷۵ میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده به خطوط لوله سراسری کشور جهت مصارف داخلی و صادرات وارد و ۷۵ میلیون متر مکعب گاز ترش خشک جهت تزریق به میادین نفتی خوزستان منتقل و ۴۰۰۰۰۰ بشکه میعانات گازی جهت صادرات و خوراک کارخانجات پتروشیمی و ۱۳۰۰ تن گوگرد دانه بندی برای صادرات و سالانه ۵/۳ میلیون تن اتان و ۵/۳ میلیون تن LPG خواهد شد.
  • گاز تصفیه شده فازهای ۱و۲و۳ پس از تقویت فشار بوسیله کمپرسورهای گاز خروجی با فشار ۹۰ بار بوسیله ۷۰ کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچی تا پالایشگاه ولیعصر منتقل و سپس به خط لوله سراسری سوم وصل میگردد.
  • گاز فازهای (۴و۵) و (۹و۱۰) بوسیله خط لوله چهارم سراسری به شبکه سراسری انتقال گاز کشور متصل میگردد.

پالایشگاه فاز یک

تاسیسات دریائی این فاز برای تولید روزانه ۱۰۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش و میعانات گازی همراه آن طراحی شده است. در سکوی بهره برداری بوسیله سیستم فرایند TEG عملیات جداسازی آب از گاز ترش صورت میگیرد و گاز و میعانات گازی به صورت دوفازی بوسیله خط لوله ۳۲ اینچ زیر دریایی به پالایشگاه ساحلی انتقال می یابد.

ظرفیت طراحی پالایشگاه فاز یک روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده، ۴۰۰۰۰ بشکه میعانات گازی و ۲۰۰ تن گوگرد دانه بندی می باشد. طراحی، نصب و راه اندازی تاسیسات دریایی و خشکی فاز یک تحت مدیریت شرکت نفت و گاز پارس بعهده شرکت پترو پارس بوده  که در سال ۱۳۸۲ با همکاری مؤثر متخصصین و نیروهای کارشناس شرکت ملی گاز، بهره برداری آزمایشی از این طرح آغاز و پس از راه اندازی کامل در ۲۰ آبان ۱۳۸۳ توسط ریاست محترم جمهوری جناب آقای سید محمد خاتمی افتتاح گردید.

منابع

١ – دیوید فرد آر ، ” مدیریت استراتژیک ” ، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی ، چاپ نهم ، دفتر پژوهشهای فرهنگی ، ١٣٨۵

٢ – فتح الله مهدی ، ” برنامه ریزی استراتژیک صنعت سیمان ایران ” ، به راهنمایی مهدی غضنفری ، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع ، دانشگاه علم و صنعت ١٣٧٨

٣ – خوشدل نظامی کاخکی ، ” بررسی استراتژیک صنعت تعمیر و نگهداری ناوگان هوایی در ایران ” ، پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع ، دانشگاه صنعتی شریف ، ١٣٨۵

۴ – خالقی مریم ، ” تحقیق تجزیه و تحلیل محیط رقابتی در رسانه ” ، دفتر تشکیلات و سیستمها ، سازمان صدا وسیما

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.