نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق نقاط قوت و ویژگیهای موثر بر یک مدیر

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۶ | قابل ویرایش

تفسیر نمونه ( آیت ا.. مکارم شیرازی)

تفسیر سوره یوسف آیه هایی آمده است که در آن به نقش مدیریت اشاره شده است .

هر چند هرگز موافق مکتب های تک بعدی که همه چیز را در بُعد اقتصادی خلاصه می کنند و انسان و ابعاد وجود او را نشناخته اند نیستیم ، ولی با این حال اهمیت ویژه مسائل اقتصادی را در سرنوشت انسان هرگز نمی توان نادیده گرفت .

آیاتی در این سوره به این مسئله اشاره دارد که یوسف از میان تمام پستها انگشت روی خزانه داری گذاشت تا با سر و سامان دادن این بخش قسمت عمده ای از نابسامانیهای کشور را سامان بخشد . واز طریق عدالت

اقتصادی بر سازمانهای دیگر کنترل داشته باشند. در روایات نیز به این موضوع اشاره شده است از جمله حدیث حضرت علی ( علیه السلام ) :

یکی از دو پایه اصلی زندگی مادی و معنوی مردم (قوام الدین والدنیا)

مسائل اقتصادی قرارداده شده است . در حالی که پایه دیگر : علم ، دانش ، آگاهی شمرده شده است . در تعبیری دیگر در این سوره نیز آمده است (( انی حفیظ علیم ))

 دلیل براهمیت مدیریت در کنار امانت است و نشان می دهد که پاکی و امانت به تنهایی برای پذیرش یک پست حساس اجتماعی کافی نیست بلکه علاوه بر آن آگاهی و تخصص و مدیریت نیز لازم  است.

سیره پیامبر اکرم ( صلی ا… علیه وآله ) وحضرت علی (علیه السلام ) در دوران حکومتشان نشان می دهد که  آنها به مسأ له آگاهی و مدیریت همانند امانت و درستکاری اهمیت می دادند.

 در جایی دیگر از این سوره بر اهمیت نظارت بر مصرف نیز یاد شده است و آگاهی به این حقیقت که تولید بیشتر هنگامی مفید است که نسبت به مصرف ، کنترل صحیحی باشد و کنترل مصرف ، هنگامی مفید است

که باتولید بیشتر همراه باشد . سیاست اقتصادی یوسف ( علیه السلام ) در مصر ، نشان داد که یک اقتصاد اصیل و پایا نمی تواند منحصر به زمان حال باشد و باید آینده نگری نیز کرد.

اهمیت مدیریت

« بسیاری از صاحبنظران ، علت موفقیت و شکست نهادها را در تفاوت مدیریت آنها می دانند. »

در توضیح این مطلب میتوان ادامه داد عواملی که در کنار یکدیگر خصوصیات بارز یک مدیر موفق در مجموعه را شامل می شود ، مؤثر در نحوه مدیریتی آن مدیر خواهد بود. وهر چه از این خصوصیات به نحو مطلوب ،بهره و سود ببرد ، سازمان ومجموعه ای که مدیریت آن بر عهده اوست را می تواند به اهداف خود نزدیک و نزدیکتر سازد.

اکنون به نظرات تنی چند از صاحبنظران ، اندیشمندان و دانشمندان در این زمینه می پردازیم:

۱ – پیتر دراکر:

« عضو حیات بخش هر سازمان ، مدیریت آن است. »

می توان نتیجه گرفت که مدیریت در هر سازمان مانند مغز در بدن انسان عمل می کند وحکم فرماندهی و نظارت بر سایر عوامل زیر نظر را بر عهده دارد ( در مغز نیز بسان یک سازمان تصمیم گیریها در آن انجام

 می شود ، برنامه ریزی و سازماندهی صورت می گیرد و کنترل و نظارت اعمال می شود ) و می تواند با فرمانها و دستورات مؤثر ، بجا و سنجیده   باعث پیشرفت در امور و نیل به اهداف سازمانی گردد.

۲ – هارولد کنتز:

«  مدیریت ، مهمترین زمینه فعالیت انسان است. »

وظیفه اصلی مدیران در تمام سطوح و در همه واحدها تهیه و نگهداری محیطی جهت کار گروهی اعضاء و دستیابی به اهداف تعیین شده است.

تعیین وظایف مدیر یا عناصر مدیریت

در گذشته ( عناصر مدیریت  یا به عبارت دیگر وظایف مدیر ) مشخص نبود و بیشتر وقت و سعی و تلاش مدیر صرف اموری می شد که بیشتر جنبۀ اجرائی داشت و کارمندان جزء ( با حداقل کارآئی) نیز می توانستند با داشتن اختیار از عهده آن وظایف بخوبی برآیند.

امروزه این نظریه عمومیت پیدا کرده که مدیر  باید وظا یف مربوط به اجرای عملیات را به مرئوسین و زیر دستان خود تفویض نماید و تلاش خود را محدود به انجام وظایفی گرداند که باعث تأثیر عمومی در سازمان گردد.

طبق نظریه جدید ، وظایف یک مدیر باید محدود به :

الف ) تنظیم برنامه و خط مشی

ب ) متشکل و هماهنگ کردن منابع انسانی و مادی

ج ) و رهبری و نظارت  ـ  بمنظور تأمین هدف های سازمان گردد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.