نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه خصوصی سازی مخابرات

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۳ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ………………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………………۱

فصل اول : کلیات

۱-۱: مقدمه …………………………………………………………………………………………۳

۲-۱ بیان موضوع تحقیق ……………………………………………………………………………….۴

۳-۱ اهمیت و ضرورت موضوع ………………………………………………………………………….۶

۴-۱ اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………..۷

۵-۱ فرضیات ……………………………………………………………………………………….۹

۶-۱ پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………….۹

۷-۱ قلمرو مکانی …………………………………………………………………………………..۹

۸-۱ قلمرو زمانی …………………………………………………………………………………….۱۰

۹-۱ تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق ………………………………………………………………….۱۰

۱۰-۱ مدل مفهومی تحقیق ……………………………………………………………………………..۱۱

فصل دوم : ادبیات تحقیق

۱-۲ ادبیات موضوع ………………………………………………………………………………….۱۳

۲-۲ تاریخچه خصوصی سازی …………………………………………………………………………..۱۴

۳-۲ آثار خصوصی سازی ………………………………………………………………………………۱۵

۴-۲ اهداف خصوصی سازی ……………………………………………………………………………۱۶

۵-۲ شیوه های خصوصی سازی …………………………………………………………………………۱۸

۶-۲ تجارب خصوصی سازی در جهان ……………………………………………………………………..۱۹

۷-۲ خصوصی سازی در ایران و اصل ۴۴ ………………………………………………………………….۲۱

۸-۲ ماجرای خصوصی سازی مخابرات از آغاز تا امروز ……………………………………………………….۲۳

۹-۲ ابلاغ مصوبه اجرای اصل ۴۴ به وزارت ارتباطات ……………………………………………………….۲۴

۱۰-۲ آغاز حضور در بورس ……………………………………………………………………………..۲۵

۱۱-۲ مخابراتوارد تالار شد …………………………………………………………………………….۲۶

۱۲-۲ همه چیز در مورد خریدار مخابرات ………………………………………………………………….۲۷

۱۳-۲ واکنش های متفاوت به خصوصی سازی مخابرات …………………………………………………….۲۸

۱۴-۲ سرنوشت نامعلوم مخابرات ………………………………………………………………………..۲۹

۱۵-۲ خصوصی سازی مخابرات ………………………………………………………………………….۳۰

۱۶-۲ روند خصوصی سازی در ایران ……………………………………………………………………..۳۱

۱۷-۲ اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ………………………………………………………..۳۲

۱۸-۲ سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ………………………………………..۳۳

۱۹-۲ ابلغ مصوبه چگونگی اجرای اصل ۴۴ در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ………………………………۳۴

۲۰-۲ آخرین آیین نامه هیات دولت در خصوص نحوه واگذاری سهام تدریجی …………………………………..۳۶

۲۱-۲ کارکنان در شرایط جدید ………………………………………………………………………۳۶

فصل سوم : روش تحقیق

۱-۳ مقدمه ………………………………………………………………………………………..۳۹

۲-۳ روش تحقیق ……………………………………………………………………………………۳۹

۱-۲-۳ نوع تحقیق از نظر هدف ……………………………………………………………………….۳۹

۲-۲-۳ نوع تحقیق از نظر روش ………………………………………………………………………..۴۰

۳-۳ روش جمع آوری داده ها ………………………………………………………………………….۴۰

۴-۳ ابزار گرداوری داده ها ………………………………………………………………………….۴۰

۵-۳ شیوه اندازه گیری متغیرها ………………………………………………………………………۴۱

۶-۳ روایی ابزار اندازه گیری ………………………………………………………………………..۴۲

۷-۳ اعتبار ابزار اندازه گیری ………………………………………………………………………..۴۲

۸-۳ روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………۴۳

۱-۸-۳ شاخص های توصیت داده ها ……………………………………………………………………۴۳

۱-۱-۸-۳ شاخص های مرکزی ………………………………………………………………………..۴۳

۲-۱-۸-۳ شاخص های پراکندگی ……………………………………………………………………۴۵

۳-۱-۸-۳ شاخص های شکل توزیع …………………………………………………………………….۴۶

۹-۳ تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………..۴۸

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات

فصل پنجم : بررسی نتایج

۱-۵ نتیجه گیری …………………………………………………………………………………..۶۲

۲-۵ پیشنهادات ……………………………………………………………………………………۶۳

۳-۵ محدودیتهای پژوهش …………………………………………………………………………..۶۳

منابع …………………………………………………………………………………………….۶۴

منابع فارسی ……………………………………………………………………………………….۶۴

منابع خارجی ……………………………………………………………………………………….۶۵

ضمائم

پرسشنامه …………………………………………………………………………………………۶۷

چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………….۷۰

چکیده

خصوصی سازی از واژگانی است که در این دهه های اخیر بیشترین کاربرد را در علم اقتصاد و سیاست به خود اختصاص داد است. در واقع این واژه از اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۸۰ با کاهش سود در نظام سرمایه داری و همزمان با زمزمه های نا کار آمدی دولت در هدایت اقتصاد و روی کار آمدن دولت محافظه کار در آمریکا، انگلیس و فرانسه پا به عرصه گذاشت و تحولات بنیادین را در جوامع به جا گذاشت.

خصوصی سازی به معنای انتقال مالکیت از بخش دولتی به بخش خصوصی است. فرآیندی اجرایی، حقوقی و مالی است که همه دولت ها در بسیاری از کشورهای جهان برای انجام اصلاحات فرآیند خصوصی سازی مکانسیم، مکانیسم عرضه و تقاضا است. و این دو قطب تعیین کننده تعادل اقتصادی هستند. در واقع مکانیسم عرضه و تقاضا در شرایطی کاملاً رقابتی باعث به کارگیری بیشتر در عوامل تولید و افزایش بهره وری آنها، افزایش تولید و کاهش قیمتها و بیشتر متنوع کردن کالاها و خدمات بر اساس سلایق مردم می گردد. و در نهایت موجب افزایش رفاه جامعه می شود. و این مزایا وقتی تامین می شود که دولت محیطی کاملاً رقابتی را تضمین کند با ایجاد چنین شرایطی بنگاههای خصوصی کارآمدتر از بنگاههای دولتی می شود.

این تحقیق به مطالعه تطبیقی و بررسی روند خصوصی سازی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پرداخته است. این فرآیند در برخی کشورهای مورد بررسی با موفقیت اجرا شده است ولی در برخی دیگر هنوز قابل اجرا نبوده است و با موانعی در جهت اجرا مواجه شده است.

مقدمه

نقش ارتباطات در دنیای امروز بسیار ارزنده شایان توجه است به موازات پیشرفت تکنولوژی و سایر علوم ارتباطات نیز درحال گسترش بوده ارتباطات ، در معنی گسترده ای ان ، به تمام وسایل ارتباط جمعی گفته میشود که با انتقال اطلاعات و مبادله ای افکار و عقاید در راستای گسترش فرهنگ و عقاید انسانی گام بر میدارد .

مخابرات نیز به عنوان وسیله ای ارتباطی از عوامل مهم توسعه ای اقتصادی و اجتمایی جوامع به شمار      می رود و در جهان امروز وضعیت مخا برات هر جامعه یکی از شاخص مهم رشد و توسعه به شمار میرود و کشور های پیشرفته و توسعه یافته سرمایه گذاری زیادی در زمینه ی مخابرات انجام میدهند یک از گام ها در زمینه مخابرات طرح و تکنولوژی (فن آوری ) دیجیتالی (رقومی )و همچنین کامپیوتری کردن مخابرات است.

خصوصی سازی در زمینه های مختلف که هم اکنون در دست اجراست یکی از موضوعات مهم در مباحث اقتصادی است کشور های که به نوعی خواستار باقی ماندن در محدودیت در صحنه ای اقتصادی جهانی هستند کشور ما نیز از این امر مستثنی نیستند و باید مطالعات همه جانبه ای در مورد این موضوع و نهاد های که قابلیت خصوصی سازی شدن دارند پیاده سازند.

در جهان امروزی، اعمال برنامه اقتصادی خصوصی سازی به مفهوم کاهش تصدی گری دولت در فعالیت های غیر ضروری اقتصادی و افزایش قدرت نظارت و مدیریت دولت در فعالیت های حاکمیتی، با اهداف افزایش رقابت و بهبود کارآیی در مدیریت و عملیات موسسات اقتصادی، کاهش نقش مستقیم دولت در فعالیتهای اقتصادی و کاهش کسری بودجه دولت ناشی از پرداخت یارانه و هزینه های سرمایه ای به شرکتهای دولتی، مورد توصیه کلیه اقتصاددانان و سیسات مداران قرار گرفته است.

بیان موضوع تحقیق

در بسیاری از کشورهای جهان، خصوصی سازی شرکت های دولتی به عنوان راهی برای ارتقاء کارایی، افزایش بهر ه وری، کاهش حجم تصدی گری دولت در فعالیت های غیرضروری، ایجاد تعادل اقتصادی، استفاده بهینه از امکانات کشور، استفاده بهینه از تخصص ها و مهارت ها و کاهش بار مالی دولت در اثر رقابت مورد توجه قرار گرفته است.

اجرای صحیح خصوصی سازی موجب افزایش بهر ه وری، تشویق سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال شده است و منابع دولت را برای برنامه های زیربنایی آزاد خواهد کرد . نکته حساس در خصوصی سازی ، در نظر گرفتن همه جوانب آن از جمله جنبه های اجتماعی در کنار جنبه های اقتصادی است، چرا که عدم نگاه جامع به خصوصی سازی می تواند عواقب نامطلوبی را در پی داشته باشد به نحوی که مزایای اقتصادی آن را نیز تحت الشعاع قرار دهد .

موج جدید خصوصی سازی ، نتیجه شرایط و مقتضیات سیاسی و اقتصادی در کشورهای اروپایی بوده است و به کارگیری آن در کشورهای جهان سوم، با شرایط اقتصادی و سیاسی متفاوت، بایستی با احتیاط و دقت کامل صورت گیرد . روتنبرگ حتی در مورد کشورهای پیشرفته نیز، علیرغم موفقیت های اولیه، در خصوص گرایش افراطی به سوی خصوصی سازی هشدار می دهد و می گوید هنوز شرایط تجربی و اصول نظری کافی وجود ندارد تا بتوان در این راه با شتاب حرکت کرد.(مجله خصوصی سازی ،۱۳۸۵)

تاریخچه خصوصی ساری

طرح مساله خصوصی سازی تقریباً همزمان با هجوم نظری و عملی به دولت رفاه صورت گرفت. در دهه ۱۹۷۰، در پی بحران کاهش سود در نظام سرمایه، زمزمه های ناکار آمدی دولت در هدایت اقتصاد و زیر سئوال بردن نظامهای دولت رفاه آغاز شد. بعد از جنگ جهانی اول لیبرالیسم به مفهوم دخالت دولت در امور اقتصادی به مرحله عمل درآمد و با گسترش تقاضا، بهبود خدمات عمومی و رفاهی و از بین رفتن بیکاری و ایجاد تحرک و زمینه های بالقوه اقتصادی پیشگیری حاصل شد.

با این ترتیب حوزه مالکیت دولت گسترش پیدا کرد و بسیاری از صنایع و سازمانها به صورت ملی اعلام گردید. با روند گسترش دخالت دولت در انجام فعالیت های اقتصادی با وجود یک دوره موفقیت به ویژه در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، در اواخر دهه ۷۰ و در خلال دهه ۸۰ به دلایل انحصار دولتی و شروع عدم کارایی، اقتصادی شد. در دهه ۸۰ روند خصوصی سازی در کشورهای سرمایه داری پیشرفته آغاز گردید.

موفقیت کشورهای آسیای جنوب شرقی در زمینه توسعه اقتصادی توجه سیاست گذاران کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه را به استراتژی آزاد سازی و خصوصی سازی و همچنین صنعتی شدن معطوف کرد و عرصه را برای دخالت دولت تنگ تر ساخت و با فروپاشی نظام سوسیالیست در اروپای شرقی، اقتصاد دولت محور را درهم شکست و خصوصی سازی جایگزین آن شد. دهه ۹۰ را دهه خصوصی سازی و تقویت بازار می دانند و به عنوان یک استراتژی مطلوب با پیشگامی انگلستان به سراسر جهان انتقال پیدا کرد.

آثار خصوصی سازی

انجام فرآیند خصوصی سازی سبب اشتغالزایی و افزایش بهره وری عوامل تولید شامل نیروی کار، سرمایه و ارزش افزوده می گردد. که در پی آن عرضه کل نیز افزایش یافته و قدرت پاسخ گویی به تقاضا نیز بیشتر می شود. در عین حال این کار موجب متعادل شدن قیمتها شده و تورم را مهار و قدرت خرید جامعه را تثبیت می نماید. که در نهایت موجب بالا رفتن سطح زندگی و رفاه اجتماعی می شود. این حرکت با هدف افزایش کارآیی فعالیتهایی اقتصادی صورت می گیرد.

زیرا به تئوری خصوصی سازی مبتنی بر این اندیشه است که محیط بازار زمانی برقرار می شود که رقابت کامل برقرار باشد و بخش خصوصی طوری عمل می کند که کارآیی اقتصادی حاصل شود. با ایجاد محیط رقابتی و انجام خصوصی سازی، دیگر تولید تولید کننده تعیین کننده قیمت نخواهد بود. بلکه این بازار است که قیمت ها را تعیین می کند و تولید کننده را مجبور می کند که آن قیمت را بپذیرد. در نتیجه بازار و خصوصی سازی هزینه ها کاهش یافته و رشد و نواوری حاصل شده که منتج به بالا رفتن سطح رفاه جامعه می شود.

باید پذیرفت خصوصی سازی تنها راه حل بوجود آوردن مکانیزم صحیح عرضه و تقاضا است. خصوصی سازی کارآیی اقتصاد را بالا برده و منابع انسانی و مادی را به صورت کارا در فعالیت های اقتصادی به کار می اندازد و از طریق کاهش وامهای تضمینی دولتی، در کسری بودجه ای دولت بهبود به وجود آورده و امکان استفاده از تکنولوژی های جدید و سرمایه گذاری های خارجی را بیشتر ساخته  و منابع جدید و عایداتی را برای دولت خلق می کند.

منابع

۱- فرشید یزدانی، ۱۳۸۷کتاب خصوصی سازی و نگاهی ژرف به آن

۲- مجله جهان خصوصی سازی، بولتن  آذر و دی ۸۸

۳-تاثیر خصوصی سازی بر بازار سرمایه

۴- مرتضی خلیل زاده،۱۳۷۵ ،خصوصی سازی و تاثیر آن بر اقتصاد

۵- زهرا مرادی،۱۳۸۰، تجربه خصوصی سازی در ترکیه

۶-    سید محمد مهدی موسوی بیوکی،۱۳۸۴، سایه روشن کوپن خصوصی سازی (سهام عدالت) براساس سیستم و وچرز

۷-    رزونامه دنیای اقتصاد، بهران اقتصادی و تعجیل در خصوصی سازی

۸-    گوپال جاشی، ۱۳۷۸،خصوصی سازی در جنوب آسیا، سازمان خصوصی سازی

۹-پاریس گابرین، خصوصی سازی در ترکیه

۱۰-   حجتی، سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم، سیاست خصوصی سازی در ایتالیا

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.