تعداد صفحات: ۱۰۳ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تاریخچه شرکتهای چند ملیتی……………….. ۱
شرکت بین المللی کوکاکولا
۱- لیست فعالیتهای کوکاکولا……………….. ۱۴
۲- کارخانه های نوشابه سازی………………. ۱۶
۳- محصولات کوکاکولا………………………. ۱۷
۱-۳- محصولات و مارکها……………………. ۲۰
۲-۳- محصولاتی که با شکست مواجه شده ……….. ۲۲
۴- انتقادات……………………………. ۲۳
۱-۴- انحصار طلبی……………………….. ۲۳
۲-۴- تمایز…………………………….. ۲۴
۳-۴- جزئیات……………………………. ۲۴
۴-۴- کوکاکوکا در UK (اکراین)…………….. ۲۵
۱-۴-۴- تبلیغات غذایی و چاقی کودکان……….. ۲۵
۵-۴- کوکاکولا در هند…………………….. ۲۵
۱-۵-۴- استفاده از مواد شیمیایی…………… ۲۶
۲-۵-۴- استفاده از آب……………………. ۲۷
۶-۴- شرکتهای نوشابه سازی کوکاکولا و واحدهای تجاری ۲۹
۱-۶-۴- کلمبیا………………………….. ۳۰
۲-۶-۴- گواتمالا…………………………. ۳۴
۷-۴- جنگ جهانی دوم و نازیسم……………… ۳۴
۸-۴- اشاره ای بر تجارت در اسرائیل و فلسطین… ۳۴
۵- نکات تحسین………………………….. ۳۶
۶- تاریخچه…………………………….. ۳۷
۱-۶- جنگ جهانی دوم……………………… ۳۷
۷- بابانوئل……………………………. ۳۸
۸- اعضای هیئت مدیره…………………….. ۳۸
۹- سهام……………………………….. ۳۸
شرکت های بین المللی BP
۱- کلیات شرکت………………………….. ۴۱
۲- تاریخچه شرکت………………………… ۴۱
۱-۲- ۱۹۰۹ تا ۱۹۵۵………………………. ۴۳
۲-۲- ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰……………………….. ۴۶
۳-۲- ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰……………………….. ۴۶
۴-۲- در حال حاضر……………………….. ۴۷
۳- تصاویر……………………………… ۵۰
شرکت های بین اللملی Bombardier
۱- کلیات شرکت………………………….. ۵۲
۲- زمینه فعالیت شرکت……………………. ۵۲
۳- تاریخچه شرکت………………………… ۵۳
۴- عناوین …………………………….. ۵۷
۱-۴- توسعه جهانی……………………….. ۵۸
۲-۴- انتقادات………………………….. ۶۰
۳-۴- شخصیتهای حقیقی و حقوقی شرکت…………. ۶۰
۵- سایر موارد………………………….. ۶۱
شرکت بین المللی Microsoft
۱- تاریخچه شرکت………………………… ۶۵
۱-۱- ۱۹۸۱- ۱۹۷۵………………………… ۶۵
۲-۱- ۱۹۸۴- ۱۹۸۱………………………… ۶۷
۳-۱- ۱۹۹۱- ۱۹۸۵………………………… ۶۹
۴-۱- ۱۹۹۵- ۱۹۹۲………………………… ۷۱
۵-۱- ۱۹۹۹- ۱۹۹۵………………………… ۷۳
۶-۱- ۲۰۰۵-۲۰۰۰…………………………. ۷۶
۷-۱- ۲۰۰۶ و فراتر از آن…………………. ۷۹
۲- بخش های مختلف شرکت…………………… ۸۰
۱-۲- بخش محصولات و خدمات نرم افزاری شرکت…… ۸۰
۲-۲- بخش تجاری شرکت…………………….. ۸۳
۳-۲- بخش سرگرمی ها و ابزار شرکت………….. ۸۴
۳- فرهنگ………………………………. ۸۵
۱-۳- فرهنگ تجاری……………………….. ۸۵
۲-۳- فرهنگ کاربران……………………… ۸۷
۴- ساختار شرکت…………………………. ۸۸
۵- سهام……………………………….. ۹۰
۶- تساوی حقوق و گوناگونی………………… ۹۱
۷- آرم و نشان شرکت……………………… ۹۲
۸- انتقادات……………………………. ۹۲
۹- دشواری های قبلی……………………… ۹۴
راهکارهای ورود ایران به بازارهای بین المللی.. ۹۶
منابع ۹۸
تاریخچه شرکت های چند ملیتی
انگلیس و هلند و سایر قدرتهای بزرگ تجاری قرن هفدهم هنگامیکه به بازرگان خود اجازه دادند که بطور جمعی و تحت پوشش شخصیت حقوقی شرکت بتجارت خارجی بپردازند در حقیقت اختیارات سیاسی خود را به آنها تفویض کردند.
زیگموند تیمبرگ
- سابقه تاریخی شرکتهای بین المللی از اوائل قرن ۱۵ میلادی شروع تجارت بینالمللی بصورت سازمان یافته پایه میگیرد. کمپانیها قدرت سیاسی و نظامی را نیز در قلمرو و تجارت خود به ارمغان میآورند.
- سابقه کمپانیهای تجاری قدیمی انگلیس مانند کمپانی مرچنتزا دونچررز Merchats A dventurers 1505- کمپانی روس Russia Company – ۱۵۵۳- کمپانی لوان Levant Company- 1581 – از سابقه تاسیس نظام دولت ملی طولانیتر است-.
قدیمیترین سازمان تجارت خارجی انگلیس «کمپانی تجارت کالاهای عمده» که در اوایل قرن ۱۴ تاسیس شد. وسیلهای بود برای پر کردن خزانه سلطنتی- به مرور زمان مقام سلطنت سهم بیشتری از اختیارات سیاسی و اقتصادی خود را به بازرگان حادثهجو واگذار کرد که به خوبی با راه و رسم خرید و فروش در سرزمینهای غریب و درو دست آشنا شده بودند.
فعالیت بین المللی موسسات تجاری بصورت ابزاری برای تنظیم ورابط بازرگانی درآمد و سپس وسیلهای شد برای گسترش بازارهای جدید. پادشاهان و کمپانیها با هم پولدار میشدند.
انحصارات تجاری و بسیاری از حقوق و امتیازات مخصوص دولت به کمپانیها داده شد و در عوض اینها هم برای مقام سلطنت یک امپراطوری بنا کردند.
شرکت بین المللی کوکاکولا
کوکاکولا بزرگترین تولیدکننده، توزیع کننده و بازاریاب نوشیدنی های بدون الکل و شربت در جهان است. مرکز کوکاکولا در آتلانتا، جورجیا، و ایالات متحده امریکا است.
بر طبق گزارشات سالا ۲۰۰۵ شرکت محصولاتش را به بیش از ۲۰۰ کشور فروخته است. گزارشات اظهار میکنند که بیش از ۵ بیلیون از نوشیدنی های خود را روزانه به مصرفکننده های جهانی ارائه کرده است.
نوشیدنیهایی که مارک کوکاکولا و کک را دارند ۵۵% فروش سالانه را دارند.
بر طبق گزارشات سالانه ۲۰۰۵ وضعیت توزیع محصولات کوکاکولا در جهان به قرار زیر است:
- ۲۷% در امریکا
- ۲۷% در مکزیک، برزیل، ژاپن و چین
- ۴۹% در سایر قسمتهای جهان
کارخانههای نوشابه سازی
شرکت کوکاکولا فعالیت فروش شربتهایش را متمرکز کرده روی کارخانههایی که دارای امتیاز فروش از کوکاکولا میباشند. شرکتهای نوشابه سازی که شربت را از شرکت کوکاکولا خریداری میکنند آنها را در قوطیها و بطریهایی میریزند و سپس محصول نهایی را به خردهفروشها، ماشینهای خودکار (که با انداختن سکه در آن نوشابه را تحویل میدهند)، رستورانها، و بشکههای توزیع غذا میفروشند و در این راستا بازاریابی میکنند.
یک استثنای قابل توجه وجود دارد در خصوص روابط اصلی بین شرکت کوکاکولا و شرکتهایی که دارای منبع شربی هستند در آمریکا جایی که از راه میانبر در شرکتهای بطری سازی بطری تولید میکنند. این شرکتها که مجوز دارند مسئولی برای ساخت و فروش به صورت مستقیم میباشند و خودشان هم محصول را به خردهفروش و عمدهفروش تخصیص میدهند.
تمایز
در نوامبر ۲۰۰۰ کوکاکولا قبول کرد که ۵/۱۹۲ میلیون دلار پرداخت کند برای اینکه قانونی ایجاد شود که به کارکنانی که اقلیت هستند کمک شود تا ارتقا پیدا کند و شیوه کاری آنها بهبود یابد. در ملاقات سالیانه ۲۰۰۳ معترضان ادعا کردند که سیاه پوستان در کارخانه در رده پایین قرار دارند و کمتر از سفید پوستان حقوق میگیرند. و بیشتر اخراج میشوند.
در سال ۲۰۰۴ «لوک ویسکنتی» شریک تاسیس کننده دایورسیتیکه بر اساس گوناگونیها کارخانه را به هم می سنجید گفت برای اجرای قانون مورد نظر کوکاکولا مدیران باید آموزش ببینند و در این صورت با آموزش دیدن مدیران و اجرای قانون مورد نظر کوکاکولا جزء ۱۰ شرکت برتر قرار میگیرد.
کوکاکولا در اکراین
۱-۴-۴- تبلیغات مواد غذایی و چاقی کودکان
در دسامبر ۲۰۰۳، کوکاکولا موافقت کرد با انتقال ماشین خودکار تحویل نوشابه از مدرسه راسکوتیش و با یک تصویر از منظرههای شهری محل آن را تغییر داد.
در سال ۲۰۰۴ دولت تهدید کرد که باید یک بازنگری شود درباره تبلیغات غذایی و تبلیغاتی که باعث چاقی کودکان میشود یک محقق دریافت که تبلیغات کوکاکولا در میان برنامههای کودک خیلی زیاد است.
منابع
- http://en.wikipedia.org/wiki/Multinatinal-corporation
- http://www.cokewatch.org
- http://www.killercoke.org
- http://www.indiaresource.org
- http://www.bp.com
- http://www.arcagas.com
- http://biz.yahoo.com/ic/42/42381.html
- http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier
- http://www.microsoft.com