نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه پیش بینی قابلیت سودآوری شرکت ها با استفاده از نسبت های مالی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۵۶ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                      صفحه

فصل اول

کلیات

  • مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱
  • اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….. ۲
  • ضرورت انجام تحقیق………………………………………………………………………………………………………. ۲

۴-۱- جامعه مورد مطالعه……………………………………………………………………………………………………………..۳

۵-۱- سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….. ۳

۶-۱- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………۳

۷-۱- جمع آوری داده ها …………………………………………………………………………………………………………..۴

۸-۱- خلاصه ای از سایر فصل ها …………………………………………………………………………………………….. ۵

۹-۱- خلاصه و نتیجه گیری فصل …………………………………………………………………………………………… ۵

فصل دوم

مرور متون و پیشینه تحقیق

۱-۲-مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………. ۶

۲-۲-مرور متون……………………………………………………………………………………………………………………….. ۸

۱-۲-۲-اطلاعات و گزارشات مالی و نقش آنها در تصمیم گیری …………………………………………. ۸

۲-۲-۲-تجزیه و تحلیل صورتهای مالی…………………………………………………………………………………..۹

۳-۲-۲-نسبتهای مالی…………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱

۴-۲-۲-طبقه بندی نسبتهای مالی ……………………………………………………………………………………….. ۱۲

۵-۲-۲-ارزش افزوده اقتصادی…………………………………………………………………………………………………۲۲

۶-۲-۲-دلایل اهمیت ارزش افزوده اقتصادی………………………………………………………………………….. ۲۳

۳-۲-پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………. ۲۴

۴-۲-خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۶

فصل سوم

روش تحقیق

۱-۳-مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۸

۲-۳-انتخاب مدل………………………………………………………………………………………………………………… ۲۹

۳-۳-مشکلات استفاده از نسبتهای مالی ……………………………………………………………………………۳۲

۱-۳-۳-مشکلات آماری در تجزیه و تحلیل نسبتهای مالی……………………………………………….. ۳۲

۱-۱-۳-۳-چگونگی انتخاب تکنیکهای آماری…………………………………………………………………….. ۳۲

۲-۱-۳-۳-همخطی بودن متغیر ها ………………………………………………………………………………………۳۴

۳-۱-۳-۳-راه حل های مشکل همخطی………………………………………………………………………………. ۳۵

۲-۳-۳-مشکلات مربوط به اطلاعات حسابداری……………………………………………………………………. ۳۵

۴-۳-تحلیل عاملی…………………………………………………………………………………………………………………… ۳۹

۱-۴-۳-مراحل اجرای تحلیل آماری……………………………………………………………………………………….. ۴۱

۱-۱-۴-۳-تهیه ماتریس همبستگی……………………………………………………………………………………….. ۴۱

۲-۱-۳-۴-استخراج عامل ها ………………………………………………………………………………………………….. ۴۲

۳-۱-۴-۳-انتخاب و چرخش عاملها ……………………………………………………………………………………….. ۴۲

۵-۳-تجزیه و تحلیل رگرسیون خطی………………………………………………………………………………………. ۴۴

۶-۳-تجزیه و تحلیل رگرسیون خطی………………………………………………………………………………………… ۴۶

۷-۳-انتخاب نسبتهای مالی…………………………………………………………………………………………………………. ۵۰

۸-۳-انتخاب صنعت و شرکتها……………………………………………………………………………………………………… ۵۵

۹-۳-گروه بندی شرکتها بر اساس سودآوری………………………………………………………………………………… ۵۷

۱۰-۳-گروه بندی شرکتها بر اساس افزوده اقتصادی…………………………………………………………………….. ۵۹

۱-۱۰-۳-ارزش افزوده اقتصادی معیاری مطمئن برای اندازه گیری عملکرد و ارزش شرکت………….۶۶

۲-۱۰-۳-استاندارد کردن ارزش افزوده اقتصادی ………………………………………………………………………………۶۸

۱۱-۳-خلاصه فصل …………………………………………………………………………………………………………………………….۶۹

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها

۱-۴-مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۰

۲-۴-تحلیل عاما داده ها………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۱

۱-۲-۴-استخراج عاملهای اصلی ……………………………………………………………………………………………………….۷۱

۲-۲-۴-چرخش عاملها………………………………………………………………………………………………………………………۷۲

۳-۴-تحلیل رگرسیون ………………………………………………………………………………………………………………… ۷۷

۴-۴-طبقه بندی شرکتها بر اساس نرخ بازگشت سرمایه …………………………………………………………… ۸۵

۵-۴- طبقه بندی شرکتها بر اساس ارزش افزوده اقتصادی………………………………………………………….۸۶

۶-۴-خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۸

فصل پنجم

نتیجه گیری و پیشنهادات

۱-۵-مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………..۸۹

۲-۵-نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………… ۸۹

۳-۵- پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………………۹۲

پیوست ۱………………………………………………………………………………………………………………………………………..۹۳

پیوست ۲ ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۹۵

فهرست منابع و مأخذ

منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۰

منابع لاتین ………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۱

چکیده

سود آوری شرکتها همواره مورد توجه افراد  ذینفع در شرکتها بوده است . همچنین قابلیت سود آوری شرکتها در آینده و توان پیش بینی آن می تواند کمک بسیار مفیدی در تصمیم گیری آنها در خرید و فروش سهام ؛ دادن اعتبار و هشدار به مدیران جهت بهبود عملکرد خود و … باشد .

در این پایان نامه برای پیش بینی سودآوری شرکتها از نسبتهای مالی بعنوان چکیده اطلاعات مالی استفاده گردیده است . ابتدا با کمک تحلیل عاملی نسبتهای مالی از ۵۷ مورد به ۷ مورد کاهش داده و سپس با استفاده از رگرسیون چند متغیره پیش بینی نرخ برگشت سرمایه (ROI) صورت پذیرفته است .

همچنین برای طبقه بندی شرکتها به شرکتهای سودآور و کمتر سودآور از نرخ برگشت سرمایه (ROI) و ارزش افزوده اقتصادی (EVA) بعنوان بهترین شاخصها استفاده شده است . نتایج بدست آمده حاکی است که می توان نسبتهای مالی زیاد را به تعداد اندک کاهش داد ؛ طوری که این نسبتها به خوبی نماینده همه نسبتهای مورد بررسی باشند و همچنین نرخ برگشت سرمایه(ROI) را با استفاده از این نسبتها پیش بینی کرد و نهایتاً ارزش افزوده اقتصادی (EVA) تا حد زیادی تغییرات نرخ برگشت سرمایه(ROI) را به عنوان ملاکی برای تشخیص سود آوری مورد تأیید قرار داده است .

مقدمه

سودآوری شرکتها همواره مورد توجه مدیران، صاحبان شرکتها (سهامداران بالفعل)، سرمایه گذاران (سهامداران بالقوه)، اعتبار دهندگان مالی (بانکها ، موسسات مالی)، بستانکاران و … می باشد . طرق مختلف برای ارزیابی سودآوری شرکتها تا بحال بکار رفته است . یکی از آنها نسبتهای مالی است که از اوایل قرن بیستم برای پیش بینی ورشکستگی شرکتها و همچنین ارزیابی و برآورد سود مورد استفاده قرار گرفته است .

در این تحقیق سعی شده است که با استفاده از نسبتهای مالی بتوان دور نمای وضعیت شرکتها از نظر سودآوری را برای افراد ذیفع اعم از صاحبان شرکتها ،سرمایه گذاران ،اعتباردهندگان مالی،بستانکاران و به خصوص مدیران و … ارائه گردد ، تا صاحبان (سهامداران) نسبت به نگهداری و یا فروش سهام خود و سرمایه گذاران (سهامداران بالقوه)نسبت به خرید و یا عدم خرید سهام شرکت اقدام نمایند و همچنین اعتبار دهندگان و بستانکاران نسبت به دادن اعتبار و یا برگشت سرمایه خود تا حدی  اطمینان حاصل کند .(ارقامی ،۱۳۷۰)

اطلاعات و گزارشهای مالی و نقش آنها در تصمیم گیری

مدیران واحدهای تجاری و افراد ذینفع برای تسهیل در امر تمیم گیری ممکن است به اطلاعات مختلفی نیاز داشته باشند . بخشی از این اطلاعات بصورت ذهنی و بخشی دیگر بصورت عینی یا کمی است . اطلاعات حسابداری از نوع عینی یا کمی است و می تواند کمک موثری به مدیران و افراد تصمیم گیرنده نمایند .به بیان دیگر گزارش و رویدادهای اقتصادی و تجاری به زبانی مشترک در قالب اعداد و ارقام در نقشهای نوین و جدید ، حسابداری را به عنوان یک سیستم اطلاعاتی مطرح می نماید که حاصل این سیستم اطلاعاتی گزارشات مالی است .

سیستم اطلاعاتی حسابداری برای آنکه بتواند اطلاعات مربوط و مناسب را به تصمیم گیرندگان ارائه نماید در وهله اول می بایستی استفاده کنندگان مختلف صورتهای مالی و نیازهای اطلاعاتی آنان را تشخیص دهد . گزارشات مالی به صورت کلی توسط دو گروه اساسی از افراد مورد استفاده قرار می گیرد :

۱.افراد و گروه هایی که به دلایل مختلف در واحدهای تجاری منافع مستقیم دارند نظیر سهامداران ، سرمایه گذاران ،مدیران ، بستانکاران و …

۲.افراد و گروه هایی که بدون اینکه در فعالیت مورد نظر منافع مستقیم داشته باشند . این افراد به خاطر پرداختن به مسائل مالی و علاقه مندی به کسب اطلاعات و آگاهی های مربوط به فعالیت های مختلف مالی، به طور اعم از گزارشات مالی استفاده می نمایند .

تکنیکهای مقایسه بخشی

با این تکنیک ها فقط صورتهای مالی یک دوره مالی به عنوان معیاری برای ارزیابی واحد تجاری مورد تجزیه و تحلیل قرار  می گیرد .اصطلاحاً این نوع روش تجزیه و تحلیل را تجزیه و تحلیل عمودی یا درونی می نامند. دو روش عمده در این نوع تجزیه و تحلیل عبارتند از روش درصدی یا روش صورتهای مالی هم مقیاس و روش نسبتهای مالی است .

در روش درصدی رابطه بین یک عدد با مجموع اعدادی که آنرا در بر می گیرد به شکل درصد بیان می شود .

معمولاً در صورت سود و زیان فروش و در ترازنامه مجموع دارائیها بعنوان شاخص مبنا یا ۱۰۰ % در نظر گرفته می شود . مزیت این روش علاوه بر سادگی و سهولت بکارگیری این است که استفده کننده می تواند با یک نگاه اجمالی پی به ساختار صورتهای مالی بر اساس مبنا و به صورت درصد ببرد .

در روش نسبتهای مالی تحلیل گر اقدام به استخراج و محاسبه نسبتهای مالی یک دروه مالی نموده و نسبتهای محاسبه شده را با نسبتهای شرکتهای دیگر آن صنعت در همان دوره و یا نسبتهای استاندارد صنعت همان سال مقایسه و ارزیابی می نماید .

تکنیکهای سریهای زمانی

با این تکنیکهای صورتهای مالی در طول زمان به عنوان معیاری جهت ارزیابی واحد تجاری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند . اصطلاحاً به این روش تجزیه و تحلیل افقی نیز گفته می شود. سه تکنیک متداول این روش شامل روند زمانی، نسبتهای مالی با صورتهای مالی با مقیاس مشترک و شاخص های نوسان پذیری می باشد .

در تکنیک روند زمانی تحلیل گر تغییرات اقلام صورتهای مالی را در طول زمان مورد توجه قرار می دهد .روندها می توانند به عنوان اطلاعات تاریخی ، در تشخصی وضعیت اقتصادی واحد تجاری مفید واقع گردند . بررسی سیاستهای گذشته و آثار آن بر واحد تجاری می تواند راهنمای مفیدی در تدوین سیاستها و خط مشی های آینده باشد.

در روش نسبتهای مالی تحلیل گر روند نسبتها را در طول زمان مورد بررسی قرار می دهد . در این تکنیک ها می توان چند نسبت مالی را هم زمان مورد بررسی قرار داد و تغییرات هم زمان آنها را در طول  زمان بدست آورد.

منابع و ماخذ فارسی

۱.جهانخانی ، علی و پارساییان ، علی (مترجمین)(۱۳۷۴) ، ریموند،پی،نوو، مدیریت مالی، انتشارات سمت تهران

  1. جهانخانی ، علی و پارساییان ، علی (۱۳۷۶) مدیریت سرمایه گذاری و ارزیابی اوراق بهادار انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران .

۳.سرمد،زهره،بازرگان،عباس و حجازی ، الهه (۱۳۷۶) ،روشهای تحقیق در علوم رفتاری موسسه انتشارات آگاه ،تهران .

۴.ابریشمی، حمید و محمدی ، تیمور(۱۳۷۴)کاربرد تحریر رگرسیونی ، انتشارات دانشگاه تهران .

  1. ارقامی ، ناصر رضا و بزرگ نیا، ابوالقاسم (۱۳۷۰)آمار چند متغیره کاربردی ، بنیاد فرهنگی رضوی – مشهد .

۶.خالق مقدم ، حمید (۱۳۷۷) دقت پیش بینی سود شرکتها ، رساله دکتری ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران .

۷.محمد کاظمی ، رسول(۱۳۷۶) بررسی و تعیین معیارهای اندازه گیری نسبتهای صنعت در شرکتهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، رساله کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران .

۸. علمراد ریزی ، محمد (۱۳۷۱) مشکلات استفاده از نسبتهای مالی جهت تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، از رساله کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.