نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی کنترل کیفیت در شرکت های خودروسازی ایران (مطالعه موردی شرکت سایپا)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۴ | قابل ویرایش

«فهرست مطالب»

عنوان                                              صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق

مقدمه……………………………………….. ۲

بیان مسأله…………………………………… ۴

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق……………………… ۶

اهداف تحقیق………………………………….. ۷

محدودیت های تحقیق…………………………….. ۸

واژگان کلیدی تحقیق……………………………. ۹

فصل دوم : مبانی نظری تحقیق

مقدمه………………………………………. ۱۳

بخش اول:مراحل تعیین کیفیت قطعات……………….. ۱۴

پیش فرض ها و قوانین عمومی برای سازندگان………… ۱۶

شرح فعالیتهای کنترل کیفی ورودی مواد……………. ۱۹

محموله هایی که برگه مرغوبیت کالا ندارند…………. ۲۱

در صورت قبولی مشروط محموله …………………… ۲۳

در صورت مردود شدن شدن محموله………………….. ۲۳

بخش دوم:کیفیت محصول پس از مونتاژ………………. ۳۱

ارزشیابی کارکردی تجهیزات خارجی………………… ۴۰

ارزشیابی کارکردی تجهیزات داخلی………………… ۴۱

نمودار گردش کار……………………………… ۶۸

فصل دوم : روش تحقیق

روش تحقیق…………………………………… ۷۸

روش جمع آوری اطلاعات………………………….. ۷۹

چشم اندازهای آینده شرکت سایپا…………………. ۸۱

چارت سازمانی شرکت سایپا………………………. ۸۲

نحوه استخدام نیرو در شرکت سایپا……………….. ۸۳

چهارم : نتیجه گیری ، منابع و مآخذ

نتیجه گیری………………………………….. ۸۵

پیشنهادات تحقیق …………………………….. ۸۷

منابع و مآخذ ……………………………….. ۸۹

مقدمه

با رشد فکری انسانها انتخاب فعالیتها و فرآیندهای عملیاتی به شیوه تهیه و استفاده بهینه مواد اولیه کمیاب، روشهای تصمیم‌گیری و ماحصل کار تکامل بسزا یافتند ، در یک مقطع از زمان دیگر انسان مجبور نبود روزانه به شکار برود  نیازمندیهای آنی خانواده را فراهم سازد همفکری و همکاری و رقابت به آنها قدرت داد تا وسیعتر و عمیقتر فکر کند ، به سرعت بیاموزند با شتاب به کار گیرند با احتیاط با آزمایش بگذارند با تأمل نتایج را بررسی کنند و با تفکر در بهبود ماحصل کار اقدام ورزند در این راستا سطح خدمات رو به بهبودی رفت کالاها مرغوبیت چشمگیری بدست آوردند و نیازمندیها به سرعت فراهم گردید.

برای کاربرد صحیح ابزارهای تولید و وسایل کار، انسان مجبور شد که عمیقتر فکر کند و برای تولید فرآورده‌های مرغوب از مواد عالی و با دوام استفاده نماید. به سرعت در مورد طرح و ساخت کالاهای صنعتی و نحوه فروش و بهره‌وری فکر کرد و با گذشت زمان به مشخصه‌های ذاتی و غیر‌ذاتی و فرآیندهای چون ظاهر، زیبایی، رنگ، نرمی، سختی، خشکی، سبکی، و سنگینی، مقاومت و اندازه حجم، انعطاف‌پذیری، قدرت، سرعت، و بازده اهمیت خاص دارد و در این هنگام بود که در مورد قابلیت و دوام و کیفیت فرآورده‌ها اندیشید و در جهت بهبود و اصلاح آن گام‌های مؤثر و منظمی برداشت.

شرکت سایپا در سال های اخیر تمامی تلاش خود را به کار بسته تا محصولاتی با کیفیت هر چه بهتر به بازار عرضه نماید تا خریدارن نه تنها از سر اجبار بلکه با اشتیاق بیشتر نسبت به تهیه ی محصولات این شرکت خودروسازی قدیمی و باسابقه اقدام نمایند.

بیان مسأله

با پیشرفت صنایع و تکنولوژی می‌توان گفت که » کیفیت محصول« یکی از مهمترین عوامل برای تأمین نیازهای مشتریان می‌باشد و کنترل کیفیت با اهمیتی خاص امروزه در تمام صنایع مطرح و بکار گرفته می‌شوند.

معمولاَ قیمت و کیفیت دو عامل تعیین کننده در خرید کالاهای مورد نیاز مشتریان می‌باشد بعد از خرید، مشتری قیمت محصول خریداری شده را فراموش کرده اما کیفیت زمینه‌ای برای استفاده و یا تحسین از کالا مادامیکه در اختیار صاحب آن می‌باشد خواهد بود.

کیفیت عامل تعیین کننده در محصول نه تنها برای مشتری بلکه برای سازنده آن نیز می‌باشد.

مشتریان همواره در پی محصولاتی هستند که بتوانند نیازهای آنها را بطور مطمئن درتحت بدترین شرایط برآروده سازند. و سازندگان باید بدین خواسته آنها پاسخ گویند حال ما برای این وظیفه یعنی اطمینان کیفی چه باید بکنیم؟ آیا کاربرد ایده‌های خوب بطور اتفاقی سبب ایجاد کارها بطور مناسب می‌شود؟ به هیچ وجه بلکه این امر سبب اتلاف انرژی خواهد شد. ما باید بر مبنای اطلاعات کیفی روزانه قادر به تشخیص مشکلات فرآیند و نحوه رفع آنها و علل آنها باشیم.

مسأله کیفیت اهمیت بسیار زیادی در تولیدات محصولات صنعتی علی الخصوص خودرو سروکار دارد چرا که با جان مردم در ارتباط بود و جدای از آن شیرینی  حلاوت به وجود آمدن تجربه ای لذت بخش در سفر و تفریح را برای خریدار به همراه خواهد داشت.

مراحل تعیین کیفیت قطعات

کیفیت به معنای صحیح و کامل جز با پیاده‌سازی یک نگرش جامع و فراگیر قابل حصول نیست تجربه جهانی نشان می‌دهد که از یکسو سازمانهایی که کیفیت محصولات آنها زبانزد است بدون استثناء از یک نظام یک پارچه و جامع کیفیت برخوردارند و از سوی دیگر سازمانی که توفیق پیاده‌سازی این نظام جامع را کسب نموده است حتماَ محصولاتی با کیفیت ارائه می‌دهد به بیان دیگر تنها را ه نیل به کیفیت محصولات بهره‌برداری از یک نظام جامع و فراگیر کیفیتی است.

پیاده‌سازی یک نگرش جامع و فراگیر کیفیتی یک شبه مسیر نیست و بهترین راه نیل به کیفیت جامع پیاده‌سازی متوالی نظامهایی است که اولاَ متکامل بوده و ثانیاَ همگی در راستای کیفیت جامع باشند بطوریکه با پیاده‌سازی هر نظام جدیدتر فی‌الواقع یک گام به کیفیت فراگیر نزدیکتر می‌شویم.

به منظور نهادینه کردن فرهنگ و با توجه به ضرورت احساس شده در شرکت سایپا گروهی تحت عنوان» گروه فرهنگی« زیر نظر کمیته راهبری شکل گرفته است که اهداف زیر را دنبال می‌کند.

شرح فعالیتهای کنترل کیفی ورودی مواد

محموله توسط سازنده قطعه وارد شرکت شده و در این واحد دریافت کالا تخلیه می‌شود مدارک محموله به قسمت دفتر سازه‌گستر برده شده و پس از بررسی برروی تقاضای قطعه فرستاده می‌شود و برای محموله مورد نظر برگه سیستم صادر می‌شود.

برگ سیستم حاوی مشکلات از قبیل: قطعه، شماره فنی، کد قطعه و تاریخ ورود کالا می‌باشند که همراه با مدارک محموله به قسمت کنترل کیفیت مواد ورودی فرستاده می‌شود. پس از دریافت مدارک برای بررسی بر روی محموله به دو قسمت تقسیم می‌شود.

  • محموله‌هایی که برگه مرغوبیت کالا و Test report دارند.
  • محموله‌هایی که دارای برگه مرغوبیت کالا نیستند و فقط Test report برای محموله را دارا می‌باشند.

محموله‌هایی که برگه مرغوبیت کالا Test report دارند.

در این قسمت که عمده فعالیتهای ورودی کالا را شامل می‌شود برگه مرغوبیت کالا و Tese report همراه با برگ سازه گستر و برگه سیستم به کنترل کیفیت فرستاده شده ک با فرمهایSIS ( که نشان دهنده تمام مشخصات کالاست) مطابقت داده می‌شود و محموله نیز از لحاظ بسته‌بندی و داشتن لیبلهای مخصوص برروی محموله مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

محموله‌هایی که برگه مرغوبیت کالا ندارند

محموله‌هایی که وارد شرکت شده و به عللی بدون برگه مرغوبیت هستند:

  • این اقلام هنوز در لیست بازرسی توسط شرکت سایکو قرار نگرفته‌اند.
  • این اقلام بار اول است که تولید شده‌اند و هنوز هیچ فعالیت کیفی برای گرفتن

تأییدیه بر روی آنها انجام نشده است.

  • این اقلام در مرحله گرفتن تأییدیه آزمایشگاه هستند.
  • این اقلام برای جلوگیری از توقف خط تولید به صورت ۲% وارد شرکت شده‌اند.

انجام فعالیت توسط واحد کنترل کیفیت مواد ورودی برای محموله‌هایی فاقد برگه مرغوبیت کالا بصورت زیر انجام می‌شود.

پس از صدور برگه سیستم و ارسال آن به قسمت کنترل کیفیت Test sport محوله با SIS های موجود چک می‌شود و برروی برگه سیستم دستور صدور برگه دریافت کالا داده می‌شود مدارک به واحد دریافت کالا فرستاده می‌شود و در آنجا با توجه تعداد محموله – نام سازنده قطعه – شماره فنی و کد کالا برگ دریافت کالا همراه با مدارک موجود مجدداَ به کنترل کیفیت فرستاده می‌شود محموله مزبور در محوطه واحد دریافت کالا( انبار موقت) تخلیه شده و توسط پرسنل کنترل کیفیت برروی محموله کارت زرد رنگ به نشانه در حال بررسی بودن محموله چسبانده می‌شود در این بخش از فعالیت به صورت راندم و با توجه به اندازه محموله نمونه برداری انجام می‌شود و برگه آزمایش محموله توسط واحد کنترل کیفیت صادر می‌شود.

منابع و مآخذ

۱-کنترل کیفیت فرآیند شیوه ژاپنی نوشته کورواشیکاوا ترجمه احمد جواهریان.

۲-مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) سه قدم تا بهبودی دائمی نوشته ارتور. ار . تنر و ایرونیگ . ج. دیتور. ترجمه حبیب الله شرکت

۳-کنترل کیفیت علمی نوشته حمید داود پور

۴-کنترل کیفیت همراه با برنامه کامپیوتری بیسیک ترجمه دکتر یحیی زاد مهرجردنی

۵-کنترل کیفیت آماری نوشته داگلاس مونتگومری

۶-کنترل فرایند تولید نوشته: دکتر رضا مهربان

۷-ماهنامه اندیشه گستر سایپا/ شماره ۲۴، خرداد ۱۳۸۲.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.