نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

گزارش کارآموزی در شرکت ملی حفاری ایران

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۸ | قابل ویرایش

 

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

پیشگفتار

۱

مدیریت خدمات فنی حفاری

۲

اداره تعمیر و تکمیل و پیمایش چاه

۳

تاریخچه لوله مغزی سیار

۶

قسمت مختلف لوله مغزی سیار

۱۰

شیر فوران گیر

۱۸

منبع تولید توانا

۲۱

اتاقک فرمان

۲۲

مجموع عملیات دستگاه لوله مغزی سیار

۲۳

بر پایی دستگاه لوله مغزی سیار

۳۴

شمائی ازانواع دستگاه های لوله مغزی سیار

۴۲

مقدمه ای بر حفاری با هوا

۴۶

اشکال گوناگون حفاری و هوا

۵۰

 

مقدمه UBD

۷۰

تجهیزات UBD

۷۳

ضربه مایع در کمپرسور هنگام راه اندازی

۱۸

هفت مرحل ساده جهت تشخیص عیب های سیستم

۲۰

فصل سوم

 

راه اندازی سیستم های ورودتی

۲۲

تخلیه

۲۳

بررسیهای ضروری قبل از راه اندازی

۲۶

پمپ خلاء

۲۸

شارژ توسط کمپرسور

۳۰

اجرای صحیح سیسنم تبرید با مبرد

۳۱

انتقال مبرد به سیلندر

۳۳

فصل چهارم

 

وسایل الکتریکی و تعمیر آنها

۳۷

وسایل تعمیراتی

۳۹

رله پتانسیل (ولتاژ)

۴۰

وسیله ضریب دمای مثبت

۴۱

خازنها

۴۳

مراحل تست الکتریکی

۴۶

فصل پنجم

 

محافظت مدار های الکتریکی

۵۰

فیوز ها

۵۰

فیوز های کاتریژی

۵۱

فاکتور فیوز

۵۲

قطع کننده حرارتی مدار

۵۳

فصل ششم

 

موتور

۵۴

اتصالات موتور سه فاز

۵۶

کنتاکتور ها و راه اندازها

۵۶

راه انداز مستقیم خطی

۵۷
 

پیشگفتار

در این گزارش هدف معرفی این اداره ، خدمات آن ، معرفی و بررسی قابلیت های شرکت خدمات فنی حفاری می باشد و در اینجا از جناب مهندس ( ریاست محترم اداره تعمیر ، تکمیل و پیمایش چاه ) ، جناب مهندس شیرالی ومهندس ضیاء الدینی که قبول زحمت نموده وتجربیات خود را در اختیار من قرار داده کمال تشکر وقدرداتی را دارم.

مدیریت خدمات فنی حفاری

مدیریت خدمات فنی حفاری ( کارگاه شماره ۳ ) به مساحت حدود ۴ هکتار ( ۴۰۰۰۰ متر مربع ) در اهواز , منطقه صنعتی کارون ، خیابان امام خمینی شمالی واقع شده است.

مدیریت خدمات فنی حفاری شرکت ملی حفاری ایران یکی از مدیریتهاو بخشی مهم عملیاتی است که قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی بیش از ۱۷ شرکت خارجی عهده دار آن بوده اند و اینک پس از گذشت بیش از دو دهه این مدیریت کلیه خدمات فنی حفاری چاههای نفت وگاز را بدون نیاز به کشورهای خارجی با استفاده از نیروی انسانی متخصص وکار آزموده در نهایت استانداردهای بین المللی انجام می دهد .

این مدیریت با مجموعه متنوعی از تخصصهای گوناگون در پیشبرد صنعت حفاری نقش کلیدی و حساسی را ایفا می نماید و عملاٌ بدون ارائه این خدمات انجام حفاری چاههای نفت وگاز مقدور نخواهد بود . مدیریت خدمات فنی با داشتن یک اداره کل و چهار اداره مستقل متمرکز خدمات فنی / تخصصی بیشماری را ارائه می نماید.

اداره تعمیر ، تکمیل و پیمایش چاه

اداره تعمیر ، تکمیل و پیمایش چاه یکی از ادارات تابعه مدیریت خدمات فنی حفاری می باشد که در راستای نیازهای واحدهای متقاضی اعم از خارجی و داخلی ( پروژه های بیع متقابل )  ایجاد ، سازماندهی و مشغول ارائه خدمات می باشد . این اداره با اختیار داشتن جدیدترین دستگاهها و تجهیزات لوله مغزی سیار به همراه ابزار مورد نیاز و با بهره گیری از تجربه ومهارت کارشناسان مجرب ،  قادر به ارائه خدمات فنی در زمینه تعمیر ، تکمیل و احیاء چاههای بهره برداری و در حال حفاری اعم از توسعه ای ، توصیفی و اکتشافی نفت وگاز می باشد .

خط مشی کلی مدیریت در جهت مدرنیزه و بروز نمودن عملیات بمنظور رقابتی نگاهشتن این سازمان در مقایسه با شرکتهای خارجی می باشد . این مدیریت همواره به آموزش وبهینه نمودن سطح دانش تئوری و عملی کارکنان و برآورده نمودن نیازهای لازم عمی وفنی در جهت تأمین توامندی نیروی انسانی کارآمد توجه خاص مبذول نموده است.

عملیات لوله مغزی سیار

تکنیک عملیات لوله مغزی سیار روشی سریع ، مطمئن ، انعطاف پذیر و کم هزینه و در عین حال با قابلیتهای بالا برای تعمیر چاههای تولیدی و جایگزینی مناسب برای دستگاههای حفاری تعمیراتی می باشد .اداره تعمیر ، تکمیل و پیمایش چاه در بخش خدمات لوله مغزی سیار ، بطور کلی خدمات زیر را هم در تعمیر چاههای تولیدی نفت وگاز و هم به چاه های  در حال حفاری ارائه می دهد :

  • تزریق اسید جهت انگیزش چاههای تولیدی
  • عملیات سیمانکاری اصلاحی ، نصب پلاکهای سیمانی ویا تزریق دو غاب سیمان در چاههای تولیدی تعمیری .
  • احیاء چاه بوسیله تزریق گاز نیتر.ژن و دیگر سیالات سبک .
  • انجام عملیات حفاری در چاههای تولیدی با بهره گیری از موتور درون چاهی .
  • انجام عملیات رفع مانع توسط پمپاژ حلال مناسب و یا با استفاده از موتورهای درون چاهی .
  • انجام عملیات مانده یابی در چاههای تولیدی.

تاریخچه لوله مغزی

اولین بحث اساسی و عملی در خصوص لوله مغزی (Coiled tubing )  مربوط به سال ۱۹۴۴ زمان حمله متفقین به نور ماندی می شود . از سال ۱۹۶۳ دستگاه لوله مغزی سیار بعنوان پشرو و انقلابی در صنایع استخراج نفت در جهان معرفی شد ، ولی متأسفانه بعد از مدت کوتاهی بعلت افزایش قیمت نفت و ضعف های بسیار دستگاه های لوله مغزی سیار به خصوص نقصهای مکانیکی ناشی از جوشکاری دستی دو سر لوله های مغزی موجب مانده گذاری زیاد درون چاههای نفت گردید ، که بواسطه بالا بودن قیمت نفت و عدم تمایل شرکتهای نفتی به پذیرش این نوع خطرات موجب محدود شده رشد تکنولوژی  این دستگاههای تعمیر چاههای نفت وگاز گردید .

به دنبال کاهش قیمت نفت در سال ۱۹۸۶ ،  وتمایل به تکتولوژی های با هزینه کمتر موجب رشد و شکوفایی این نوع دستگاه گردید ، این پیشرفت به اندازه ای که در ابتدای دهه ۹۰ شرکت آرکو بعنوان پیشرو شرکتهای حفاری با دستگاه های لوله مغزی موفق به انجام ۱۳۲ مورد عملیات حفاری در آمریکا گردید .در خلل بیش از ۳۰ سال فعالیت صنایع ساخت لوله های مغزی ، برای ارائه به شرکتهای خدماتی درون چاهی و تعمیر چاهها ، رشد و شکوافایی کم نظیری نسبت به دیگر تحولات صنایع حفاری داشته اند.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.