نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

گزارش کارآموزی در شرکت نفیس نایلون فارس با موضوع حسابداری

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۶ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان…………………………………………………………………………….صفحه

مقدمه ……………………………………………………………………………….۱

فصل اول : کلیات

تعریف موضوع (حسابداری صنعتی ) ………………………………………………………۳

اهمیت و ضرورت موضوع ……………………………………………………………….۵

تعریف واژکان کلیدی  ……………………………………………………………….۸

قلمرو پروژه …………………………………………………………………………..۱۱

ابزار گرداوری ……………………………………………………………………….۱۲

روش های تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………..۱۲

فصل دوم : مبانی نظری

منظور از حسابداری صنعتی (بهای تمام شده ) ……………………………………………..۱۴

اهمیت حسابداری بهای تمام شده ………………………………………………………..۱۴

کاربرد حسابداری بهای تمام شده ……………………………………………………….۱۴

مقایسه جایگاه حسابداری مالیو حسابداری بهای تمام شده در موسسات تولیدی ………………….۱۵

طبقه بندی هزینه ها ………………………………………………………………….۱۶

طبقه بندی هزینه ها بر اساس ارتباط حجم و تعداد تولید ……………………………………۱۶

اجزاء و عوامل بهای تمام شده …………………………………………………………..۲۱

انواع گزارشهای درون سازمانی و برون سازمانی ……………………………………………۲۳

فصل سوم : بررسی وضعیت موجود شرکت صنعتی

تاریخچه ی شرکتتولیدی نفیس نایلون فارس ………………………………………………۲۹

چارت سازمانی ………………………………………………………………………..۳۱

نوع محصولات تولیدی …………………………………………………………………۳۲

شرح مختصری از فرایند تولید …………………………………………………………..۳۴

موقعیت کارآموز در شرکت تولیدی نفیس نایلون فارس …………………………………….۳۷

بررسی شرح وظایف کارآموز در حسابداری ………………………………………………..۳۸

امور جاری در دست اقدام ………………………………………………………………۴۴

برنامه های آینده محل کارآموزی ………………………………………………………..۴۴

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل و ارائه پیشنهادات

نتیجه گیری ………………………………………………………………………..۴۶

پیشنهادات …………………………………………………………………………۴۸

منابع ………………………………………………………………………………۴۹

ضمائم

مقدمه

هدف از کار آموزی، آشنایی دانشجویان از نزدیک با کارهای علمی و مسایل اجرایی می باشد بطوریکه به آنها فرصت داده شود آموخته های خود را با عمل تطبیق و کمبودها و نواقص احتمالی را درک و در رفع آنها بکوشند.

برگزاری مطلوب دوره های کارآموزی علاوه بر آشنایی کارآموز با شرایط ،مشکلات و نیازهای محیط کار میتواند در معرفی قابلیت های علمی، درجه ی اعتبار و توانمندیهای دانشجویان دانشگاه نقش تعیین کننده ای داشته باشد و به علت تنوع مراکز صنعتی و خدماتی در کشورو برخورد متفاوت و ناهمگون آنها با امر کارآموزی ،سرمایه گذاری بیشتری در راستای افزایش راندمان کار آموزی در زمینه های مختلف (سیاستگذاری و برنامه ریزی دقیق و نظارت و…) مورد نیاز است و بدین طریق است که به کسب اعتبار بیشتر در بخش های تولید و خدماتی، جذب بیشتر فارغ التحصیلان در محیط های کاری، افزایش قراردادها و همکاری های پژوهشی نائل خواهیم شد .این آیین نامه که به منظور سازماندهی امر کارآموزی می باشد تدوین گشته است .

در راستای اهداف دولت مبنی بر استقرار صنایع مادر در جنوب کشور وصنعتی شدن منطقه با احداث پالایشگاه های گاز و بنزین ،کارخانه ی سیمان ،کارخانه ی ذوب آلومینیوم فولاد و سایت صنایع انرژی بر و مهمتر از همه به منظور اشتغال پایدار در شهرستان شرکت تولیدی نفیس نایلون فارس اقدام به تاسیس یکی از مهمترین کار گاه های صنعتی فارس در زمینه ی تولید انواع نایلون و نایلکس در شهرک صنعتی لامرد نموده است.

تعریف موضوع (حسابداری صنعتی)

حسابداری بهای تمام شده یا حسابداری صنعتی به شاخه ای از حسابداری اطلاق می شود که وظیفه آن شناخت، جمع آوری ،پردازش وگزارشگری اطلاعات مربوط به عوامل بهای تمام شده و محاسبه بهای تمام شده خدمات ومحصولات و همچنین ارائه روشهای تقلیل بهای تمام شده خدمات وتولید از طریق تجزیه و تحلیل گزارشها می باشد.حسابداری بهای تمام شده جدا از حسابداری مالی و حسابداری دولتی نیست وبا بکارگیری این شاخه از حسابداری،در واقع قسمتی از وظایف حسابداری  به حسابداری بهای تمام شده واگذار شده تا برخی از اهداف حسابداری مالی در بخش خصوصی و حسابداری دولتی در بخش عمومی تامین شود.

نظام بودجه ریزی عملیاتی

در بودجه ریزی عملیاتی (PERFORMANCE BUDGETING) علاوه بر تفکیک اعتبارات به وظایف، برنامه ها، فعالیتها و طرحها، حجم عملیات و هزینه های اجرای عملیات دولت و دستگاههای ذیربط براساس روشهای حسابداری بهای تمام شده، محاسبه و تعیین می گردد.

حسابداری بهای تمام شده به عنوان بازوی مدیریت جهت برنامه ریزی،تصمیم گیری وکنترل عوامل بهای تمام شده تلقی می گردد وبا بررسی اطلاعات جمع آوری شده و ارایه آن به مدیران امکان کنترل عوامل بهای تمام شده خدمات وتولید ومراکز مختلف هزینه را فراهم نموده وبا مقایسه بین هزینه های بودجه شده وهزینه های واقعی،به تجزیه وتحلیل انحرافات بین این هزینه ها می پردازد، لذا ارقام پیش بینی شده در بودجه عملیاتی متکی به تجزیه و تحلیل تفصیلی برنامه ها، فعالیتها، عملیات و قیمت تمام شده آنان برپایه اهداف و مقاصد دولت است، که در آن بخشی از هزینه های عمومی و استهلاک دارائیهای سرمایه ای به واحدهای عملیاتی برنامه ها و فعالیتها تخصیص می یابد.

تدوین و اجرای بودجه عملیاتی در دستگاههای دولتی مستلزم کاربرد حسابداری تعهدی، به منظور تعیین هزینه های واقعی برنامه ها و فعالیتهاست. هماهنگی و یکنواختی طبقه بندیهای بودجه ای و حسابداری و تطبیق آنها با ترکیب سازمانی دستگاههای دولتی از یک طرف و ارتباط وظایف برنامه ریزی، بودجه ریزی و حسابداری دولتی از طرف دیگر نیز از ضروریات بودجه عملیاتی و ایجاد اطلاعات کافی برای مدیریت منابع و وجوه عمومی است.

آینده شغلی ، بازار کار ، درآمد

به نظر می‌رسد فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی این رشته، آمادگی و پختگی بیشتری برای حضور در بازار کار دارند.

نتیجه یکی از تحقیقات دانشگاه «کلمبیا» مبنی بر این بود که از از دهه ۷۰ به بعد همه شرکتهای موفق، شرکتهایی بوده‌اند که مدیر آنها تحصیلات مالی داشته است. چون از این دهه به بعد اطلاعات نقش مهمی پیدا کرده است و مهمترین اطلاعات نیز، اطلاعات مالی است که تاثیر بسیاری در تصمیم‌گیری روسای شرکت‌ها دارد.

«فرصت‌های شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح را در بر می‌گیرد. و با وجود این که در دانشگاههای مختلف کشور اعم از دولتی ، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری تدریس می‌کنند اما تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار این رشته از بیشتر رشته‌ها کمتر است. چون از یک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانه‌های کشور حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند هستند.

همچنین دانش حسابداری در بخش مالیات کاربرد وسیعی دارد. چون محاسبه سود به یاری حسابداری امکان‌پذیر است و تعیین مقدار سود نیز مبنای محاسبه مالیات شرکتها اعم از دولتی و خصوصی می‌باشد.

اهمیت حسابداری بهای تمام شده

در واقع حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده یک ابزار بسیار مهم در اختیار مدیریت میباشد تا مدیران را در برنامه ریزی ،کنترل و نظارت و بررسی نتایج فعالیت ها، یاری نماید. مدیریت با استفاده از حسابداری صنعتی، بهای تمام شده ی تولیدات را محاسبه میکند و کنترل خود را بر روی هزینه های مواد ،دستمزد و سایر هزینه های تولید اعمال میکند.

مدیران اگر گزارشات دقیق و صحیحی از عوامل هزینه نداشته باشند در تصمیم گیری خود در جهت افزایش تولید یا سایر تصمیم گیری ها و راه انجام تصمیمات خود با مشکل مواجه خواهند شد . به عنوان مثال فرض کنید در صورتی که هدف تغییر نوع محصول تولید شده یا افزایش تولید باشد باید اطلاعات دقیقی از هزینه ی تولید وجود داشته باشد تا بتوان تصمیم گرفت که اگر ماشین آلات جدید خریداری شوند مقرون به صرفه است و یا ماشین آلات نعویض شوند و یا اینکه ماشین آلات اجاره گرفته شوند و یا بهتر است که حقوق پرسنل افزایش داده شود و یا باید مقدار پرسنل افزایش داده شود و بسیاری از انواع تصمیمات مدیریت در موارد مشابه فوق الذکر مشروط بر اطلاعات حسابداری بهای تمام شده میباشد .

منابع و ماخذ

۱-عزیز نبوی، اصول حسابداری جلد دوم، انتشارات کتابخانه فروردین، چاپ بیست نهم ۱۳۷۹

۲-ایرج نوروش و فیض الله شیرزادی، اصول حسابداری (۲)، انتشارات کتاب نو، چاپ بیست و پنجم۱۳۸۶

۳-سازمان حسابرسی، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی (کار گروهی)؛ مبانی نظری حسابداری و گزارشگری مالی؛ تهران؛ سازمان حسابرسی؛ چاپ چهارم ۱۳۸۷؛ ؛ صفحه ۳۸

۴-حسابرسی و مدیریت و تاریخچه حسابداری نوشته ل . ساعی

۵-بینش حسابداری –دکتر محمد حسن اردبیلی

۶-ویژگیهای اطلاعات حسابداری- دکتر محمد رضا طاهری

۷-سایت انجمن علمی حسابداری

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.