نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی ارتباط عفونت قبلی هلیکو باکترپیلوری با بیماری پارکینسون در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان

پایان نامه بررسی ارتباط عفونت قبلی هلیکو باکترپیلوری با بیماری پارکینسون در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۳ | قابل ویرایش

فهرست

فصل اول:مقدمه………………………. ۱۰

بیان مساله…………………………… ۱۱

اهداف وفرضیات………………………. ۱۲

فصل دوم:زمینه و پیشینه تحقیق………… ۱۴    

بیماری پارکینسون……………………. ۱۵

اتیولوژی…………………………… ۱۵

پاتولوژی…………………………… ۱۶

پاتوژنز……………………………. ۱۷

درمان …………………………….. ۱۹

هلیکو باکتر پیلوری………………….. ۲۱

مروری بر دیگر مقالات…………………. ۲۳

 فصل سوم: طرح تحقیق…………………. ۲۴

نوع مظالعه…………………………… ۲۵

تعداد نمونه،روش نمونه گیری ومعیارهای انتخاب نمونه   ۲۶

معیار های پذیرش  و عدم  پذیرش………… ۲۷

نوع پژوهش  و روش  انجام  کار…………. ۲۸

فصل چهارم :یافته ها…………………. ۲۹

فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات…. ۳۹

منابع……………………………… ۴۵

ضمایم……………………………… ۵۳

چکیده

مقدمه : پارکینسون بیماریی است که باعث ایجاد اختلالات حرکتی می‌گردد. علت این بیماری کاهش دو پامین و به هم خوردن تعادل بین دو نور و ترانسیمتر (دوپامین و استیل کولین) در سیستم دو پامینرژ یک نیگر و استر یاتال می‌باشد. در مطالعات اخیر دیده شده که با درمان عفونت هیلکوباکتر پیلوری جذب لوودو پا بیشتر شده و نتیجه درمان بهتر شده است.

مواد و روشها : این مطالعه که به روش Case-Control انجام شدازمیان بیماران مراجعه کننده به درمانگاه اعصاب ۵۶ نفرانتخاب شدند.افراد به دو گروه ۲۸ نفری به عنوان گروه مورد (مبتلا به پارکینسون) و شاهد (غیر مبتلا به پارکینسون) تقسیم شدند و تست آنتی بادی IgGهلیکوباکترپیلوری در هر دو گروه انجام شد.

یافته‌ها : میانگین سن افراد پارکینسون ۶۰  سال و غیر پارکینسونی ۵۷ سال بود. در افراد مبتلا ۱۸ نفر (۳/۶۴%) آنتی بادی مثبت و ۱۰ نفر (%۷/۳۵) آنتی بادی منفی داشتند. در افراد غیر مبتلا ۱۵ نفر (%۶/۵۳) آنتی بادی مثبت و ۱۳ نفر (۴/۴۹%) آنتی بادی منفی داشتند.

نتیجه : در این مطالعه ارتباطی بین وجود عفونت قبلی هلیکو باکتر پیلوری در بیماران پارکینسونی و افراد غیر پارکینسونی یافت نشد.p>/05))اما درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری در بیماران پیشنهاد میگردد.

بیان مسأله

بیماری پارکینسون یکی از بیماری‌هایی است که باعث ایجاد اختلالات حرکتی می‌گردد. این بیماری در تمامی نژادها و با شیوع ۲-۱نفر در هر هزار نفر رخ می‌دهد. شیوع آن با افزایش سن افزوده  می‌شود. مشخصات این بیماری عبارتند از لرزه، هیپوکینزی، رژیدتیه، اختلال در راه رفتن و قامت.

تاکنون اتیولوژی‌های مختلفی برای این بیماری مطرح شده است که شایعترین آن نوع ایدیو پاتیک می‌باشد. از علل دیگر آن می‌توان به انسفالیت  لتارژیک پارکینسونیسم ناشی از داروها و سموم و پارکیسنونیسم همراه با سایر بیماریهای نرولوژیک را نام برد. در مطالعات اخیر بحث‌هایی در مورد همراهی عفونت هلیکوباکترپیلوری با بیماری پارکینسون مطرح شده است. این باکتری نوعی باسیل منحنی شکل گرم منفی می‌باشد که متحرک است و نقش اصلی را در زخم پپتیک و سرطان معده دارد.

این عفونت شایعترین بیماری باکتریال در سراسر جهان است و شیوع آن در نقاط مختلف جهان بسته به سطح بهداشت جامعه بستگی دارد. در کشورهای در حال توسعه ۸۰% از جمعیت تا ۲۰ سالگی آلوده می‌شوند که این میزان در آمریکا ۳۰% می‌باشد و میزان آلودگی به هلیکوباکترپیلوری در کشور کره جنوبی  ۵۶% گزارش شده است.

این باکتری به مخاط معده و روده آسیب وارد می‌کند و باعث ایجاد زخم می‌شود. در مطالعات انجام شده اخیر نوعی همراهی عفونت هلیکوباکترپیلوری با بیماری پارکینسون مشاهده شده و دیده شده که با درمان این نوع عفونت در این بیماران جذب  لوودوپا بهتر صورت گرفته و نتایج درمان بهتری حاصل شده است.

اتیولوژی

الف) ایدویوپاتیک: شایعترین نوع پارکینسونیسم علت مشخصی ندارد. این نوع ایدیوپاتیک بیماری پارکینسون یا فلج آژیتان نامیده می‌شود.

ب)انسفالیت لتارژیک: در نیمه نخست قرن بیستم پارکینسونیسم اغلب به دنبال انسفالیت ون اکونومو ایجاد می‌گشت. از آنجایی که این عفونت دیگر مشاهده نمی‌شود موارد پارکینسونیسم به دنبال انسفالیت به صورت فزاینده‌ای نادرگشته است.

پ) پارکینسونیسم دارویی یا ناشی از سموم:

  • داروها: بسیاری از داروها مانند فنوتیازین‌ها، بوتیروفنون‌ها، متوکلوپرامید، رزرپین و تترابنازین ممکن است سبب سندرم پارکینسونیسمی برگشت پذیر شوند.
  •  مواد سمی: سمومی مانند غبار منگنز یادی سولفید کربن ممکن است سبب پارکینسونیسم شوند. پارکینسونیسم از عوارض مسمومیت شدید با مونواکسید کربن یا استنشاق غبار ناشی از جوشکاری است. بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داده که قرار گرفتن در معرض حشره‌کشها نیز سبب بروز پارکینسونیسم می‌شود.

پاتوژنز

دوپامین و استیل کولین در کورپوس استریاتوم موجود بوده به عنوان واسطه‌های شیمیایی عمل می‌کنند. چنین به نظر می ‌رسد که در پارکینسونیسم ایدیوپاتیک به علت کاهش دوپامین در سیستم ترشح کننده دوپامین نیگرواستریاتال تعادل طبیعی بین این دو واسطه شیمیایی که دارای اعمال متضاد هستند مختل می‌شود.

واسطه‌های شیمیایی دیگر مانند نوراپی نفرین نیز در مغز مبتلایان به پارکینسونیسم کاهش می ‌یابند اما اهمیت بالینی این کاهش مشخص نیست. به هم خوردن تعادل مهاری و تحریکی در درون هسته‌های قاعده‌ای و ارتباط مستقیم و غیرمستقیم آن عامل بروز اختلالات حرکتی مبتلایان به پارکینسونیسم دانسته شده است.

الف) لرزه: لرزه پارکینسونیسم با فرکانس ۴ تا ۶ هرتز مشخصاً در حالت استراحت بارزتر است.

لرزه در نتیجه فشارهای عاطفی تشدید شده و اغلب در حین فعالیت اداری کاهش می ‌یابد. لرزه معمولاً‌ از دست یا پا شروع می ‌شود و به شکل اکستانسیون- فلکسیون منظم انگشتان یا دست یا پا و با پروناسیون- سوپیناسیون  منظم  ساعد بروز می‌نماید.

لرزه در بسیاری موارد صورت رادر ناحیه دهان گرفتار می‌ سازد. لرزه در نهایت هرچهار اندام رادرگیر خواهد ساخت اما محدود ماندن لرزه در یک یا دو اندام یک سمت بدن برای ماهها تا سالها پیش از منتشر شدن شایع است. در برخی بیماران لرزه هیچگاه علامت بارزی نخواهد  داشت.

منابع

۱)checowa  H , power  k , et al:Parkinson  disease  risk associated with cigarette smoking.2007.22:345-347

۲)Schwarzchild, Cull  ML, et al:temporal relationship  between cigarette   and  risk  of  Parkinson  disease.neurology,march6,2007,68(10)764-768

۳)Frijerio  R, Elba  A ,et al:education and occupation preceding Parkinson disease.Apopulation based case control stody.neurology ,nov 2005  ۶۵(۱۰)۱۵۷۵-۱۵۸۳

۴)Dick  GD , palma A,et al:environmental risk factor for Parkinson disease.oct 2007,64(10):666-672

۵)Won yong lee,Won tae lee,et al:Helicobacter pylori infection and motor fluctuations in patients with parkinsons disease.seul korea,nov2008,1696-1700

۶)Dominci , Bellentani , et al:familial clustering of helicobacter pylori infection:population based study,BMJ,320-321

۷)Handers ,  Antikainin  R , et al:total cholesterol and hypertention the of  Parkinson disease.neurology may 2008:70(21)1972-1979

۸)Steoel  AJ  :ETHIOLOGY OF PARKINSON DISEASE.CANJ NEURAL SCI 1999/26(SUPPL2):55-5113.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.