نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله بررسی میزان آگاهی مادران از ریسک فاکتورهای عفونت ادراری کودکان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۰ | قابل ویرایش

بررسی مــتون

پیلونفریت ، به عفونت دستگاه ادرای فوقانی اطلاق می شود که معمولاً به علت عفونت باکتریال است که شامل درگیری پارانشیم ، کلیه، لگنچه و حالب می باشد. نمای هیستوپاتولوژیک پیلونفریت حاد شامل حضور لکوسیت های پلی مورفونوکلئار و مونونوکلئار ، ادم و نکروزپارانشیم می باشد که به صورت درگیری فوکال دیده می شود. آتروفی کلیه،تخریب کالیس ها و فیبروز در موارد مزمن دیده می شوند.

بسیاری از ضایعات میکروسکوپی شبیه ضایعات پاتولوژیک بالینی دیگر شامل گلومرولونفریت های فوکال و ژنرالیزه می باشد و همین امر باعث می شود که میزان پیلونفریت باکتریال بیش از آنچه وجود دارد،تخمین زده شود.

برای تشخیص پیلونفریت کراتیریاهای بالینی و رادیوگرافیک بکار می رود. لرز،تب بالا،درد فلانک و تندرنس ناحیه کوستوورتبرال (البته در کودکان زیر ۴ سال مشخص کردن آن مشکل است) از خصوصیات پیلونفریت است. درد سوپراپوبیک ، دیزوری ، فوکونسی و قطره قطره آمدن ادرار در موارد سیستیت دیده می شوند.

اپیدمیـــولوژی

تفاوت هایی در سن و جنس در شیوع بیماری، پاتوژنز، تظاهرات بالینی و پیش آگهی پیلونفریت در کودکان وجود دارد.نوزادان اغلب عفونت را از طریق خون (هماتوژن) کسب می کنند و از طریق بالینی جدا کردن علائم پیلونفریت در این سن مشکل است. شیوع عفونت ادراری در دختران سنین مدرسه حدود ۱% و در پسران حدود ۳%۰ % می باشد.

تقریباً ۵% دختران سنین مدرسه در طی دوران مدرسه عفونت ادراری دارند.پیش آگهی در این بیماران خوب است، اگرچه عود در سال های بعدی زندگی (معمولاً همراه با حاملگی) رخ می دهد. منشأ عفونت در دختران معمولاً بالا رونده بوده و مخزن باکتری های عفونت زا ، دستگاه گوارش می باشد.

پره پوس به عنوان یک فاکتور خطر عفونت ادراری در شیرخواران پسر به خصوص زیر ۶ ماهگی محسوب می شود.به همین علت بعضی از محققین ختنه را در روز هشتم زندگی، وقتی که باکتری های اطراف مجرا کلونی ثابتی پیدا کردند، توصیه می کنند. (۲۳) در صورت عدم ختنه میزان عفونت به ۴/۱۲ درصد میمی رسد.

پاتوفـــیزیولوژی

ادرار باقیمانده، انسداد و ناهنجاری های دیگر جریان ادرار و صدمه پارانشیم کلیه، فاکتورهای مهم مستعد کننده پیلونفریت می باشند.از طرفی ناهنجاری های مادرزادی سیستم تخلیه و انسداد اکتسابی به علت عفونت مکرر، سنگ کلیه و مثانه نوروژنیک، جراحی و حتی یبوست در این امر دخیلند. وجود پیلی برای اتصال باکتری به سلول های اپی تلیوم کلیه برای ایجاد پیلونفریت الزامی است.این اتصال توسط آنتی بادی IgA مهار می شود.

E.coli شایع ترین پاتوژنی است که در بیماران عفونت ادراری یافت می شود و تلاش های زیادی برای شناسایی فاکتورهای ویرولانس و نقش آنها در پاتوژنر عفونت ادراری صورت گرفته است.سروتیپ های O:K:H در پیلونفریت نقش دارند.

کلونیزاسیون باکتری توسط فاکتورهای ویرولانس خاصی تسهیل می شود و سبب تهاجم باکتری به دستگاه ادراری می گردد.چنین باکتری هایی اوروپاتوژن نامیده می شوند.فاکتور Adhesion که روی پیلی باکتری قرار دارد، باعثِ توانایی اتصال به سطح مخاطی می شود.

اتیــولوژی

شایع ترین علت عفونت ادراری کودکان مهاجرت میکروارگانیم های روده به مجرای اداری است که شایع ترین جرم E.coli است. سایرمیکروارگانیسم هایی که باعث عفونت ادراری می شوند عبارتند از:، گونه های کلبیلا ، انتروباکتر ، پروتئوس ، انتروکوک ، استرپتوکوک گروه B ، استافیلوکوک ساپروفیتیکوس ، پسودومونا ، قارچ ها. باکتریوری سالمونلا معمولاً با سپسیس سالمونلایی دیده می شود. (۲۶)

عفونت ادراری به علت استرپتوکوک گروه B معمولاً ثانویه به سپتی سمی بوده و بدون سپتی سمی، عفونت ادراری آن نادر است. میکروارگانیسم های عفونت ادراری نازوکومیال عبارتند از: انتروباکتریاسه و استافیلوکوک کواگولاز منفی.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.