خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶

اطلاعیه سایت

سلام خدمت شما کاربران گرامی، دوستانی که تمایلی به پرداخت اینترنتی مبلغ فایل ها ندارند، می توانند مبلغ فایل را به شماره کارت زیر، کارت به کارت کرده و نام فایل موردنظر و کد رهگیری را به شماره های زیر پیامک و یا از طریق تلگرام ارسال کنند تا فایل از طریق ایمیل یا تلگرام (به درخواست شما) برای شما ارسال شود.

شماره کارت: 6037997225225383 - بانک ملی به نام سید محمد علوی

شماره تماس و پیامک: 09176858460 (سید محمد علوی - تلگرام)

با تشکر - مدیریت سایت

بررسی ادیان مختلف

بررسی ادیان مختلف

بررسی ادیان مختلف

تعداد صفحات : ۱۵۸ | قابل ویرایش

از آغاز حیات بشر ، دین و خداپرستی صرفنظر از چگونگی آن ،وجود داشته و انسانها از روز نخست زندگی در روی کره خاکی دین دار و خداپرست بوده اند.

مقدمه

از آغاز حیات بشر ، دین و خداپرستی –صرفنظر از چگونگی آن ،وجود داشته و انسانها از روز نخست زندگی در روی کره خاکی دین دار و خداپرست بوده اند . و همچنین با همه ی مخالفتها ومبارزات سخت طاغوتها وسایر دین ستیزان بادین ودین آوران (پیامبران) ودین داران راستین در طول تاریخ ، همجنان درخت کهنسال دین پابرجابوده ودر تمام عرصه های زندگی بشر حضور موثر و تعیین کننده ای داشته است .

دین, واژه ای است عربی که در معاجم و کتب لغت معانی بسیاری برای آن ذکر شده است مانند: ملک و پادشاهی، طاعت و انقیاد، قهر و سلطه ، پاداش و جزاء، عزت و سرافرازی ، اکراه و احسان، همبستگی، تذلل و فروتنی، اسلام و توحید، عادت و روش، ریاست و فرمانبرداری و…
در آیات قرآن نیز به معانی لغوی دین اشاره شده است و کلمه دین در آیات بکار رفته است ودر هر آیه ای معنای مخصوص خودش را دارد. چنانکه خداوند می فرماید: «هوالذی ارسل رسوله بالهدی ودین الحق، صف ، ۹» که در این آیه دین به معنی کیش و شریعت آمده است و یا می فرماید:«فاعبدالله مخلصاً له الدین، زمر ،۲» و در اینجا دین به معنای توحید و یگانگی می‌باشد. همین موارد استعمال واژه دین‏ در قرآن می‏تواند به عنوان راهی برای شناسایی و به دست آوردن تعریف دین از دیدگاه اسلام شمرده شود که «دین عبارت است از اطاعت، گرایش، فرمانبرداری و تسلیم در برابر حقیقت‏» که در این صورت، با معانی لغوی نیز سازگاری خواهد داشت.

واژه دین از مفاهیمی است که همواره در میدان آراء و نظرات گوناگون صاحب‏نظران قرار داشته و توافق مشترک درباره آن وجود ندارد. به صورتی که حتی عده‏ای از محققان آن را قابل تعریف نمی‏دانند.به هر حال‌‌ ‌می توان دین را اینگونه تعریف نمود: دین ، مجموعه (سیستم) حقایقی هماهنگ و متناسب از نظام‏های فکری (عقاید و معارف)، نظام ارزشی (قوانین و احکام) و نظام پرورشی (دستورات اخلاقی و اجتماعی) است که در قلمرو ابعاد فردی، اجتماعی و تاریخی از جانب پروردگار متعال برای سرپرستی و هدایت انسان‏ها در مسیر رشد و کمال الهی ارسال می‏گردد.
به دیگر سخن، مجموعه ای است از عقاید و قوانین و مقرراتی که هم به اصول فکری بشر نظردارد و هم در باره اصول گرایشی وی سخن می‏گوید و هم اخلاق و شئون‏زندگی او را تحت پوشش قرار می‏دهد.

تعاریف متعدد از دین ارائه شده است مثلادانشمند بزرگ اسلامی و مفسر گرانقدر مذهب شیعه، علامه طباطبایی ، دین را اینگونه تعریف می‌کند:
«دین، عقاید و یک سلسله دستورهای عملی و اخلاقی است که پیامبران از طرف خداوند برای راهنمایی و هدایت بشر آورده اند، اعتقاد به این عقایدو انجام این دستورها، سبب سعادت و خوشبختی انسان در دو جهان است»(خلاصه تعالیم اسلام، ص ۴، و یا شیعه دراسلام ص ۴۱.
ویا برخی از دانشمندان غربی گفته‏اند: دین عبارت است ازاعتقاد به موجودات روحانی .
و یا عده ای دیگر گفته‏اند: دین نظام یک پارچه‏ای از باورها وعملکردهای مرتبط به چیزهای مقدس است که از طریق آنها گروهی ازانسانها با مسائل غایی زندگی بشری مرتبط می باشد.

منابع

۱-ابراهیم زاده ، عبدالله ، (۱۳۸۴ )دین شناسی ، تهران .

۲- انسان وادیان ( نقش دین در زندگی فردی واجتماعی ) ، ترجمه مهران توکلی ، ص ۱۳ .

۳-جامعه شناسی دین ، ترجمه دکتر جمشید آزادگان ، ص۴۲

۴-ابن منظور، لسان العرب، بیروت. ۱۴۰۸ق، ج۴، ص۴۶۰

۵- هادوی مقدم، مهدی، مبانی کلامی اجتهاد. قم، چاپ اول، ۱۳۷۷، ص۳۸۲

۶- عبدالله، جوادی آملی، شریعت در آینه معرفت، قم، مرکز نشر فرهنگی رجا، چاپ اول، ۱۳۷۲، ص۹۳

۷- مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش عقاید، تهران: شرکت چاپ و نشر بین ااملل، ۱۳۷۷، ص۱۱

۸- فنائی، ابوالقاسم، «انتظار بشر از دین، درنگی در صورت مسأله»، مجله نقد و نظر، سال دوم، شماره ۷ ۸، تابستان وپاییز ۱۳۷۵، ص ۲۷۹ ۳۱۲.

۹- سروش، عبدالکریم، آن که به نام بازرگان بود نه به صفت، مجله کیان، ش ۲۸ و ۴۸، مدارا و مدیریت، ص ۱۳۵

۱۰- سروش، عبدالکریم، بسط تجربه نبوی ، مقالات «‌ دین اقلی و اکثری »‌ و «‌ ذاتی و عرضی دین »‌‌، تهران: صراط، ۱۳۷۷.

۱۱- اتیل ژیلسون، عقل و وحی در قرون وسطی، ترجمه شهرام پازوکی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،‌ ۱۳۷۱، ص ۲ و ۵.

۱۲-فنائی، ابوالقاسم، پیشین، ص ۲۷۹-۳۱۲

۱۳- قدردان قراملکی، محمد حسن، «فلسفه نیاز به دین و پیامبران»، فصلنامه قبسات، ۱۳۸۲، ش۲۷.

۱۴- سوره رعد۲۸ «آگاه باشید تنها با یاد خدا دلها آرامش می یابد.»

۱۵- آذربایجانی، مسعود و موسوی اصل، سید مهدی، در آمدی بر روانشناسی دین، ۱۳۸۵، تهران: مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت، چاپ اول، ص۱۵۲- ۱۵۱.

۱۶- طوسی، خواجه نصیرالدین، تلخیص المحصل، تهران، انتشارات اسلامی، ص۳۶۳

۱۷- سوره ق آیه۱۶

۱۸- جوادی آملی، عبدالله، انتظار بشر از دین، پیشین، ص۴۱تا۴۷

۱۹- آموزش دین، جمع آوری و تنظیم از: سید مهدی آیت الهی، قم، جهان آراء، ص ۲۵.

۲۰- همیلتون، ملکم، جامعه شناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان، ۱۳۸۱، ج ۲، ص ۱۷۹.

۲۱- طباطبایى، محمد حسین، فرازهایى از اسلام، ص ۸.

۲۲- در آمدی بر روانشناسی دین، پیشین، ص۱۵۹

۲۳- صفاوردی، سوسن، رستاخیزی در تاریکی، ص۶۹. به نقل از: ساجدی، ابولفضل، دین و دنیای مدرن، قم، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۷۸، ص۱۰۹

۲۴- مهری، حسین، صدای پای دگرگونی، ص۷۱. به نقل از: ساجدی، ابولفضل، دین و دنیای مدرن، قم، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۷۸، ص۱۰۹

۲۵- همان، ص۱۰۸ – ۱۱۸

۲۶- نمل، آیه ۴.

۲۷- زندگی در راهی بهتر، دالایی لاما ص ۱۲
۲۸- حکمت بودا ترجمه محمد جواد ادبی ص ۱۲
۲۹- حکمت بودا، ادبی ص ۱۴۱
۳۰- هینه یا نه، ع، پاشایی ص ۱۶۶
۳۱- تاریخ جامع ادیان، جان بایرناس ص ۲۴۷ / هینه یا نه، ع، پاشایی ص ۳۲
۳۲- تاریخ جامع ادیان، ناس ص ۲۴۴
۳۳- زندگی در راهی بهتر ص ۱۴۰ و رجوع شود به تاریخ جامع ادیان ص ۲۴۷

۳۴- بایرناس، جان؛ تاریخ جامع ادیان، علی اصغر حکمت، تهران، علمی و فرهنگی، ۱۳۸۱، ص۳۶۹.

 ۳۵-ترابی، علی اکبر ؛ نظری در تاریخ ادیان، تبریز، فروزش، ۱۳۸۲، ص۱۶۰.

۳۶- توفیقی، حسین؛ آشنایی با ادیان بزرگ، تهران، سمت، ۱۳۷۹، ص۴۹-۴۸.

۳۷- همان، ص۴۹.

۳۸- سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم؛ سیری در ادیان زنده جهان(غیر از اسلام)، قم، آیت عشق، ۱۳۸۳، ص ۱۲۶.

۳۹- توفیقی، حسین؛ ص ۴۹.

۴۰- سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم؛ ص۱۲۸-۱۲۶.

۱۵۸,۰۰۰ ریال – خرید
اشتراک گذاری مطلب

معادله امنیتی *

تمامی حقوق این سایت، متعلق به وبسایت "خرید فایل" می باشد. - طراحی شده توسط پارس تمز