تعداد صفحات : ۳۳ | قابل ویرایش
چکیده
هدف این پژوهش، بررسى رابطه خوش بینی در بین دانشجویان دختر و پسر پیام نور است. پژوهشگر به منظور آزمودن فرضیههایش، از میان دانشجویان پسر و دختر دانشگاه پیام نور شهرستان لامرد در سال تحصیلى ۹۰ – ۱۳۹۱، ۱۰۰ نفر (۵۰ نفر دختر و ۵۰ نفر پسر ) را به تصادف برگزید. تمامى شرکت کنندگان، «آزمون خوش بینی» را که در شهرستان لامرد هنجاریابى شده است و نیز آزمون خوشبینى را که پژوهشگر ترجمه و اعتباریابى کرده است، پاسخ دادند.
دادهها به روش آماره t و رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میان انگیزه بدون احتساب یکى از مؤلفههاى آن با خوشبینى تعمیم یافته رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین مؤلفه «پشتکار» از مؤلفههاى انگیزه با خوشبینى رابطه مثبت معنادار دارند. بین «رقابتجویى» یکى دیگر از مؤلفههاى انگیزه با خوشبینى، رابطه معنادارى مشاهده نشد. نمرههاى انگیزه و خوشبینى دانشپژوهان دوره کارشناسى تفاوت معنادارى ندارند.
نتیجه اینکه سه فرضیه از چهار فرضیه یاد شده تأیید مىشود؛ یعنى بین خوشبینى دختر و پسر رابطه معنادارى وجود دارد. پنج مؤلفه انگیزه از نظر میزان رابطه با خوشبینى متفاوت هستند و رقابتجویى با خوشبینى، رابطه منفى دارد.
مقدمه
خوش بینی باور به این عقیده است که احتمالاٌ نتایج مثبتی رخ خواهد داد. خوش بینی نیز همچون امید به طور کلی به معنی اعتماد عمیق به این موضوع است که علیرغم مشکلات و سختی های موجود بر سر راه زندگی ام ، اوضاع سر و سامان می گیرد و همه چیز بخوبی و خوشی می انجامد . از نقطه نظر هشیاری عاطفی ، خوش بینی گرایشی است که فرد را به هنگام رو در رو شدن با مشکلات و سختی های زندگی، از فرو غلتیدن در نومیدی ، یاس و افسردگی بر حذر می دارد.
نگرش انتظار مثبت به ما انرژی می دهد و استعدادهای پنهان ما را فرا می خواند . این نگرش آگاهی ما را از فرصت ها افزایش می دهد. خوش بینی پرتویی قوی از روشنایی را به درون گوشه های تاریک زندگی مان می اندازد و امکانات بلقوه را که در تاریکی پنهان شده اند، آشکار می کند. فرد مثبت اندیش حوادث را از زاویه دید امید تفسیر می کند، مزیت های آن را کشف می کند ، و راه حل های خلاقی را می یابد که آدم بدبین متوجه آنها نمی شود.
تاثیر خوش بینی بر زندگی انسانها شگفت انگیز است. خوش بینی سبب می شود شخص احساس کند عوامل شخصی و موقعیتی به نتایج مطلوب می انجامند. به طور کلی مثبت اندیشی و پرهیز از افکار منفی راهبرد های خوبی برای مؤثرتر کنار آمدن با فشار روانی هستند چراکه خلق خوب, پردازش اطلاعات ما را مؤثرتر کرده و از ما موجودات نوع دوست تری می سازد و عزت نفسمان را زیاد می کند.
بیان مساله
موضوع مورد بحث دیگر دراین پزوهش خوش بینی است. امروزه در سایه ی پیشرفت علم و تکنولوژی و فراهم شدن سایل رفاهی و راحتی، بسیارند افرادی که از امکانات زیادی در زندگی برخوردارند، ولی از زندگی خود رضایت ندارند. به همین دلیل، مطالعات زیادی در زمینه ی رضایت از زندگی و عوامل موثر بر آن خصوصا خوشبینی انجام شده است.
یکی از عواملی که می تواند نقش مهمی در رضایت از زندگی داشته باشد، ویژگی «خوش بینی» است. خوش بینی به یک انتظار تعمیم یافته اشاره دارد که فرد بر اساس آن احساس می کند هنگام رویارویی با مشکلات، نتایج خوشایند رخ خواهد داد. این انتظار بیش تر حیطه های مهم زندگی فرد را پوشش می دهد. خوش بینی با ویژگی های روان شناختی گوناگون رابطه دارد که هر کدام می تواند نقشی در احساس رضایت از زندگی داشته باشد.
خوش بینی با سلامت روانی افراد در ارتباط است. در بیماران پارکینسون افراد خوش بین در مقایسه با افراد بد بین از سلامت روانی بیشتری برخودار هستند. خوش بینی از تأثیرات مخرب مشاجرات روزانه بر سلامت روان جلوگیری می کند. در بیمارانی که به دلیل بیرون زدگی لگن خاصره مورد عمل جراحی قرار گرفتند، افراد خوش بین از عملکرد روانی و جسمانی بهتری برخوردار بودند. همچنین خوش بینی از تأثیرات مخرب بیکاری بر سلامت روان نیز جلو گیری می کند.
منابع:
۱- ال کلینه ، کریس، مجموعه کامل مهارتهای زندگی ، مترجم ، شرام محمد خانی ، تهران ، نشر : رسانه ی
تخصصی ، چاپ پنجم ، ۵۱۶ صفحه .
۲- پارسا ،خسرو ۱۳۷۴ ، دردهای مقاوم و درمان آنها ، تهران ، انتشارات اطلاعات ، ۳۴۰ ص
۳- پولاری ریشهری ، علی ، ۱۳۸۵، روان شناسی درد ، تهران : نصل نواندیشد ۲۹۶ص.
۴- سارنو ، جان ، درمان بدن و ذهن ، تهران ناشر ، دانشگاه علوم تربیتی
۵-سلیگمن ،مارتین ۱۳۸۸ ،خوشبینی آموخته شده ،ترجمه : قرابنعلی خذایی ، نشر نازلی ،۴۱۸ص .
۶- سلیگمن، مارتین ، ۱۳۸۹، از بدبینی به خوش بینی چگونه ذهن و بدن خود را متحول سازیم ، ترجمه مهدی قراچه راغی ، نشر پیکان ۴۵۶ص .
۷- کویلیام ، سوزان ۱۳۸۶ ، مثبت اندیشی و مثبت گرایی کاربری ، مترجمان : فریده براتی سده و افسانه صادقی ، تهران ، انتشارات جوانه رشد ۱۲۰ ص
۸-آذربایجانی، مسعود، و دیگران، درآمدی بر روانشناسی دین، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۵.
۹- امام خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چ سوم، ۱۳۷۲.
۱۰- بیانی، احمد، روشهای تحقیق و سنجش در علوم تربیتی و روانشناسی، تهران، رهیافت، ۱۳۷۸.
۱۱ـ حسنشاهی، محمدمهدی، «بررسی ارتباط میان خوشبینی و راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاه»، اصول بهداشت روانی، سال چهارم، ش پانزدهم و شانزدهم، پاییز و زمستان ۱۳۸۱، ص۸۶-۹۸.
۱۲ـ سلیگمن، مارتین و دیگران، کودک خوشبین، برنامهای آزموده شده برای ایمن سازی همواره کودکان در برابر افسردگی، ترجمه فروزنده داورپناه، تهران، رشد، ۱۳۸۳، (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ۱۹۹۶).
۱۳ـ عابدی، احمد و دیگران، «رابطه بین ابعاد دینداری با شادی دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر اصفهان»، مطالعات اسلام و روانشناسی، سال اول، ش ۲، بهار و تابستان ۱۳۸۷، ص۴۵-۵۸.
۱۴ـ کار، آلان، روانشناسی مثبت، علم شادمانی و نیرومندیهای انسان، ترجمه حسن پاشاشریفی و جعفر نجفی زند با همکاری باقر ثنایی، تهران، سخن، چ دوم، ۱۳۸۷، (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، ۲۰۰۴).
۱۵ـ کجباف، محمدباقر و دیگران، «هنجاریابی، پایایی، و روایی خوش بینی و بررسی رابطه بین خوشبینی، خود تسلطیابی، و افسردگی در شهر اصفهان»، مطالعات روانشناختی، سال دوم، شماره ۱-۲ (پیاپی ۶)، بهار و تابستان ۱۳۸۵، ص۵۱-۶۵.
۱۶ـ گودرزی، محمدعلی، «بررسی روایی و پایایی مقیاس نومیدی بک در گروهی از دانشجویان دانشگاه شیراز»، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره ۱۷، شماره ۱، سال ۱۳۸۱، ص۳۲-۴۰.
۱۷ـ مظفری، شهباز، همبستههای روانشناختی شادکامی ذهنی، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، ۱۳۸۲، دانشگاه شیراز.
۱۸ـ موسوینسب، سیدمحمدحسین و دیگران، «خوشبینی ـ بدبینی و راهبردهای کنار آمدن: پیشبینی سازگاری روانشناختی در نوجوانان»، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال دوازدهم، ش ۴، زمستان ۱۳۸۵، ص۳۸۰ ـ ۳۸۹.
۱۹ـ نوری، نجیبالله، «الگوی نوین از مؤلفههای خوشبینی در نهجالبلاغه»، معرفت، ش ۱۳۵، اسفند ۱۳۸۷، ص۵۳-۷۰.
۲۰ـ نوری، نجیبالله، «بررسی رابطه بین خوشبینی سرشتی، خوشبینی از دیدگاه اسلام و رضایتمندی از زندگی»، پایان نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ۱۳۸۸.