تعداد صفحات: ۶۹ | قابل ویرایش
فهرست
عنوان ………………………………………………………………………………….صفحه
چکیده ……………………………………………………………………………………۷
فصل اول : کلیات
۱-۱مقدمه…………………………………………………………………………………..۹
۲-۱ بیان مساله……………………………………………………………………………..۱۰
۳-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………..۱۱
۴-۱ اهداف تحقیق…………………………………………………………………………..۱۳
۵-۱ فرضیات تحقیق………………………………………………………………………….۱۳
۶-۱ متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………..۱۳
فصل دوم : پیشینه تحقیق
۱-۲ مبانی نظری تحقیق………………………………………………………………………۱۶
۱-۱-۲ سطوح خودکنترلی……………………………………………………………………۱۶
۲-۱-۲خودکنترلی خودکار/فیزیولوژیکی……………………………………………………..۱۶
۳-۱-۲ خودکنترلی نیمه هشیار……………………………………………………………….۱۶
۴-۱-۲ خودکنترلی با هشیاری کامل…………………………………………………………..۱۸
۵-۱-۲ تعریف خود کنترلی ………………………………………………………………….۲۰
۶-۱-۲ نقش و ضرورت خود کنترلی ……………………………………………………………۲۱
۷-۱-۲ بسترهای خود کنترلی ………………………………………………………………..۲۱
۷-۱-۲ خود کنترلی و ارزش و کرامت انسان…………………………………………………….۲۲
۸-۱-۲ عوامل خود کنترلی…………………………………………………………………..۲۳
۲-۲ پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………۴۸
فصل سوم: روش تحقیق
۱-۳ روش تحقیق…………………………………………………………………………….۵۱
۲-۳ جامعه آماری……………………………………………………………………………۵۱
۳-۳ روش نمونه گیری و تعداد نمونه………………………………………………………….۵۱
۴-۳ ابزار تخقیق……………………………………………………………………………۵۲
۵-۳ ابزار جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………….۵۲
۶-۳ روش آماری»…………………………………………………………………………..۵۳
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
فصل پنجم : بررسی نتایج
۱-۵ نتیجه گیری …………………………………………………………………………۵۷
۲-۵ پیشنهادات……………………………………………………………………………۵۸
منابع و ماخذ……………………………………………………………………………….۶۱
ضمائم
پرسشنامه ………………………………………………………………………………..۶۴
چکیده
هدف این پژوهش، مقایسه خودکنترلی در دانش آموزان دبیرستان میباشد. برای تحقق این هدف جامعه آماری تحقیق، کلیه دانشآموزان پایه سوم مقطع متوسطه شهرستان مهر انتخاب گردید که از این میان ۱۰۰ نفر (۵۰ نفر دختر و ۵۰ نفر پسر) دانشآموز با روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند.
روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه منبع کنترل پس از اعتبارسنجی و تغییرات لازم استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز از طریق آزمونهای آماری t مستقل انجام گردید. نتایج نشان داد که بین دو گروه دختر و پسر از لحاظ خودکنترلی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
مقدمه
بی تردید مدیران سازمان ها وظایفی بر عهده دارند که انجام دادن آنها، زمینه موفقیت آنان، و نیز دستیابی به اهداف سازمان را فراهم می کنند. از جمله این وظایف، کنترل و نظارت است، که هم اکنون بخش وقت مدیران را به خود اختصاص داده و احیانا، آنان را از وظایف دیگری همچون برنامه ریزی، انگیزش باز داشته است.
به جرأت می توان گفت یکی از معضلات مدیریتی در کشور ما لزوم نظارت جدی و مداوم در عملکرد کارکنان است؛زیرا بسیاری از کارکنان مادام که مورد نظارت شدیدی قرار نگیرند، وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند؛ از این رو، باید مدیر آنان را پیوسته تحت نظارت خویش قرار داده و پیگیر امور باشد تا سازمان از چرخه حیات خود باز نایستد. اینجا است که مدیر به طور طبیعی از پرداختن به وظایف دیگر خود باز می ماند.
از دیگر سوی نتیجه پژوهش ها نشان داده است که چنین نظارتی، به ویژه در مورد کارکنان متخصص و نیروی انسانی سطح بالا، نه تنها باعث افزایش بهره وری نخواهد شد، بلکه تا حد بسیار زیادی با ایجاد احساس عدم وابستگی به سازمانی که به او عدم اعتماد نشان می دهد، موجب کاهش بهره وری واقعی خواهد شد. به طور کلی نظارت نیروی انسانی باعث کاهش انگیزه برای کار و به این ترتیب انجام دادن کار واقعی می گردد.
در ضمن نظارت نیروی انسانی باعث از بین رفتن قوه خلاقیت شده و از بروز احساس مسئولیت و سهیم شدن در رسیدن به هدفهای سازمان جلوگیری می نماید . از این رو، قالب سازمان ها از یک بلای دیگر کنترلی رنج می برند.
البته این مطلب به معنای نفی ضرورت نظارت نیست، اما زیاده روی در آن، پیشامدهای منفی در پی دارد.
برای رهایی از این گرفتاری، که بیش ترین وقت مدیران را به خود مشغول کرده است، باید در پی یافتن نوعی دیگری از نظارت بود که مضرات دیگر کنترلی را نداشته یا در عین حال مکمل نظارت نیز باشد. این در صورتی است که هر فرد، از درون، ناظر و کنترل کننده خویش باشد. آن گاه این سؤ ال مطرح می شود که چگونه می توان افراد را در سازمان ها خود کنترل ساخت، و در حقیقت چه راه هایی برای ایجاد خود کنترلی وجود دارد؟
ابتدا لازم است تعریف نسبتا دقیقی از خود کنترلی ارائه شود و سپس نقش و اهمیت آن در مقایسه با انواع نظارت بیرونی بیان گردد.
درباره خود کنترلی تعریف خاصی ارائه نشده است؛ولی می توان خود کنترلی را مراقبتی درونی دانست، که بر اساس آن وظایف محول شده انجام، و رفتارهای ناهنجار و غیر قانونی ترک می گردد، بی آن که نظارت و یا کنترل خارجی در بین بوده باشد. هنگامی که کسی بی توجه به کنترل خارجی، تلاش خود را مصروف انجام دادن کاری که بر عهده او گذارده شده نماید و مرتکب خلافی از قبیل کم کاری، سهل انگاری نگردد، از کنترل درونی بهره مند است.
در این صورت است که نظارت خارجی در تحقیق چنین رفتاری که متضمن انجام دادن وظیفه و ترک کردن خلاف است نقشی نداشته و تنها، مراقبت درونی است که موجب رفتار مزبور می گردد.
بیان مساله
منبع کنترل یک ویژگی شخصیتی و مجموعهای از انتظارات است که به وسیلهی عوامل موقعیتی بر افراد تأثیر میگذارد و افراد نتایج عملکرد خود را تحت تأثیر تلاشهای خود (کنترل درونی) یا تحت تأثیر نیروهای بیرونی فراتر از کنترل خود (کنترل بیرونی) میدانند. ساختار کنترل درونی شامل دو موضوع شناختی و رفتاری و ساختار کنترل بیرونی نیز شامل سه آیتم؛ شرایط حال و گذشته، اقتدار دیگران و عدم انتخاب میباشد.
ارزشهایی مانند؛ روابط بین فردی، مشارکت، استقلال و عزت نفس در افراد درونگرا بالاتر و ارزشهای مربوط به حمایت اجتماعی بالاتر، ابهام نقش و چشمانداز کار در افراد برونگرا بالاتر میباشد.
منبع کنترل بیرونی با متغیر پایداری و منبع کنترل درونی با متغیرهایی که دارای اثرات متوسطی هستند پایهای قوی برای موفقیت تحصیلی دانشآموزان به وجود میآورند.
بین شادکامی افرادی که کنترل درونی دارند و افرادی که کنترل بیرونی دارند تفاوت قابل ملاحظهای وجود دارد بدین صورت که بین منبع کنترل درونی و شادکامی رابطهی معناداری وجود دارد .کنترل درونی قوی به عنوان سطوح بالایی از رفتار خودگردان، جهتگیری است که با تجربیات مکرر همراه است. افراد درونگرا دارای سلامت روانی و جسمانی بالا و بیشتر از راهبردهای مقابلهای فعال استفاده میکنند.
منبع کنترل درونی برای رسیدن به موفقیت با پرخاشگری منفی همراه است و ویژگی اساسی که افراد برونگرا را با انگیزه میکند توجه اجتماعی است که رفتار آنها به بار میآورد. برونگرایان در مقایسه با درونگرایان دارای اضطراب و استرس بیشتری هستند که این موجب نقصان در عملکرد و فشار روانی و مشکلاتی در سلامتی میگردد . منبع کنترل به طور کلی روابط محکمی با معیارهای مربوط به شغل و معیارهای عمومی دارد .وهمچنین یک عامل قوی برای پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است. (پرداختچی ،۱۳۷۸)
منابع و ماخذ
۱-افروز، غلامعلی.(۱۳۷۵)، «تقویت اعتماد به نفس در کودکان»، مجله پیوند، شماره ۱۳۹-۱۳۸.
۲-آیزنک، مایکل.روانشناسی شادی، ترجمه مهرداد فیروزبخت و همکاران، (۱۳۷۵)، تهران، انتشارات بدر.
۳-پرداختچی، محمد حسن.(۱۳۷۸)، «خشم عامل مهمی در فروپاشی ارتباطات انسانی»، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره ۲۲.
۴-پوپ، الیس.سوزان مکهال.ادوارد کرایهو.افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان، ترجمه پریسا تجلی، (۱۳۷۳)، تهران، انتشارات رشد
۵-راجرز، جان.پیتریک ویلیامز.تفکر منفی، ترجمه مهدی قراچه داغی، (۱۳۷۰)، تهران، انتشارات شباهنگ.
۶-کارتلج میلبرن.جی اف.آموزش مهارتهای اجتماعی، ترجمه محمد حسین نظرینژاد، (۱۳۷۲)، مشهد، انتشارات آستان مقدس رضوی.
۷-کاوی، استیفن آدر.هفت گام به سوی کامیابی، ترجمه سید محسن اشرفی، (۱۳۸۶)، تهران ، نشر نی.
۸-کوپر، رابرت.مدیریت عشق و عاطفه، ترجمه علیرضا عزیزی، (۱۳۷۷)، تهران، انتشارات توفیق.
۹-کول، کرس.فهمیدن و فهماندن و ارتباط مؤثر، ترجمه پروانه کارکیا، (۱۳۷۶)، تهران، دانشگاه الزهرا.
۱۰-گلمن، دانیل.هوش عاطفی، ترجمه حمید رضا بلوچ، (۱۳۷۹)، تهران، انتشارات جیحون.
۱۱-آقایار،سیروس،شریفی درآمدی،پرویز( ۱۳۸۵ )هوش هیجانی،کاربردهوش هیجانی درمحیط کار، یادگیری ،ارتباطات،انگیزش،رهبری،سازمانها وبیماریهای روانی اصفهان:سپاهان.
۱۲-اسپری،لن(۱۳۸۳ ) روان درمانی اختلالات شخصیت:رویکردهای شناختی- رفتاری مترجمان، حسن توزنده جانی، حمید نجات،معصومه موسی آباد.نیشابور:شهر فیروزه.
۱۳-بهرامی خوندابی فاطمه(۱۳۸۳)بررسی رابطه بین خودکنترلی وکیفیت زندگی دربین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان.دومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان.
۱۴-فرهنگی،علی اکبر،صفرزاده،حسین(۱۳۸۵ )روشهای تحقیق در علوم انسانی(بانگرشی برپایان نامه نویسی)پیام پویا.
۱۵-کریتنررابرت،کینیکیی آنجلو(۱۳۸۴)رفتارسازمانی(ترجمه:دکترعلی اکبرفرهنگی و دکترحسین صفرزاده)تهران :پیام پویا.
۱۶-گلمن،دانیل( ۱۳۸۰) هوش هیجانی ترجمه:نسرین پارسا، تهران:رشد.
۱۷-نادی، محمد علی، کاظمی، احسان ( ۱۳۸۴ ). خودراهبری در کلاسهای چند پایه. مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی. شماره ۵ و ۶ .صص ۱۴۶.