نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه مقایسه خودکنترلی در دانش آموزان سوم دبیرستان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۹ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………۷

فصل اول : کلیات

۱-۱مقدمه…………………………………………………………………………………..۹

۲-۱ بیان مساله……………………………………………………………………………..۱۰

۳-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………..۱۱

۴-۱ اهداف تحقیق…………………………………………………………………………..۱۳

۵-۱ فرضیات تحقیق………………………………………………………………………….۱۳

۶-۱ متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………..۱۳

فصل دوم : پیشینه تحقیق

۱-۲ مبانی نظری تحقیق………………………………………………………………………۱۶

۱-۱-۲ سطوح خودکنترلی……………………………………………………………………۱۶

۲-۱-۲خودکنترلی خودکار/فیزیولوژیکی……………………………………………………..۱۶

۳-۱-۲ خودکنترلی نیمه هشیار……………………………………………………………….۱۶

۴-۱-۲ خودکنترلی با هشیاری کامل…………………………………………………………..۱۸

۵-۱-۲ تعریف خود کنترلی ………………………………………………………………….۲۰

۶-۱-۲ نقش و ضرورت خود کنترلی ……………………………………………………………۲۱

۷-۱-۲ بسترهای خود کنترلی ………………………………………………………………..۲۱

۷-۱-۲ خود کنترلی و ارزش و کرامت انسان…………………………………………………….۲۲

۸-۱-۲ عوامل خود کنترلی…………………………………………………………………..۲۳

۲-۲ پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………۴۸

فصل سوم: روش تحقیق

۱-۳ روش تحقیق…………………………………………………………………………….۵۱

۲-۳ جامعه آماری……………………………………………………………………………۵۱

۳-۳ روش نمونه گیری و تعداد نمونه………………………………………………………….۵۱

۴-۳ ابزار تخقیق……………………………………………………………………………۵۲

۵-۳ ابزار جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………….۵۲

  ۶-۳ روش آماری»…………………………………………………………………………..۵۳

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

فصل پنجم : بررسی نتایج

 ۱-۵ نتیجه گیری  …………………………………………………………………………۵۷

۲-۵ پیشنهادات……………………………………………………………………………۵۸

منابع و ماخذ……………………………………………………………………………….۶۱

ضمائم

پرسشنامه ………………………………………………………………………………..۶۴

چکیده

هدف این پژوهش، مقایسه خودکنترلی در دانش آموزان دبیرستان می­‌باشد. برای تحقق این هدف جامعه­ آماری تحقیق، کلیه­ دانش‌­آموزان پایه­ سوم مقطع متوسطه­ شهرستان مهر انتخاب گردید که از این میان ۱۰۰ نفر (۵۰ نفر دختر و ۵۰ نفر پسر) دانش‌­آموز با روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند.

روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه­ منبع کنترل پس از اعتبار­سنجی و تغییرات لازم استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­‌ها  نیز از طریق آزمون‌­های آماری t مستقل انجام گردید. نتایج نشان داد که بین دو گروه دختر و پسر از لحاظ خودکنترلی تفاوت معنی داری وجود ندارد.

مقدمه

بی تردید مدیران سازمان ها وظایفی بر عهده دارند که انجام دادن آنها، زمینه موفقیت آنان، و نیز دستیابی به اهداف سازمان را فراهم می کنند. از جمله این وظایف، کنترل و نظارت است، که هم اکنون بخش وقت مدیران را به خود اختصاص داده و احیانا، آنان را از وظایف دیگری همچون برنامه ریزی، انگیزش باز داشته است.

به جرأت می توان گفت یکی از معضلات مدیریتی در کشور ما لزوم نظارت جدی و مداوم در عملکرد کارکنان است؛زیرا بسیاری از کارکنان مادام که مورد نظارت شدیدی قرار نگیرند، وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند؛ از این رو، باید مدیر آنان را پیوسته تحت نظارت خویش قرار داده و پیگیر امور باشد تا سازمان از چرخه حیات خود باز نایستد. اینجا است که مدیر به طور طبیعی از پرداختن به وظایف دیگر خود باز می ماند.

از دیگر سوی نتیجه پژوهش ها نشان داده است که چنین نظارتی، به ویژه در مورد کارکنان متخصص و نیروی انسانی سطح بالا، نه تنها باعث افزایش ‍ بهره وری نخواهد شد، بلکه تا حد بسیار زیادی با ایجاد احساس عدم وابستگی به سازمانی که به او عدم اعتماد نشان می دهد، موجب کاهش ‍ بهره وری واقعی خواهد شد. به طور کلی نظارت نیروی انسانی باعث کاهش انگیزه برای کار و به این ترتیب انجام دادن کار واقعی می گردد.

در ضمن نظارت نیروی انسانی باعث از بین رفتن قوه خلاقیت شده و از بروز احساس مسئولیت و سهیم شدن در رسیدن به هدفهای سازمان جلوگیری می نماید . از این رو، قالب سازمان ها از یک بلای دیگر کنترلی رنج می برند.

البته این مطلب به معنای نفی ضرورت نظارت نیست، اما زیاده روی در آن، پیشامدهای منفی در پی دارد.

برای رهایی از این گرفتاری، که بیش ترین وقت مدیران را به خود مشغول کرده است، باید در پی یافتن نوعی دیگری از نظارت بود که مضرات دیگر کنترلی را نداشته یا در عین حال مکمل نظارت نیز باشد. این در صورتی است که هر فرد، از درون، ناظر و کنترل کننده خویش باشد. آن گاه این سؤ ال مطرح می شود که چگونه می توان افراد را در سازمان ها خود کنترل ساخت، و در حقیقت چه راه هایی برای ایجاد خود کنترلی وجود دارد؟

ابتدا لازم است تعریف نسبتا دقیقی از خود کنترلی ارائه شود و سپس ‍ نقش و اهمیت آن در مقایسه با انواع نظارت بیرونی بیان گردد.

درباره خود کنترلی تعریف خاصی ارائه نشده است؛ولی می توان خود کنترلی را مراقبتی درونی دانست، که بر اساس آن وظایف محول شده انجام، و رفتارهای ناهنجار و غیر قانونی ترک می گردد، بی آن که نظارت و یا کنترل خارجی در بین بوده باشد. هنگامی که کسی بی توجه به کنترل خارجی، تلاش خود را مصروف انجام دادن کاری که بر عهده او گذارده شده نماید و مرتکب خلافی از قبیل کم کاری، سهل انگاری نگردد، از کنترل درونی بهره مند است.

در این صورت است که نظارت خارجی در تحقیق چنین رفتاری که متضمن انجام دادن وظیفه و ترک کردن خلاف است نقشی نداشته و تنها، مراقبت درونی است که موجب رفتار مزبور می گردد.

بیان مساله

منبع کنترل یک ویژگی شخصیتی و مجموعه­ای از انتظارات است که به وسیله­ی عوامل موقعیتی بر افراد تأثیر می­گذارد و افراد نتایج عملکرد خود را تحت تأثیر تلاش­های خود (کنترل درونی) یا تحت تأثیر نیروهای بیرونی فراتر از کنترل خود (کنترل بیرونی) می­دانند. ساختار کنترل درونی شامل دو موضوع شناختی و رفتاری و ساختار کنترل بیرونی نیز شامل سه آیتم؛ شرایط حال و گذشته، اقتدار دیگران و عدم انتخاب می­باشد.

ارزش­هایی مانند؛ روابط بین فردی، مشارکت، استقلال و عزت نفس در افراد درون­گرا بالاتر و ارزش­های مربوط به حمایت اجتماعی بالاتر، ابهام نقش و چشم­انداز کار در افراد برون­‌گرا بالاتر می­باشد.

منبع کنترل بیرونی با متغیر پایداری و منبع کنترل درونی با متغیر­هایی که دارای اثرات متوسطی هستند پایه­ای قوی برای موفقیت تحصیلی دانش­آموزان به وجود می‌آورند.

 بین شادکامی افرادی که کنترل درونی دارند و افرادی که کنترل بیرونی دارند تفاوت قابل ملاحظه­ای وجود دارد بدین صورت که بین منبع کنترل درونی و شادکامی رابطه­ی معناداری وجود دارد .کنترل درونی قوی به عنوان سطوح بالایی از رفتار خودگردان، جهت­گیری است که با تجربیات مکرر همراه است. افراد درون­گرا دارای سلامت روانی و جسمانی بالا و بیشتر از راهبرد­های مقابله­ای فعال استفاده می­‌کنند.

منبع کنترل درونی برای رسیدن به موفقیت با پرخاشگری منفی همراه است و ویژگی اساسی که افراد برون­گرا را با انگیزه می­کند توجه اجتماعی است که رفتار آن­ها به بار می­آورد. برون­گرایان در مقایسه با درون­گرایان دارای اضطراب و استرس بیشتری هستند که این موجب نقصان در عملکرد و فشار روانی و مشکلاتی در سلامتی می­گردد . منبع کنترل به طور کلی روابط محکمی با معیار­های مربوط به شغل و معیار­های عمومی دارد .وهمچنین یک عامل قوی برای پیش­بینی پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان است. (پرداختچی ،۱۳۷۸)

منابع و ماخذ

۱-افروز، غلامعلی.(۱۳۷۵)، «تقویت اعتماد به نفس در کودکان»، مجله پیوند، شماره ۱۳۹-۱۳۸.

۲-آیزنک، مایکل.روان‏شناسی شادی، ترجمه مهرداد فیروزبخت و همکاران، (۱۳۷۵)، تهران، انتشارات بدر.

۳-پرداختچی، محمد حسن.(۱۳۷۸)، «خشم عامل مهمی در فروپاشی ارتباطات انسانی»، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره ۲۲.

۴-پوپ، الیس.سوزان مک‏هال.ادوارد کرای‏هو.افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان، ترجمه پریسا تجلی، (۱۳۷۳)، تهران، انتشارات رشد

۵-راجرز، جان.پیتریک ویلیامز.تفکر منفی، ترجمه مهدی قراچه داغی، (۱۳۷۰)، تهران، انتشارات شباهنگ.

۶-کارتلج میلبرن.جی اف.آموزش مهارتهای اجتماعی، ترجمه محمد حسین نظری‏نژاد، (۱۳۷۲)، مشهد، انتشارات آستان مقدس رضوی.

۷-کاوی، استیفن آدر.هفت گام به سوی کامیابی، ترجمه سید محسن اشرفی، (۱۳۸۶)، تهران ، نشر نی.

۸-کوپر، رابرت.مدیریت عشق و عاطفه، ترجمه علیرضا عزیزی، (۱۳۷۷)، تهران، انتشارات توفیق.

۹-کول، کرس.فهمیدن و فهماندن و ارتباط مؤثر، ترجمه پروانه کارکیا، (۱۳۷۶)، تهران، دانشگاه الزهرا.

۱۰-گلمن، دانیل.هوش عاطفی، ترجمه حمید رضا بلوچ، (۱۳۷۹)، تهران، انتشارات جیحون.

۱۱-آقایار،سیروس،شریفی درآمدی،پرویز( ۱۳۸۵ )هوش هیجانی،کاربردهوش هیجانی درمحیط کار، یادگیری ،ارتباطات،انگیزش،رهبری،سازمانها وبیماریهای روانی اصفهان:سپاهان.

۱۲-اسپری،لن(۱۳۸۳ ) روان درمانی اختلالات شخصیت:رویکردهای شناختی- رفتاری مترجمان، حسن توزنده جانی، حمید نجات،معصومه موسی آباد.نیشابور:شهر فیروزه.

۱۳-بهرامی خوندابی فاطمه(۱۳۸۳)بررسی رابطه بین خودکنترلی وکیفیت زندگی دربین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان.دومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان.

۱۴-فرهنگی،علی اکبر،صفرزاده،حسین(۱۳۸۵ )روشهای تحقیق در علوم انسانی(بانگرشی برپایان نامه نویسی)پیام پویا.

۱۵-کریتنررابرت،کینیکیی آنجلو(۱۳۸۴)رفتارسازمانی(ترجمه:دکترعلی اکبرفرهنگی و دکترحسین صفرزاده)تهران :پیام پویا.

۱۶-گلمن،دانیل( ۱۳۸۰) هوش هیجانی ترجمه:نسرین پارسا، تهران:رشد.

۱۷-نادی، محمد علی، کاظمی، احسان ( ۱۳۸۴ ). خودراهبری در کلاسهای چند پایه. مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی. شماره ۵ و ۶ .صص ۱۴۶.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.