نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مدل سرآمدی و تعالی سازمانی

فهرست مطالب این مقاله

مدل سرآمدی و تعالی سازمانی

تعداد صفحات : ۶۹ | قابل ویرایش

امروزه بنگاههای اقتصادی کشور در فرایند جهانی شدن و پیوستن به منظومه تجارت جهانی با چالشهای بیشماری مواجه هستند.

مقدمه

امروزه بنگاههای اقتصادی کشور در فرایند جهانی شدن و پیوستن به منظومه تجارت جهانی با چالشهای بیشماری مواجه هستند. حضور در بازارهای جهانی وحتی باقی ماندن دربازارهای داخلی مستلزم رقابت با رقبای قدرتمند است و با توجه به گسترش و پیچیدگی اهداف ، فرایندها وساختار سازمانی درصحنه رقابت ، سازمانهایی می توانند به بقای خود ادامه دهند که نسبت به خواسته ها وانتظارات مشتریان و ذینفعان پاسخگو باشند، همچنین به سود آوری و ثروت آفرینی بعنوان شاخصهای کلیدی و برتر سازمانی توجه کنند.

مدلهای تعالی سازمانی یا سرآمدی کسب و کار بعنوان ابزار قوی برای سنجش میزان استقرار درسازمانهای مختلف به کار گرفته می شوند . با بکارگیری این مدلها سازمانها می تواند از یک سو میزان موفقیت خود را دراجرای برنامه های بهبود در مقاطع مختلف زمانی ارزیابی قراردهند و از سوی دیگر عملکرد خود را با سایر سازمانها به ویژه بهترین آنها مقایسه کنند. مدلهای سرآمدی کسب و کار پاسخی است به این سوال که سازمان برتر چگونه سازمانی است ؟ چه اهدافی و مفاهیمی را دنبال می کند و چه معیارهایی بر رقبای آنها حاکم هستند؟

امروز اکثر کشورهای دنیا با تکیه براین مدلها جوایزی را درسطح ملی و منطقه ای ایجاد کرده اند که محرک سازمانها و کسب و کار در تعالی ، رشد وثروت آفرینی است . مدلهای تعالی با محور قراردادن کیفیت تولید ( کالا یا خدمات ) و مشارکت همه اعضا سازمان می تواند رضایت مشتری را جلب و منافع ذینفعان را فراهم نموده و در عین حال یادگیری فردی و سازمانی را با تکیه بر خلاقیت و نوآوری تشویق و ترویج کنند.

منابع و مآخذ

  1. اسلوین، جیمز؛ تعالی سازمانی در مدیریت، ترجمه عباس گیلوری و علی رادباوره، تهران: نشر کتابدار، ۱۳۸۰
  2. کلانتری، باقر و عرب مازار، عباس؛ ریز و درشت EFQM، مجله اقتصادی دانشگاه شهید بهشتی، سال اول، شماره یک، تابستان ۱۳۷۱
  3. برانسون، ویلیام، اچ؛ نگاهی بر مدل سرآمدی و تعالی سازمانی ، ترجمه عباس شاکری، تهران: نشر نی، چاپ چهارم، ۱۳۷۸
  4. تفضلی، فریدون؛ مزایا و معایبEFQM،تهران: نشر نی، چاپ دوم، ۱۳۷۵
  5. توکلی، اکبر؛ آذربایجانی، کریم و شهریار، علی؛ بررسی واژه ها و اصطلاحات مدیریتی،نشریه سازمان مدیریت و برنامه ریزی ـ سال پنجم، شماره ۵۲ و ۵۲، مرداد و شهریور ۱۳۷۹.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.