مدیریت کیفیت در شرکت های صنعتی
تعداد صفحات : ۸۰ | قابل ویرایش
هر آنچه را توسط انسان پدید می آید، دستخوش تغییر و تکامل است، استانداردها نیز بر اساس تکامل علم و حیطه تخصصی مرتبط، از این تکامل بی نصیب نمی مانند، علم مدیریت کیفیت نیز در پاسخگویی به نیازهای مطرح در بوجود آوردن محصولات و ارائه خدمات با توجه به روند پیشرفت حیطه های متفاوت فنی، تخصصی نیازمند الگوها و روشهای مختلف برای شکلدهی به سیستم مدیریت کیفیت و در نتیحه بالا بردن بهرهوری در کارکنان میباشد.
«فهرست مطالب»
عنوان صفحه
فصل اول:کلیات تحقیق……………………………………………………………………………………………… ۱
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. ۲
بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………. ۴
اهمیت موضوع تحقیق………………………………………………………………………………………………. ۷
اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. ۹
فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………………………………….. ۱۰
سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………… ۱۰
متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………. ۱۰
تعریف واژه ها و اصطلاحات……………………………………………………………………………………….. ۱۱
تعاریف عملیاتی………………………………………………………………………………………………………. ۱۳
تعریف کیفیت براساس ISO8402…………………………………………………………………………….. 15
ویژگیهای کیفیت…………………………………………………………………………………………………….. ۱۶
فصل دوم:ادبیات تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۱۹
پیشگفتار……………………………………………………………………………………………………………….. ۲۰
دیدگاه فرایندگرا…………………………………………………………………………………………………….. ۲۲
سازگاری با سایر سیستم های مدیریت……………………………………………………………………….. ۲۴
سیستم مدیریت کیفیت الزامات……………………………………………………………………………….. ۲۵
استاندارد مرجع………………………………………………………………………………………………………. ۲۵
سیستم مدیریت کیفیت…………………………………………………………………………………………… ۲۶
طرح ریزی تحقق محصول………………………………………………………………………………………… ۲۷
بهبود مستمر………………………………………………………………………………………………………….. ۲۸
اهمیت مدیریت کیفیت و گستردگی موضوع………………………………………………………………. ۲۹
سیستم های کیفیت………………………………………………………………………………………………… ۳۰
مدیریت کیفیت فراگیر(TQM)…………………………………………………………………………………. 35
آیا ایزو تنها راه رسیدن به TQM است؟……………………………………………………………………… ۳۵
مدیریت کیفیت و بهره وری……………………………………………………………………………………… ۳۷
مؤلفه های بهره وری………………………………………………………………………………………………… ۳۸
کنترل کیفیت و سیستم های پشتیبانی……………………………………………………………………… ۴۰
پنج اصل دستیابی به کیفیت عالی در محیط کار…………………………………………………………… ۴۳
مدیریت کیفیت عاملی مؤثر بر بهره وری …………………………………………………………………… ۴۵
تعریف بهره وری …………………………………………………………………………………………………….. ۴۶
انواع بهره وری………………………………………………………………………………………………………… ۴۶
عوامل مؤثر بر بهره وری…………………………………………………………………………………………… ۴۷
نیروی انسانی………………………………………………………………………………………………………….. ۴۸
مدیریت…………………………………………………………………………………………………………………. ۴۹
روش های کار………………………………………………………………………………………………………….. ۵۰
عوامل بیرونی………………………………………………………………………………………………………….. ۵۰
سیاست های کلان افزایش بهره وری برپایه تکنولوژی…………………………………………………… ۵۱
عوامل مؤثر در بهبود فرایندکار(۶میم)………………………………………………………………………. ۵۳
تکنیک های بهبود بهره وری…………………………………………………………………………………….. ۵۵
مدیریت کنترل کیفیت در شرکت های صنعتی……………………………………………………………. ۵۷
مفهوم فلسفه مدیریت کیفیت جامع از نگاه صاحبنظران………………………………………………. ۵۹
محاسن به کارگیری مدیریت کیفیت در شرکت های صنعتی………………………………………….. ۶۱
نقش مدیریت کیفیت جامع……………………………………………………………………………………….. ۶۲
اجزا و ابزار مدیریت کیفیت جامع……………………………………………………………………………… ۶۳
زمینه سازهای مدیریت کیفیت جامع…………………………………………………………………………. ۶۳
معایب به کارگیری مدیریت کیفیت در شرکت های صنعتی……………………………………………. ۶۴
علل ناکامی مدیریت کیفیت جامع……………………………………………………………………………… ۶۵
فصل سوم:روش تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۶۷
روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… ۶۸
جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………… ۶۹
فصل چهارم:یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………… ۷۰
بهبود بهره وری در سازمان های صنعتی……………………………………………………………………… ۷۱
تغییرهای وظیفه………………………………………………………………………………………………………. ۷۱
گردش کار………………………………………………………………………………………………………………. ۷۳
فصل پنجم:نتیجه گیری،منابع و مآخذ………………………………………………………………………… ۷۵
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………. ۷۶
انتقادات…………………………………………………………………………………………………………………. ۷۸
پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………….. ۷۹
منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………… ۸۰
مقدمه
هر آنچه را توسط انسان پدید می آید، دستخوش تغییر و تکامل است، استانداردها نیز بر اساس تکامل علم و حیطه تخصصی مرتبط، از این تکامل بی نصیب نمی مانند، علم مدیریت کیفیت نیز در پاسخگویی به نیازهای مطرح در بوجود آوردن محصولات و ارائه خدمات با توجه به روند پیشرفت حیطه های متفاوت فنی، تخصصی نیازمند الگوها و روشهای مختلف برای شکلدهی به سیستم مدیریت کیفیت و در نتیحه بالا بردن بهرهوری در کارکنان میباشد.
در دنیای صنعتی امروز بیشتر از هر زمان دیگر بهرهوری و کیفیت مورد توجه قرار گرفته است، مخصوصاَ در دو دهه اخیر که عرضه محصولات بیش از تقاضای بازارهاست. فروش، بیشتر از تولید اهمیت یافته است. در چنین شرایطی مدیریت تولید – محوری جای خود را به مدیریت مشتری – محوری میدهد و کیفیت معنی تازه و جدیدی به خود میگیرد. همچنین بهرهوری که کارایی و اثر بخشی فعالیهای اقتصادی را در راه رسیدن به اهداف تولید ارزیابی میکند عمیقاَ مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد. اهمیت و ارزش این موضوع به حدی است که خود را به عنوان یک فرهنگ با ارزشها، بینشهای خاص خود جلوگر ساخته است. در حال حاضر تقریباَ تمامیکشورهای توسعه یافته و برخی از کشورهای در حال توسعه سرمایه گذاری زیادی جهت بهبود و ارتقاء بهرهوری در صنایع انجام دادهاند. ( مدیریت بهرهوری و کیفیت و سازمان بینالمللی کار ۱۳۷۸)
متأسفانه در ایران بر روی این مسئله کار جدی صورت نگرفته است و اهمیت و ارزش آن، ناشناخته مانده است. با اینکه هر روز از ناکارائی دستگاههای مختلف به خصوص دولت و نظام اداری تحت پوشش آن، گله مند هستیم ولی تاکنون تقریباَ اقدام مثبتی جهت کار آمد شدن آن صورت نگرفته است. به امید ان روزی که بهرهوری در فرهنگ ما جایگاه مناسب خود را پیدا نموده و تمامی اقشارجامعه با به کارگیری اصول آن از مزایای آن بهره مند شوند. در صنایع مهتاب خراسان نیز از بدو تاسیس بعلت وابسته بودن شرکت به یکی از زیر مجموعه های دولت یعنی وزارت صنایع و بانک سپه به هیچ عنوان بر روی کیفیت محصولات و همچنین بالا بردن بهرهوری کارکنان کاری صورت نگرفته تا اینکه بازار رقابت باعث شد که دست اندرکاران با توجه به فروش محصولات و کیفیت خوب محصول رقبا به فکر بازار بهتر بیفتند که فشار کار را بر روی کیفیت محصولات با ایجاد سیستم مدیریت کیفیت، ایزو و TQM و همچنین بالا بردن بهرهوری کارکنان برای راندمان بالاتر ایجاد کردند. در این پژوهش سعی میشود که روشن نمائیم آیا مدیران ارشد در این کار موفق بودهاند یا خیر و توانسته اند فرهنگ بهرهوری را با ایجاد سیستم مدیریت کیفیت در کارکنان ایجاد نمایند ؟ (استاندارد ISO9000/2000 ترجمه کامران رضایی، مهندس کاوه هوشمند، ویرایش دکتر مکسی).
منابع و مآخذ
- مفاهیم بهرهوری و عوامل مؤثر آن و راههای ارتقاء آن، آقای مهندسی بهمن وکیلی ۱۳۷۴
- تکنیکهای مهندسی و علوم رفتاری در افزایش بهرهوری، آقای دکتر سلیمی ۱۳۷۴
- مدیریت بهرهوری و کیفیت سازمان بینالمللی کار ۱۳۷۸
- روانشناسی بهرهوری، موسسه نشر ویرایش ۱۳۸۰
- استاندارد ISO9001/2000، ترجمه :دکتر کامران رضایی و مهندس کاوه هوشمند، ویرایش دکتر علیرضا ملکی، ۱۳۸۱.