پایان نامه بررسی تأثیر انگیزه های درونی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان
5000 تومان
  • خرید فایل
  • دانلود ها
  • پایان نامه بررسی تأثیر انگیزه های درونی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

پایان نامه بررسی تأثیر انگیزه های درونی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۱۸ | قابل ویرایش

فهرست پایان نامه تأثیر انگیزه درونی بر موفقیت دانشجویان

عنوان                                            صفحه

چکیده                                           ۱

فصل اول : کلیات تحقیق                            ۲

مقدمه                                           ۳

بیان مسئله                                      ۵

اهمیت و ضرورت تحقیق                               ۷

اهداف تحقیق                                      ۸

فرضیه های تحقیق                                  ۹

تعاریف نظری و عملیاتی  واژه ها و مفاهیم                      ۱۰

فصل دوم : پیشینه و ادبیات تحقیق                           ۱۱

انگیزش های درونی و بیرونی                            ۱۲

مشوق ها و پیامدها                                   ۱۷

زیان های نهفته پاداش                                 ۲۴

پاداش های مورد انتظار و مادی                        ۲۸

معانی ضمنی                                       ۳۰

مشوق ها و پاداش ها                                  ۳۱

نظریه ارزیابی شناختی                             ۳۶

دو نمونه از رویدادهای کنترل کننده و اطلاع رسان                  ۴۳

منافع کمک کردن به انگیزش درونی                           ۴۶

درک مفهوم / یادگیری با کیفیت عالی                          ۴۷

عملکرد مطلوب و سلامتی                             ۴۸

انگیزش برای سازگاری مفید است                        ۵۰

انگیزه ها توجه را هدایت می کنند                          ۵۲

انواع انگیزش وجود دارد                              ۵۵

هیچ چیزی به اندازه یک نظریه خوب مفید نیست                ۶۴

منشا فلسفی مفاهیم انگیزشی                           ۶۶

اراده : اولین نظریه بزرگ                             ۶۸

سایق : سومین نظریه بزرگ                              ۷۶

نظریه سایق فروید                                ۷۷

نظریه سایق هال                                  ۷۹

زوال نظریه سایق                                 ۸۲

سال های پس از نظریه سایق                            ۸۳

پیدایی نظریه های کوچک                               ۸۷

ماهیت فعال انسان                                ۸۹

فصل سوم : تعیین روش تحقیق                         ۹۱

جامعه مورد مطالعه تحقیق                              ۹۲

روش آماری مربوط به فرضیه ها                         ۹۳

معرفی ابزار اندازه گیری تحقیق                          ۹۴

فصل چهارم : یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها               ۹۶

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری                       ۱۰۳

پیشنهادات                                       ۱۰۶

محدودیت ها                                       ۱۰۷

ضمائم : پرسش نامه انگیزه های درونی در موفقیت تحصیلی           ۱۰۸

پرسش نامه انگیزه های درونی و تاثیر در موفقیت تحصیلی            ۱۰۹

منابع و ماخذ                                        ۱۱۲

چکیده پایان نامه تأثیر انگیزه درونی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان

هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر انگیزه های درونی بر روی موفقیت تحصیلی دانشجویان ورودی ۸۵ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر است که فرضیه های عنوان شده عبارتند از فرضیه کلی عبارتند از اینکه بین انگیزه های درونی و موفقیت تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد و فرضیه های جزئی عبارتند از سنجش وضعیت اقتصادی خانوده، روابط خانواده از نوع کنترل شده ایجاد محیط دوستانه با همسالان و هم سنان و تاثیر این عوامل بر موفقیت تحصیلی که جامعه موردمطالعه عبارتند از دانشجویان ورودی سال ۸۵ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر است که در حدود ۲۱۰۰ نفر بوده که ۱۲۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده.

جهت آزمون فرضیه ها از پرسش نامه انگیزه های درونی استفاده گردیده که دارای ۳۰ سوال دو گزینه ای بله و خیر است که جهت آزمون فرضیه ها از روش آماری خی دو استفاده گردیده که نتایج بدست آمده نشان می دهد که بین انگیزه های درونی و زیر عوامل آن با موفقیت تحصیلی رابطه وجود دارد به غیر از ایجاد محیط هم سن و سال با دوستان که گاهی باعث می شود فرد نتواند به موفقیت برسد و همه این فرضیه ها در سطح ۵% معنی دار است.

پایان نامه بررسی تأثیر انگیزه های درونی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان

مقدمه تأثیر انگیزه های درونی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان

انگیزه های درونی فرد  را نمی توان ا ز موقعیت های اجتماعی و فرهنگی و آموزشی آن جدا کرد. منشا بررسی انگیزه های درونی به یونانیان باستان، سقراط، افلاطون و ارسطو بر می گردد.

افلاطون معتقد است که انگیزه ها ی درونی از روح یه ذهن و روان سه جزئی که به صورت سلسله مراتبی تربیت یافته است، ناشی می شود و در سطح ابتدایی، جنبه اشتهاآور روح است که به اشتها و امیال بدن، مانند گرسنگی و … کمک می کند و در سطح دوم جنبه رقابت وجود دارد که معیارهای ارتجاعی مانند احساس افتخار یا شرمندگی دخالت دارد در عالی ترین سطح، جنبه حسابگری دارد که به توانایی های تصمیم گیری، روح، مانند عقل و انتخاب کمک می کند و در ضمن هر جنبه عالی می تواند انگیزه های جنبه های پائین را تنظیم کند.

ارسطو از روح سه جزئی افلاطون که به صورت سلسله مراتبی تربیت یافته بود (اشتهاآور، رقابت جو و حسابگر) حمایت کرد، ولی اسامی متفاوت تغذیه ای، احساسی و عقلانی را ترجیح داد، جنبه تغذیه ای بسیار تکانگی، غیر منطقی و شر حیوانی است که این جنبه به امیال بدن که برای حفاظت  از زندگی ضروری هستند، کمک می کند.

جنبه احساسی نیز به بدن مربوط است ولی لذت و درد را تنظیم می کند ، عنصر عقلانی منحصر به انسان هاست با عقاید ارتباط دارد و مشخصه اراده است. اراده به عنوان عالی ترین سطح روح عمل نموده و از قصد و انتخاب استفاده می کند. از نظر دکارت عالیترین نیروی انگیزه اراده بود. دکارت تصور می کرد که اگر بتواند اراده را بشناسد بعدا می تواند انگیزه های درونی را درک کند و اراده عمل را آغاز و هدایت می کند و تصمیم می گیرد که آیا عمل کند و وقتی عمل می کند چه کاری انجام دهد.

نیازها، هوس ها و لدت ها و دردهای بدن تکانه هایی را برای عمل کردن ایجاد می کنند ولی این تکانه ها فقط اراده را تحریک می کنند، اراده قدرت ذهن است که با به کار بردن نیروی تصمیم گیری خود امیال و هوس های بدن را به خاطر فضیلت و رستگاری کنترل می کند. دکارت با واگذارکردن نیروی انحصاری انگیزه به اراده اولین نظریه بزرگ را برای انگیزه های درونی تامین کرد.

بیان مسئله پایان نامه انگیزه های درونی بر موفقیت تحصیلی

خیلی از افراد تصور می کنند انگیزه های درونی مفهوم واحدی است و ویژگی اصلی انگیزه، مقدار یا سطح شدت آن است از نقطه نظر عموم مردم، تنها مسئله درباره انگیزه درونی مقدار آن است بنابراین انگیزه به عنوان یک ساختار واحد از مقدار صفر تا کم، متوسط، زیاد، خیلی زیاد، نوسان دارد.

در مقابل شماری از نظر پردازان انگیزه معتقدند که انگیزه های درونی انواع مختلفی دارند که به عنوان نمونه، آمیس، ۱۹۸۷ و آمپر، ۱۹۸۸ و اتلیکنون، ۱۹۶۴ و … برای مثال انگیزه بیرونی را با انگیزه درونی متفاوت دانسته و انگیزه را یاد گرفتن را با انگیزه یاد دادن متفاوت می داند. همیشه مطالعات نشان داده است که انگیزه ها علاوه بر شدت گاهی از نظر نوع نیز تفاوت دارند.

مثلا انگیزه عصبانیت و انگیزه ترسیدن که در دو طیف مخالف هستند و همین طور که تحقیق حاضر و مساله موردنظرشان می دهد گاهی اوقات انگیزه درونی بر رسیدن به موفقیت به عواملی نیاز دارد که درصد این نیازها خانواده، محیط آموزشی و تحصیلی دو نوع برخورد با استادان و مربیان می تواند قرار بگیرد. رسیدن به موفقیت و انگیزه رسیدن به هدف اصلی جز مساله مورد نظر ماست که می تواند همیشه خوب و موثر باشد.

انگیزه درونی فرد را نمی توان از موقعیت اجتماعی که در آن قرار دارد، جدا کرد. یعنی انگیزش کودک یا نوجوان باید تحت تاثیر اطرافیان و والدین او قرار بگیرد. و باید در این راستا اصول انگیزه های درونی و اهداف را طوری به کار بست که انگیزه درونی افراد را شکوفا کند. (سید عیسی محمدی، ۱۳۸۵، ص۱۹)

انگیزش های درونی و بیرونی

نیازها حالت های انگیزشی را در ما به وجود می آورند. اما مشاهده علیتی رفتار روزمره، حاکی است که گاهی نیازهای ما خاموش هستند، یا حداقل جایی در گوشه هشیاری ما قرار دارند. گاهی  دانش آموزان در مدرسه، بی حوصله هستند و به برنامه های درسی علاقه ای نشان نمی دهند. گاهی کارمندان در محل کار، بی علاقه هستند و به کندی کار می کنند.

گاهی بیماران در بیمارستان ها، احساس می کنند میل چندانی به ورزش کردن ندارند و مایل نیستند داروهای خود را مصرف کنند. این گونه مشاهدات حکایت از آن دارد که افراد همیشه انگیزش خودشان را از درون ایجاد نمی کنند، بلکه گاهی منفعل می شوند و به محیط چشم می دوزند تا برای آنها انگیزش تامین کند. آموزگاران در مدارس، متوجه این فقدان انگیزش درونی می شوند و در پاسخ به آن، از نمرات، عکس برگردان ها، تحسین، امتیازات زنگ تفریح بیشتر و تهدید به اینکه اگر درس نخوانند بدبخت می شوند استفاده می کنند تا دانش آموزان را با انگیزه کنند.

کارفرمایان در محیط کار، برای با انگیزه کردن کارمندانشان از حقوق، پرداخت های فوق العاده، نظارت، رقابت ها، و تهدید به اخراج استفاده می کنند. در بیمارستانها، دکترها برای با انگیزه کردن بیمارانشان، از دستورات، توسل به افرادی که برای بیماران عزیز هستند و تهدیدهای ضمنی (مثل «اگر بیشتر ورزش نکنید، در این صورت…») استفاده می کنند. اینها رویدادهای بیرونی هستند که مشوق ها و پیامدهایی را تشکیل می دهند که انگیزش بیرونی به وجود می آورند.

تجربه به ما یاد داده است که دو راه برای لذت بردن از یک فعالیت وجود دارد: به صورت درونی یا بیرون. فعالیت هایی چون نواختن پیانو، استفاده از کامپیوتر، یا خواندن کتاب را در نظر بگیرید. از یک سو، شاید نوازنده پیانو به نواختن پیانو علاقه داشته باشد و از آن لذت ببرد زیرا که این کار فرصتی برای فعال و ارضا کردن نیازهایی چون شایستگی است.

او برای تفریح کردن پیانو می نوازد، برای اینکه مهارت با ارزشی را تمرین کند و پرورش دهد، و احساس کند آزاد و خودمختار است. از سوی دیگر، همین رفتار نواختن پیانو می تواند به این علت لذت بخش باشد که فرصتی برای پول درآوردن، جایزه بردن، تحت تاثیر قرار دادن دیگران، یا دریافت بورس دانشگاه است. در واقع، هر فعالیتی را می توان با گرایش انگیزش درونی یا بیرونی انجام داد. (آمابیل، ۱۹۸۵، پیتمن، بوگیانو، و رابل، ۱۹۸۳، پیتمن، امری و بوگیانو، ۱۹۸۲، پیتمن و هلر، ۱۹۸۸، ریان و دسی، ۲۰۰۰)

انگیزش درونی

انگیزش درونی، گرایش فطری پرداختن به تمایلات و به کار بردن توانایی ها و در انجام این کار، جستجو کرد چالش های بهینه و تسلط یافتن بر آنهاست (دسی و ریان، ۱۹۸۵). انگیزش درونی به طور خود انگیخته از نیازهای روان شناختی، کنجکاوی، و تلاشهای فطری برای رشد، حاصل می شود.

وقتی افراد به صورت درونی با انگیزه می شوند، به خاطر علاقه، احساس چالشی که فعالیت خاصی ایجاد می کند و «به خاطر لذتی که از آن می برند» رفتار می کنند. این رفتار به صورت خود انگیخته، نه به دلیل وسیله ای (بیرونی)، روی می دهد. در عمل، انگیزش درونی، برای دنبال کردن تمایلات و به خرج دادن تلاش لازم برای پرورش دادن مهارت ها و توانایی ها، انگیزش فطری را تامین می کند.

افراد به این علت انگیزش درونی را تجربه می کنند که درون خودشان نیازهای روان شناختی دارند. وقتی که هنگام انجام دادن فعالیتی، نیازهای روان شناختی فعال باشند و پرورش یابند، به طور خود انگیخته احساس خشنودی را در افراد ایجاد می کنند. انگیزش درونی از احساس شایسته بودن و خودمختار بودن و در حین انجام دادن یک فعالیت، حاصل می شود.

وقتی افراد به کارهایی مشغول می شوند و احساس شایستگی و خودمختاری می کنند، با گفتن «این کار جالب است»، «این کار تفریح است» یا «من از انجام دادن آن لذت می برم» انگیزش درونی خود را ابراز می کنند. برای مثال، علاقه و احساس آزادی می توانند میل به خواندن یک کتاب را تحریک کنند، و لذت و احساس شایستگی می توانند باعث شوند که یک نفر چندین ساعت را صرف حل کردن جدولی چالش انگیز کند.

منابع و مآخذ

  1. آزاد – حسین – ۱۳۸۴ – آسیب روانی جلد اول – انتشارات البرز – تهران
  2. بیانی – احمد – ۱۳۸۴ – روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات نی – تهران
  3. دلاور – علی – ۱۳۸۳ – روش تحقیق در علوم انسانی – انتشارات رشد – تهران
  4. دلاور – علی – ۱۳۸۳ – آمار استنباطی – انتشارات رشد – تهران
  5. شعبانی – محمد – ۱۳۸۴ – انگیزش – انتشارات بهار – تهران
  6. شفیع زاده – رسول – ۱۳۸۵ – انگیزه های درونی و بیرونی – انتشارات نور – تهران
  7. کریم زاده – رفیع – ۱۳۸۲ – هیجان و انگیزش – انتشارت فرهنگ – تهران
  8. لطف آبادی – حسین ۱۳۸۳- روان شناسی رشد – انتشارات رشد – تهران
  9. منصور – محمود – ۱۳۸۴- روان شناسی شخصیت – انتشارات سمت – تهران
  10. محمدی – سید یحیی – ۱۳۸۵ – انگیزش و هیجان – انتشارات ارعبز – تهران
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.