تعداد صفحات: ۲۵ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ………………………… ۱
هدفهای ارزشیابی و امتحان ……….. ۳
تهیه بانک سوالات استاندارد ………. ۴
بارم بندی سوالها ………………. ۷
تجزیه و تحلیل نتایج امتحان ……… ۷
روش تجزیه و تحلیل نتایج امتحان ….. ۱۲
استفاده از تجزیه و تحلیل نتایج امتحان در تدریس ۱۷
روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ۲۲
منابع و مآخذ ۲۳
مقدمه
پیشرفت تحصیلی یکی از متغیرهای اصلی آموزش و پروش است ولی میتوان از آن به عنوان شاخص عمده سنجش کیفیت آموزش و پرورش یاد کرد. معمولاً پیشرفت تحصیلی بر اساس نتایج آزمون ها مورد سنجش قرار می گیرد و نمراتی که دانش آموزان در دروس مختلف کسب می نمایند نشانی از میزان پیشرفت تحصیلی آنان تلقی می کنند.
یک مرحله از طراحی آموزش ، تعیین نظام ارزشیابی است. ارزشیابی صحیح اطلاعاتی از قبیل نقاط قوت و ضعف موجود در طرح، صحت و دقت نحوه ارزشیابی و میزان آمادگی شاگردان برای قبول آموزشهای بعدی را در اختیار معلم قرار می دهد.
نتایج ارزشیابی تشخیص و مقایسه آن با ارزشیابی پایان تدریس می تواند معیار موثری باشد زیرا تا اطلاعات بدست آمده، از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار شود. نتیجه ارزشیابی و سنجش میزان یادگیری شاگردان می تواند نمایانگر موفقیت یا عدم موفقیت برنامه آموزشی باشد.
منابع و مآخذ
۱-مهارتهای آموزش و پرورش و روشها و فنون تدریس ، تالیف حسن شعبانی
۲-اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی ، تالیف دکتر علی اکبر سیف
۳-اصول برنامه ریزی درسی ، تالیف دکتر کورش فتحی.