نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق طرح جامع شهر مرودشت

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۳ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

  • پیشگفتار
  • مقدمه
  • محتوای طرح
  • خصوصیات  جغرافیای اقتصادی  تاریخی و….
  • بررسی . مقایسه طرح با طرح تفصیلی
  • بررسی تراکم ها با توجه به براورد جمعیت و سرانه تعین شده
  • ساماندهی تقسیمات و سلسه مراتب شهری
  • محله بندی
  • بررسی  سلسله مراتب شبکه ارتباطی با توجه به پیامدهای اجرای کنار گذر مرودشت
  • بررسی و ارزیابی  کاربری ها با توجه به عملکرد
  • بررسی و تدفیق خط محدوده و خط حریم
  • عوامل موثر بر عدم موفقیت طرحهای جامع
  • مقایسه طرح با وضع موجود
  • جمع بندی
  • منابع و ماخذ

پیشگفتار

طرحهای جامع و طرحهای توسعه شهری روش کار خود را بر تقسیمات شهری و ایجاد استقرار کالبدی و پیشنهادات برای توسعه در دراز مدت شکل می دهد  بعبارتی در طرحهای جامعه مشاور منابه . تنگنها و امکانات بالفعل و بالقوه را بررسی و با توجه به شرایط وضع موجود اقدام به تهیه طرح با چشم اندازی بلند مدت می انجامد.

طی سالها تجربه در تهیه طرحهای شهری و بررسی نتایج عملکردی طرحها این نتیجه حاصل شد که طرحها مزبور فاقد کارایی لازم هستند چرا که در بررسی عملکردی و نارسائیهای طر ح های نمونه که تو سط مشاور به عنوان زیر مجموعه برای سازمان مسکن و شهر سازی انجام شد مشخص گردید که شهرها در طول به اجر ا بردن طرح جامع خود از اهداف و ایده ال های ان فاصله می گیرند و پس از پایان دوره طرح انطباق اندکی با اینده طرح دارد.

در واقع شهر مسیر ارگانیک خود را پیش می برد ولی با تو جه به نیازهای خود مقتضی عملکردههای می گردد که با ضابطه و اصول کلی طرح جامع مغایر ت ایجاد می کند یکی از طرحهای جامع که در این تحقیق سعی در ارزیابی خصوصیات ان داشته طرح جامع مرودشت بوده که به نوبه خود جای بحث و تدبر دارد.

با ارزیابی این طرح می توان به نقاط قوت و ضعف طرح اگاهی یافت تا در اینده و برای طرحهای دیگری که در این شهر تهیه می گردد منبع و مو ثقی باشد در جهت رفع نقصها و کمبودها.

مقدمه

مطالعات بازنگری استراتژیک نظام مدیریت اجرایی شهر مرودشت، بخشی از طرح بازنگری ساختاری در نظام مدیریت و مالیه شهری عبوری یاد می شود. این طرح در چارچوب توافق میان وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری مرودشت، زیر نظر مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرمرودشت به عنوان نهاد مشترک مسئول تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی شهر توسط شرکت خدمات مدیریت ایرانیان به منظور ایجاد زمینه‌ها و ظرفیت‌های افزایش تحقق‌پذیری اجرایی طرح‌های توسعه شهری از حیث ساختار مدیریت و مالیه شهری انجام شده است:

مطالعات بازنگری استراتژیک نظام مدیریت اجرایی شهر مرودشت دلیل ضرورت‌های عینی و  عملی و همچنین بر اساس رویکردهای نظری مدیریت کلان‌شهری در پهنه‌ای فراتر از مرزها و محدوده‌های رسمی انجام شده است.

قلمرو مکانی و فضایی این مطالعات را محدوده واقعی منطقه کلان‌‌شهری یا مجموعه شهری تهران شامل شهر تهران و سایر شهرها، روستاها و مراکز خدمات و فعالیت پیرامونی و همبسته با شهر تشکیل می‌دهد. مطالعات بازنگری نظام مدیریت منطقه کلان‌شهری تهران در سه مرحله کلی انجام شده است.

مرحله اول با عنوان شناخت و تحلیل شامل بررسی نظریه‌ها و اصول مدیریت شهری در جهان و شناخت ابعاد مختلف مدیریت منطقه در وضعیت موجود است. در این بخش روندهای کلان جهان‌گرایی/ محلی‌گرایی و حکمروایی در ارتباط متقابل با نظام‌های اداره مناطق شهری شناخت ماهیت وانواع مناطق شهری  همراه با رویکردها، نظریه‌ها و مدل‌های مرتبط با آنها بررسی شده است.

همچنین چند منطقه شهری شاهد با هدف استنتاج اصول و روش‌های اداره مناطق ‌شهری مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعات « بررسی و شناخت وضع موجود ادارهشهر مرودشت » نیز در چند محور زیر صورت گرفته است.

بررسی تراکم ها با توجه به براورد جمعیت و سرانه تعین شده

در طرح ارزیابی سرانه حداقل ۸۵.۲۳متر مربع تعیین شده که با توجه به پیش بینی جمعیت ۱۸۴۰۰۰ نفر برای افق سال ۸۵ جمع کل اراضی مورد نیاز شهر ۱۵۱۰هکتار بوده که در حوزه متصل شهر باید به مسئله الگوی تو سعه که مبنای طرح جامع بوده گردیده طبق نقشه مصوب شده طرح تفصیلی سطح افق در محدوده طرح جامع مرودشت برابر ۱۴۶۰ هکتار می باشد که ۵۰هکتار ان از سطح مورد نیاز کمتر است.

همچنین در بررسی و ارزیابی مسئله کمبود و خدمات به وضوح مشخص می باشد چرا که در حال حاضر متوسط سرانه مسکونی در این شهر ۳۷.۲۵ متر مربع می باشد که سرانه مناسبی محسوب می شود پس بالا بودن تراکم مشکلی به وجو د نمی اورد بلکه کمبود خدمات و توزیع نامناسب ان در پهنه شهر است که با عث نا هنجاریها در عرضه شهری می شود.

ضوابط و مقررات طرح جامع برای حوزه تراکم کم مقرر داشته که تنها به واحدهای یک طبقه امکان احداث بنا داده شود قابل توجه است که طبق جدول ضوابط و مقررات اجرایی در حوزه مسکونی میزان تراکم خالص در وضع موجود ۱۶۰ نفر در هکتار و در حوزه توسعه ۲۵۵ نفر در هکتار تعیین شده.

برسی خطوط کلی و نظام شبکه ارتباطی و نظام ترافیکی

بخشی از محتوای اصلی و اساسی طرح جامع به تعیین خطوط کلی شبکه اتباطی و ترمینالها ی مربوط است در این زمینه گفتنی است که شبکه ارتباطی علاوه بر فراهم اوردن امکانات جابه جایی های داخلی در زمینه مسافر و کالاهای درون شهری ارتباط کلی شهر را با خارج و بالعکس ان میسر می نماید.

علاوه بر این موقعیت شهر نسبت به شبکه سراسری در منطقه باعث می شود که برخی از محورهای شبکه علاوه بر انجام وظیفه ارتباطات درون شهری و نیز شهر با خارج ان و بالعکس و ظیفه ترافیمک عبوری را عهده دار باشد شبکه معابر علاوه بر ایفای نقش ارتباطی شهر به صورت پیاده و سواره عهده دار و ظایف دیگری نیز هست .

در این زمینه بطور مثال استفاده از سطوح شبکه ارتباطی شهر ها برای عبور شبکه های تاسیسات زیر بنایی شهر مانند برق اب گاز و تلفن و فاضلاب و .. می توان نام برد از سطوح شبکه ارتباطی به عنوان بخشی از فضا های باز شهری مانند فضای سبز استفاده می شود . در مجموع شبکه شبکه ارتباطی علاوه بر اینکه امکان ارتباط را فراهم می سازد به عنوان یک فضای شهری مورد استفاده است.

شبکهای  ارتباطی شهربا توجه به ویژگی های هر شهر از یک سیستم ارتباطی خاص برخوردار ند که استفاده از انها به یاری وسائل نقلیه عمومی و خصوصی و غیره انجام پذیر است توسعه و گسترش شهر ها باعث شده است که بر نقش شبکه های ارتباطی افزوده شود این تو ضیحات اهمیت توجه به مسئله شیکه های ارتباطی و بررسی ان را روشن می سازد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.