نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی تعیین سازگاری (عاطفی،اجتماعی) دانش آموزان ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۲ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………………….۱

فصل اول : طرح تحقیق

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………۳

بیان مساله …………………………………………………………………………………………………………………………………………۶

اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………….۱۰

اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………۱۲

فرضیات تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………….۱۳

متغیرهای تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………۱۴

فصل دوم : پیشینه تحقیق

مبانی نظری تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………..۱۶

جوان و سازگاری ……………………………………………………………………………………………………………………………۱۸

عوامل گوشه گیری دانش آموزان ………………………………………………………………………………………………………۲۲

گوشه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………………..۲۳

عوامل موثر در گوشه گیری ………………………………………………………………………………………………………………۲۳

راههای شناخت گوشه گیری (علائم و نشانه ها ) …………………………………………………………………………………..۲۴

راههای مقابله با انزوا و گوشه گیری ……………………………………………………………………………………………………۲۵

پیدا کردن روشهایی بدای تغییر احساس انزوا و گوشه گیری در دانش آموزان …………………………………………….۲۷

راهکارها جهت رفع مشکل گوشه گیری دانش آموزان …………………………………………………………………………..۲۸

درمان گوشه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………….۲۹

پیشینه عملی تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………….۳۳

فصل سوم : روش تحقیق

روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………..۳۸

جامعه آماری و گروه نمونه ……………………………………………………………………………………………………………….۳۸

ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………..۳۸

ابزار گرداوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………………………………..۳۹

ابزار اندازه گیری و شیوه های تجزیه و تحلیل اطلاعات ………………………………………………………………………….۳۹

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

فصل پنجم : بررسی نتایج

نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………………………۵۶

پیشنهادهای کاربردی ……………………………………………………………………………………………………………………….۵۷

محدودیت های تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………..۵۹

منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۶۰

پیوست

پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………………………………….۶۳

چکیده

ه‍دف‌ اص‍ل‍ی‌ درای‍ن‌ پ‍ژوه‍ش‌ ب‍ررس‍ی‌ تعیین سازگاری (عاطفی ،اجتماعی) دانش آموزان ابتدایی اس‍ت‌. روش‌ ت‍ح‍ق‍ی‍ق‌ ح‍اض‍رازن‍وع‌ پ‍س‌ روی‍دادی‌ ت‍وص‍ی‍ف‍ی‌،ت‍ب‍ی‍ن‍ی‌ اس‍ت‌ وش‍ام‍ل‌ ۵ف‍رض‍ی‍ه‌ اس‍ت‌ ۱. ب‍ی‍ن‌ ع‍م‍ل‌ ب‍ه‌ ب‍اوره‍ای‌ دی‍ن‍ی‌ وال‍دی‍ن‌ ب‍ام‍ی‍زان‌ س‍ازگ‍اری‌ ع‍اطف‍ی‌ دان‍ش‌ آم‍وزان‌ راب‍طه‌ م‍ع‍ن‍اداری‌ وج‍وددارد ۲. ب‍ی‍ن‌ ع‍م‍ل‌ ب‍ه‌ ب‍اوره‍ای‌ دی‍ن‍ی‌ وال‍دی‍ن‌ ب‍ام‍ی‍زان‌ س‍ازگ‍اری‌ آم‍وزش‍ی‌ دان‍ش‌ آم‍وزان‌ راب‍طه‌ م‍ع‍ن‍اداری‌ وج‍وددارد ۴. م‍ی‍زان‌ ع‍م‍ل‌ ب‍ه‌ ب‍اوره‍ای‌ دی‍ن‍ی‌ وال‍دی‍ن‌ ب‍ی‍ش‍ت‍رازپ‍دران‌ اس‍ت‌ ۵. م‍ی‍زان‌ س‍ازگ‍اری‌ دان‍ش‌ آم‍وزان‌ دخ‍ت‍رب‍ی‍ش‍ت‍رازپ‍س‍ران‌ اس‍ت‌.

ک‍ه‌ ج‍ه‍ت‌ ب‍ررس‍ی‌ ۴۰ دان‍ش‌ آم‍وزدخ‍ت‍روپ‍س‍ربه ص‍ورت‌ ن‍م‍ون‍ه‌ گ‍ی‍ری‌ تصادفی ساده ان‍ت‍خ‍اب‌ ش‍دن‍د. اب‍زارم‍ورداس‍ت‍ف‍اده‌ درای‍ن‌ پ‍ژوه‍ش‌ آزم‍ون‌ م‍ق‍ی‍اس‌ س‍ازگ‍اری‌  م‍ورداس‍ت‍ف‍اده‌ ق‍رارگ‍رف‍ت‌. ب‍رای‌ ت‍ج‍زی‍ه‌ وت‍ح‍ل‍ی‍ل‌ داده‌ ه‍اازآم‍ارت‍وص‍ی‍ف‍ی‌ ش‍ام‍ل‌ س‍ن‍ج‍ش‌ آم‍اره‌ ه‍ای‌ پ‍راک‍ن‍دگ‍ی‌ م‍رک‍زی‌ وف‍راوان‍ی‌ اس‍ت‍ف‍اده‌ ش‍ده‌ اس‍ت‌ وب‍رای‌ آم‍اراس‍ت‍ن‍ب‍اطی‌ رگ‍رس‍ی‍ون‌ س‍اده‌ وآزم‍ون‌ Tاس‍ت‍ون‍ت‌ ب‍رای‌ دوگ‍روه‌ م‍س‍ت‍ق‍ل‌ اس‍ت‍ف‍اده‌ ش‍د.

مقدمه

آموزش و پرورش یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است که در مقایسه با دیگر فعالیتها از اولویت خاصی برخوردار است. امروزه اندیشمندان و جامعه‌شناسان به اهمیت بیشتر پرورش نسبت به آموزش معترف بوده و عقیده دارند که آموزش بدون پرورش نه تنها سازنده نیست، بلکه می‌تواند مخرب نیز باشد.

در این رابطه باید گفت که آموزش و پرورش به صورت بالقوه هم استعداد سازندگی و نوسازی در تمام سطوح را دارد و هم استعداد ویرانگری وتخریب را. لذا عدم برنامه‌ریزی صحیح در آموزش و پرورش، می‌تواند نیرو و استعداد نسل آینده را در معرض تهدید و نابودی قرار دهد (علاقه‌بند، ۱۳۶۸: ۷۵).

پس از پیروزی انقلاب، خلأ عمیقی از نظر مسائل پرورشی احساس می‌شد. لذا ضرورت حفظ ارزشها و آرمانهای انقلاب و مبارزه با توطئه‌های دشمنان در داخل و خارج باعث شد که در هشتم اسفندماه ۱۳۵۷ با همت شهیدان بزرگوار، رجایی و باهنر، نهاد امور تربیتی در آموزش و پرورش و شکل رسمی پیدا کند.

برای ارائه ی کمکی واقعی به همه کسانی که در حال حاضر با پدیده ی ناسازگاری کودکان و نوجوانان درگیرند ، از بررسی مسأله با روشی نظری و استدلالی صرف نظر کرده و ترجیح داده ایم کوشش خود را برارائه ی حداکثر عناصر عملی و برداشت هایی که ناشی از تجربیات کاربردی و اتفاقات واقعی است متمرکز کنیم ، به نظر ما در تحلیل و بیان ناسازگاری باید بخصوص از مطالعه انحصاری جنبه ی روانی خود داری کرده ، برای اینکه توضیحات ، معرف مجموع ابعاد انسانی فرد باشد ، ضروری است که به عوامل عاطفی و غریزی هم توجه گردد.

بیان مساله

بعضی ها آن را نشانه ای از آسیب شناسی فرد می دانند، در حالی که بعضی دیگر ناسازگاری را بعنوان واکنش دفاعی در مقابل نظام اجتماعی ناسازگار تلقی می کنند بطور طبیعی بین این دوقطب مجموعه ای از گرایش های مختلف وجود دارد .حال ناسازگاری چه در ارتباط با انحراف روانی و چه مربوط به انحراف اجتماعی باشد ، این خطر وجود دارد که راهی اشتباه پیموده شود .قصد ما این است که این مسأله را روشن کرده ، نشان دهیم با رویکردی که در عین حال توجه به عوامل اجتماعی و روان شناختی باشد ، می توان یک رفتار ناسازگار ر ا متعادل نمود.

تمرکز بر جنبه ی اجتماعی باعث می شود که نیمی از واقعیت نادیده گرفته شود . در عین حال توضیح کامل مسأله به وسیله ی روان شناسی فرد باعث می شود که همه ی مسئول در پدیده ی ناسازگاری بحساب نیاید . در منشأ ناسازگاری مشکلاتی در سطح عاطفی ، حسادت ، رقابت و تمایل بی حد به برتری جویی وجود دارد که به خاطر احساس نا امنی در فرد بوجود می آید.

از نظر عملی کودک ناسازگار حالت بی قیدی و عدم اطاعت را بروز داده حتی به مقابله با هر منطقی بصورت آگاهانه و یا نا آگاهانه برای از به کوره بدر بردن بزرگسال و واداشتن او به از دست دادن کنترل خود می پردازد ، این رفتار ارادی و اختیاری نیست و به صورت ناگهانی خود را بروز نمی دهد بلکه نتیجه ی فرایندی طولانی است که طی آن کودک ، رفتار افراد اشخاص بخصوص بزرگسالان را مشاهده کرده ، باتلقی این رفتار به عنوان رفتاری بی ارزش تصمیم می گیرد رفتاری بر خلاف آنچه از او انتظار می رود یا آنچه رفتار عادی ایجاب می کند از خود بروز دهد.

مبانی نظری تحقیق

این وضعیت وقتی به وخامت بیشتری می انجامد که مدرسه آنان را در گروههای حاشیه ای قرار می دهد که بر اساس آنان این کودکان به عنوان انسان های دست دوم تلقی می گردند.

تجربیات ما، ما را در قبولاندن این امر وا می دارد که ناسازگاری ، ناشی از ناتوانی در سازگار شدن نیست.بلکه بیشتر واکنشی آگاهانه یا نا آگاهانه در مقابل فشار بزرگسالان و محیط است . ویلار در مقاله ای که در سال ۱۹۷۲ چاپ شده در مورد تحقیقی که در مورد پسران بزهکار انجام گرفت گزارش داده و به فراوانی بسیار بالای ساختار خانوادگی نا بهنجار آنان اشاره می کند.

تحقیق گلوک (۱۹۵۶) با تأیید یافته های فوق نشان می دهد که در گروه نوجوانان بزهکار %۶۰ متعلق به خانواده های از هم پاشیده اند . درحالی که این رقم در نوجوانان غیر بزهکار %۳۰درصد است برای حالات آسیب پذیری فرد دلایل بیشماری را می توان برشمرد که عبارتند از:

۱- طرد شدن از طرف خانواده

۲- عدم امنیت عاطفی

۳- آمادگی های ولادت و اثرات جنینی مربوط به مادر

میزان بالای تنش یا استرس به ایجاد ضعف و حقارت می انجامد ، زیرا استرس باعث تمرکز انرژی در ناحیه ای خاص گشته ، تغذیه کلی انرژی را تضعیف می کند. اگر استرس ادامه یابد انرژی فراوان و پایداری مصرف میگردد . این امر باعث می شود که در دراز مدت یا نیروی شخص کاهش می یابد و یا برخی از نواحی که محروم از سهم انرژی لازم است ، ضایع گردد.

جوان و سازگاری

” آرزوی خیر و سعادت دیگران ، روحی است آسمانی که در انسان دمیده می شود.”  مارتین از مهمترین خواسته های مشترک جوانان و اطرافیانشان دستیابی به پیوندی مبتنی بر تفاهم است . برخی معتقدند که تفاهم در حقیقت چیزی جز سازگاری نیست ، در حالی که از معنا و مفهوم تفاهم باید برداشتی بیش از سازگاری داشت آنچه که جوانان برای وصول به زندگی معقول و متعادل نیاز دارند در چهار مقوله زیر تجلی می یابد:

الف . سازگاری فردی : این نوع سازگاری را معمولا ًسازگاری شخصی یا درونی نیز تعبیر می کنند. به طور معمول جوانانی که برخوردار از مؤلفه های ذیل باشندسازگاری فردی دارند:

– بر احساس تنهایی و نومیدی خویش فایق آیند.

– در مواقع ناکامی ، توانایی لازم را برای حفاظت روحی وروانی خویش داشته باشند.
– انتظاراتی که از خویش دارند در محدوده امکانات و تواناییشان باشد.

– آرزوهای خود را با ظرفیت هایشان مطابقت دهند وتوانایی تفکیک مرزهای واقعیت از خیال را داشته باشند.

– اهداف و غایات زندگی خویش را به درستی بشناسند و با رویکردی واقع بینانه با آنها روبه رو شوند.

ب. سازگاری خانوادگی : دراین مقوله ویژگی های زیر معیارهای برخورداری از این نوع سازگاری تلقی می شوداین معیارهابا تلاش مشترک والدین و جوانان تحقق می یابد:
– والدین و جوانان، از انتظارات متقابل یکدیگر آگاه می شوند و به روشنی آنها را درک می کنند.

منابع

۱-اسکندریان، اسدالله (۱۳۷۴). بررسی عملکرد و میزان موفقیت‌ ستادهای تربیتی مدارس راهنمایی و متوسطه وزارت آموزش و پرروش استان آذربایجان شرقی.

۲-بیگی، علی (۱۳۷۲). بررسی انتظارات نوجوانان از والدین و مربیان شهرستان نهاوند، پایان نامه کارشناسی دانشگاه اصفهان.

۳-حسن زاده، سعید و اسماعیلی، عزیزالله (۱۳۶۸). امور تربیتی. تهران: مدیریت تحقیقات و آموزش تربیتی وزارت آموزش و پرورش.

۴-حسینی، روح الله (۱۳۷۴). بررسی راههای جذب دانش‌آموزان به نماز. وزارت آموزش و پرورش استان کرمانشاه.

۵-حسینی، سیدمهدی (۱۳۷۰). راهنمایی تحصیلی و سیستم‌های مختلف آن. تهران: انتشارات رشد.

۶-حق‌شناس، محمد (۱۳۷۳). بررسی نقش اردوهای تربیتی بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دوره متوسطه استان مرکزی. شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی.

۷-حیاتی، محمدعلی (۱۳۷۵). بررسی رابطه شیوه‌های تربیتی مدیران با رفتارهای گروهی دانش‌آموزان مدارس راهنمایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

۸-راعی، علی (۱۳۷۲). بررسی عوامل مؤثر در ترغیب دانش‌آموزان به نماز. وزارت آموزش و پرورش استان مرکزی.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.