نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی رابطه بین پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی به جزء مقطع اول دبستان

پایان نامه بررسی رابطه بین پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی به جزء مقطع اول دبستان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۲ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                    صفحه

چکیده

فصل اول(کلیات تحقیق)

مقدمه                                       ۲

بیان مسأله                                  ۳

اهمیت و ضرورت                                ۴

اهداف  تحقیق                                     ۵

فرضیه تحقیق                               ۶

فصل دوم(پیشینه و ادبیات تحقیق)

مقدمه فصل دوم                               ۹

تعریف خشم                                   ۱۰

علل و ریشه های خشم                          ۱۱

علل شخصیتی                                ۱۳

تظاهرات خشم                                 ۱۴

عملکردهای رایج پیرامون خشم                       ۱۵

علل بروز پرخاشگری                            ۱۶

والدین و کودکان پرخاشگر                         ۲۳

تربیت منفی والدین                               ۲۶

تربیت مثبت والدین                               ۲۷

راه کارهای مناسب خشم                            ۳۰

نتیجه گیری                                   ۳۳

عوامل موثر بر پرخاشگری                          ۳۴

عوامل اجتماعی                               ۳۶

عصبانیت                                  ۳۸

فهرست

عنوان                                    صفحه

احساس گناه                                  ۳۸

بی کفایتی                                    ۴۰

غمزدگی و افسردگی، قربانی بودن                   ۴۱

احساس در دام بودن                           ۴۲

مجازات نمادین                                 ۴۴

مقررات و انتظارات را مشخص و روشن بیان کنید             ۴۵

چگونه تنبیه کنید                                ۴۶

با طفل جر و بحث نکنید و چانه نزنید                   ۴۷

جدی باشید                                   ۴۹

زیاده از حد گوش نکنید                           ۵۰

منطقی باشید                                     ۵۲

روشهای مجازات                                ۵۳

تعریف پرخاشگری                              ۵۸

انواع پرخاشگری                              ۶۰

علل و انگیزه های پرخاشگری                       ۶۳

کروموزومهای جنسی و پرخاشگری                     ۶۶

بلوغ جنسی و پرخاشگری                            ۶۷

درستی و نادرستی نظریه ناکامی- پرخاشگری                ۷۰

نقش رسانه های گروهی و فبلمهای تلویزیونی در آموزش پرخاشگری    ۷۸

کنترل پرخاشگری                               ۸۱

فصل سوم(روش تحقیق)

جامعه مورد مطالعه                               ۸۶

حجم نمونه                                    ۸۶

روش نمونه گیری                                 ۸۶

ابزار اندازه گیری                                ۸۷

روش آماری مربوط به زمینه                        ۸۸

روش تحقیق                                    ۸۸

فصل چهارم(یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه                                       ۹۰

جدول نمرات خام آزمودنی ها ازآزمون پرخاشگری معدلی         ۹۱

جدول بررسی رابطه بین پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی     ۹۳

جدول مقایسه پرخاشگری در بین دانش آموزان دوم و پنجم ابتدایی       ۹۴

جدول مقایسه پرخاشگری در بین دانش آموزان سوم و چهارم ابتدایی ۹۵

جدول مقایسه پرخاشگری در بین دانش آموزان ممتاز و ضعیف     ۹۶

فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)

بحث و نتیجه گیری                              ۹۸

محدودیت ها                                   ۱۰۱

پیشنهادات                                   ۱۰۲

منابع و مآخذ                                    ۱۰۳

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی به جز مقطع اول دبستان است که فرضیه های عنوان شده عبارتند از اینکه بین پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد و همین طور بین پرخاشگری دانش آموزان ضعیف و دانش آموزان ممتاز تفاوت وجود دارد و همین بین پرخاشگری مقاطع دوم و چهارو سوم و پنجم تفاوت وجود دارد که جامعه مورد مطالعه عبارتند از دانش آموزان مقطع ابتدایی به جز مقطع اول دبستان است که ۹۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و جهت سنجش فرضیه ها از روش آماری t متغییر مستقل و ضریب بهم بستگی استفاده گردیده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین پرخاشگری والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابه معنی داری وجود دارد و همین طور بین پرخاشگری دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی تفاوت وجود ندارد.

مقدمه

هر کودکی وقتی بداند که والدین او به آنچه می گویند عمل می کنند بهتر رفتار خواهد کرد . رفتار به خصوصی که انجام آن مجاز نیست باید با ترتیب به خصوصی دنبال شود مقررات شما باید روشن و فهم آنها ساده باشد.

در این صورت کودک شما می داند که توقعات شما چیست و چه مقرر شده است شما تا به حال روی مقررات اولیه مصمم شده اید و آنها را با سادگی و واقع بینی با طفل خود در میان گذاشته اید.

قانون تازه ای در خانه مقرر شده است از حالا به بعد تو اجازه نداری که کسی را کتک بزنی و اگر این کار را تکرار کنی با حبس شدن در اتاقت مجازات خواهی شد که پرخاشگری یکی از پدیده های مهم روانی – اجتماعی است که قسمت اعظم تاریخ مدون انسان پیرامون آن رقم خورده است.

برخی سپده دم تاریخ را با بیان قتل  هابیل آلوده به پرخاشگری و خشونت می دانند . کواکسلی بر اساس پژوهشهای انجام شده خود می نویسد : از ۵۶۰۰ سال قبل تا امروز بشر فقط ۲۹۲ سال در صلح و صفا گذرانیده و بقیه را در جنگ و ستیز بوده است.

پرخاشگری را رفتاری تعریف کرده اند که هدف آن صدمه زدن به خود یادگیری باشد آنچه در این تعریف حائز اهمیت است، قصد و نیت رفتار کننده است: یعنی آسیب رسانیدن تصادفی به شخص دیگر پرخاشگری نیست مثلاً اگر توپ فوتبال سهواً به بازیکن دیگر اصابت کند، پرخاشگری نیست اما اگر فردی مخصوصاً بازیکنان را با پا بزند، هل بدهد، تنه بزند و یا فحاشی کند ، پرخاشگری است.

بیان مسأله

زیست شناسان بر این باورند بیشترین تغییراتی که هنگام پرخاشگری در بدن و اعمال آن روی می دهد، همانهایی که هنگام به کار افتادن امیال جنسی به وقوع می پیوندد در واقع باید گفت  که همانطور که میل جنسی، جانور نر را به جنب و جوش می اندازد ” او را متجاوز ” تند یا پرخاشگر می سازد، انسان هم از این قاعده مستثنی نیست البته پرخاشگری انسان در این مورد غالباً با نوازش و نرمش اثر بهتری دارد و اینکه آیا پرخاشگری پاسخی به ناکامی است.

به باور جان دالسر و همکارانش، پرخاشگری همیشه پیامد نا کامی است و ناکامی همیشه منجر به پرخاشگری می شود هیچ یک نمی توانند بدون دیگری صورت گیرند و هر چیزی که مانع رسیدن به هدف شود ناکامی را سبب می گردد و گاهی محیط مدرسه و محل آموزشی می تواند تاثیر بسزایی در پرخاشگری کودک داشته باشد و گاهی هم روابط نا درست والدین و روحیه ستیزه جویی در بین والدین تاثیر منفی بر روی  دانش آموزان می گذارد و این باعث می شود که حتی در پیشرفت تحصیلی و در رسیدن به موفقیت تحصیلی تاثیر منفی بگذارد.

تعریف خشم

خشم بنابر تعریف برانگیخته شدن عواطف جریحه دار شده است. اگر چه نقطه آغاز این برانگیختی عواطف و احساسات ماست اما دامنه تاثیر آن به فکر و بدن ما نیز سرایت می کند. به عبارت دیگر خشم همه ابعاد وجود ما را در بر می گیرد.

علل و ریشه های خشم

علل فیزیکی : عدم تعادل هورمونی می توند منجر به خشم شود. پر کاری غده تیروئید و ترشح بیش از حر هورمون تیرکسی از عوامل رایج بروز خشم و عصبیت است. خانم ها در دوران قاعدگی به غلت بر هم خوردن تعادل هورمونی در معرض عصبانیت قرار می گیرند. ازجمله عوامل دیگر رایج می توان به خستگی اشاره کرد. هر چه سطح خستگی شخص بیشتر باشد امکان تجلی خشم فراتر می رود.

شایان ذکر است زیگموند فروید خشم را یکی از گرایشات (Drive) ذاتی می داند. برای فروید خشم جزیی از تار و پود وجود ماست. ما همانگونه که در حالت طبیعی با دست و پا به دنیا می آییم با خشم نیز زاده می شویم.

تحقیقی که به این بخش از مقاله اختصاص یافته است،تمرکز ویژه‌ایی بر خشونت در تلویزیون و بازیهای ویدئویی خواهد داشت.تقریباً این تحقیق‌ صرفاً درخصوص بازیهای اینترنتی خشونت‌آمیز وتأثیر ناشی از آن برکودکان به عمل آمد،اما اگر شخص ماهیت تعاملی(برهم کنشی)این بازیها را در نظر گیرد،صرفاً ممکن است ارتباطی وجود داشته باشد. مطالعه کلیدی نشان دادکه ارتباط میان خشونت در رسانه‌ها توسط شخصی بنام دکتر ارون (Eron) ارائه گردیده است.

علل شخصیتی

برخی اشخاص بیشتر از افراد دیگر واکنش خشم را بروز می دهند. از این رو روانشناسان معتقدند که خشم می تواند ریشه در شکل گیری خاص شخصیت افراد داشته باشد. اشخاصی که از حساسیت های بالاتری برخوردارند و به اصطلاح زود رنج اند ، طبیعتاً بیشتر خشمگین می شوند. بنابراین در این حالت باید به درمان حساسیت شخص پرداخت. همچنین افرادی که در درجه اضطراب بالایی دارند   بیشتر عصبانی می شوند .

عجز (Frustration): عجز یکی دیگر از عوامل رایج شکل گیری خشم است . هنگامی که به صورت مرتب موانعی غیر قابل عبور در مسیر حرکت مان ایجاد می شود به گونه ای که دیگر قادر به برطرف کردن آنها نیستیم خشمگین می شویم. بنابراین در این حالت باید به چاره جویی چگونگی برخورد خود با این عوامل بپردازیم زیرا که خشم ما در واقع نه علت بلکه معلوم این عوامل است.

منابع و مآخذ

  1. آزاد – حسین – آسیب روانی – انتشارات رشد تهران ۱۳۸۴
  2. بهادری – احمد – نظریه های روان درمانی – انتشارات باران تهران ۱۳۸۵
  3. پوررجبلی – مصطفی – پرخاشگری و کودکان – انتشارات نور تهران ۱۳۸۴
  4. سعیدی راد – بهمن – اختلالات روانی –انتشارات راهبرتهران۱۳۸۳
  5. ستوده- هدایت الله- روان شناسی اجتماعی – انتشارات بهارتهران۱۳۸۵
  6. شاملو- سعید-سلامت روانی- انتشارات ارجمند- تهران۱۳۸۴
  7. شعاری نژاد-علی اکبر- روان شناسی رشد-انتشارات ارسبادان تهران ۱۳۸۵
  8. رحیمیان – حوریه بانو – پرخاشگری و روشهای درمانی – انتشارات سحت –تهران ۱۳۸۵
  9. دعوی نژاد – بهادر – اختلالات رفتاری- انتشارات فرهنگیان – تهران ۱۳۸۵
  10. محمدی – سید یحیی – نظریه های روان درمانی – انتشارات سحت –تهران ۱۳۸۶
  11. ی – منیره – پرخاشگری – انتشارات – تهران ۱۳۸۳
  12. لطف آبادی – حسین- (۱۳۸۵) . روان شناسی شخصیت، تهران، انتشارات نور
  13. نوروزی- ابراهیم- (۱۳۸۳) پرخاشگری و راهکارهای آن، تهران، انتشارات بهار.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

2 Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.